Hmm. Kaveri pyytää hoitamaan lastaan, muttei anna nukuttaa ulkona.
Olen kotiäiti ja kotona on omia lapsia 5v, 3v ja 2v. Kaveri menee töihin ja toisi minulle vuoden ikäisen hoitoon. Minulle tämä kävisi oikein loistavasti, mutta kaveri painottaa, ettei lasta saa nukuttaa ulkona missään tapauksessa. Pelkää, että lapsi viedään (aidatulta sisäpihalta..) tai jotkut eläimet tulevat raatelemaan (kissat, oravat yms.).
Sisäpihalle ei kukaan näe mistään suunnasta, vain lentokoneesta. Vaunuissa minulla on oravaraudat, ei todellakaan pääse mitkään metsän eläimet muutenkaan lähelle vaunuja.
Hankalaksi menee vaan nukuttaminen, kun lapset nukkuvat omissa sängyissään (meillä 5v:kin nukkuu vielä hetken, kun aamupäivän riehuu puistossa), eikä meidän parisänkyyn voi vuoden ikäistä laittaa - putoaa vain. Eikä ole päiväuniajaksi muuta vaihtoehtoa kuin patja jonkun lapsen huoneeseen, eikä siitä nyt mitään tulisi.
Onko tällainen ulkonanukuttamiskielto ihan perusteltua vai olenko minä jotenkin leväperäinen hoitajana?
Kommentit (57)
kovasti tätä keskustelua. Meillä on kolme lasta nukutettu vaunuissa ulkona (tosin 90-luvulla) eikä silloin tullut mieleenkään, että siinä olisi ollut joku vaara. Aina nukkuivat hyvin ja pitkään. Oravaraudoista en ole ikinä kuullutkaan. Tuntuu siltä, että nykyäidit pelkäävät koko ajan kaikkea mahdollista.
ja muut alakerrassa ja välissä on portaat, niin miten pihalle meneminen olisi sen helpompaa (kun sinnekin on ne jyrkät portaat)?
Eikä matkasänky kelpaa ratkaisuksi...
Miksei 2-vuotiaasi enää nuku ulkona?
Ehkä hän ei halua että 1-vuotias herättää muut lapset nokosilta?
Omien lasten rutiinit toimii ja ovat selkeitä,ehkä ap haluaa hoitolapsen ulos nukkumaan,niin se ei sekoita muiden lasten rutiineja. Esim ei meillä olisi 2-vuotias nukahtanut sisälle,jos huoneessa on yhtäkkiä "vieras vauva". Tai mistä tietää kuinka kauan se 1-vuotia nukkuu?
Aivan käsittämätöntä, että minut teilataan näin rankasti ihan vain siitä syystä, etten näe ulkonanukuttamisessa yhtään mitään väärää tai outoa. Jos näkisitte kotimme, ymmärtäisitte miten helppoa olisi laittaa lapsi pihalle nukkumaan ja kuinka helppoa olisi, että kaikki nukkuisivat eri paikoissa.
En kommentoi tähän enää mitään. Jos en pääse yhteisymmärrykseen kaverin kanssa, en ota hoitoon.
Ihan älytöntä tällainen keskustelu.
ap
Mutta sinulle ei kelpaa vastaukseksi mikään muu kuin ulkonanukuttamisen puolustus. Eli alkuperäinen tarkoituksesi lienee vain saada tappelu aikaiseksi ulkonanukuttamisesta.
Ehkä hän ei halua että 1-vuotias herättää muut lapset nokosilta?
Omien lasten rutiinit toimii ja ovat selkeitä,ehkä ap haluaa hoitolapsen ulos nukkumaan,niin se ei sekoita muiden lasten rutiineja. Esim ei meillä olisi 2-vuotias nukahtanut sisälle,jos huoneessa on yhtäkkiä "vieras vauva". Tai mistä tietää kuinka kauan se 1-vuotia nukkuu?
Tavallisinta on, että lapset Suomessa nukkuu ulkona, jos vaan talon kannalta se onnistuu.
Onhan siinä monta hyvääkin puolta;lapsi saa pari tuntia enemmän vuorokaudessa raitista ilmaa,nukkuu hyvin,ei herää esim siivouksen ääniin jne.
Meillä on aina nukuttu ulkona, siihen asti kun nokoset jäi kokonaan pois.
Oravaraudoista en ole ikinä kuullutkaan. Tuntuu siltä, että nykyäidit pelkäävät koko ajan kaikkea mahdollista.
Selvisin minäkin aikuiseksi asti ilman yhtään oravarautaa (siis mitä helvetin oravarautaa?). Oravaraudan käyttäjät lienevät samaa porukkaa kuin ne turvallisuutta rakastavat vanhemmat, jotka iltapäivälenkillä pukevat itsensä lisäksi vauvan vaunut(!) turvaliiviin. Nauratti. Liivi viritetty kuomun päälle, ettei varmasti keneltäkään jää huomaamatta, että kyseessä on kallis lasti. Oravarautoineen päivineen.
LOL.
Mitään järkeviä perusteluja en ole siihen koskaan saanut miksi niin pitäisi tehdä. Näin siinä ainoastaan haitat.
Miksi johonkin huoneeseen ei voi laittaa matkasänkyä lapsen päivä unia varten?
Oravaraudoista en ole ikinä kuullutkaan. Tuntuu siltä, että nykyäidit pelkäävät koko ajan kaikkea mahdollista.
Selvisin minäkin aikuiseksi asti ilman yhtään oravarautaa (siis mitä helvetin oravarautaa?). Oravaraudan käyttäjät lienevät samaa porukkaa kuin ne turvallisuutta rakastavat vanhemmat, jotka iltapäivälenkillä pukevat itsensä lisäksi vauvan vaunut(!) turvaliiviin. Nauratti. Liivi viritetty kuomun päälle, ettei varmasti keneltäkään jää huomaamatta, että kyseessä on kallis lasti. Oravarautoineen päivineen.
LOL.
oravarauta,ihan kuinka vaan itse en nukuta vauvaa ulkona ilman sellaista.Joskus kesällä kun vaunut olivat ulkona tyhjillään,niin jo oli kissat käyneet siellä.
Kyllähän nyt 1v voi nukkua parisängyssä? Tai jotkut lapset samassa sängyssä? Patjalla lattialla? Sohvalla? Vaunun kopassa?
Enkä kyllä ymmärrä miksei sen toisen äidin mielestä ulkona?
Miksi yksinkertaiset asiat täytyy tehdä niin vaikeiksi?
jos äiti antaa 1 vuotiaan hoitoon, niin on täysin luonnollista että hänellä on outojakin pelkoja jotka eivät perustu ihan järjellä ajatteluun. Luulisi, että kolmen lapsen äiti ymmärtäisi vähän toisen äidin tunteita! Monella pikkuisen äidillä on juuri näitä omia kauhuajatuksiaan. Jos olisit vähän edes empaattisempi, niin noudattaisit äidin toivetta. Juuri tuollaiset hoitajat kuin sinä ovat äitien painajaisia, jotka tietävät äitiä paremmin kaikki asiat.
jonka mielestä olisi vaikea työnnellä yhden rattaita ulkona kun kolme pientä olisi keskenään sisällä?
Mulla taitaa kahden lapsen äitinä olla enemmän kokemusta tästä nukkumisasiasta kuin aloittajalla kolmen lapsen kanssa... Mun toinen lapsi kieltäytyi nukkumasta ulkona, ei voinut sietää sitä vaatteisiin topattuna olemista. Sisällä veteli kolmen tunnin päikkäreitä. Ettei ne kaikki vauvat todellakaan nuku ulkona paremmin vaikka niin aina väitetaan. Eikä sitten etenkään sellainen lapsi joka ei ole siihen edes tottunut.
Mulla taitaa kahden lapsen äitinä olla enemmän kokemusta tästä nukkumisasiasta kuin aloittajalla kolmen lapsen kanssa... Mun toinen lapsi kieltäytyi nukkumasta ulkona, ei voinut sietää sitä vaatteisiin topattuna olemista. Sisällä veteli kolmen tunnin päikkäreitä. Ettei ne kaikki vauvat todellakaan nuku ulkona paremmin vaikka niin aina väitetaan. Eikä sitten etenkään sellainen lapsi joka ei ole siihen edes tottunut.
Miksei ap saisi olla "mukavuudenhaluinen"? Jos on itse nukuttanut lapsensa heijaamalla vaunuja edestakaisin,miksei saisi tämä 1-vuotiasta muka nukahtamaan niin? Ehkä sisällä nyt vaan ei ole tilaa?
Ja muistan kyllä itse, että 1-vuotiaan sisällä nukuttaminen oli täysi "helvettiä". Paljon helmpompaa nukuttaa vaunuihin.
Meillä nukkuu sisällä jokainen. Jos ei kodissa ole tarpeeksi tilaa vauvan sisällä nukuttamiseen, et ota sitä hoitoon. Yksinkertaista?
Mutta jos hoitolapseni äiti olisi sitä vastaan, voisin keksiä muita keinoja. Mulla on täällä ystäväni lapsi hoidossa ja hän nukkuu matkasängyssä. Ei siinä ole mitään vaikeaa, vien sänkyyn ja jätän nukkumaan niinkuin omieni kanssa teen.
ole välttämättä muuten kamalan helppoa saada lasta nukkumaan 1-vuotiaana rattaissa ulkona, jos ei ole koskaan ennen sitä tehnyt. Jos lapsi on tottunut kuulemaan vaikka kodin ääniä yms. En tajua, miksei parisängyssä voi nukuttaa. Tyynyt lattialle pehmusteeksi epätodennäköisen tippumisen varalta. Meillä ainakin on toiminut näin. Ja korkea sänky on.
Ja jos niitä rattaita on niin hirveän vaikea tuoda sisään, kun on portaita ja kaikki, niin miten sen lapsen ulkona vahtiminen sitten olisi niin helppoa? Itse kannan hissittömässä kerrostalossa rattaita portaissa joka päivä eikä se ole yhtään hankalaa.