Kilpirauhasen vajaa- vai liikatoimintaa?
Kysyisin tuttuni puolesta kumpaako tämä voisi olla? Oireet sopivat tosi hyvin vajaatoimintaan mutta lääkärit hoitavat liikatoimintana. Tuttuni on sairastanut jo vuosia ja lääkitys on ollut myös kauan aikaa. En oikein tiedä miksi sitä nyt muutettiin. Lääkitystä vähennettiin yksneljäsosa tablettia, tällä hetkellä yksi tabletti päivässä. TSH oli 2,88 ja nyt 5,3. T4V 19,8 ja nyt 20,7.
Kommentit (10)
Mä en tiedä mikä se tabletti on. Mutta tuttuni olo ei meinaa millään kohentua ja masennuksen piikkiin meinataan laittaa. Kaikenmaailman verikokeet ja tutkimukset on tehty mutta mistään ei ole löytynyt mitään. Ihmetyttää vaan, että voiko tk:n lääkärit olla noin tietämättömiä??? Kaksi eri lääkäriä kyseessä. Minkä alan lääkäri hoitaa tällaista? AP
Kaverisi oireiden syy ei ole kilpirauhasessa.
on läpikotaisin. Mutta mitään ei ole löytynyt. Huolestuttaa kovasti! AP
T4v on jopa yläkanttinen, joten missään nimessä ei ole vajaatoimintaa. Lääkäri ei voi hoitaa vajaatoimintaa liikatoimintana, koska arvot ovat näissä ihan päinvastaiset. Itse olet (tai "tuttusi" siis, sori) käsittänyt jotain taas päin persettä. Oireethan ovat etenkin vanhemmilla ihmisillä näissä kahdessa hyvin samanlaisia.
Voithan käydä "tuttusi" kanssa sisätautilääkärillä, jos epäilyttää.
Jospa sillä on ...öö... masennus!?
ihanvaikka KYSYÄ LÄÄKÄRILTÄ miksi sitä lääkitystä vähennettiin? :D
No okei, vastaus: TUTULLASI on tyreostaattilääkitys, eli kilpirauhasen toimintaa lamaava lääke. Koska TSH oli lähtenyt kohoamaan, lääkitystä vähennettiin, jotta kilpirauhanen toimisi vähän paremmin. T4v:hän on kyllä normaalin ylärajoilla, joten tuskin tuolla vähennyksellä on mitään vaikutusta oireisiin, tai oireilla yhteyttä lääkemuutosta edeltäviin arvoihin. Jostain muusta tuossa on kyse nyt.
minulla on tosi pahat oireet, jos olen noilla arvoilla. Minulla ei tsh saa mennä yli kakkosen. Kun se on 1 ja 2 välillä, olen ok.
Minua ei tosin hoidakaan tk-lääkäri, vaan endo.
Nämä ovat yksilöllisiä lukemia.
2
Kun TSH oli 5.0 ja t4v 14. Nyt arvot ovat kunnossa, TSH 0.04 ja T4v ei otettu. Syön Thyroxinia 2kpl 01.mg/pvä.
Mikä tuo tabletti on?