Aion entisöidä yhden huonekalun. Kumpi sopii hiotulle pinnalle paremmin:puuvaha vai maali?
Kommentit (6)
huonekaluja aikaisemmin joten hieman tiedä asiasta.
Puuvaha on ihan ok, mikäli haluat maalata ehdottomasti vähintään 2 kerrosta lakkaa päälle.
Itse eniten käytin maaleja ja lakkaa tai petsasin ja lakkasin.
Kun laittaa lakan pinnalle kestää parhaiten
sääntöjen mukaan vanhan saarnituolin. Vahasin sen ja upea tuli.
Siis oletko ihan oikeasti entisöimässä ? Silloinhan tietty valitset saman pintakäsittelyn mikä alkuperäisestikin oli.
Jos taas kyseessä taas enempikin jonkin sortin tuunailu ts. haluat vain vanhan mukavan huonekalun käyttöön, voit valita mieleisesi. Molemmat kyllä sopii hiotulle pinnalle. Itse tykkään kovasti osmo colorin vahoista. Ne eivät lohkea kolhusta kuten maali voi tehdä. Ja kestävät hyvin pyyhkistä. Jos jotain vauriota tulisi, voit korjata paikkaamalla.
että jos laittaa puuhavaa, pitää puupinnan olla ihan puhdas, ei mitään vanhaa maalia tms, muuten puuvaha ei imeydy- ja itse laitoin maalia. Olen kyllä joskus laittanut puuvahaa vanhan pinnan päälle- taisi siitä tulla ihan ok siitäkin. Muttei ehkä sitten kestä niin hyvin. Paljaalle puupinnalle puuvaha on käsittäkseni kestävämpi. Hauskaa, täähän toimii remonttipalstanakin:)
Siis oletko ihan oikeasti entisöimässä ? Silloinhan tietty valitset saman pintakäsittelyn mikä alkuperäisestikin oli. Jos taas kyseessä taas enempikin jonkin sortin tuunailu ts. haluat vain vanhan mukavan huonekalun käyttöön, voit valita mieleisesi. Molemmat kyllä sopii hiotulle pinnalle. Itse tykkään kovasti osmo colorin vahoista. Ne eivät lohkea kolhusta kuten maali voi tehdä. Ja kestävät hyvin pyyhkistä. Jos jotain vauriota tulisi, voit korjata paikkaamalla.
huonekalu, joka maalattu jollain punamultatyyppisellä maalilla niin toki haet sitä entisöintiliikkeestä ja sekoittelet maalin itse. Et siis mene lateksia vetämään pintaan.
alunperin vahatulle pinnalle ei sovi maali ja päinvastoin, vaikka hioisikin.