Mielestäsi kaikkien järjettömin ITSE aiheutettu sairaus?
Esim 2-tyypin diabetes, alkoholismi, joku muu?
Minun vastaukseni on tupakoinnilla hankittu keuhkoahtaumatauti. Onko mitään kauheampaa, turhempaa, hirveämpää tautia? Eivätkä näistä monet potilaat silti lopeta röökaamista, vaikka tulee astma ja lopulta tämä karmea keuhkoahtaumatauti.
Kommentit (57)
monilla sukurasitus on vaan niin kova, että se tulee, vaikka pitäisi ruokavalion kuinka tiukkana. Lisäksi harvempi osaa niinterveellisesti syödä mitä sen estäminen vaatisi., Monelle ihan hoikalle kyseinen sairaus iskee :(
t. D1
tai muu vastaava, ja sitten pitäisi elinsiirrolla saada uusi elin tuhottavaksi.
järjestykseen, niin järjettömiä kaikki itse hankitut taudit ovat, mutta sanoisin lonkalta, että jokin hirvitystauti jonka saa likaisesta huumeruiskusta.
maksakirroosiin voi sairastua ihan ilman, että olis ikinä alkoholia nauttinut!
Kärsin mielenterveyden häiriöstä, mikä vaikeuttaa melkoisesti painonhallintaa ja laihdutusta. En pidä obesiteettiani täysin itse aiheutettuna, sillä mielenterveysongelmaani en kykene itse parantamaan ja lääkkeet ja terapia eivät siihen valitettavasti tehoa.
liikalihavuus
paniikkihäiriö
2-tyypin diabetes
mut taas sp-tauteja en tähän laskisi.
maksakirroosiin voi sairastua ihan ilman, että olis ikinä alkoholia nauttinut!
mistään 100 % totuudesta. Kai nyt osaat itsekin taustatietojen perusteella eritellä milloin kyse on itseaiheutetusta sairaudesta, ja milloin ei. Mutta viilaa toki pilkkua.
liikalihavuus
paniikkihäiriö
2-tyypin diabetesmut taas sp-tauteja en tähän laskisi.
Itselleni tuli ensiksi mieleen anoreksia. Itse olen koulu- ja opiskeluaikoina seurannut sivusta pariakin tyttöä, jotka kiduttivat syömättömyydellä itseään hengiltä.
No varmaan järjettömin olisi liikuntaesteisyys joka johtuu siitä että on hakannut kirveellä oman jalkansa irti. Muuten en tähän hätään keksi yhtään täysin itseaiheutettua sairautta. Moniin voi kyllä vaikuttaa enemmän tai vähemmän, mutta aika arpapeliähän nämä terveysasiat meillä kaikilla ovat. Tosin ne, jotka eivät usein sairasta, ovat tietysti hanakoita kehumaan omaa erinomaisuuttaan niin kuin olisi ihan oma saavutus ettei ole usein flunssaa.
Olen kyllä sikäli ihan samaa mieltä, että tupakointi on täysin turhaa ja keuhkoahtaumatauti jo pelkästään hyvä syy olla polttamatta (niitä syitähän riittää).
Syy, miksi en lähtisi ketään tuomitsemaan "itsepähän tuon aiheutit" on se, että läheiseni sairastui jonkin aikaa sitten. Taudin yleisiä riskitekijöitä ovat korkea ikä (hän on 31v), verenpaine (ei ole koskaan ollut), kolesteroli (ei), ylipaino (hoikka, urheilee paljon), tupakointi (ei ole koskaan polttanut), alkoholinkäyttö (todella vähäistä) ja sukurasitus (ei ole suvussakaan sairastuneita). Voi olla että urheillessa saadut vanhat vähäiset vammat ovat vaikuttaneet, mutta sitä on mahdotonta sanoa varmasti. Eli sikäli hän on urheilemalla voinut itse aiheuttaa sairastumisensa.
Itselleni tuli ensiksi mieleen anoreksia. Itse olen koulu- ja opiskeluaikoina seurannut sivusta pariakin tyttöä, jotka kiduttivat syömättömyydellä itseään hengiltä.
No, joo, en tiedä kaikkien anorektikkojen sairastumisen syitä, mutta oman tukiryhmän tytöt kertoivat että läskiksi haukkumisen jälkeen he sairastuivat, kuten itsekin. Eli tuokaan nyt ei ole täysin itse aiheutettu sairaus.
Sydän- ja verisuonisairaudet, jotka johtuvat liikalihavuudesta. Kirjoitan tuon noin, koska yleensä, 90% tapauksista, se liikalihavuus on itse aiheutettua (ja oikeasti ei tarvitse mussuttaa niistä sairauksista, joiden takia ihmiset lihoavat, niitä sairauksia on häviävän pieni määrä siitä liikalihavien määrästä mitä Suomessakin on).
Joka siis johtuu ryyppäämisestä.
Krapula, joka tulee myös ryyppäämisestä.
Tähän väliin heittäisin raskausmyrkytyksen, koska se raskaus on itseaiheutettua. ;) (tämä oli vitsi, u know, ennenkuin kivitätte)
Siitä voi seurata sairauksia, mutta itsessään lihavuus ei ole mikään sairaus.
Mullaon BMI n 41, ja olen täysin terve, ja ollut täysin terve aina.
No, joo, en tiedä kaikkien anorektikkojen sairastumisen syitä, mutta oman tukiryhmän tytöt kertoivat että läskiksi haukkumisen jälkeen he sairastuivat, kuten itsekin. Eli tuokaan nyt ei ole täysin itse aiheutettu sairaus.
Toki tajuan, että anoreksia on mielenterveyden sairaus ja sitä tulee sellaisena hoitaa. Mutta se käytännössä tappava osuus on siinä täysin itseaiheutettua ja siksi niin turhaa.
Toki tajuan, että anoreksia on mielenterveyden sairaus ja sitä tulee sellaisena hoitaa. Mutta se käytännössä tappava osuus on siinä täysin itseaiheutettua ja siksi niin turhaa.
No, anorektisen ihmisen pahin tila on oikeasti verrattavissa johonkin skitsofreniaan. Siinä kuullaan ääniä pään sisällä ja se ääni käskee olemaan syömättä. Se ääni kertoo että mitä muut ihmiset sinusta ajattelevat. Eikä se ääni anna periksi ennenkuin olet juossut aivan liian pitkän lenkin, tai oksentanut vatsalaukkusi sisällön tyhjäksi. EIkä se ääni välttämättä lopeta silloinkaan. Se haukkuu sinua taukoamatta, samalla tavalla kuin ne kiusaajatkin. Eikä se ole pelkkää läskiä, vaan sieltä tulee lauseita, jotka sanovat sinun olevan arvoton, tyhmä, ruma, maailman turhin ihminen, ja että koko maailman, perheesi ja oikeasti kaikkien olisi parempi ilman sinua.
Ei, en syytä pelkästään kiusaajiani, enkä myöskään syytä pelkästää itseäni. Jos sulla ei ole omaa kokemusta siitä millaiseen tilaan anoreksiaa sairastava pahimmillaan joutuu niin pidä pääsi kiinni!
Sen vuoksi, että alkoholiin tai tupakkaan syntyy kuitenkin voimakas fyysinen riippuvuus. Vaikka suhtaudun kielteisesti tupakan tai alkoholin aiheuttamiin sairauksiin, ajattelen, että niihin on vaikeampi puuttua tahdonvoimalla, enkä siksi halua suhtautua niihin syyllistävällä asenteella.
Sukupuolitaudit
että naiset voivat saada sukupuolitaudin omalta mieheltä, vakikumppaniltaan, johon luottavat.
Pitäisikö ajatella siis, että jos alkaa suhteeseen jonkun kanssa, ei pitäisi harrastaa seksiä ollenkaan tai luottaa ollenkaan? Tai ainakin käyttää pitkässäkin suhteessa kondomia, jos nyt se vakikumppani sattuisi pettämään?
Toisekseen kumppanilla voi olla oireeton sukupuolitauti, joka tarttuukin oireellisena siihen kumppaniin. Ei siis edellytä mitään irtosuhteiden harrastamista. Yleensä, kun tämä aihe kaivetaan esiin, asiaa argumentoivat eivät osaa tehdä eroa irtosuhteilun ja sukupuolitautitartuntamahdollisuuksien välille.
Minusta on ihan järjetöntä syyllistää sukupuolitaudeista, se ei auta ketään eikä mitään.
Ainoa, minkä tuomitsen, on miehet, jotka käyvät huorissa ja vetelevät iloisesti paljaalla.
"Voi jeesus taas mikä jeesustelija linjoilla."
Ap:n jeesustelu pahimmasta päästä