Miten saada lievästi atooppisen tytön iho kuntoon...
Raapii aina öisin jalkojen ihon hieman rikki...ei ole pahannäköinen mutta en tiedä mikä auttaa kun ei sibicortistakaan ole mihinkään..
Kommentit (12)
eli atopian taustalla oli kovat ruoka-aineallergiat
Kun iho oli pahimmillaan laitettiin iholle kortisonia, mutta muuten Lipolania. Rasvaus aamuin illoin ja ainakun iho pestiin. Meillä atooppisen ihon taustalla oli ruoka-aineallergia eli helpotti kun vältettiin tiettyjä ruokia, sekä vaatteet pestiin tietyllä pesuaineella ( EI vaihdeltu). Kun iho oli pahimmallaan vaatteet jotka olivat iho vasten, jossa oli saumoja tai kuviointeja olivat nurinpäin. Ja villaa ei missään nimessä vasten ihoa.
että viikko kortisonia ja viikko perusvoidetta iholle.
Ja aina pitää iho pestä/puhdistaa ennen rasvausta. Varsinkin jos tiheämmin rasvaa, niin entinen rasva pois. Näin ei pääse bakteerit niin muhimaan iholla ja siinä vanhassa rasvassa, kun sen puhdistaa.
Tästä syystä ei oma lääkärini suositellut minulle kortisonia kuin tosi tilapäisesti ihan akuuteimpiin tulehdustiloihin. Eli että se varsinainen krooninen hoito olisi parempi löytää jostakin muusta?
meillä lapsella on atopia (kuten myös minulla) ja iho oli todella pahana, varsinkin talvisin. Aloin kokeilemaan tuota rasvaa ja iho parani ihan silmissä! Nykyisin lapseni ihosta ei edes huomaa atopiaa, samoin minulla ei ole enää talvisin iho vereslihalla. Ja tässä tilanteessa riittää nyt ns. ylläpitorasvaus kerran- pari viikossa.
Suosittelen, rasvaa saa luontaistuotekaupoista, on pienessä ruskeassa lasipurkissa. Hinta on 15,50/purkki (120g) - rasva on todella riittoisaa, silloin alussa (vaikka rasvasin sekä lapsen että itseni päivittäin) tuo purkki kesti todella pitkään.
Mulla on auttanut helokki- ja kalaöljykapselien popsiminen huomattavasti. Pahimpina kausina laitan helokkiöljyä suoraan iholle (rikon kapselin) ja jatkuvasti syön kapseleita. On auttanut todella paljon, ja mulla on ollut paha atopia reilut 20 vuotta. Kapseleilla iho pysyy normaalisti suht hyvänä, mutta joskus menee silti tosi huonoon kuntoon ja joudun käyttämään erityisvoiteita (protopic, atooppisen ihon erityisrasva on uskomattoman hyvää, mutta lievään atopiaan sitä ei määrätä).
meille annettiin semmosia sideharso tuubeja... ensin laitetaan rasva (meillä tommosta tosi rasvaista rasvaa" ) ja sitte ne tuubit päälle niin ei pääse sitten se rasvakaan lähtemään lakanoihin.
eikä saa niin pahasti raavittuakaan...
suosittelen helokkiöljykapseleita. t. atoopikko
millä päästiin kortisonista eroon on Helosan. Iso putki apteekista 7-8 euroa. Sibicort kuivattaa paljon, ja meillä siitä ei ollut mitään hyötyä. Sitä määrätään siksi kun siina on bakteereja tappavaa ainetta mukana, eli ei mitään ihoystävällistä. Jostain syystä kaikki apteekit ei pidä helosania näkyvillä hyllyssä, koska maahantuonti firma ei maksa niille jotain erityiskorvausta, eli sitä voi joutua pyytämään.
vajaa kaksivuotias atoopikko tykkää käydä suihkussa aamuin illoin! " Vesi parhain voitehista" ainakin meillä. n.joka toinen päivä rasvaan ihon perusvoiteella ja se riittää nykyään!!
Iho on nyt hyvässä kunnossa, ei uskoisi samaksi tytöksi kun vuotiaana.
Silloin kuivia kohtia ihossa joita raapi auki ja päänahka aivan kuiva.
Nyt iho erinomaisessa kunnossa =)
Joku kerran mainitsi, ettei kannata pitää ihoa vasten sinisiä ja punaisia vaatteita. Niissä on jotain sellaisia aineita, jotka helposti allergisoi.
Itselläni helpotti kun lisäsin rasvaa ruokavalioon. Mulla atopiaan liittyi kuiva iho, joka pahensi ihottumaa. Luin, että ravintorasvoista saatava linolihappo (ja muutkin rasvahapot?) on tärkeä ihon kunnon ja kosteuden ylläpitäjä, joten lisäsin rasvaa ruokavaliooni - täysrasvaista lihaa ja maitotuotteitakin, enemmän oliiviöljyä ja muita öljyjä ruokiin jne. ja ihon kunto on kyllä parantunut.