Mielestäsi kaikkien järjettömin ITSE aiheutettu sairaus?
Esim 2-tyypin diabetes, alkoholismi, joku muu?
Minun vastaukseni on tupakoinnilla hankittu keuhkoahtaumatauti. Onko mitään kauheampaa, turhempaa, hirveämpää tautia? Eivätkä näistä monet potilaat silti lopeta röökaamista, vaikka tulee astma ja lopulta tämä karmea keuhkoahtaumatauti.
Kommentit (57)
jotka johtuvat toimistotyöstä. Kaikille ihmisille ei sovi 8 tunnin istuminen. Olisivat menneet ulkotöihin niin pukamat eivät vaivaisi.
Ja pilkunviilaajille jo tässä vaiheessa: nimenomaan niissä tapauksissa, kun on menty "korjailemaan" ihan ehjää kehoa ehdoin tahdoin - en tarkoita esim. syöpäleikkausten tai kolareiden jälkien korjailemiseksi tehtyjä operaatioita.
Mulla on kakkostyypin diabetes vaikka olen normaalipainoinen et revi siitä.
Useimmiten sen saa kuitenkin ylipainoinen henkilö ihan vaan johtuen omista ruokatottumuksistaan.
voisitko kertoa miten se on itseaiheutettua?
sukupuolitauti, joka on saatu yhden illan jutusta ilman kondomia.
Ylipainoon, huumeiden käyttöön, alkoholismiin, tupakointiin ja vastaaviin vaikuttavat usein mielenterveyden ongelmat, fyysinen riippuvuus ja mahdollisesti lapsuudesta lähteneet elämänhallintaongelmat joista yksilö itse ei ole kokonaan vastuussa.
Sen sijaan ihan normi-ihmisetkin vaikuttavat joskus luottavan tuuriin satunnaisessa seksissä.
Toki tajuan, että anoreksia on mielenterveyden sairaus ja sitä tulee sellaisena hoitaa. Mutta se käytännössä tappava osuus on siinä täysin itseaiheutettua ja siksi niin turhaa.
Onko vaikea masennus itseaiheutettua mielestäsi?
No, anorektisen ihmisen pahin tila on oikeasti verrattavissa johonkin skitsofreniaan. Siinä kuullaan ääniä pään sisällä ja se ääni käskee olemaan syömättä. Se ääni kertoo että mitä muut ihmiset sinusta ajattelevat. Eikä se ääni anna periksi ennenkuin olet juossut aivan liian pitkän lenkin, tai oksentanut vatsalaukkusi sisällön tyhjäksi. EIkä se ääni välttämättä lopeta silloinkaan. Se haukkuu sinua taukoamatta, samalla tavalla kuin ne kiusaajatkin. Eikä se ole pelkkää läskiä, vaan sieltä tulee lauseita, jotka sanovat sinun olevan arvoton, tyhmä, ruma, maailman turhin ihminen, ja että koko maailman, perheesi ja oikeasti kaikkien olisi parempi ilman sinua.
Ei, en syytä pelkästään kiusaajiani, enkä myöskään syytä pelkästää itseäni. Jos sulla ei ole omaa kokemusta siitä millaiseen tilaan anoreksiaa sairastava pahimmillaan joutuu niin pidä pääsi kiinni!
Voi kyynel ja itsesääli.
No jos nyt verrataan masennukseen, niin aivan samoin masennus ja anoreksia ovat mielenterveysongelmia, joita ei ole itse aiheutettu. Sen sijaan se fyysinen seuraus, siis anoreksiassa aliravitsemuksen aiheuttamat ongelmat, usein jopa kuolema, samoin kuin masennuksen aiheuttama itsemurha, ovat itse aiheutettuja. Fyysisesti perusterveet ihmiset tappavat itsensä.
Ja sinunko mielestäsi nämä kuolemat eivät ole turhia??? Jos näin on, niin pidä sinä se pääsi kiinni...
Ja pilkunviilaajille jo tässä vaiheessa: nimenomaan niissä tapauksissa, kun on menty "korjailemaan" ihan ehjää kehoa ehdoin tahdoin - en tarkoita esim. syöpäleikkausten tai kolareiden jälkien korjailemiseksi tehtyjä operaatioita.
Lisäksi mun mielestäni turhia (itseaiheutettuja) sairauksia ovat myös tupakan, huumausaineiden, alkoholin ja liikalihavuuden aiheuttamat sairaudet. Kukaan EI voi väittää, ettei ole saanut näistä tietoa ja valistusta - valinta on oma.
Sen vuoksi, että alkoholiin tai tupakkaan syntyy kuitenkin voimakas fyysinen riippuvuus. Vaikka suhtaudun kielteisesti tupakan tai alkoholin aiheuttamiin sairauksiin, ajattelen, että niihin on vaikeampi puuttua tahdonvoimalla, enkä siksi halua suhtautua niihin syyllistävällä asenteella.
Eli fyysiset sairaudet on niitä oikeita sairauksia, psyykkiset pelkkää kuvitelmaa? Samoin kuin fyysinen riippuvuus on oikea riippuvuus jolle "ei voi mitään" ja psyykkinen riippuvuus taas on vain kuvitelmaa ja ihmisen laiskuutta?
Mä olen polttanut tupakkaa n.7vuotta minkä jälkeen tulin raskaaksi ja ensin vähensin ja sitten lopetin. Nyt olen ollut polttamatta 5v. Mutta olen lihava, ja väitän että tämä lihavuus ja mun syömisongelmat on psyykkistä perua. Miksi haluat syyllistää lihavia mutta et tupakoijia?
Kaiken lisäksi tupakointi on helpompi lopettaa tahdonvoimalla kun sen voi lopettaa kokonaan. Syömistä ei voi lopettaa, ihmisen on kuitenkin aina pakko syödä. Tällaisen addiktiotaipuvaisen kuten minä, on helpompi olla kokonaan ilman kuin pysyä kohtuudessa. Valitettavasti syömisen kanssa ei voi vetää absoluuttista linjaa ja kun kohtuus on vaikeaa, se näkyy sitten läskeinä.
Saisiko oikeita vastauksia kiitos.
Siis sellaisia kuin sinä haluat? Minusta naurettavin itseaiheutettu sairaus on toisten tuomitsemiseen johtava TYHMYYS- voisitko pliis parantua siitä koska se on tosi ärsyttävää??
OIkeasti, jos ihminen on tasapainoinen ja eheä ja arvostaa itseään, hän ei "aiheuta" itselleen mitään sairauksia vaan osaa pitää itsestään hyvää huolta. Suurella osalla ihmisistä on kuitenkin eriasteisia häiriötä- useimmiten jo lapsuudessa tulleita- jotka aiheuttavat riippuvuutta ja selvitytymiskeihin turvautumista. Eikä ihminen osaa/ymmärrä/pysty toimimaan toisin vaan yrittää pysyä hengissä itsetuhoisella käyttäytymisellä. Tämä ketju ei ole itseaiheutettu, todellakaan. Eikä siitä ilman apua pääse pois. ja apuahan ei pahemmin ole tarjolla. Se milä näkyy "itseaiheutettuna sairautena" on usein tämän ketjun näkyvin oire ja se todellinen pahoinvointi on paljon syvemmällä, eikä ihminen itse välttämättä ymmärrä ollenkaan mistä on kyse. Niinkuin et sinäkään, ap.
alkoholiin tai tupakkaan syntyy kuitenkin voimakas fyysinen riippuvuus. Vaikka suhtaudun kielteisesti tupakan tai alkoholin aiheuttamiin sairauksiin, ajattelen, että niihin on vaikeampi puuttua tahdonvoimalla, enkä siksi halua suhtautua niihin syyllistävällä asenteella.
Minusta taas lihavuus on näistä henkisesti hankalin hoitaa siksi, että alkoholin ja tupakan käytön voi lopettaa kokonaan, syömistä taas ei. Kyllä meillä kaikilla on tosi vaikea riippuvuussuhde ruokaan, koska ilman sitä kuolee, vai mitä? Kohtuus on vaikeampaa kuin totaalikieltäytyminen. Tämänhän osoittaa sekin, että painonpudotus usein onnistuu, painonhallinta ei.
Itselleni tuli ensiksi mieleen anoreksia. Itse olen koulu- ja opiskeluaikoina seurannut sivusta pariakin tyttöä, jotka kiduttivat syömättömyydellä itseään hengiltä.
No, joo, en tiedä kaikkien anorektikkojen sairastumisen syitä, mutta oman tukiryhmän tytöt kertoivat että läskiksi haukkumisen jälkeen he sairastuivat, kuten itsekin. Eli tuokaan nyt ei ole täysin itse aiheutettu sairaus.
Toki tajuan, että anoreksia on mielenterveyden sairaus ja sitä tulee sellaisena hoitaa. Mutta se käytännössä tappava osuus on siinä täysin itseaiheutettua ja siksi niin turhaa.
sairastanut abnoreksian kun noin hyvin tiedät? Mä en mutta mitä olen lähipiirissä seurannut, niin ei se syömättömyys ole valittua vaan tadista johtuva "pakko-oire". Huoh.
Lisäksi mun mielestäni turhia (itseaiheutettuja) sairauksia ovat myös tupakan, huumausaineiden, alkoholin ja liikalihavuuden aiheuttamat sairaudet. Kukaan EI voi väittää, ettei ole saanut näistä tietoa ja valistusta - valinta on oma.
parane pelkällä tahdonvoimalla. Ensin on korjattava se vaurio joka on riippuvuuden aiheuttanut.
Itselleni tuli ensiksi mieleen anoreksia. Itse olen koulu- ja opiskeluaikoina seurannut sivusta pariakin tyttöä, jotka kiduttivat syömättömyydellä itseään hengiltä.
No, joo, en tiedä kaikkien anorektikkojen sairastumisen syitä, mutta oman tukiryhmän tytöt kertoivat että läskiksi haukkumisen jälkeen he sairastuivat, kuten itsekin. Eli tuokaan nyt ei ole täysin itse aiheutettu sairaus.
sairastanut abnoreksian kun noin hyvin tiedät? Mä en mutta mitä olen lähipiirissä seurannut, niin ei se syömättömyys ole valittua vaan tadista johtuva "pakko-oire". Huoh.
voi päästä itse eroon, kaikki ei halua, vaan käyttää sitä syynä vältellä ihmisiä, velvollisuuksia jne. ja haluavat olla kaiken keskipisteenä.
kohdassa 34 oli paljon erilaisia mielipiteitä.
tupakoinnilla aikaansaatu keuhkosyöpä.
Ihan yhtä pahoja ne naiset on