Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Monilla lapsella on nykyään liian monta kummia!

Vierailija
15.01.2012 |

Minua ja miestäni pyydettiin kummiksi ystäväni lapselle, kahden muun pariskunnan lisäksi. Eli lapsella tulisi olemaan yhteensä 6 kummivanhempaa.

Miksi pyydätte lapsillenne kummeiksi hirveän määrän ihmisiä? Johtuuko se siitä, että muuten pelkäätte jonkun loukkaantuvan?

Jos kummeja on liikaa, kummivanhempien merkitys vähenee lapselle ja kummivanhemmat tuntevat myös olonsa hieman epämukavaksi seistessään kirkossa 5, 6 tai 8 muuta kummivanhempaa vieressään. Ja eivät sen vuoksi arvostakaan sitten rooliaan niin kuin pitäisi.

Aion suostua kuudenneksi kummiksi, koska haluan olla tuon perheen ja tuon vauvan kanssa läheisissä väleissä. Mutta koska olen ainoa kummivanhempi yhdelle toiselle lapselle, se kummius merkitsee minulle jotain enemmän.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
15.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummeja oli vaikea löytää, joten päätettiin olla kastamatta. Mun kaverit eivät kuuluneet kirkkoon, sukulaisten kanssa en ole missään tekemisissä. Miehellä olisi 2 sisarusta ollut, mutta kun valittivat miten monen kummeja he jo ovat, niin ei pyydetty.

Vierailija
2/23 |
15.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kyllä 2 kummia pitäisi pääsääntöisesti riittää. Minkä takia niitä kummeja pitää haalia yhdelle lapselle niin monta? Pitääkö kaikkien "bestiksien" todella päästä esikoisen kummiksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
15.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ajattelen, ettei lapsella ole tärkeitä aikuisia koskaan liikaa. Isovanhemmat ja muu tukiverkko ei ole ehkä samanlainen, kuin mitä se on ennen ollut.

Kysyisinkin onko se sinulta pois, jos joku haluaa lapselleen monta kummia? Onko itselläsi niin huono itsetunto, että et pysty "jakamaan" lasta muiden lapselle tärkeiden ihmisten kanssa? Meidän lapsella on 6 kummia, enkä ole hetkeäkään tätä katunut. Lapsi rakastaa jokaista kummiaan ja ovat lapselle todella tärkeitä aikuisia (ja lapsi siis 8 v). En ymmärrä näitä keskusteluita.

Vierailija
4/23 |
15.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen yksi kuudesta kummista enkä tuntenut oloani epämukavaksi ristiäisissä. Samoin tämä lapsi on ihan yhtä paljon kummilapseni kuin ne kaksi muuta joille olen se toinen kummi. Itselläni on ollut 6 kummia, nyt heistä on elossa 3, eivätkä olleet mitään vanhoja kuollessaan.

Vierailija
5/23 |
15.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kummien määrä rajataan kahteen.

Vierailija
6/23 |
15.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähintään kaksi kummia jokaiselle lapselle... Kuinka siis ap voit olla ainut kummi jollekin lapselle?

Vierailija
7/23 |
15.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta pakko ne kaks ottaa, kun haluan kastaa lapsen, koska muutkin lapset on kastettu.

Voiko vauvan aikuiset sisarukset olla kummeja? Vai pitääkö olla perheen ulkopuolelta.

Kastetilaisuuskin halutaan viettää vain oman perheen kesken.

Vierailija
8/23 |
15.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole kuin kolme kummia. Kummipariskunnat eroavat ja yleensä vain toinen pitää yhteyttä lapseen. Että ehkä niitä kummeja on sen takia aluksi valittu niin monta.

Vierailija
9/23 |
15.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syynä se, että kummivastuu ei tulisi liian suureksi. Jos joku kummi ei muista lapsen synttäriä, ei se haittaa, koska joku kummi varmaan muistaa.

Vierailija
10/23 |
15.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän suvussa hyvin pitkälti ollut ja on noin. Yleensä kummiksi valitaan pariskunta +yksi "sinkku", joskus ollut kummeina 3 "sinkkua" tai kaksi pariskuntaa.

Itse en alkaisi kummiksi lapselle jolle tulee paljon kummeja, koska minusta siinä ei ole mitään mieltä. Jos on lapselle läheinen, sitä on ilman kummiuttakin (esim. omien sisarusten lapsille, joiden elämässä on mukana oli sitten kummi tai ei, sama juttu läheisten kaverien lasten kanssa).

Kummius on minusta kunniatehtävä, eli jos siihen virkaa valitsee "kymmenen" ihmistä, se kummin "arvo" kärsii siitä.

Vierailija
11/23 |
15.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuopuksella neljä. Esikoiselle halusimme valita kumpikin omasta suvustaan tärkeän henkilön ja se kolmas oli toisen kummin puoliso.

Kuopukselle tuli sitten suvusta pariskunta ja ystäväpariskunta. Kumpaankaan ei olla yhtä läheisesti tekemisissä, joten koimme tärkeäksi, että lapsella on varalla toisetkin kummit, jos jompikumpi pariskunnista lipsuu.

Jos saisimme kolmannen lapsen, meillä ei enää olisi kummeja. Muut sukulaiset ovat liian etäisiä, ystävät kaukaisempia tai kummeiksi sopimattomia. Yhden kummin saisin ehkä pakolla kasaan, mutta muita ei ehkä olisikaan.

Vierailija
12/23 |
15.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ja miestäni pyydettiin kummiksi ystäväni lapselle, kahden muun pariskunnan lisäksi. Eli lapsella tulisi olemaan yhteensä 6 kummivanhempaa.

Miksi pyydätte lapsillenne kummeiksi hirveän määrän ihmisiä? Johtuuko se siitä, että muuten pelkäätte jonkun loukkaantuvan?

Jos kummeja on liikaa, kummivanhempien merkitys vähenee lapselle ja kummivanhemmat tuntevat myös olonsa hieman epämukavaksi seistessään kirkossa 5, 6 tai 8 muuta kummivanhempaa vieressään. Ja eivät sen vuoksi arvostakaan sitten rooliaan niin kuin pitäisi.

Aion suostua kuudenneksi kummiksi, koska haluan olla tuon perheen ja tuon vauvan kanssa läheisissä väleissä. Mutta koska olen ainoa kummivanhempi yhdelle toiselle lapselle, se kummius merkitsee minulle jotain enemmän.

Ihan tosi, eiköhän anneta jokaisen valita omat määrät kummeja. Taidat olla niitä naisia, jotka valittaa häiden ohjelmasta, kavereiden uuden talon pohjapiirustuksesta, työpaikan muutoksista, säästä, h&m:n vaatteiden laadusta jne. jne... Ja perhetuttujen luota lähtiessä valitat jostain miehellesi. Jonkun käytöksestä tai mielipiteestä tms. Ihan tosi, ota vähän rennommin. Ja yritä olla ihan yhtä hyvä kummi sille lapselle, ei se itse sua ole valinnut!

Vierailija
13/23 |
15.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsilla voi olla samoja kummeja. Minulla ja toisella siskollani on niin että yksi "oma kummi" ja toinen "yhteinen" (äidin sisko). Ja olisi ollut muitakin tarjolla, halusivat noin :)

Vierailija
14/23 |
15.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli 2 kummia melkeinpä heti selvillä. Ja 3:s kummi on veljeni ja 4:s on mieheni yksi parhaimpia ystäviä. Yksi kummeista kuoli lapsen ollessa hiukan reilu 2-vuotias.

Vierailija
15/23 |
15.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli 2 kummia melkeinpä heti selvillä. Ja 3:s kummi on veljeni ja 4:s on mieheni yksi parhaimpia ystäviä. Yksi kummeista kuoli lapsen ollessa hiukan reilu 2-vuotias.

Vierailija
16/23 |
15.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekalla lapsella on kolme kummia. Tulos: yksi heistä muistaa joskus.

Toisella lapsella on kolme kummia. Tulos: yksi on aktiivinen, kahta muuta ei ole nähty ikiaikoihin.

Kolmannella lapsella on neljä kummia. Tulos: Kaksi muistaa velvollisuudentuntoisesti, kaksi muuta ei juuri muista.

Enkä kaipaa lahjoja, vaan sitä, että jaksaisi edes kerran vuodessa olla jossakin yhteydessä meihin. Ja kyllä: me olemme kyllä: lähetämme joulukortit ja synttärikortit ja valokuvan silloin tällöin. Mutta vastausta ei yleensä kuulu.

Kun on monta lasta, tulee vielä sekin ilmiö, että toisia harmittaa, jos jonkun joku kummi on aktiivinen ja näiden muiden kummit ei muista ikinä mitenkään eikä tule edes kutsuttaessa. Pohjanoteeraus oli kummi, joka ei tullut edes kummilapsensa rippijuhliin, koska "ei jaksanut". Eikä kyseessä ollut mikään sairaustapaus.

Kummeja saisi olla vaikka kymmenen, sellaisia ovat nykyajan ihmiset.

Vierailija
17/23 |
15.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli kaksi "taloutta" jokaisella

Vierailija
18/23 |
15.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tavallaan vain 3, sillä kaksi on kummien puolisoita, joita kuitenkin pyydettiin pariskuntina vaikka pohdimme asiaa. Hyvin on mennyt näin.

Vierailija
19/23 |
15.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta pakko ne kaks ottaa, kun haluan kastaa lapsen, koska muutkin lapset on kastettu.

Voiko vauvan aikuiset sisarukset olla kummeja? Vai pitääkö olla perheen ulkopuolelta.

tai vaikka mummo ja ukki. Ja kuten joku jo sanoikin, niin sisaruksilla voi olla samat kummit

t. pappi

Vierailija
20/23 |
15.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan sisarukset ristiin kummeja toisten lapsille. 2 kummia per lapsi. Ja kummeilta ei vaadita muuta kuin se, että oli kastetilaisuudessa läsnä ja antoi nimensä, että saatiin kastettua.

Olen monesti nauranut näitä ihmisten kummikyynelehtimisiä. Milloin ei ole tullut tarpeeksi arvokkaita lahjoja, milloin ei oltu lapsenvahtina ja milloin ei aidosti läsnä ja blaa blaa.

Meillä on lapsilla luonnostaan jo paljon läheisiä ihmisiä, jotka heitä rakastaa. Ei ole tarvinnut teennäisesti haalia lahja-automaatteja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yksi