Kuinka moni tekee hoitovapaalla töitä?
Aloin miettimään, että kuinka yleistä tämä on, koska minun työpaikalla meitä on 3 hoitovapaalla olevaa ja samalla osa-aikaisesti töitä tekevää. Onko yleisempää useamman lapsen perheissä? Itselläni on 3 lasta.
Kommentit (55)
että kukaan olisi osittaisella hoitovapaalla ja tekisi 20 tunnin viikkoa, vaan kyllä yleensä silloin on aina kyse yli 3-vuotiaasta, jonka kanssa vanhempi tekee 80-prosenttista työviikkoa.
Teoriassa variaatioita voi (sinun päässäsi) olla, mutta ei käytännössä.
että kukaan olisi osittaisella hoitovapaalla ja tekisi 20 tunnin viikkoa, vaan kyllä yleensä silloin on aina kyse yli 3-vuotiaasta, jonka kanssa vanhempi tekee 80-prosenttista työviikkoa.
Teoriassa variaatioita voi (sinun päässäsi) olla, mutta ei käytännössä.
Eli koska sinä et ole koskaan kuullut asiasta, sitä ei voi olla olemassa. Minä en ole koskaan kuullut kenenkään esimerkiksi puhuvan kreolinkieltä, tarkoittaako tämä sitä että sitäkään ei ole olemassa??
puurot ja vellit sekaisin...
1. Siihen, että on hoitovapaalla "varsinaisesta" työstään, mutta tekee kuitenkin töitä toiselle työnantajalle, tarvitaan "varsinaisen työnantajan" syistumus. Työnantajan ei ole pakko suostua.
2. KELA maksaa kotihoidontukea, jos lapsi on alle 3-vuotias, eikä ole kunnallisessa hoidossa. Tällöin
a) toinen vanhemmista voi hoitaa lasta kotona.
b) lapsi voi olla hoidossa esim. isovanhemmalla, yksityisellä pph:lla, ystävällä jne. ja molemmat vanhemmat voivat käydä töissä täysipäiväisesti. Tulorajaa ei ole.
c) Molemmat vanhemmat voivat olla osittaisella hoitovapaalla ja sumplia työaikansa siten, että lapsi ei ole hoidossa. Tulorajaa ei ole.
3. Vanhempi voi olla osittaisella hoitovapaalla ja lapsi kunnallisessa hoidossa. KELA maksaa noin 100 €/kuussa miinus verot.
etkä voi uskoa, että se ei EDES LIITY mitenkään tähän ketjuun, kreoliksi eikä suomeksi.
etkä voi uskoa, että se ei EDES LIITY mitenkään tähän ketjuun, kreoliksi eikä suomeksi.
kyseessä mikään oma tulkinta, vaan ihan täysin mahdollinen vaihtoehto hoitaa tuo asia! Tällöin ei edes tarvitse mennä toiseen työhön vaan voi pitää sen omansa, ja siten tämä liittyy juurikin ketjun aiheeseen. Ja joo, kaikissa työpaikoissa ei voi,mutta monessa asian voi järjestää näin, uskot sinä sitä tai et.
olen tehnyt hoitovapaalla töitä. Yleensä vkl, ja silloin mies hoitaa lasta. Tulee enemmän rahaa, kuin pelkästä kotihoidontuesta ja plussaa on vielä ollut, että veroprosentti tippui hurjasti, vaikka olin töissä ja sain kotihoidontukea:-)
Pari ystävää käy keikkatöissä. heillä on kummallakin 2 lasta. Tekevät saman alan hommia, kuin vakipaikassa, mut haluavat kokeilla muitakin työpaikkoja ennenkuin irtisanovat itsensä vakipaikoista.
että KELA maksaa osittaista hoitorahaa vain, jos lapsi on alle 3-vuotias tai eka-tokaluokkalainen. Osittaiseen hoitovapaaseen on oikeus myös tuolla välillä, mutta KELA ei vaan siitä maksa.
Onnellisia on ne, jotka sitä voivat halutessaan tehdä.
eikä liity tähän. Etkö osaa lukea?
29, paitsi että se tulkintasi on VÄÄRÄ, eikä liity tähän. Etkö osaa lukea?
Millä perusteella se on väärä?
Ei kaikki työnantajat suostu osittaisen hoitovapaan tekemiseen -valitettavasti:-( Onnellisia on ne, jotka sitä voivat halutessaan tehdä.
Lain mukaan pitää suostua, paitsi ihan tosi poikkeustapauksissa. Millä alalla työskentelet? Ota yhteyttä ammattiliittoosi jos et saa käyttää oikeuttasi.
Kun ap ei tarkoittanut osittaista hoitovapaata. Siten niin.
tulkinta on väärä?
On ihan mahdollista olla osittaisella hoitovapaalla tehden 20-tuntista viikkoa ja on ihan mahdollista, että molemmat vanhemmat ovat osittaisella hoitovapaalla, eikä perheen ulkopuolisia lastenhoitajia tarvita.
Kaikki työnantajat eivät tähän suostu, mutta se ei tee tulkinnasta väärää.
En halua lapsiani (10kk ja 3,5v) päivähoitoon. Ja Espoossa me pärjätään huonosti vaan miehen 2100 käteen palkalla. Asuminen kun vie jo 1200€.
Että tuolla summalla lyhennätte jo sievoista asuntolainaa+maksatte yhtiövastikkeen jos muutatte pk-seudun ulkopuolelle:)
Teemme molemat töitä miehen kans, minä 80% ja mies 100% ja molemat käy töissä ja nostetaan se kodinhoidontuki siihen päälle.
tulkinta on väärä? On ihan mahdollista olla osittaisella hoitovapaalla tehden 20-tuntista viikkoa ja on ihan mahdollista, että molemmat vanhemmat ovat osittaisella hoitovapaalla, eikä perheen ulkopuolisia lastenhoitajia tarvita. Kaikki työnantajat eivät tähän suostu, mutta se ei tee tulkinnasta väärää. #21
Olemme miehen kanssa molemmat osittaisella hoitovapaalla, nuorimmaisemme on ekaluokalla. Mies tekee 22,5 tuntia viikossa töitä ja minä 24 tuntia. Lakatkaa siis vänkäämästä :)
Ap ei kysynyt osittaisesta hoitovapaasta. Hän puhui ihmisistä, jotka käyvät töissä ja nostavat kotihoidontukea.
tuosta ap:n selvityksestä nyt ei ymmärtänyt yhtään mitään. Mutta siis osittainen hoitovapaa voi nimenomaan tarkoittaa sitä, että saa hoidettua lapset kotona. Esimerkiksi niin, että tekee itse vaikkapa vaan 20 tuntia viikossa töitä, ja puoliso on silloin kotona, ja puoliso taas töissä muulloin jne.. Variaatioita kyllä on, kaikki kun eivät tee esim. pelkkään päivätyötä.