Syödäänkö varakkaissa perheissä parempaa ruokaa?
Vai teettekö tekin hyvätuloiset jauhelihakeittoa, makaronilaatikkoa, lihamureketta yms?
Kommentit (84)
monen ruokalajin päivällisiä? Ehdittekö tehdä mitään muuta viikonlopun aikana kuin harrastaa kokkausta?
Minä pitäisin kyllä monimutkaisistakin kokkailuista, mutta en kyllä halua kököttää puolta päivää keittiössä, ja siksi meillä syödään aika yksinkertaisesti.
ei ne kyllä mitään kaviaariakaan syö :) Appi tykkää italialaisesta ruuasta, omat vanhempani taas laittavat paljon lohikaloja ja kuhaa. Ehkä käyttävät keskimääräistä enemmän kalliimpia aineksia (esim. tuore basilika vastaan kuivattu), mutta ainekset sinänsä (basilika) eivät ole mitään ihmeellisiä (tyyliin viiriäisenmunia).
Itse ainakin olen lähipiirissä huomannut, että vähemmän kouluja käyneiden vanhempien perheissä syödään perinteisiä jauheliha- ja broileriruokia, jotka löytyy myös köksän reseptivihosta. Myös eineksiä kuluu enemmän.
Koulutetuissa perheissä lautaselta löytyy enemmän eksotiikkaa, luomuraaka-aineita ja tuoreyrttejä. Ruoka on kansainvälisempää ja ennakkoluulottomampaa (mm. sushi, carpaccio, simpukat ja äyriäiset).
Mutta tämä on vain minun näkemykseni.
Itse en syö lihaa lainkaan, mies tekee joskus jotain liharuokaa itselleen ja lapsille. Kasvis- ja kalaruokia syödään paljon, mutta ei ne minusta mitään kovin erikoisia ole. Tällä viikolla on syöty esim. kasvissosekeittoa, pizzaa (itse tehtyä), spagettia + katkarapukastiketta, kebab/falafelia + riisiä.
ja minä kotona hoitovapaalla, niin silti meillä ei syödä jauhelihakeittoa ikinä, makaronilaatikkoa ehkä 1krt/2kk, ei välttämättä niinkään "usein", lihamureketta on syöty ehkä kerran tässä 4 yhteiselovuoden aikana.. :D
myös perinteisiä suomalaisia arkiruokia.
Hyvätuloisuus ehkä näkyy siinä että kaikki ruoat tehdään hyvistä tuoreista raaka-aineista, eineksiä ei käytetä juurikaan, usein mausteina tuoreita yrttejä jne. Salaateissa usein pähkinöitä ja pinjansiemeniä. Kokolihaa ehkä myös enemmän kuin keskivertoperheessä. Ostetaan aina marinoimatonta lihaa. Toisaalta osin samoja valintoja varmasti tekee pienempituloisetkin raaka-aineissa.
Mutta makaronilaatikko, siskonmakkarakeitto ja lohisoppa ovat säännöllisesti ruokalistalla.
ja varmaan kiinnostus ruokaan. Mieheni on akateemikko, jota ei ruoka kiinnosta, joten hän voisi syödä joka päivä pizzaa hyvinkin.
Ihan tutkitusti on niin, että korkeasti koulutetut syövät yleensä terveellisemmin, joten myös lapset syövät terveellisemmin myös kotona
on enemmän makuasia mistä ruoasta tykkää kuin varallisuusasia. Tosin kaikkein pienituloisimmilla ei ole juuri varaa valita mutta jo keskituloinen voi usein valita makunsa mukaan valitseeko syödä perinteisesti vai jollain muulla tapaa: kasvissyöntiä, karppausta, jonkun toisen maan ruokakulttuuria, tms.
Kyse ei varmaan nyt ollut että teettekö just noita ruokia, vaan yleensäkään tuollaisia ei-niin-hienoja ruokia.
Kyllä minulle ainakin joku katkarapukastike on vähän erikoisempi kuin perus ruskea kastike.
Tuon allekirjoitan, että voi ollakin enemmän koulutuksesta kiinni, mutta köyhä koulutettu ei varmaan hirveästi eksotiikkaa lautaselleen saa.. Ainakin minusta tuntuu että ns. parempaan ruokaan kyllä tarvitaan enemmän rahaa kuin jauheliharuokiin.
Itse ainakin olen lähipiirissä huomannut, että vähemmän kouluja käyneiden vanhempien perheissä syödään perinteisiä jauheliha- ja broileriruokia, jotka löytyy myös köksän reseptivihosta. Myös eineksiä kuluu enemmän.
Koulutetuissa perheissä lautaselta löytyy enemmän eksotiikkaa, luomuraaka-aineita ja tuoreyrttejä. Ruoka on kansainvälisempää ja ennakkoluulottomampaa (mm. sushi, carpaccio, simpukat ja äyriäiset).
Mutta tämä on vain minun näkemykseni.
mielenkiinto ruoanlaittoon on pienempi. =)
Itse käsitän tuon juurikin niin että ne perheet joilla on enemmän kiinnostusta kokeilla eri ruokalajeja, tekee erilaisempaa ruokaa. Jos taas sitä kiinnostusta ole niin ne köksän kirjan ohjeet on just hyviä.
Eikä se varakkuus kerro sitä että syökö parempaa ruokaa vai ei. Me ei olla varakkaita, mutta koska itse kasvatan yrttejä sekä vihanneksia niin meillä on ainakin laadukkaat raaka-aineet. Ja itse testailen paljon erilaisia reseptejä.
"Eksoottiset" ruokalajit taas eivät mielestäni kerro mitään siitä että ollaanko varakkaita vai meitä perusjuntteja. Meillä esim. syödään paljon Italialaisesta, Ranskalaisesta, Aasialaisesta, Kreikkalaisesta, Espanjalaisesta tai Intialaisesta keittiöstä tulleilla resepteillä, vaikkakaan minä en ole kovin korkeakoulutettu tai varakas. Ei se mieskään varakas ole, mutta koulutetumpi kuin minä =)
Ehkä se on tosiaan enemmän siitä kiinni kuinka paljon on kiinnostunut noista asioista.
onko oikeasti perheitä, joissa syödään usein jotain fiiniä ruokaa.. Siis tyyliin mitä nyt kokkisarjoissa nähdään.
mutta yleensä ruuan monipuolisuus korreloi koulutuksen ja matkustelun kanssa.
Eniten kuitenkin vaikuttaa, onko perhe kiinnostunut ruuasta ja ruuanlaitosta. Ihan kuka vain voi olla innostunut kokkaamisesta, ja kokeilee erilaisia reseptejä. Hyvä ruoka ei ole rahasta pelkästään kiinni, mutta kieltämättä ruokabudjetin suuruus tekee varioinnin helpommaksi.
Olemme suht varakkaita, akateemisia ja paljon matkustavia SEKÄ ruuanlaitosta kiinnostuneita. Arkisin teemme mekin noita tavallisia arkiruokia, mutta myös etnoa. Suurempitöiset ruuat on ihan ajanpuutten takia pakko valmistaa vasta viikonloppuisin, mutta silloin teemmekin sitten kolmen ruokalajin päivälliset melkein poikkeuksetta.
Sinänsä hyvintehdyissä arkiruuissa ei ole mitään pahaa, mutta ei niitä viitsi aina syödä. Vaihtelunhalusta tekee muutakin ja kokeilee uusia reseptejä.
Mitkä on sitten niitä viikonloppuruokia mitä syötte?
ruskeaa kastiketta söin vaan koulussa ja mummolassa, mutta kotona oli paljon mereneläviä.
Kyse ei varmaan nyt ollut että teettekö just noita ruokia, vaan yleensäkään tuollaisia ei-niin-hienoja ruokia.
Kyllä minulle ainakin joku katkarapukastike on vähän erikoisempi kuin perus ruskea kastike.
Tuon allekirjoitan, että voi ollakin enemmän koulutuksesta kiinni, mutta köyhä koulutettu ei varmaan hirveästi eksotiikkaa lautaselleen saa.. Ainakin minusta tuntuu että ns. parempaan ruokaan kyllä tarvitaan enemmän rahaa kuin jauheliharuokiin.
aina ollut kiinnostunut ruoanlaitosta ja luen ihan huvikseni ruokakirjoja. Monesti haluttaisi kokeilla kaikenlaista mutta ei ole varaa ostella eksoottisempia juttuja usein.
Luulen kuitenkin, että kiinnostus ruoan laittoon on suuremmassa roolissa kuin hyvätuloisuus. Moni hyvätuloinen varmasti ostaa myös useammin ravintoloista ruokaa, joka ei välttis ole sitä terveellistä.
Ehtivät korkeintaan viikonloppuisin laittaa ruokaa. Usein silloinkin kävimme ravintoloissa. Viikolla söimme eineksiä tai pikaruokaa. Oikeaa kotiruokaa saimme kavereidemme luona tai mummolassa.
Ollaan kahden työssäkäyvän korkeakoulutetun perhe, bruttotulot yhteensä suunnilleen 8500 e/kk. Syömme makaronilaatikkoa, lihapullia ja muusia, spaghettia, lasagnea, makkarakeittoa, mureketta, pannukakkua, vohveleita yms. Tosin myös blinejä, nepalilaista ruokaa, venäläistä ruokaa, italialaista ruokaa yms.
Suomalainen kotiruoka on tosi hyvää, siksi sitä on kiva tehdä ja syödä arkisin.
Mitkä on sitten niitä viikonloppuruokia mitä syötte?
oli alkuruokana maa-artisokkakeittoa maitovaahdon kera, pääruokana lampaan sisäfilettä madeirakastikkeella, sinihomejuustoperunoita a la Mysi ja jälkiruuaksi (koska oli niin raskas pääruoka) Nizzasta tuotuja sokeroituja Auerin hedelmiä.
Lauantaina oli madekeittoa alkuruokana ja pääruokana Bourgundin pataa, jälkiruokana itsetehtyä mustikkasorbettia.
Meillä ei ole varaa ostaa kunnon kalaa ja lihaa, kuin harvoin.
Varakkaalla ei ole tätä ongelmaa.
Rikkaudesta viis, kun ne rikkaatkin tykkää perusruoasta.