Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äidillä muistihäiriö?

Vierailija
19.01.2012 |

Olen huolestunut äitini terveydentilasta. Hän on 63-vuotias, vielä osa-aikaisesti työelämässä. Asumme eri paikkakunnilla, äitini asuu isäni kanssa yhdessä ja minä oman perheeni kanssa.

Viimeisen vuoden aikana äitini on selvästi vanhentunut nopeasti ja minusta tuntuu, että h'n välillä unohtelee jo sovittuja asioita yhä useammin. Olen viimeisen vuoden aikana useasti havainnut, että hän ei mm. muista, että olemme luvanneet tulla kylään jne. Vietimme viikon lomalla vähän aikaa sitten yhdessä, ja tällöin hän yhtäkkiä kysyi minulta, mikä päivä nyt on, ja oli selvästi pelästyneen oloinen.

Äitini on aina ollut aika temperamenttinen, mutta nyt hän on alkanut olla aika ajoin melko aggressiivinen, erityisesti puolisoani kohtaan.

Otin asian puheeksi isäni kanssa, ja hänkin epäilee muistihäiriötä, mutta ei ole varma oireista. Isäni pyysi, että ottaisin asian esille äitini kanssa, koska hänestä se on vaikeaa.

Olen aika peloissani ja ahdistunut. Olen valmis hoitamaan asiaa ja haluan hoitaa siten, että omalla äidilläni olisi hyvä olla. Tuntuu, ettei isäni täysin tajua, mitä kaikkea muistisairaus saattaa merkitä, jos on omalla puolisolla.

Kuulostaako äitini käytös huolestuttavalta, ja mitä olette vastaavassa tilanteessa tehneet?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
19.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai yksityiselle neurologille, ja kerro jo tilatessasi, että muistitesti olisi paikallaan. Toivottavasti se ei ole sitä, mutta asennoidu sillä asenteella, että sitä se kenties on.

Viisainta toimia, koska sitä voidaan ehkä hidastaa. Tosin kaikkiin ei lääkkeet auta. Aggressiivisuus muuten kuuluu taudinkuvaan joillain. Minunkin äitini mummu haukkui huoraksi (äiti oli juuri jäänyt leskeksi,joten se tuntui aika kornilta) ja ukkia nimitteli vaikka millä nimillä. Mielialat voi vaihdella kellonajan mukaan. Tauti muuttaa luonnetta. Nykyisin mummu ei enää osaa käydä itse vessassa, eikä muista, keitä me ollaan. Pyörätuolissa on ja hoitokodissa, koska ukkikin kuoli ja äitilläni on toinen sairaus.

Lähipiirissäni on tällä hetkellä 3 Alzheimeria, mummoni, appeni eukko ja anoppini äiti...on tullut tauti tutuksi, ja hiljan jouduin kertomaan esimiehelle eräästä työkaveristani, jolla oli ihan selvät oireet. (ai mitäs kielit, no muistisairas voi olla vaaraksi tekemättä jättämisillään kanssaihmisille). Se voi iskeä jopa nelikymppiseen, harvinaista tosin.

Vierailija
2/8 |
19.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdellä sukulaisella epäiltiin muistihäiriötä. Soitin terveyskeskukseen ja kerroin epäilyistä. Sieltä eivät teitenkään minulle mitään kertoneet, mutta pyysivät terveystarkastukseen ja tekivät muistitestin. Ei vikaa, on vaan hankala luonne... :)

Äitisi on vielä työterveyshuollon piirissä, ota sinne yhteyttä, jos et halua suoraan puhua.

Alkuvaiheen dementiassa oireet ovat hyvin hankalat siksi, muisti tuntuu olevan hyvin valikoiva. Ei voi olla varma, että muisti on huonontunut jos todistettavasti jotain voi muistaa erikoisen hyvin.

Siksi terveydenhuoltoon yhteydenotto on asiallista. Usein dementoivissa sairauksissa lähimuisti heikkenee, vaikka joitakin yksityiskohtia voi muistaa erikoisen hyvin. Esimerkiksi dementikko tappaa kukkansa kastelemalla niitä liikaa, kun ei muista, että kasteli ne jo, ja kasteli toisen ja kolmannen, ja ... Normaalin huonomuistisen kukat kuolevat kuivuuteen, kun ei muista kastella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
19.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on alkava muistisairaus niin lääkitys voi hidastaa etenemistä.

Vierailija
4/8 |
19.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin lääkärikäynti on silloin paikallaan. Se riski tietysti on, että äitisi ei suostu tutkimuksiin...

Onko mahdollista, että hänellä olisi alkoholiongelma?

Vierailija
5/8 |
19.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ohjasin juuri nyt äitiyslomalla ollessani oman 71 v äitini muistitestiin..

Kuulostaa kyllä huolestuttavalta. Muistihäiriöitä aiheuttaa monet erilaiset muutokset aivoissa. Mitä aikaisempi toteaminen ja mahdollinen oikea lääkitys usein hidastaa selvästi mahd. muistisaitauden etenemistä.

Nyt on juuri oikea hetki tutkituttaa äitisi muisti :) hänen asuinalueensa tk omalääkärille ajanvaraus on yksi tie. Itse pyysin äitiäni varaamaan ajan paikalliselta vanhustenkotiyhdistykseltä ,joka tekee tämän alueen muistitestit. Sitten aika omalääkärille, joka tulkitsee vielä mahd. hoidon tarpeen.

Voisit itse soittaa äitisi kunnan terveyskeskukseen ja kysyä, mikä taho tekee hänen alueellaan muistitestejä.

Tai Työterveyshuollon kautta, lääkärin aikaa?

Tai kirjoittaa googleen esim muistitutkimus, paikkakunnan nimi.

uskon, että äitisi on halukas menemään muistitestiin, kun kerrot että testaaminen ei olisi ainakaan pahitteeksi ja on tärkeää havaita mahdolliset puutteet ajoissa .( esim alzheimeriin, joka on yleinen, varsinkin käytöksessä mutoksia aiheuttava muistisairaus, on muistaakseni olemassa hyvä tautia hidastava lääkitys.)

Kaikki, jotka ovat vähänkin huolestuneita omasta muististaan, voivat hakeutua ilmaiseen testaukseen paikkakunnallaan. Näin tietääkseni.

Ihanaa kun pidät huolta äidistäsi. Oman äidin muistin reistaileminen ja käytösmuutokset ovat usein ahdistavia, varsinkin alussa, kun ne alkavat usein yllättäen. Sinunkin äitisi on vielä suht. nuori, tunteesi ovat ihan ymmärrettäviä. minusta tuntui ihan samalta.

toivon että äitisi lähtisi mielellään pitämään itsestään huolta myös tällä alueella. Voimia paljon paljon sinulle!!!

Vierailija
6/8 |
19.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ja suuri kiitos kaikille vastaajille kommenteista ja tuesta. Alamme nyt hoitaa asiaa isäni kanssa yhdessä, niin sovimme äsken puhelimessa.

Kiitos vielä.

Ap

Vierailija
7/8 |
19.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdellä sukulaisella epäiltiin muistihäiriötä. Soitin terveyskeskukseen ja kerroin epäilyistä. Sieltä eivät teitenkään minulle mitään kertoneet, mutta pyysivät terveystarkastukseen ja tekivät muistitestin. Ei vikaa, on vaan hankala luonne... :)

Äitisi on vielä työterveyshuollon piirissä, ota sinne yhteyttä, jos et halua suoraan puhua.

Vierailija
8/8 |
19.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

muistitutkimuksiin. Jos saa lääkityksen mahdollisimman pian niin muistisairauden eteneminen voi hidastua huomattavasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi viisi