Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Menisitkö katsomaan vaihto-oppilaana olevaa nuortasi?

Vierailija
18.01.2012 |

Mieleni tekisi, mutta...

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
22.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkakärpänen on puraissut. Haluaisin siis tosiaan, että nuoreni näyttäisi minulle paikallista kaupunkiaan. Olisi kunnon opas omasta takaa. Jos menen, menisin vasta reilusti yli puolenvälin, loppukeväästä.

Katselinpa huvikseni lentohintoja netistä...

Katseleminen on ilmaista hupia.

Voisin jopa ehkä majoittua nuoreni perheessä, tuntuvat mukavilta ihmisiltä.

Vierailija
2/23 |
21.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Majoittuu hotelliin. Perhe olisi kyllä majoittanut, mutta kummi haluaa yksityisyyttäkin, niin valitsi hotellin mieluummin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
18.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On eri asia mennä lähelle kuin kauas.

Vierailija
4/23 |
18.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itse vaihto-oppilaana, eivätkä vanhempani käyneet luonani KERTAAKAAN, vaikka heillä olisi ollut varaa...

Tuntui todella pahalta, kun toisten vaihtarien perheet kävivät moikkaamassa lomien aikana, mutta omat vanhemmat eivät olisi edes miettineet sellaista. Enkä tosin olisi edes kehdannut kysyäkään...

Vierailija
5/23 |
18.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä sitä vaihtoperhettäkin vähän herättelisi tieto siitä, että äiti on tulossa katsomaan.

Vierailija
6/23 |
18.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hotelliin vai sinne samaan perheeseen vieraaksi?

Vierailija
7/23 |
18.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

biologisen perheen ei tulisi vierailla nuoren luona. Se järjestö, minkä kautta minä olin vaihdossa, jopa kielsi vierailut säännöissään.

Vierailija
8/23 |
21.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailua ei suositella siksi, että se voi vaikuttaa nuoreen psyykkisesti niin, ettei hän haluakaan jatkaa vaihtoa. Mahdollinen koti-ikävä paisuu liian suureksi. Samasta syystä puhelujen määrää suositellaan rajoitettavaksi, ei siis päivittäisiä puheluita. Nuoren fokus on silloin kotimaassa, ei vaihtomaassa.

Kaikkien kohdalla huoli ei toki ole aiheellinen, mutta näihin asioihin on hyvä kiinnittää huomiota.

Ja itsekin olen viettänyt vaihtarivuoden, eikä minulla käynyt Suomesta vieraita.

järjestöissä se on tiukasti kielletty.

oma lapseni ei saisi lähteä tämmöisen järjestön vaihtoon: jos lähtökohtaisesti estetään kaikki järjestön järjestämien olojen kontrollointi ja esim tiedon saanti siitä, missä oloissa oma lapsi elää, en lastani moiseen päästä.

sielä on pysyttävä vaikka olisi koti-ikävä?

Vierailija
9/23 |
21.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en todellakaan olisi halunnut vanhempiani sinne. Se olisi aiheuttanut vaikean ristiriitatilanteen. Vaihtarivuosi oli mun oma juttu, iso aikuistumisprosessi, jossa maailma avautui uudella tavalla. Kotiin oli ikävä, mutta silti se ei olisi tuntunut kivalta. Onneksi eivät edes ajatelleet ehdottaa mitään vierailua.

Vierailija
10/23 |
21.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itse jenkeissä vaihdossa ja äitini tuli sinne kahdeksi viikoksi kylään. Asui isäntäperheeni luona. Mun mielestä se oli todella ihanaa, on helpompaa jatkossa puhua äidin kanssa niistä vuoden kokemuksista, kun hän on tavannut ne tärkeimmät ihmiset ja nähnyt vähän sitä arkea siellä.

Meillä sitä rahaa ei ollut ylen määrin, joten tuo oli myös taloudellisesti järkevää: ei äidilläni olisi ollut varaa asua siellä hotellissa saatika, että meillä olisi ollut myöhempinä vuosina varaa maksaa kahden hengen (tai koko perheen) lomareissua erikseen toiselle puolelle maapalloa.

Vierailija
11/23 |
21.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itse vaihto-oppilaana, eivätkä vanhempani käyneet luonani KERTAAKAAN, vaikka heillä olisi ollut varaa...

Tuntui todella pahalta, kun toisten vaihtarien perheet kävivät moikkaamassa lomien aikana, mutta omat vanhemmat eivät olisi edes miettineet sellaista. Enkä tosin olisi edes kehdannut kysyäkään...

teillä lämpimät perhesuhteet... Miten ei kehtaa kysyä jotain omilta vanhemmiltaan?

Vierailija
12/23 |
21.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen, kun yli puolet tai kolme neljännestä vaihtarivuodesta on ohi.

Omat vanhempani eivät käyneet, hyvä että yleensä yhteyttä pitivät.

Vaihtarivuoteni oli äidilleni statussymboli. Sanomattakin selvää, että ei tullut mitään tukea kotoa, kun vaihtaripaikassa tuli vaikeuksia.

Vierailija
13/23 |
21.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

isän sisarukset joutuivat pikkulapsina lastenkotiin. Siellä oli kielletty vanhempien vierailut, että lapset eivät alkaisi kaivata heitä. Traumat jäi siitä ja syvät. Lapset olivat tietysti luulleet, että vanhemmat eivät halua tulla katsomaan.

Ihan sama meininki näyttää olevan vaihtarijutuissa. Erona vaan, että syy on tiedossa. Muka ei sitoudu enää vaihtarimaahan, kun tapaa vanhemmat Typerää.

Vierailija
14/23 |
21.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ymmärrän kyllä hyvin. Joissain tapauksissa aiheuttaisi ehkä koti-ikävää, mutta suurempi ongelma varmasti ovat hössöttävät vanhemmat, jotka sitten yrittäisivät järjestellä lapsensa elämää vaihtoperheessä oman mielensä mukaiseksi. Vaihtoperheessä elettään vaihtoperheen sääntöjen mukaan, ja jos sitten omat vanhemmat tulevat paikan päälle ja alkavat arvostella vaihtoperheen käytäntöjä (joko kaikkien tai vain lapsensa kuullen), niin aikamoisen ristiriitaiset tunnelmat varmaan tulee kaikille, erityisesti vaihtarille.

Nämä säännöt useimmiten perustuu ihan kokemuksiin... Itse vierailin siskoni luona aikanaan, mutta siihen piti erikseen pyytää lupa vaihtojärjestöltä. En usko, että hän olisi vanhempia sinne edes halunnut, kun äiti sattuu olemaan juuri sellaista päsmäröivää tyyppiä... tosin ei meidän vanhemmat sinne olleet tunkemassakaan. Vähän luulen, että ne jotka tällaista sääntöä ei pysty ymmärtämään ovat juuri niitä pahimpia tapauksia, joiden ei missään tapauksessa kannata mennä vierailulle.

Vierailija
15/23 |
21.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin jenkeissä ja valmistuin senioireiden mukana High Schoolista, jolloin äitini tuli valmistujaisiini ja vietti muutaman päivän kanssani koulun loppumisen jälkeen. Tästä hän lensi kaverinsa kansssa New Yorkkiin lomailemaan vielä muutamaksi päiväksi.

Minusta oli aivan ihanaa, että äitini tuli tapaamaan sikäläisiä ystäviäni ja opettajiani jotka olivat olleet minulle kuin perhe koko vuoden ajan.

Mutta en suosittele menemään ennen kuin loppu vuodesta. Muuten hirveä ikävä saattaa iskeä lapseen!

Vierailija
16/23 |
21.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustellaan muutenkin paljon. Ehdottomasti hotelliin, en ikinä menisi vieraiden patjoille nukkumaan ja jakamaan kylppäriä, en tee sitä täällä kotimaassakaan. Mielestäni tapaamisella ei olisi niin tärkeää nähdä miten nuori asuu tai mikä on se perheen tyyli elää (jos mitään huolta ei ole). Antaisin nuoren itse toimia matkaoppaana ja näyttää paikallisia kohteita, koulua, harrastepaikkoja. Shoppailtaisiin ja syötäisiin yhdessä ja varmaan kerran isäntäperheessäkin.

Vierailija
17/23 |
18.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkusiskoni on nyt vaihdossa ja menisin käymään jos olisi varaa. Isä ja toinen siskoni aikovat sentään mennä (vaikka vaihtarijärjestö ei suosittelekaan perheen kyläilyä... sisko on kuitenkin ollut poissa jo puoli vuotta ja on ehtinyt sopeutua, joten tuskin vierailusta mitään haittaa on).

Vierailija
18/23 |
18.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
19/23 |
21.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei halua, ei kannata änkeä.

Vierailija
20/23 |
18.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oma lapseni ei saisi lähteä tämmöisen järjestön vaihtoon: jos lähtökohtaisesti estetään kaikki järjestön järjestämien olojen kontrollointi ja esim tiedon saanti siitä, missä oloissa oma lapsi elää, en lastani moiseen päästä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kolme