Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka moni tekee hoitovapaalla töitä?

Vierailija
16.01.2012 |

Aloin miettimään, että kuinka yleistä tämä on, koska minun työpaikalla meitä on 3 hoitovapaalla olevaa ja samalla osa-aikaisesti töitä tekevää. Onko yleisempää useamman lapsen perheissä? Itselläni on 3 lasta.

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
16.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

liittyyhän se ketjun aiheeseen, sillä näin ap:kin saa tietoa siitä,että ei ole pakko mennä johonkin toiseen työpaikkaan, vaan voi yrittää järjestellä asiat oman työpaikan kanssa.

Vierailija
42/55 |
16.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei kysynyt osittaisesta hoitovapaasta. Hän puhui ihmisistä, jotka käyvät töissä ja nostavat kotihoidontukea.

Tuossa 44:n tapauksessa on ihan samasta asiasta kyse, ainut vain että lapsi on liian vanha kodinhoidon tukeen. Kyse on siitä,että on ihan mahdollista olla osittaisella hoitovapaalla, hoitaa pieni lapsi kotona ja saada vielä palkkaakin, järjestelykysymyksistä tässä vain on kyse!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
16.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että molemmat tekevät sen 20 + tuntia, vaikka joku oli ihan varma täällä, että niin ei koko maailmassa kukaan tee. Huoh!

Vierailija
44/55 |
16.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mahdollista olla hoitovapaalla ja samalla käydä töissä. Meillä (hoitoala) aika monet tekevät keikkatyötä joko omaan työpaikkaansa tai muualle vaikka ovat hoitovapaalla. En ole koskaan kuullut että siinä olisi jotain ongelmia.

Vierailija
45/55 |
16.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvänen aika

Ap ei kysynyt osittaisesta hoitovapaasta. Hän puhui ihmisistä, jotka käyvät töissä ja nostavat kotihoidontukea.

Tuossa 44:n tapauksessa on ihan samasta asiasta kyse, ainut vain että lapsi on liian vanha kodinhoidon tukeen. Kyse on siitä,että on ihan mahdollista olla osittaisella hoitovapaalla, hoitaa pieni lapsi kotona ja saada vielä palkkaakin, järjestelykysymyksistä tässä vain on kyse!

osittainen hoitovapaa ja hoitovapaalla tehty työ (omalle tai vieraalle työnantajalle) ovat kyllä kaksi eri asiaa. osittaisella hoitovapaalla se korvaus on vain satasen luokkaa kuukaudessa, on se työaika sitten 1 tai 30 tuntia. hoitovapaalla saa normaalin hoitorahan.

ohis

Vierailija
46/55 |
16.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin se 44 liittyy juuri siksi, että molemmat tekevät sen 20 + tuntia, vaikka joku oli ihan varma täällä, että niin ei koko maailmassa kukaan tee. Huoh!

niin ei todellakaan rahallisesti kannata ottaa osittaista hoitovapaata, siinähän häviää satoja euroja kuukaudessa.

yli 3-vuotiaan hoitamisessa se taas on jo ihan eri juttu.

Vierailija
47/55 |
16.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä itse olen ollut yli 10-vuotta kaupan-alalla ja nyt on 3 lasta. Käyn töissä aina välillä tarpeen mukaan ei muuten saatais tämän kokosta perhettä elätettyä, ei auta vaikka mies tienaa suhteellisen hyvin ku menot on maksettava-

Vierailija
48/55 |
16.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin se 44 liittyy juuri siksi, että molemmat tekevät sen 20 + tuntia, vaikka joku oli ihan varma täällä, että niin ei koko maailmassa kukaan tee. Huoh!

niin ei todellakaan rahallisesti kannata ottaa osittaista hoitovapaata, siinähän häviää satoja euroja kuukaudessa.

ei olekaan kyse jostain satasesta, vaan siitä että voi olla sen lapsen kanssa??

Vierailija
49/55 |
16.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvänen aika

osittainen hoitovapaa ja hoitovapaalla tehty työ (omalle tai vieraalle työnantajalle) ovat kyllä kaksi eri asiaa. osittaisella hoitovapaalla se korvaus on vain satasen luokkaa kuukaudessa, on se työaika sitten 1 tai 30 tuntia. hoitovapaalla saa normaalin hoitorahan.

ohis

ota nyt huomioon että niistä 30 tunnista maksetaan palkkaakin...

Vierailija
50/55 |
16.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä työpaikalla on töissä eräs, joka tekee töitä 11 h viikossa ja on samalla hoitovapaalla. Hänen miehellään on niin joustava työ ja paljon iltatöitä, että he pystyvät hyvin sumplimaan niin, että nainen käy töissä tuon verran ja mies on sen aikaa lasten kanssa.

Mä nostin aikanani kotihoidontukea, mutta käytännössä hoidettiin lapsen hoito siten, että mies teki 60% työviikkoa, itse tein viiden päivän työt neljässä päivässä eli päivän kotona lapsen kanssa ja sitten kaksi päivää viikossa mun sisko hoiti maksua vastaan lasta. Eli saatiin kotihoidontuki, vaikka molemmat käytiin töissä. Lapsi oli kotihoidossa.

Ja syy miksi minä nostin kotihoidontuen oli verotuksellinen: mies tienasi jopa 60% työajalla enemmän kuin itse 100% eli vähemmän tienaavan kannatti ottaa se kotihoidontuki niin siitä joutui maksamaan vähemmän veroa.

Vierailija
51/55 |
16.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli olen sairaanhoitaja, vakituisessa toimessa. Mulla on 4 lasta, joista nuorin on alle 3v.

Olen vakinaisesta toimestani hoitovapaalla, eli palkattomalla virkavapaalla. Tämä tarkoittaa sitä, että työnantaja ei voi vaatia minua tekemään tuntiakaan töitä. Teen kuitenkin omalle työpaikalleni keikkaa. Työnantaja ottaa yhteyttä, kun joku on poissa ja tarvitaan sijaista. Menen töihin, jos se minulle sopii ja saan lapsen hoidon järjestettyä. Yleensä lasta hoitaa isoisä, tai sitten olen töissä yöllä/viikonloppuna jolloin tietenkin isä hoitaa.

Minulle maksetaan tällöin tuntipalkkaa tehtyjen työtuntien mukaan, tunteja voi kertyä 8-38 viikossa, ihan riippuen siitä kuinka paljon niitä haluan tehdä tai kuinka paljon työnantajalla on niitä tarjota.

Hoitoalalla tämä toimii hyvin, ei ole pakko palata vakituisesti töihin. Erona siis työhön palaamiseen osittaisellakin prosentilla on se, että työnantaja ei voi vaatia tekemään tiettyä tuntimäärää töitä (esim. 30 tuntia viikossa) vaan töitä tekee just sen verran kuin se itselle ja perheelle sopii.

Ja KELA maksaa kotihoidon tukea kaikille joiden alle 3-v lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa.

Vierailija
52/55 |
16.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

osittaisella hoitovapaalla.

että kukaan olisi osittaisella hoitovapaalla ja tekisi 20 tunnin viikkoa, vaan kyllä yleensä silloin on aina kyse yli 3-vuotiaasta, jonka kanssa vanhempi tekee 80-prosenttista työviikkoa.

Teoriassa variaatioita voi (sinun päässäsi) olla, mutta ei käytännössä.

Vierailija
53/55 |
16.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä

ottaa osittaisen hoitovapaan ja satasen rahaa, kun on ihan sama mahdollisuus ottaa kotihoidontuki ja sen rahat. ihan samalla työajalla.

Vierailija
54/55 |
16.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks tyytyä sataseen?

Vierailija
55/55 |
16.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen ollessa hoitovapaalla hän ei tehnyt töitä lainkaan, mutta itse olen esimiesasemassa, joten tein välillä työtä. Harmittaa, kun en jatkanut tätä tapaa, koska rahallisesti ei olisi tarvinnut vielä lopettaa hoitovapaata. Ehkä jäämme vielä jossain vaiheessa uudelleen. Työnantajamme on sama, ja erittäin perhemyönteinen. Tällä hetkellä teen nelipäiväistä viikkoa ja lapsi kotihoidetaan vuorotyön turvin. Työpäiväni ovat lyhyitä, vain 7,5h ja rahaa säästyy, kun lapsi ei ole hoidossa.

Tämä vaikuttaa meille sopivalta systeemiltä ja luulen, että mieheni jää vielä hoitovapaalle kesäksi. Mikäli tulee lama, ja aloitetaan yt-neuvottelut, niin sekään ei romuta talouttamme.

Emme siis ole suurtuloisia, mutta järkeviä kolmikymppisiä. Ja lapsi voi hyvin, koska saa olla kotona omien vanhempien kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi neljä