Kuinka moni tekee hoitovapaalla töitä?
Aloin miettimään, että kuinka yleistä tämä on, koska minun työpaikalla meitä on 3 hoitovapaalla olevaa ja samalla osa-aikaisesti töitä tekevää. Onko yleisempää useamman lapsen perheissä? Itselläni on 3 lasta.
Kommentit (55)
Vai meinaatko että nostavat kotihoidontukea ja silti lapsi hoidetaan kotona?
Meidän alalla se on yleistä. Olen kääntäjä.
En halua lapsiani (10kk ja 3,5v) päivähoitoon. Ja Espoossa me pärjätään huonosti vaan miehen 2100 käteen palkalla. Asuminen kun vie jo 1200€.
Minä olen arkipäivät kotona lasten kanssa ja viikonloppuisin teen töitä, jolloin taas miehellä vapaapäivät ja on lasten kanssa.
Ap
eli miten voi olla sekä että? Ei meillä työnantaja myönnä hoitovapaata, jos aikoo olla osa-aikaisena.
Nyt pienemmällä tuntimäärällä, eli tein vain uuden sopimuksen pienemmille tunneille ja lomat kertyy ihan normaalisti. Illat ja vklp osittain menee töissä.
Pointti ehkäpä tuli selväksi?
Minulla palkkakuitissa lukee työtuntien lisäksi hoitovapaa, joten tästä syystä valitsin termin hoitovapaa.
Ap.
eli nostan kotihoidontukea ja teen viikonloppuna/arki-iltoina 8-10 h töitä viikossa. Mies hoitaa lapsia kotona minun ollessani töissä. Meillä on 2 lasta ja tuo muutama satanen kuukaudessa extraa tulee olemaan tarpeen.
niin mikä on se raja paljonko saa tienata, jos on esim vkl-töissä?
Meillä ei voi olla hoitovapaalla ja osa-aikaisella samaan aikaan eli pitää valita, kumman haluaa.
sen verran, että osittainen hoitovapaa on laissa säädetty oikeus, joten työnantaja ei voi kuin hyvin harvoissa tapauksissa siitä kieltäytyä.
kuntalisään on joissakin kunnissa, hoitolisä on tulosidonnainen.
Minä olen nostanut perusosa+kuntalisää ja tienannut 10 000 kuussa, molempien kanssa.
Meillä ei voi olla hoitovapaalla ja osa-aikaisella samaan aikaan eli pitää valita, kumman haluaa.
sen verran, että osittainen hoitovapaa on laissa säädetty oikeus, joten työnantaja ei voi kuin hyvin harvoissa tapauksissa siitä kieltäytyä.
töitä on 80% normaalista, ei 30% tai 60 %.
kahden lapsen äiti teen osa-aikatöitä kodinhoidontuen lisäksi. mies tai mummi hoitaa lapsia tällöin. teen vkonloppuja ja hassuja viikkopäiviä
ei ole tuloyläräjaa: saa siis tienata rajattomasti :). Kotihoidontuen hoitolisään tulot sen sijaan vaikuttavat, mutta siihenhän vaikuttavat ylipäätään myös puolison tulot.
Kun saa kotihoidon tukea niin mikä on se raja paljonko saa tienata, jos on esim vkl-töissä?
16, juu, ja siitä ei saa kotihoidontukea,vaan vain n. 100 euroa kuussa.
Joo no siitä saa palkkaa!!
vaan sen voi sopia itse työnantajan kanssa. Kelan maksamalle tuelle on edellytyksenä, että tekee enintään 30 h viikossa. Vähemmän siis saa KELAn puolesta tehdä (ja ainakin minun työnantajani puolesta: tein 20 h viikkoa).
Jep, mutta osittaisella hoitovapaalla töitä on 80% normaalista, ei 30% tai 60 %.
ja yleensä sen kanssa ei niitä lapsia saa enää hoidettua kotona, kuten ap kuvaa.
hmm..tätä olen itsekkin miettinyt että onko se niin että omasta työstään voi tosiaan olla hoitovapaalla siihen 3 v asti, mutta samalla käydä muualla töissä. Mun työpaikalla oli kyllä tällaisia eli tekivät keikkatyötä ja pidempiä sijaisuuksia, vaikka olivat hoitovapaalla omasta vakituisesta työstään.
itse mietin myös tätä vaihtoehtoa että voisin tehdä keikkafirmassa töitä, ja olla omasta työstä hoitovapaalla. Näin voisin järjestellä niin että olen esim vaan viikonloppuisin työssä (kun mies kotona lasten kanssa) tai iltaisin...
eli pitää valita, kumman haluaa.