Vanhentaako lapset äitiä?
En osaa muotoilla otsikkoa paremmin. Mutta tuntuuko teistä että lasten saannin jälkeen olet vanhentunut ja ehkä raihnaisempi? Olen 30 ja 3 lasta(1-6v) ja tunnen olevani vanha ja ihmettelevän miten joku jaksaa tehdä lapsia yli kolmekymppisenä. Vai liittyykö tämä vain pikkulapsiaikaiseen väsymykseen?
Kommentit (31)
että yleensä lapsettomat naiset ovat nuoremman näköisiä kuin lapselliset. Esimerkiksi veljeni vaimo on kohta viisikymppisenä lapsettomana kutakuinkin yhtä nuoren näköinen kuin minä vähän alle nelikymppisenä kahden lapsen äitinä :) Mutta on se sen arvoistakin, en valita, eikä tämä tietysti aina päde. Itseään voi laittaa ja huolehtia kunnosta, mutta jotenkin sen usein näkee, kun on valvonut ja ylipäänsä huolehtii jostain 24/7 ja vapaa-aika täytyy erikseen järjestää.
olen 23 v ja lapseni 1,5 v Edelleen pidän todella tarkkaan huolta ulkonäöstäni, kroppa on jopa paremmassa kunnossa kuin ennen raskautta (salilla joka toinen päivä). Meikkaan myös päivittäin ja käyn shoppailemassa. En ymmärrä äitejä, jotka hengaavat kaikki päivä verkkareissa, meikittä ja hiukset miten sattuu. Sellainenhan masentaa ja vanhentaa taatusti. Tärkeää on pitää kiinni säännöllisestä rytmistä lapsen / lasten kanssa, syödä hyvin ja riittävän usein sekä ottaa aikaa itselleen. Herää vaikka ennen lasta, jos et muuten ehdi panostaa itseesi.
Ei oikeen huvita vetää rajauksia silmiin kun kaks lasta roikkuu polvissa (2,5v sekä 13kk) :). Yhden lapsen jälkeen sitä vielä jaksoi.. Enkä jaksa herätä ennen poikia, silloin harvoin kun saa kakkoselta nukkua niin todellakin nukun!
Ryppyjä on tullut lisää, mutta muuten en koe olevani raihnaisempi. Fyysisesti ihan ok kunnossa ja henkisesti yhtä nuori kuin kymmenen vuotta sitten 25:na. Vaikka en enää niin kampaa tai peilaa.. Mulle on kyllä tärkeetä että vaatteet on värikkäitä ja sopii yhteen ja pidän melkein aina hameita, että ehkä se sitten on mun tapani pitää tällä hetkellä itestä huolta.
multa alettiin lapsen syntymän jälkeen taas Alkossa kysellä ahkerasti papereita. Sain kipinän terveellistää elämäntapojani, joten olo on parempi myös.
Meillä on hyväuninen lapsi, varmaan olisin väsyneempi jos olisi esim. kovin sairas tai huono nukkumaan.
Sain esikoisen lähellä 21 ikävuotta, esikoinen valvotti 4 kk, olin Väsynyt, mutten kulahtanut ja näin kuin nyt, että naama roikkuu.
Esikoinen oli 1,2 v kun laitoin hoitoon ja menin töihin, oli yh, mutten rupsahtanut silloinkaan. Esikoisesta tulleet 19 kg sulivat vuodessa pois. Näytin yhtänuorelta mitä olin.
Kakkosen odotuksessa melkein 4 v esikoisesta, ikää mulla kohta 25 vuotta ja olen ihan kuin 35-40 v nainen. Mulle juttelee vain vanhemmat äidit, kai ne luulee että olen samaa ikäluokkaa.
En halua sanoa siis, että 35 olisi vanha, mutta mulla ja siskollani on 9 vuotta ikäeroa - hän on meistä se, joka on yli 30, häneltä kysytään papereita kokoajan ja multa ei oo kysytty sitten 18 vuotiaana kuin kerran. Siskollani on 3 lasta, mutta saa aikaa itselleen hyvin paljon.
Esikoinen on kova höpöttämään, se on kuluttavaa kun ei kuule omia ajatuksiaan :(
Meidän 3 kk vauva ei syö ollenkaan öisin. Helppo kuin mikä, eniten voimia vie tuo uhma, kysymyksiin vastaaminen jne :/
Tekisi mieli ottaa lärvistä kuva ja kysyä onko teidän mielestä kuvassa 25 vuotias :/
En jaksa uskoa että lapset vanhentaisi, ainakaan muutakuin hetkellisesti yövalvomiset. Itsellä neljä lasta ja olen 31. Jatkuvasti saan kuulla että miten näytän niin nuorelta. Parikymppiseltä.
En ainakaan omalla kohdalla ole huomannut. Oon 25 ja lapset 1 ja 3v. Lähinnä kuulen sitä, että en näytä vieläkään täysikäseltä, enkä ole muuttunut yhtään, vaikka kyllä mä oon hirveesti rauhoittunut
[quote author="Vierailija" time="21.01.2012 klo 02:29"]
olen 23 v ja lapseni 1,5 v Edelleen pidän todella tarkkaan huolta ulkonäöstäni, kroppa on jopa paremmassa kunnossa kuin ennen raskautta (salilla joka toinen päivä). Meikkaan myös päivittäin ja käyn shoppailemassa. En ymmärrä äitejä, jotka hengaavat kaikki päivä verkkareissa, meikittä ja hiukset miten sattuu. Sellainenhan masentaa ja vanhentaa taatusti. Tärkeää on pitää kiinni säännöllisestä rytmistä lapsen / lasten kanssa, syödä hyvin ja riittävän usein sekä ottaa aikaa itselleen. Herää vaikka ennen lasta, jos et muuten ehdi panostaa itseesi.
[/quote]
ystävällisesti sanon, että on ihanaa, että sulla menee hyvin, mutta ehkä ikäsi vuoksi et oikein osaa katsoa aisaa monelta eri kantilta
1. Sulla on vain yksi lapsi, sekin vielä aika pieni. Odotapa kun sulla on toinen tai kolmas siinä jaloissa
2. nukkuuko sun lapsi hyvät yö unet? Ole iloinen jos nukkuu, kaikkien ei nuku ja jos niitä lapsia on useampi kuin se yksi, yöherätyksiä voi olla useita vuosien ajan
kiistaton tosiasia on, että univaje vaikuttaa ihmisessä moneen asiaan, terveyttä lukuunottamatta. Jos on todella todella väsynyt, ei ne vaatteet ole ihan ensimmäisenä listalla, kun herää aamulla. Ensimmäisenä on ajatus, että miten mä selviän tästä päivästä.
mulla toi vaihe on onneksi suurimmalta osin ohi. Kun saa nukkua riittävästi, on aivan eri ihminen aamulla
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 11:06"]
[quote author="Vierailija" time="21.01.2012 klo 02:29"]
[/quote]
ystävällisesti sanon, että on ihanaa, että sulla menee hyvin, mutta ehkä ikäsi vuoksi et oikein osaa katsoa aisaa monelta eri kantilta
1. Sulla on vain yksi lapsi, sekin vielä aika pieni. Odotapa kun sulla on toinen tai kolmas siinä jaloissa
2. nukkuuko sun lapsi hyvät yö unet? Ole iloinen jos nukkuu, kaikkien ei nuku ja jos niitä lapsia on useampi kuin se yksi, yöherätyksiä voi olla useita vuosien ajan
kiistaton tosiasia on, että univaje vaikuttaa ihmisessä moneen asiaan, terveyttä lukuunottamatta. Jos on todella todella väsynyt, ei ne vaatteet ole ihan ensimmäisenä listalla, kun herää aamulla. Ensimmäisenä on ajatus, että miten mä selviän tästä päivästä.
mulla toi vaihe on onneksi suurimmalta osin ohi. Kun saa nukkua riittävästi, on aivan eri ihminen aamulla
[/quote]
korjaan itseäni, "terveyttä unohtamatta" :)
Kyllähän univelkaa kertyy, ei se voi olla vanhentamatta. Kyllä mulla varmaan on sen vuoksi ryppyjä enemmän kuin muuten olisi :) Mutta väsymys menee ohi samalla kuin univelkakin! Ja henkisesti lapset nuorentavat ainakin minua, pitävät asenteen spontaanimpana ja huumorintajuisempana. Itse aloin tuntea itseni fyysisesti niin 'vanhaksi', etten jaksaisi lisää lapsia, joskus pitkälti 40 ikävuoden jälkeen.
Joku mua ainakin on vanhentanut. Täytän ensi vuonna 30 ja olen oikeasti aika kulahtanut naamasta. Mulla on kaksi lasta, toinen vauva ja toinen alle kouluikäinen. Katselin juuri vanhoja kuviani kun olin 22, ja mikä babyface olinkaan. Yhtään ei lohduta se että pahempaan suuntaan vaan mennään.
2 lasta, olen 45.
Olisinhan tämän ikäinen, vaikkei olisi lapsia :). Ryppyjä olisi silti varmasti enemmän kuin 25-vuotiaana :). Ehkä suurin ero on se, ettei tule harrastettua liikuntaa niin paljon kuin jos ei olisi lapsia. (Sekin on omasta viitseliäisyydestä kiinni; ehkä olisin ilman lapsiakin yhtä laiska lähtemään töiden jälkeen lenkille). Toisaalta, elämänarvot olisivat ilman lapsia varmaan erilaiset + esim. kaikkiin omiin "kauneusvirheisiin" kiinnittäisi suhteettomasti huomiota (joka nyt tulee käytettyä lasten hyvinvointiin).