Dostojevskista:
Väyrynen sanoi lukeneensa Dostojevskin koko tuotannon 3 päivässä ja tehneensä niin, että luki "pääkohdat tarkasti ja muun kursorisesti".
Mistä tietää, mitkä ovat pääkohtia, jos etenee lukemalla kursorisesti?
Kommentit (23)
Esimerkiksi Saatana saapuu Moskovaan ja Taru sormusten herrasta.
Taru sormusten herrasta on nimetty pöljästi jo alkukielellä. En ole koskaan ymmärtänyt, miksi kirja piti nimetä tarinan konnan mukaan. Eihän TSH ole niinkään kirja Sauronista, eli Sormusten herrasta, vaan tarina Frodosta (ja ehkä Aragornistakin.)
Ja sori, vähän tuli OT.
Esimerkiksi Saatana saapuu Moskovaan ja Taru sormusten herrasta.
Taru sormusten herrasta on nimetty pöljästi jo alkukielellä. En ole koskaan ymmärtänyt, miksi kirja piti nimetä tarinan konnan mukaan. Eihän TSH ole niinkään kirja Sauronista, eli Sormusten herrasta, vaan tarina Frodosta (ja ehkä Aragornistakin.)
Ja sori, vähän tuli OT.
TSH on vain sen koko kirjasarjan nimi. Vähän samalla tavalla kuin Narnian tarinat tai Surkeiden sattumusten sarja.
Frodo on pelkkä sivuhahmo muuten koko kirjassa.
Itseasiassa koko trilogiassa ei ole mitään päähahmoa jota tarina oikeasti seuraisi. Koko tarina nivoutuu yhteen vain sormuksen ansiosta. Frodo on sormuksen kantaja, kyllä, mutta ei se tee siitä mitään tarinan päähahmoa.
Olen aina inhonnut sitä miten Frodo on nostettu päähahmoksi tuossa kun koko kirjasarja on tarkoitettu vähän kuin Kalevalan kaltaiseksi saaagaksi, tarustoksi, eikä miksikään Harry Pottermaiseksi hahmon seuraamiseksi.
Enkä ole ainoa joka näin ajattelee.
Koko kirjatrilogia tulisi lukea niin ettei seuraa sitä yhtä (typerää Frodoa) hahmoa.
Alastalon salia pitää lukea ääneen, kuin runonlausuntana, muuten sen hienoudet ei pääse oikeuksiinsa. Näin olen siis kuullut. Vielä ei ole rohkeutta itse tarttua urakkaan. ;) Jo Keskiyön lapsetkin tekee tuskaa koukeroisuutensa ja polveilunsa takia...