Mitä juridisesti seuraa siitä jos vaan otan ja jätän miehen ja lapset? ov
Mitä tapahtuisi jos vaan ottaisin ja häipyisin? En usko että mies hakisi avioeroa kovinkaan pian. Voiko minut juridisesti jotenkin pakottaa osallistumaan lasten elämään? Jos hommaan vuokra-asunnon vaikka toiselta paikkakunnalta, voiko minut jotenkin "pakottaa" hoitamaan lapsia tms.?
Kommentit (22)
Paitsi maksamaan tietty. Mutta siis onhan tää maa täynnä miehiä jotka on häipyneet??
Mutta poistuisin lasten ja miehen elämästä ainakin arjen osalta. Voidaanko elatusmaksuja määrätä maksamaan vaikka ei olisi eronnut?
ap
Mutta poistuisin lasten ja miehen elämästä ainakin arjen osalta. Voidaanko elatusmaksuja määrätä maksamaan vaikka ei olisi eronnut?
ap
kai se miehesi hakee eroa jos haluaa elarit.
SIis juridisesti molemmilla puolisoilla on velvollisuus osallistua perheen elatukseen joko tienaamalla tai kotityön muodossa. Kyllä mies voi hakea jotain oikeudenpäätöstä mun käsittääkseni.
Laki 24 kertoo:
Pitääkö puolisoa elättää?
Puolisoilla on velvollisuus osallistua toistensa elatukseen. Avioliittolaki turvaa kummankin puolison oikeuden. Puolisoiden keskinäinen elatusvelvollisuus perustuu lakiin, eikä toisen puolison laitoshoito poista tätä velvollisuutta. Kummankin puolison tulee kykynsä mukaan ja asumis- ym. –oloista riippumatta ottaa osaa perheen yhteiseen talouteen ja puolisoiden elatukseen. Lasten oikeudesta saada elatusta vanhemmiltaan on säädetty ja kirjoitettu erikseen. Puolisoiden elatus käsittää puolisoiden yhteisten sekä kummankin henkilökohtaisten tarpeiden tyydyttämisen.
Puolisolle suoritettavan elatusavun määrä ja sen suorittamistapa voidaan vahvistaa sopimuksella tai tuomioistuimen päätöksellä. Jos puoliso laiminlyö elatusvelvollisuutensa tai jos puolisot asuvat erillään, tuomioistuin voi velvoittaa puolison maksamaan elatusapua toiselle puolisolle. Avioeron jälkeen kummankin puolison tulee pääsääntöisesti vastata elatuksestaan itse. Edellytyksenä elatusavun määräämiselle on elatusapua vaativan puolison tarve saada elatusapua. Kun puolison katsotaan tarvitsevan elatusapua, tuomioistuin voi velvoittaa toisen puolison suorittamaan elatusapua sen mukaan kuin hänen kykyynsä ja muihin seikkoihin nähden harkitaan kohtuulliseksi.
Elatusapu voidaan vahvistaa suoritettavaksi joko toistaiseksi tai siten, että elatusavun suorittaminen lakkaa päätöksessä asetetun määräajan kuluttua. Elatusapu voidaan kuitenkin vahvistaa suoritettavaksi kertakaikkisena, jos elatusvelvollisen varallisuusolot ja muut seikat antavat siihen aihetta. Määräajoin maksettavaksi vahvistetun elatusavun suorittamisvelvollisuus raukeaa, jos elatusapuun oikeutettu menee uuteen avioliittoon. Elatusapua voidaan määrätä suoritettavaksi taannehtivasti enintään kanteen vireille panoa edeltäneeltä vuodelta. Tuomioistuimen päätös elatusavun suorittamisesta voidaan panna heti täytäntöön, vaikka se ei ole saanut lainvoimaa, jollei päätöksessä ole toisin määrätty.
http://www.laki24.fi/pepe-puolisovaratelatus-elatusvelvollisuus.html
miehet tekee tuota enemmän ja kunta maksaa elarit.
miehen tulot on hurjasti paljon isommat kuin minun tuloni. Mies ei tarvitse minulta penniäkään. Asunnon omistamme puoliksi, mutta mies jääkööt lasten kanssa siihen, minulle riittää pieni yksiö kun en lapsia luokseni ota.
Lähinnä tarkoitan että voiko minut jotenkin velvoittaa osallistumaan lasteni elämään, vai voinko vaan häipyä ja jättää kaiken miehen hoidettavaksi? Tosin minä olen tähän mennessä hoitanut KAIKEN, joten siinä on miehellä opeteltavaa.
ap
Mut jos miehesi ottaa eron niin silloin pitää kyllä päätää huoltajuudesta. Jos annat miehelle yksinhuoltajuuden niin sitten ei tartte maksaa. Yhteishuoltajuudessa etävanhempi maksaa elatusmaksuja. Mutta tapaamisvelvoitetta ei käsittääkseni ole.
Miksi ap olet valmis jättämään lapsesi? Ymmärrän hyvin miehen jättämisen, se minäkin olen tehnyt. Mutta oletko aivan varma että haluat elää osallistumatta lastesi elämään?
tuolla asunnonpuolikkaalla voisit kuitata elarit.
Lapsille aiheutat kyllä paljon pahaa, jos heidän elämästään lähdet :(
Mut jos miehesi ottaa eron niin silloin pitää kyllä päätää huoltajuudesta. Jos annat miehelle yksinhuoltajuuden niin sitten ei tartte maksaa. Yhteishuoltajuudessa etävanhempi maksaa elatusmaksuja. Mutta tapaamisvelvoitetta ei käsittääkseni ole.
Miksi ap olet valmis jättämään lapsesi? Ymmärrän hyvin miehen jättämisen, se minäkin olen tehnyt. Mutta oletko aivan varma että haluat elää osallistumatta lastesi elämään?
Totta helvatissa vanhempi on elatusvelvollinen, vaikka huoltajuus olisi vahvistettu vain toiselle vanhemmalle.
sontaa, todellakin täytyy maksaa elarit vaikka toinen olisi yksinhuoltaja!!
voi pakottaa. Muutat yksinäsi muualle ja jätät lapset miehellesi. Jos hakee eron niin saat maksettavaksi pienet elarit mutta ilmeisesti siitä ilosta olet valmis maksamaankin ettei lapset sinulle.
Vasta sitten, kun avioero astuu voimaan, niin joudut maksamaan elareita - jos sinulla on tuloja.
Mutta ota huomioon, että jos miehesi ei pärjää lasten kanssa, niin lapset otetaan huostaan. Eli mitä pienempiä lapset ovat, sitä todennäköisempää on että he joutuvat sijoitukseen.
Ihmettelen, miksi haluat jättää lapsesi? Katuisit varmasti ainakin sitä, jos et järjestä heille tapaamisoikeutta sinuun. Sinuna menisin kaavan mukaan ja neuvottelisin lakimiehen kanssa nyt ensi alkuun. Vaikutat ylirasittuneelta, sellaisena et pysty ajattelemaan selkeästi. Oletko varma, että haluat eroon myös lapsista, et vain miehestä?
mutta en voi kuvitellakaan että jaksaisin kolmen lapsen kanssa yksin, saati sitten että pärjäisin taloudellisesti.
Toisaalta tuntuu etten haluaisi jättää lapsia, mutta nyt haluan vain ensisijaisesti mahdollisimman kauaksi miehestä, joten pakko lähteä. JA olen todellakin niin ylirasittunut että tuntuu ihanalta ajatukselta vaan jättää lapsetkin.
ap
mutta en voi kuvitellakaan että jaksaisin kolmen lapsen kanssa yksin, saati sitten että pärjäisin taloudellisesti.
Toisaalta tuntuu etten haluaisi jättää lapsia, mutta nyt haluan vain ensisijaisesti mahdollisimman kauaksi miehestä, joten pakko lähteä. JA olen todellakin niin ylirasittunut että tuntuu ihanalta ajatukselta vaan jättää lapsetkin.
ap
aika moni jaksaa kolmen lapsen kanssa yksin (mm. minä). On hyvä, että tiedostat voimavarasi, mutta älä aliarvioi niitä!! Raha-asiat nyt aina lutviutuu jotenkin, minimitoimeentulollakin pärjää.
Tsemppiä!
eroa miehestä, mutta älä hylkää lapsia. Ota asumusero ja hoidat itsesi kuntoon. Kaikki mikä tuntuu mahdottomalta on vain väsymystä ja oman itsensä dissausta.
kellariin vaan kahleisiin tuollaiset ämmät, kun ei itsekuri riitä mihinkään vaan ollaan omat lapsetkin jättämässä, mahdollista vain mädäntyneissä länsimaissa, muualla tuollaisesta vähintäänkin heitettäisiin tyrmään tai hirtettäisiin
Älä tee mitään hätiköityjä päätöksiä jos (ja ilmeisesti kun) olet aivan ylirasittunut. Nyt sun pitäisi saada apua, että saisit levättyä/nukuttua sen akuutin väsymyksen pois.
Tottakai haluat ja pystyt olemaan lastesi kanssa, mutta tarvitset siihen ulkopuolista apua. Älä pelkää pyytää sitä!
Olen ollut itse tuossa samassa väsymystilassa. Olisin halunnut vain nukkua ja olla yksin. Näin jälkikäteen ajateltuna olin hirveän väsynyt ja masentunut. Mulla hoitokeino oli se, että lapset meni päiväkotiin. En olisi jaksanut olla enää hetkeäkään niiden kanssa kotona, vaikka niitä rakastan eniten tässä maailmassa. Etsin itselleni työn. Kävin lääkärissä ja sain lääkityksen (joka on jo loppunut ja joka oikeesti auttoi mut jaloilleen) Nyt muutaman vuoden jälkeen elämä taas hymyilee. Pointtini on se, että väsymys tekee kauheita ajatuksia ihmisen mieleen. Jos olet sun miehen kanssa eläessä ollut se joka tekee aina kaiken, niin älä anna sille sitä iloa että se saa lopulta lapsetkin!
...että tämän kaiken voit siis tehdä ilman miestäsi. Mutta lapsista en luopuisi, koska sitä tulet todennäköisesti katumaan, kun olet selvinnyt pahimman yli.
jos lähdet noin, niin todennäköisesti aiheutat todella pahoja traumoja lapsillesi ja tulet sitä itsekin tulevaisuudessa katumaan.
Ennemmin niin että valmistelet asiaa jotenkin.
ei ole rikos kadota jäljettömiin. Elatusvelvollisuus sulla varmaan olisi?