Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vauvan/taaperon 1v yöheräily, äiti EI JAKSA!

Vierailija
15.01.2012 |

Mistähän sitä sitten alkaisi. Täällä on jatkuvasti kyselyitä näistä yöheräilyistä ja tässä tulee taas yksi. Eli meillä on kohta vuoden täyttävä poitsu joka on aina ollut huono nukkuja. Jokaisessa vaiheessa on ollut omat "ongelmansa". Pienenpänä haettiin unirytmiä, tehtiin hampaita ym. Paras jakso unen kannalta oli noin 5-7kk, jolloin heräilyjä oli 2-3krt/yö. Silloin syötiin ja nukahdettiin heti. Olen kuitenkin kokenut yöllä valvomisen aina kovin raskaana. Allapäinkin olen ollut, liekö jotain synnytyksen jälkeistä lievää masennusta vai väsymyksestä johtuvaa. Olen koko ajan elänyt toivossa, että tästä se pikku hiljaa helpottuu ja uskon edelleen että helpottuu jossain vaiheessa. Jotenkin vaan tuntuu nyt NIIN toivottomalta.

Perhepedissä olemme nukkuneet melkein syntymästä asti(/sivuvaunussa), koska näin olen saanut enemmän unta. Pojan ollessa 9kk alkoi eroadistus näyttää merkkejään. Nyt vuoden iän lähestyessä pahenee vaan koko ajan ja uskon senkin vaikuttavan yöuniin. Tilanne on nyt tämä: lapsi heräilee 20min-1h välein joka yö. Satunnaisesti saaattaa olla yksi 1,5h-2h jakso, mutta näitä on harmvemmin. Yksiin päiväuniin siirryimme muistaakseni 10kk iässä kun yöunet siirtyivät ja siirtyivät ja nukahtaminen oli todella vaikeaa. Ensin päikyt olivat jotain parin tunnin luokkaa, nyt tunnin tai jopa alle. Silti päivisin on ihan iloinen veikko ja jaksaa touhuta. Kävelemään oppi parisen kuukautta sitten ja sitähän tekee koko ajan. Kiinteät menevät hyvin, 4-5 ruokaa päivässä. Päivisin en enää imetä, sillä ei jaksanut 10,5kk iässä oikein kiinnostua siitä päivisin. (nyt osoittaa merkkejä, että haluaisi tissiä päivällä mutten halua lisätä imetyskertoja!) Maitotuotteita menee ihan kivasti, tavallista maitoakin välillä. Puurot tehdään maitoon jo ja hapanmaitotuotteita käytetään. Tämän puolesta imettämisen voisi jo lopettaa.

MUTTA poika nukahtaa (eli nukutan) hänet aina tissille iltaisin. Se on hänelle tärkeää ja nukahtaa hyvin. Välillä nukahtaa yöllä uudestaan kun otan vain kainaloon, mutta aika usein tarvii tissiä. Tutti ei kelpaa, eikä vesi. Kirkuminen on järkyttävän kovaa jos tissiä vaatii enkä anna. Olen jotenkin niin väsynyt, että annan sitä usein koska tiedän sen saavan pojan nukkumaan.

Teksti taitaa olla vähän sekavaa kun väsyttää, mutta kaipaisin muiden kokemuksia. Löytyykö täältö ketään jolle yöimetykset ovat jääneet viimeisiksi ja miten asia sitten on hoitunut? Sisimmässäni uskon, että nuo heräilyt loppuvat joskus itsestään. Olen lukenut äideistä, jotka sanovat että vauva 1v 3kk lopetti yösyötöt kuin seinään ja alkoi nukkua. En tietenkään tiedä käykö meillä näin ja sehän tässä vähän pelottaa. En vaan jaksa. En jaksa valvoa, mutta en halua myös huudattaa lastani. Niin moni puuttuu tilanteeseeni ja sanoo "kyllä se sitten muutaman yön jälkeen huutamisen lopettaa". Onko se sitten oikein..? Onko tähän mitään muuta ratkaisua?

Kommentteja kaipaisin ihmisiltä jotka ovat/ovat olleet tälläisessä tilanteessa. Lisäksi piti kysyä sitä, että voisiko pojalla olla jotain "vikaa"? Kuorsaa välillä yöllä ja hengittää raskaammin, mutta välillä taas nukkuu ihan hiljaa. Allergioita en usko olevan, vanhemmilla ei ole ja kaikki ruoat ovat hyvin sopineet. Voiko tämä johtua eroahdistuksesta?

Nyt en jaksa enää kirjoittaa, kokemuksia!

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
15.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsella on eka korvatulehdus flunssan jälkitautina ja rohisi myös öisin. Veisin kuitenkin lääkärille tarkistuttamaan tilanteen. Et häviä mitään (paitsi vähän rahaa jos käytkin "turhaan"). Ehkä lääkärillä voi olla jotain vinkkejäkin mikä vois auttaa?? Mee kuitenkin lastenlääkärille, älä terveyskeskukseen.

Vierailija
42/59 |
15.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että tuo ei ole normaalia, siis jos heräilee pitkin yötä 20 min välein, en usko sen imetyksestä johtuvan,

Mä veikkaisin maitoallergiaa. Millainen kakka lapsella on?

Mä veisi. Joka tapauksessa lastenlääkärille ennen kuin mitään unikouluja alkaisin pitämään. Samoin toi vieroitus on aika paha rasti jos on just eroahdistus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
15.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimia.

Meillä yksi yöheräilijä alkoi nukkua 1,5-vuotiaana hirmu hienosti, silloin tällöin heräilee. Esim. 4 yönä viikossa.

Toinen hankalampi tapaus on nyt 1 v 2 kk.Imetys lopetettu melkein puoli vuotta sitten. Öisin saa nokkamukista vettä. Mutta ihana pirulainen herää 4-6 kertaa joka ikinen yö. Oon ihan poikki ja odottelen vain, että aika hoitaa. Ollaan kokeiltu hyvällä ja "pahalla". Kaksi unikoulua takana, eivät juuri auttaneet. Ei eroa, nukkuuko vieressä vai omassa sängyssä. Joten kuten jaksan, jos lapsi ei jää hereille yöllä, mutta sanotaan nyt niin, että jos 3 tuntia valvoo keskellä yötä, niin ottaa kyllä hermoon.

Ei mulla mitään helpotusta ap:n ongelmaan ole, mutta ensiksi lopettaisin imetyksen. Ja tosiaan yritä saada ainakin yksi yö, mielellään enemmän nukuttua itse. Meet vaikka jonnekin pariksi yöksi ja mies hoitaa, sillä lailla me imetys lopetettiin.

Vierailija
44/59 |
15.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nimittäin yöheräilyt loppuivat kuopuksella yhtäkkiä 1 v 3 kk iässä, vaikka aiemmin hän oli nukkunut tosi huonosti.

Jos olisin sinä, tarkastuttaisin ensin allergiat, kuorsailun ym. lääketieteelliset syyt, ettei kuitenkin heräilyjen aiheuttaja ole niissä. (Itse mm. olin hetken aikaa imetysdieetillä ja lapsemme terveydentilaa on muista syistä tarkkailtu normaalia enemmän, joten meillä vauva varmistui ainoastaan huonoksi nukkujaksi).

Meilläkin siis nuorin lapsistamme nukkui vauva-aikansa huonosti. Itse en ajatellutkaan huudattamista, joten se ei ollut missään vaiheessa edes vaihtoehtona. Toisaalta en kokenut itseäni liian väsyneeksi (vauva nukkui paljon vieressäni ja en onneksi kauheasti heräillyt yöimetyksiin).

Meillä auttoi ensimmmäisenä vauvan siirtäminen omaan huoneeseen 8 kk ikäisenä. Jos pinnis oli sivuvaununa tai edes samassa huoneessa, heräsi nopeasti. Vaikka nukkuikin eri huoneessa, nukkui siellä ekan unipätkän ja loppuyöksi otin viereeni (ja loppuyön heräili tosi paljon).

Seuraava vaihe oli se, että vauva oppi nukahtamaan yöunille ilman imetystä 1 v 1 kk ikäisenä. Siihen asti olin nukuttanut rinnalle. Nukahti syliini sohvalle ja siitä kannoin omaan sänkyynsä (aiemmin olin tehnyt aivan samoin, mutta imettänyt nukuksiin). Ilman tissiä nukahtaminen sujui "väsytystaktiikalla", tissi pois suusta juuri nukahtamishetkellä ja päivä päivältä hieman aikaisemmin, Pantleyn opein. Aiemmin suositellun Gordonin lisäksi suosittelen lukemaan myös siis Elizabeth Pantleyn teoksen.

Päiväimetykset loppuivat meillä tuohon viimeisen iltasyötön loppumiseen 1 v 1 kk ikäisenä ja jäljelle jäivät yöimetykset. Niistä päästiin lopulta eroon n. 1 v 2 kk ikäisenä. Suurimmaksi syyksi luulen sen, että multa alkoi maito loppua, joten lapsi ei enää viihtynyt rinnalla. Sitten tein niin, että kun lapsi sängyssään yöllä heräili, ei mentykään sänkyyni tissille, vaan keittiöön jääkaapille hakemaan nokkamukista maitoa. Ei kovin montaa yötä lapsi halunnut lähteä sinne (osoitti sormella makkarimme suuntaan, eikä halunnut keittiöön). Otin siis edelleen viereemme loppuyöksi nukkumaan, mutta lapsi ei enää pyrkinyt rinnalle (aiemmin tämä ei olisi onnistunut, lapsi olisi huutanut tissin perään kuin hyeena). Hyvin pian eteni siihen, että ei enää heräillyt öisin, vaan nukkuu koko yön rauhallisesti omassa sängyssään. Lisäksi vielä oppi samoihin aikoihin nukahtamaan sänkyynsä itsekseen.

1 v 3 kk ikäisenä meillä oltiin siis siinä tilanteessa, että aiemman ruljanssin sijaan lapsen saattoi jättää hereillä sänkyynsä nukahtamaan ja että hän itse nukahdettuaan nukkui sängyssään rauhallisesti aamuun saakka. Ja tämä kaikki täysin ilman huudatusta.

Meillä siis nukkumiset alkoivat lopulta sujua tosi hyvin, toivottavasti ap teilläkin. (Mielestäni toista lasta ajatellen ei välttämättä kannata pelätä pahinta: Meillä esikoinen on aina nukkunut tosi hyvin, lopetti illalla rinnalle nukahtamisen 2 kk ikäisenä ja yösyötöt loppuivat 5 kk ikäisenä. Eli ainakin meillä sisarukset ovat täysin erilaisia, vaikka kummankin samoin kuvittelen kasvattaneeni.)

Vierailija
45/59 |
15.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tuollaisia yöheräilyjä on aiheuttanut lapsille:

- Vaikun kertyminen korviin yhdelle lapselle, siis pakko laittaa Ceralan öljyä korviin ainakin kerran viikossa tai korviin paakkuuntuu vaikkua ja lapsi heräilee yöt.

- Astman huono hoitotasapaino yhdelle lapselle.

- Allergiat kahdelle lapselle. (Miten voit olla varma että ruuat on sopineet hyvin kun lapsi on koko ajan nukkunut suhteellisen huonosti. Meillä yhden maitoallergisen ainoa oire oli heräily öisin ja pyllynreiän ympäryksen punoitus.)

- Refluksi yhdelle lapselle.

Suosittelisin käymään hyvällä yksityisellä lastenlääkärillä. www.histamiini.com sivustolta löytyy vinkkejä lääkäreistä ja sieltä voi kysyä myös vinkkiä. Esimerkiksi refluksia ei monet lääkärit tunnista pienellä lapsella mutta se on tosi kivulias vaiva kun polttaa lapsen kurkkua makuuasennossa ja lapsi herää poltteeseen jota sitten usein yrittää lääkitä syömällä maitoa.

Ennen minkäänlaisia unikouluja selvittelisin että lapsella ei ole mitään fyysistä vaivaa joka aiheuttaa heräilyt.

Vierailija
46/59 |
18.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi miksi lapselle pitää ylipäätänsö antaa yöllä mitään, tissiä tai saatika vettä. Mihin ihmeesee 1 vuotias tarvii yöllö vettä tai mitään palvelua? Jos haluatte lopettaa tissin antamisen niin miksi ehdottaa siihen tilalle tilalle yhään mitään muuta? Yö on nukkumista varten ,ja itse opetatte lapselle sen et yöl tehdää mitä pyydetään. Jos vauvaheräilee, hoidetaan sen heräilyä eikä tehdä lisää pinttyneitä tapoja vauvalle. Ei vauva itse osaa vaatia mitään, kaikkeen se on alunperin opetettu aivan itse.

Onko sinulla paljon kokemusta heräilevistä vauvoista ? Meillä esikoinen nukkui neljän kuukauden iästä heräämättä 11 tunnin öitä. Olempa hyvä äiti. No toisaalta seuraava heräili noin tunnin välein ja pahimmillaan tiheämpäänkin. Ja mielestäni en ollut "opettanut" vauvaa tuohon sen enempää kuin esikoistakaan. Enkä mielestäni opettanut toiselle lapselle allergioita tai refluksiakaan mutta lapsi heräili kuitenkin niistä johtuen...

Hyvin suurella todennäköisyydellä ap ei ole opettanut vauvaa tuollaiseksi vaan vauva heräilee koska on kipeä. Tietty voishan sen antaa yksin huutaa kipuaan ja nukkua korvatulppien kanssa mutta minusta ap tekee aivan oikein kun koettaa helpottaa vauvan oloa.

ja munkin puolesta onnittelut täydelliselle äidille.

Minäkin onneksi esikoisen kanssa osasin toimia oikein ja hän nukkui hyvin. Kuopuksen kanssa ilmeisesti en sitten enää osannutkaan ja hän nukkui huonommin. Ilmeisesti olin opettanut huonoille tavoille jo raskausaikana, kun nämä erot huomasi jo laitoksella...

(ja jos kolmas lapsi joskus tulisi, aivan varmasti tekisin ihan vauvana samoin kuin aiempienkin kanssa: nukuttaisin rinnalle ja imettäisin niin usein kuin vauva haluaa.)

24

Vierailija
47/59 |
18.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos normaalia, hanki korvatulpat ja ota pieni viereesi, älä anna muuta lohdutusta kuin läheisyyttä.

Vierailija
48/59 |
18.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin suurella todennäköisyydellä ap ei ole opettanut vauvaa tuollaiseksi vaan vauva heräilee koska on kipeä. Tietty voishan sen antaa yksin huutaa kipuaan ja nukkua korvatulppien kanssa mutta minusta ap tekee aivan oikein kun koettaa helpottaa vauvan oloa.

Kiitos. Lapsi heräilee nyt ihan selvästi pahaan oloon ja haluaa tissistä lohtua. Jos taustalla on refluksi, niin eihän tuo tissittely järkevää yöllä ole. En haluaisi sitä ihan seinään kuitenkaan lopettaa, itseni ja lapsen takia. Tänään iltanukahtaminen meni vähän paremmin, sänkyä reilusti korotettu ja ekat lääkkeet otettu. Tein kyllä sen virheen, että imetin toisen lääkkeen päälle vaikka ei olisi saanut. Muodostaa jonkun tulpan vatsalaukkuun tms ja kun juo tuo tulppa häviää. Toinen lääke vähentää mahahapon muodostumista. Huomenna mietin ajan kanssa kuviota hieman uudelleen, josko koittaisin nukuttamista ilman imetystä. Imetys siis ennen, sitten lääke ja sitten nukkumaan. Kuullostaa hyvältä ja helpolta...Onko teillä kokemuksia tästä?

Vierailija
49/59 |
18.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei oikein tuo lainaus toiminut edellisessä viestissä..

Vierailija
50/59 |
15.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joltain ulkopuoliselta apua unikouluttaa lapsi? Tiedän nimittäin ihan tasan tarkkaan että vaikkain nämä kaikki ohjeet ja neuvot tässä ketjussa on hyviä niin ne on todella vaikeaa toteuttaa ja viedä loppuun asti koska olet jo niin väsynyt ja uupunut.

Vierailija
51/59 |
15.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairas lapsi ei nyt ole ja sen takia minua vähän ihmetyttääkin myäs öinen tukkoisuus (päivisin siis ei mitään) ja raskas hengittäminen välillä. Astmaa meillä on suvussa ja itselläkin taipumusta, eläimiä ei ole. Lääkäriin taidamme mennä, juurikin kuorsaus ym vähän häiritsee. Katsotaanko kitarisat vaan vilkaisemalla kurkkuun? Tuon ikäinen ei helpoin potilas ole.. Joku kyseli ulkopuolisesta avusta. Joku sukulainen voisi ehkä auttaa, mutta ensisijaisesti haluisimme pärjätä itse. Ettei olisi heidän taakkanaan.. Äsken kaivelin pojan nenästä ison ja venyvän räkäpaakun, varmaan ollut sekin aika tukkona...Mutta kiitos vastauksista ja tuesta, auttaa taas jaksamaan :)

Vierailija
52/59 |
15.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kakka on ihan normaalia pökälettä mitä tässä on jo pitkän aikaa ollut. Ja allegrioista en muuten osaa sanoa että miten olen varma ettei ole. Ajattelin että jos joku ruoka ei sovi, tulisi jotain iho-oireitakin...?

Vierailija
53/59 |
15.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen korvatulehduksen puolesta. Mene ihmeessä tarkistamaan asia. Tilaa jo aika lääkärille...

Vierailija
54/59 |
19.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
55/59 |
20.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkkeitä otettu nyt muutama päivä. Herätyksiä on vielä hyvin paljon, mutta nukkuu noin kahta tuntia putkeen ja aamuyöstä heräilee vähän tiheämmin. Tuokin on jo auttanut minua vähän, tosin aika väsyneissä merkeissä vielä mennään. Eilen oli lapsella kovasti ilmavaivoja ja muutaman kerran niihin heräsikin, äherlsi vähän aikaa ja sai aikaseksi isot paukut. Yöllä suolisto oikein korisi. Tänään ja eilen kakka on ollut vihertävää, liekö lääkkeistä tai maitoallergiasta jota nyt vahvasti epäilen. Verikokeiden tuloksia vielä odotellaan, tosin monet sanovat ettei aina niissä näy. Yön tukkoisuus n vähentynyt, selvästi siis jotain sinne nieluun nousi. Ei ole öisin ollut niin kipeän oloinen, mutta tuntuu silti vielä että joku pikkuista herättelee.. Vaunuissakin nukkui eilen vähän pidemmän pätkän kun selkänoja oli pystymmässä.

Vierailija
56/59 |
20.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi miksi lapselle pitää ylipäätänsö antaa yöllä mitään, tissiä tai saatika vettä. Mihin ihmeesee 1 vuotias tarvii yöllö vettä tai mitään palvelua? Jos haluatte lopettaa tissin antamisen niin miksi ehdottaa siihen tilalle tilalle yhään mitään muuta? Yö on nukkumista varten ,ja itse opetatte lapselle sen et yöl tehdää mitä pyydetään. Jos vauvaheräilee, hoidetaan sen heräilyä eikä tehdä lisää pinttyneitä tapoja vauvalle. Ei vauva itse osaa vaatia mitään, kaikkeen se on alunperin opetettu aivan itse.

En tarkoittanut juuri ap.n tilannetta, tottakai on eri asia jos on kipeä, tarkoitin vastausta muiden kommentteihin jossa kehoitettiin yöllä sntamaan vettä tms imetyksen tilalle että jos sen imetyksen tai vaikka pullonmaidon aikoo lopettaa yöstä niin ei sitä tarvitse jotain muuta tilalle keksiä. Jos aloitat veden antamisen yöaikaan ja vauva rupee vaatimaan jatkossa sitä niin eikö se ole juuri vauvan opettamista yöpalveluun?

Mulla itsellä 3 lasta, eka ja toka nukkuivat hyvin, tokakin siihen asti kun kerran 5 kk joutui sairaalaan ja siellä öisin kävivät mittailemassa kuumetta yms niin vauva heräs aina siihen ja kotona sitten jatkoi tuota yö heräilyä.

Kolmas meillä kaikkein huonoin nukkuja, nukku ihan vastasyntyneenä 3tunnin unia, parin kk iässä heräili 1-2 tunnin välein välillä jopa 40 min välein joten tiedän mitä tuo heräily on vauvan kanssa. Oltiin ihan ihmeissään et miten hitossa vauvalla aina nälkä vaan koska rauhouttu ainoastaan tissille tai pullolle a jatko unia. Joskus jopa kun sai pari hörppyä maitoa niin nukahti niin kyllä siinä tajusi ettei se mihinkä nälkään herää vaan on sen tapa joka pitää opettaa pois.

Jos mä oisin lähteny siihen et alan antaa yöl vettä tai silittelee tms mitä tahansa uutta palvelua niin totta hitossa se ois ollu mun opettama taps, ei kukaa vauva osaa itsestään vaatia eim vesihörppyä yöllä haloo! Ja nimenomaan sanoin että jos vauvalla tapana heräillä niin se hoidetaan heräilynä siihen miljoona keinoa unikoulua tms mutta ei 1 vuotias ruokaa tarvii yöl, jos tarvii niin se on tasan opetettu tapa!

Onko sinulla paljon kokemusta heräilevistä vauvoista ? Meillä esikoinen nukkui neljän kuukauden iästä heräämättä 11 tunnin öitä. Olempa hyvä äiti. No toisaalta seuraava heräili noin tunnin välein ja pahimmillaan tiheämpäänkin. Ja mielestäni en ollut "opettanut" vauvaa tuohon sen enempää kuin esikoistakaan. Enkä mielestäni opettanut toiselle lapselle allergioita tai refluksiakaan mutta lapsi heräili kuitenkin niistä johtuen...

Vierailija
57/59 |
03.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nukutaan nykyään! Voi tätä onnea.. Tää mamma painuu pehkuihin. :) ap

Vierailija
58/59 |
16.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenna lääkäriin, tälle päivälle ei enää aikaa saanut..

Vierailija
59/59 |
16.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä teillä kuulostaa yöt inhottavan tutuilta. Voin kertoa että meillä heräiltiin 1-2 välein ihan siihen 2,5 vuoden ikään saakka... Ihan järkyttävää aikaa; oltiin molemmat vanhemmat töissä ja välillä unta sai 4h pätkissä tai toisina pyöreät nolla.

Meillä ainoa joka auttoi tähän vaivaan oli melatoniini. Sen jälkeen kun lääkäri reseptin kirjoitti lapsi on nukkunut yönsä max parilla herätyksellä. Yleensä tulee aamusta johonkin aikaan (klo 5-7) viereen köllimään. Toisina öinä ei herää kertaakaan. Ihan luksusta! Tätä ennen siis kokeiltiin maidottomat yms, tassuttelut, huudatukset, kaiken mitä voi.

Toivotan teille onnea matkaan ja parempia yöunia vähän aiemmin kuin meille. Unettomuus vie epätoivoon.