En jaksa tätä jatkuvaa salasanojen vaihtamista!
Töissä vaihdetaan kuukauden välein salasanat 5 eri jäljestelmään.. en JAKSA enää keksiä mitään uutta. + tarvitsemme kaikkeen authenticatoria. 😩 Ikävä aikoja, kun salasanoja ei tarvinnut näin usein vaihtaa ja kirjautuminen oli yksinkertaisempaa..
Ymmärrän turvallisuuden lisääntymisen, mutta silti 😩
Muita??
Kommentit (15)
Elämä ennen tietokoneita ja älypuhelimia oli levollisempaa ja jotenkin yksinkertaisempaa ja vapaampaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuosta on tehty tutkimuksia, että säännöllinen salasanan vaihtaminen itse asiassa heikentää tietoturvaa, kun ihmisillä on taipumusta joko kirjoittaa salasanojaan jonnekin lapuille tai käyttää kaikkialla samaa salasanaa.
Ja kerran kuussa vanheneva salasana vanhenee todella usein.
Itse olen saanut lukittua koneen liian monta kertaa kun en enää jaksa muistaa salasanoja ja olen kirjottanut johonkin sen ylös, mutta ei tietenkään ole oikeassa paikassa mukana..
Aaargh 😊
Ap
Pistä sinne alotelaatikkoon, että tarviitte SSO:n käyttöön nyt ja heti. Käyttäjille salasanaportaali ja conditional acces niin johan alkaa pelittää.
Meillä vaihtuu kolmen kuukauden välein. Vaihdan vaan numeron perästä tyylii Salasana1 -> Salasana2. Onneksi tuota ei ole viellä kielletty.
Ei turvallisuus tuolla kyllä lisäänny vaan sillä, että käytetään hyviä salasanoja eikä tallenneta niitä mihinkään vaan muistetaan ne. Tuollainen vaihtamistahti tarkoittaa sitä, että on pakko käyttää jotain salasananhallintajärjestelmää ja on kova kiusaus tallentaa selaimeen ja mihin tahansa ne salasanat, kun on niin kuormittavaa muistaa jatkuvasti uusia. Ja jos lisäksi kuitenkin vaaditaan autentikaattoria niin mitä järkeä vaatia vaihtamaan salasanoja jatkuvasti...
Omalla työpaikalla onneksi salasana saa olla pitkään sama. Sen ansiosta kyseistä salasanaa ei olekaan talletettu mihinkään, muistan sen enkä taatusti käytä missään muualla samaa. Muistan sen jopa loman jälkeen, kun olen pitkään ennen lomaa jo käyttänyt samaa!
Nykyään pitäisi käyttää salasanan tilalta salalausetta. Pituus on tärkeämpi kuin jatkuva vaihtaminen. (Ja nyt en puhu seksistä.)
Samoin.
Päätin lopulta - vastoin suosituksia - ottaa jokaisessa mahdollisessa paikassa saman salasanan käyttöön, koskee siis työasioita.
Ennen vielä sain työelämässä kierrätettyä helppoja salasanoja, joissa vaihtuu vain kuukausi tai vuosi numeroina. Enää ei toimi, pitää olla 12 merkkiä, isoja ja pieniä, numeroita JA erikoismerkkejä. Ja itsellä järjestelmiä kymmeniä, mutta onneksi osaan voi käyttää samaa. Käytän KeePassia, johon niitä voi tallettaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä vaihtuu kolmen kuukauden välein. Vaihdan vaan numeron perästä tyylii Salasana1 -> Salasana2. Onneksi tuota ei ole viellä kielletty.
Äh meillä on estetty.. salasana pitää olla aina 20 kirjainta, numeroa, iso kirjain sekä joku erikoismerkki.. Ap
Vierailija kirjoitti:
Pistä sinne alotelaatikkoon, että tarviitte SSO:n käyttöön nyt ja heti. Käyttäjille salasanaportaali ja conditional acces niin johan alkaa pelittää.
Iso konserni jossa ulkomaalainen omistaja.. it on myös ulkomailla. Ei meillä edes taida olla aloiteboksia 😅 ap
Salasanageneraattori käyttöön, niin ei ongelmaa.
Kuka osaa kaikki salasanat ulkoa?
Tämä! Olen onnistunut lukitsemaan teamsin, gmailin ja mitähän muuta, kun ei vaan voi muistaa salasanoja. Ja sit *Et voi käyttää samankaltaista salasanaa kuin 8 edellistä*. No voi vtu, se on ainut tapa muistaa edes sinnepäin mitään.
Tuosta on tehty tutkimuksia, että säännöllinen salasanan vaihtaminen itse asiassa heikentää tietoturvaa, kun ihmisillä on taipumusta joko kirjoittaa salasanojaan jonnekin lapuille tai käyttää kaikkialla samaa salasanaa.
Ja kerran kuussa vanheneva salasana vanhenee todella usein.