Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauvan/taaperon 1v yöheräily, äiti EI JAKSA!

Vierailija
15.01.2012 |

Mistähän sitä sitten alkaisi. Täällä on jatkuvasti kyselyitä näistä yöheräilyistä ja tässä tulee taas yksi. Eli meillä on kohta vuoden täyttävä poitsu joka on aina ollut huono nukkuja. Jokaisessa vaiheessa on ollut omat "ongelmansa". Pienenpänä haettiin unirytmiä, tehtiin hampaita ym. Paras jakso unen kannalta oli noin 5-7kk, jolloin heräilyjä oli 2-3krt/yö. Silloin syötiin ja nukahdettiin heti. Olen kuitenkin kokenut yöllä valvomisen aina kovin raskaana. Allapäinkin olen ollut, liekö jotain synnytyksen jälkeistä lievää masennusta vai väsymyksestä johtuvaa. Olen koko ajan elänyt toivossa, että tästä se pikku hiljaa helpottuu ja uskon edelleen että helpottuu jossain vaiheessa. Jotenkin vaan tuntuu nyt NIIN toivottomalta.

Perhepedissä olemme nukkuneet melkein syntymästä asti(/sivuvaunussa), koska näin olen saanut enemmän unta. Pojan ollessa 9kk alkoi eroadistus näyttää merkkejään. Nyt vuoden iän lähestyessä pahenee vaan koko ajan ja uskon senkin vaikuttavan yöuniin. Tilanne on nyt tämä: lapsi heräilee 20min-1h välein joka yö. Satunnaisesti saaattaa olla yksi 1,5h-2h jakso, mutta näitä on harmvemmin. Yksiin päiväuniin siirryimme muistaakseni 10kk iässä kun yöunet siirtyivät ja siirtyivät ja nukahtaminen oli todella vaikeaa. Ensin päikyt olivat jotain parin tunnin luokkaa, nyt tunnin tai jopa alle. Silti päivisin on ihan iloinen veikko ja jaksaa touhuta. Kävelemään oppi parisen kuukautta sitten ja sitähän tekee koko ajan. Kiinteät menevät hyvin, 4-5 ruokaa päivässä. Päivisin en enää imetä, sillä ei jaksanut 10,5kk iässä oikein kiinnostua siitä päivisin. (nyt osoittaa merkkejä, että haluaisi tissiä päivällä mutten halua lisätä imetyskertoja!) Maitotuotteita menee ihan kivasti, tavallista maitoakin välillä. Puurot tehdään maitoon jo ja hapanmaitotuotteita käytetään. Tämän puolesta imettämisen voisi jo lopettaa.

MUTTA poika nukahtaa (eli nukutan) hänet aina tissille iltaisin. Se on hänelle tärkeää ja nukahtaa hyvin. Välillä nukahtaa yöllä uudestaan kun otan vain kainaloon, mutta aika usein tarvii tissiä. Tutti ei kelpaa, eikä vesi. Kirkuminen on järkyttävän kovaa jos tissiä vaatii enkä anna. Olen jotenkin niin väsynyt, että annan sitä usein koska tiedän sen saavan pojan nukkumaan.

Teksti taitaa olla vähän sekavaa kun väsyttää, mutta kaipaisin muiden kokemuksia. Löytyykö täältö ketään jolle yöimetykset ovat jääneet viimeisiksi ja miten asia sitten on hoitunut? Sisimmässäni uskon, että nuo heräilyt loppuvat joskus itsestään. Olen lukenut äideistä, jotka sanovat että vauva 1v 3kk lopetti yösyötöt kuin seinään ja alkoi nukkua. En tietenkään tiedä käykö meillä näin ja sehän tässä vähän pelottaa. En vaan jaksa. En jaksa valvoa, mutta en halua myös huudattaa lastani. Niin moni puuttuu tilanteeseeni ja sanoo "kyllä se sitten muutaman yön jälkeen huutamisen lopettaa". Onko se sitten oikein..? Onko tähän mitään muuta ratkaisua?

Kommentteja kaipaisin ihmisiltä jotka ovat/ovat olleet tälläisessä tilanteessa. Lisäksi piti kysyä sitä, että voisiko pojalla olla jotain "vikaa"? Kuorsaa välillä yöllä ja hengittää raskaammin, mutta välillä taas nukkuu ihan hiljaa. Allergioita en usko olevan, vanhemmilla ei ole ja kaikki ruoat ovat hyvin sopineet. Voiko tämä johtua eroahdistuksesta?

Nyt en jaksa enää kirjoittaa, kokemuksia!

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
19.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei, saat kaikki sympatiat multa! Meillä oli ekat kuukaudet juuri tuollaista, puolivuotiaana kun lopetin yöimetykset niin helpotti siten että kaksi kertaa yössä heräsi vesihuikalle. Nyt 10-kuisena riittää tassuttelu selkään. Eli mulla ei ole kokemusta noin pahasta tilanteesta, mutta molemmat lapset on meillä saatu nukkumaan ilman imetyksiä niin, että lapsi on siirrettu omaan huoneeseen ja ISÄ hoitaa yöheräilyt ekan viikon ajan! Mun mielestä ehdottoman tärkeää on, ettei lapsi passuuta sinua öisin, eikä hän saa havahtua sinun läsnäoloon ja maidon tuoksuun. Eli pois lapsi maidontuoksusta ja isä asialle, meillä toiminut kaksi kertaa!

Vierailija
22/59 |
21.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
15.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin yksinkertaisin keino on panna poika muualle nukkumaan ja lopettaa se yöimetys. Lapsihan on jo vuoden.

Mene muualle lepäämään pariksi yöksi, hotelliin tai risteilylle tms. Isä hoitakoon lasta sen aikaa.

Ja sen jälkeen sovitte, että isä hoitaa lasta vähintään toisena viikonlopun aamuna, jolloin sinä saat nukkua niin pitkään kuin nukuttaa.

Kilpirauhas- ja veriarvot yms. kannattaa käydä tarkistuttamassa. Siis että väsymykseen ei ole mitään terveydellistä syytä. Minulta paljastui kilpirauhasen vajaatoiminta. Kilpirauhaslääkityksellä minusta kuoriutui uusi (jaksava) ihminen.

Vierailija
24/59 |
15.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sille oikein mitään voi. Joko jatkatte samaa rataa tai sitten päätätte tehdä jotain muuta. Itse vierottaisin rinnasta ja tarvittaessa nukkuisin vaikka olohuoneessa (tissitön isä hoitaa yörauhoittelut). Jos et halua lapsen huutavan yöllä tissin perään, niin joudut ehkä luopumaan päivätissinkin tarjoamisesta.

Jokainenhan tekee mitä haluaa, mutta koska minulla on monta lasta, en kykenisi vastaamaan kaikkien tarpeisiin todella pahasti univajeisena.

Niin ja jos allergioista ei mielestäsi ole kyse, voi silti olla kyse esim. refluksioireista.

Vierailija
25/59 |
15.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ymmärrän täysin, onneksi aika kultaa muistot. Meillä oli 7 vuotta sitten samat ongelmat, eli poika herätti joka yö ja minä sitten imetin hänet, jotta sain nukkumaan. Meillä tilanne ratkesi niinkin helposti, että yhtenä yönä en imettänytkään, vaan annoin vesipullon. Seuraavana yönä sama, ja sen jälkeen poika sitten alkoikin nukkua yöt läpensä. En kylläkään muista, miten paljon meidän poju pisti hanttiin tuota vesipulloa ja olisinko jaksanut kauankaan asiasta vääntää, jos olisi alkanut kovan protestoinnin.

Meillä neuvola on ollut näissä asioissa myös tosi avulias. Meillä koko eka vuosi oli tosi rankka juuri nukkumishaasteiden takia. Ymmärrän sinua täysin! Sitä ei ulkopuoliset ymmärrä, miten totaalisen puhki voi olla, jos uni on rikkonaista, ja miten koko elämä kaventuu unenpuutteessa. Tsemppiä!

Vierailija
26/59 |
15.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väsyttää niin että itkettää. En ole ihan oma itseni tämän väsymyksen kanssa. On minullakin toki parempiä päiviä, jaksetaan käydä ulkoilemassa, tehdä ruokaa ja kaupassa. Isä usein nousee lapsen kanssa viikonloppusin, jotta saan levätä. Välillä vaan tuntuu, että ole niin väsynyt etten voi nukkua. Jos minulla olisi enemmän lapsia olisin varmasti tehnyt asialle aiemmin jotain. Olen vaan mennyt siitä mistä aita on matalin, jotta saisin edes vähän unta. Enää sekään ei tunnu auttavan. Taisan ensi yönä koittaa sitkeämmin vesipulloa ja viimeistään pojan täyttäessä vuoden oikeasti lopettaa imetyksen. Onhan se sitten hankalaa kun ei tiedä koska saa ja koska ei. Täytyy odotella miehen lomaakin jos saisi sitten vähän apuja..

Vierailija
27/59 |
15.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin yksinkertaisin keino on panna poika muualle nukkumaan ja lopettaa se yöimetys. Lapsihan on jo vuoden. Mene muualle lepäämään pariksi yöksi, hotelliin tai risteilylle tms. Isä hoitakoon lasta sen aikaa. Ja sen jälkeen sovitte, että isä hoitaa lasta vähintään toisena viikonlopun aamuna, jolloin sinä saat nukkua niin pitkään kuin nukuttaa. Kilpirauhas- ja veriarvot yms. kannattaa käydä tarkistuttamassa. Siis että väsymykseen ei ole mitään terveydellistä syytä. Minulta paljastui kilpirauhasen vajaatoiminta. Kilpirauhaslääkityksellä minusta kuoriutui uusi (jaksava) ihminen.

ja jos vauva edelleen halutaan nukuttaa perhepedissä, niin sivuvaunu sinne isän puolelle, josta ei tissille pääsekään heti.

Ja niin kamalalta kun tuntuukin, niin joskus ne lapset nukkuvat paremmin yksin omassa huoneessa, missä joku ei pieneen inahdukseen vieressä herää. Monet lapset hätkähtävät hereille öisin, valvovat aikansa ja nukahtavat. Vain ihan vieressä oleva tottuu siihen, että yöllä palvelu pelaa.

Vierailija
28/59 |
15.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko imetät tai et mutta et kyllä edes kokeile jos annat periksi riippuen fiiliksestäsi!!

Meillä on lapset lopettaneet yömaidolla käymisen kun hampaita alkanu puhkeamaan. Sen jälkeen annettu vettä taikamukista.

Vajaan viikon meillä kaikki 4 lasta kitisseet kun isä hoitaa yöllä eikä maidolta haisevä äiti. Sen jälkeen huolii vettä hyvin.

Iltapala teilläkin kuitenkin kai syödään niin sillä ei pitäisi olla ravinnollista tarvetta maidolle yöllä. Tekee vaan hallaa hampaille, hampaat kuitenkin pitää illalla pestä ja koko idea siinä menee jos maitoa tuuppaat lapselle rinnasta tämän jälkeen.

Kuorsaamiseen en tahdo ottaa kantaa. Kysyisin neuvolasta!

Yöaijasta teillä on vaan pelleilyä, ei tuo ole erosta johtuvaa. Toimit hiljaa, mahdollisimman vähän valoa, ei puhetta kuin nyt on yö ja nukutaan. Tätäkään et jankkaa lapselle ettei vaan ala virkistymään lisää. Vaippaa ei tartte vaihtaa ellei ole kakat.

Vettä juotavaksi ja hyssyttele (vähän) kättä päälle ja jos se ei riitä niin alkuun voit ottaa syliin mutta heti mahdollisimman pian takaisin OMAAN TURVALLISEEN JA MUKAVAAN PETIIN NUKKUMAAN. Tottuu kyllä tähän mutta se on vanhasta opettelua ja lapsi sitä vastustaa. Jos annat periksi niin kyllä se lapsi sen verran fiksu on että muistaa että kiljumalla saa haluamansa ja testaa jatkossa vaan kauemmin huutaa koska olet jo luovuttanut.

Tämän takia on oleellista että mietit tahdotko jatkaa samaa vielä vai tehdä muutoksen -ja noudattaa sitä.

Vierailija
29/59 |
15.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos "huudatat" jonkin aikaa, et saa antaa tissiä enää sen huudon jälkeen, et siis voi luovuttaa,mennä siitä mistä on helpointa.

Meillä loppui yösyötöt kolmessä yössä, vesipulloa tarjosin kun tissiä vaati ja sitten vaan annoin huutaa jos ei kelvannut. Kyllähän se vähän kiristää kuunnella 2 h itkua,mutta ei se lapsi rikki siitä mene. Kolmessä yössä jäi tissi pois, joka yö huudettiin enemmän tai vähemmän.

Mutta sitten on muistettava ettei enää ikinä tissiä yöllä,kun tämän teet. Ja lapsesi osaa jo vähän kokeilla sun kanttia, siks se päivällä sitä pyytää. Koeta ajatella järkevästi, että sinä päätät.

Ja lääkäriin, jos epäilet yhtään allergiaa,ei se kysyminen haittaa. Mutu-tuntumalla ei paljon allergioita pois suljeta.....

Vierailija
30/59 |
15.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on varmaankin jo oppinut, että kirkumalla saa tahtonsa eli sitä vieressä nukkumista ja tissiä.

Aloittaisin vieroituksen nyt lempeästi. Isä voisi hoitaa yöt jonkin aikaa. Lapsi laitetaan takaisin nukkumaan ja sanotaan rauhallisesti: "nyt on yö, nyt nukutaan". Lapsi voi itkeä/kirkua jonkin aikaa, mutta uskoisin, että rauhoittuu muutamissa minuuteissa. Meillä lasta ei jätetty yksin, vaan isä istui sängyn vieressä ja rauhoitti lasta. Vähitellen yöt saatiin helpottumaan näin.

Samasta syystä meillä ei kuopus myöskään nukahda rinnalle. Imetän vielä (ikää 1 v 2 kk) ja iltamaidon jälkeen isä käy pesemässä lapsen kanssa hampaat ja vie nukkumaan. Miten teidän lapsen hampaat pestään illalla? Ennen iltamaitoa?

Jos itse yritin rauhoitella lasta sängyn vieressä, niin lapsi vain kiihtyi maidon ja sylin kaipuussaan eli se tuntui melkein kiusaamiselta. Nykyään voin joskus yöllä rauhoitella sanallisesti omasta sängystäni, jos heräilee ja huhuilee yöllä.

Meillä lapsi on nukkunut kokonaan omassa sängyssä. Ns. sivuvaunu ei toimisi, koska lapsi tulisi sieltä viereeni. Eli ehkä voisitte harkita sitä, että lapsi nukkuisi hieman enemmän erillään? Tuleeko yöllä teidän viereen?

Tsemppiä öihin! Olen myös iloinen siitä, että voit olla kotona lapsen kanssa, etkä joudu heräämään vielä töihin aamulla. Ilmeisesti teillä ei myöskään ole muita lapsia, joten voit mennä yöheräilijän rytmissä?

Vierailija
31/59 |
15.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä imetys onnistui ihan mainiosti vaan päiväsaikaan.

Lapsi kannattaa siirtää kauemmas maidon tuoksusta (äidistä) jos ei nyt ihan eri huoneeseen niin siirrä itsesi toiselle puolen sänkyä missä pinnasänky on. Isä siis lähemmäs pinnistä tarjoamaan vettä.

Mutta tuossa taitaa olla muutenkin paljon muutosta: pinnikseen siirtyminen (oma huone?), rintamaito pois, nukuttaa pois rinnalta petiinsä.

Joku uusi rutiini tarttisi saada kokonaan kehitettyä. Ja pitää huoli siitä että lapsi nyt tuntee olon turvalliseksi siellä pedissä, jos sinne pinnikseen ensin opettaa ja antaa rintaa turvattomuuteen, sitten kohta taas alkaa sitä rintaa ottamaan pois kun osaa nukkua pinniksessä?

Vierailija
32/59 |
15.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on varmaankin jo oppinut, että kirkumalla saa tahtonsa eli sitä vieressä nukkumista ja tissiä.

Samasta syystä meillä ei kuopus myöskään nukahda rinnalle. Imetän vielä (ikää 1 v 2 kk) ja iltamaidon jälkeen isä käy pesemässä lapsen kanssa hampaat ja vie nukkumaan. Miten teidän lapsen hampaat pestään illalla? Ennen iltamaitoa?

Meillä lapsi on nukkunut kokonaan omassa sängyssä. Ns. sivuvaunu ei toimisi, koska lapsi tulisi sieltä viereeni. Eli ehkä voisitte harkita sitä, että lapsi nukkuisi hieman enemmän erillään? Tuleeko yöllä teidän viereen?

Tsemppiä öihin! Olen myös iloinen siitä, että voit olla kotona lapsen kanssa, etkä joudu heräämään vielä töihin aamulla. Ilmeisesti teillä ei myöskään ole muita lapsia, joten voit mennä yöheräilijän rytmissä?

Meillä pestään hampaat ennen imetystä. Tuostakin tuntuu saavan ristiriitaista tietoa, että onko siitä haittaa vai ei.. Voisin myös kokeila tuota teidän taktiikkaa, iltamaito sylissä, siiten hampaiden pesu ja nukkumaan.

Lapsi nukkuu nyt siis sivuvaunussa, mutta aika palkjon liikkuu unissaan joten nukkuu siellä/kainalossani. Välillä siirtelen yöllä takaisin sänkyynsä, mutta otan kainaloon kun herää. Ja aina kun herää nousee heti istumaan..

Muita lapsia ei ole, yökukkujan ehdoilla mennään. On ykkä tämä koko vauvavuosi ottanut koville parisuhteessakin. Onneksi mies on ymmärtäväinen, vaikka olen ihan tyhjäpäinen välillä. Riidelty on paljon, mutta yhdessä päätetty jaksaa. Mies toivoisi jo toista lasta, mutta itse en todellkaan halua. Kun tuo yksi nukkuisi edes 3h putkeen. Kotona olen vielä ainakin vuoden ja siksi tilanne on mikä on. Olen ajatellut, että omalla painollaan muka selviää.

Joku sanoi, että lapsi koettelee minua. Niin tosiaan tekeekin päivisin. Uskoo isäänsä paremmin kuin minua, en tiedä miksi. Tajusin nyt, että tietysti sama peli jatkuu yöllä. Äiti kun antaa periksi. Päisin itkupotkuraivareita kun ei jotain kiellettyä saa. Välillä annan ja välillä en, eihän lapsi raukka tiedä koska sitten saa.. (esim katsoa kännykkää). Jotenkin olen nyt niin herkässä tilassa muutenkin (ja ekan lapsen kanssa), ett huudattaminen tuntuu muka NIIN pahalta, vaikka eihän se lapsi siitä rikki mene.

Vierailija
33/59 |
15.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja pistä poika omaan sänkyyn. lisäksi isi nukkumaan sille puolen vuodetta missä poika nukkuu. ei maito haise niin ei ole syytä herätäkään. meillä poika huoli isiltä tutin, multa piti saada maitoa. meille sanottiin 6kk neuvolassa että "nyt aletaan nukkumaan, eikä mitään yötissittelyjä enää".

mutta tosiaan, isi ja sinä vaihdatte paikkaa -jo sillä on uskomaton vaikutus!

ton ikäisellä lapsella unet rikkoutuu siitäkin syystä että liikkeelle lähtö tekee kasvuspurtin jne. -normaalia siis mutta ei kukaan jaksa vuotta huonoilla unilla, sehän olisi järjen vastaista.

Vierailija
34/59 |
15.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä tenava oli myös siirretty jo omaan huoneeseen. Iltanukahtamisen kanssa oli ensin taisteltu muutama viikko. Menetelmänä oli, että iltaimetys tapahtuu muualla ja vein lapsen sen jälkeen omaan sänkyyn, lauloin iltalaulut ja sanoin hyvää yötä. Sitten istuin aluksi sängyn vieressä ja ilta illalta kauempana sängystä ja olin hiljaa. Jos poika alkoi juttelemaan, sanoin rauhallisesti: "nyt nukutaan, hyvää yötä". Seuraavana iltana menin metrin kauemmas jne. Kuulostaa ehkä simppeliltä, mutta eihän se käytännössä ihan noin kivuttomasti mennyt ;). Nukahtamiseen saattoi mennä tunti, jonka sitten vaan nökötin pimeässä huoneessa...

Ja toinen kommentti, että poju oli 10 kk, kun lopetin yösyötöt. Imetystä jatkoin vielä reilut pari kuukautta. Meillä päiväimetykset eivät häirinneet tuota yösyötön lopettamista.

Vierailija
35/59 |
15.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lopetat imettämisen. Menee varmaan viikko, pari totutellessa, mutta sen jälkeen koko perheen elämä helpottuu.

Vierailija
36/59 |
15.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisen imetyksen sain loppumaan antamalla päivällä nokkamukista maitoa. Aloimme antamaan illalla maidon tuttipullosta (ei ollut sitä ennen suostunut tuttipulloa syömään) ja yöllä kerran myös tuttipullosta. Myöhemmin annoimme yöllä tuttipuollosta vettä. Heräilyt väheni heti imetyksen loputtua ja loppui kokonaan muutaman kuukauden päästä. Ei siis huudatusta ja tuttipullokin jäi nopeaasti.

Vierailija
37/59 |
15.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja miten teillä siis yöt menee? Samalla kun lopettaisin yöimetyksen/imetyksen kokonaan haluaisin siirtyä iltamaidon antoon puuron kanssa. En siis haluaisi lähteä iltapullottelemaan, siitä täytyy sitten taas vieroittaa jossain vaiheessa. En tiedä onnistuuko tuo.

Monet sanovat kyllä, että yöt ovat parantuneet kun imetys loppuu. Joilakin on taas näitä ei yöllä syöjiä kukkujavauvoja, heräilevät sitten muuten vaan. Olisi niin kätevää jos joku kertoisi mikä meillä auttaa. :D

ap

Vierailija
38/59 |
15.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sain loistavan vinkin Jay Gordonin unikoulusta. en osaa laittaa linkkiä, mutta jos osaat englantia, googleta Jay Gordon sleep... Meillä tulee käyttöön!

T:toinen väsynyt vuoden vanhan äiti

Vierailija
39/59 |
15.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoit, että lapsi kuorsaa ja heräilee usein. Onko hänen nielurisojaan katsottu koskaan? Anteeksi anekdootti, mutta kaverin lapsella oli juuri tuollaista, ja se oli uniapneaa, joka parantui kitarisat leikattiin. Hengitys kävi siis työlääksi yöllä ja siihen heräsi koko ajan.

Muuten saat kyllä sympatiani. Esikko itsellä yöheräilijä, eikä imetyksellä ollut mitään vaikutusta. Lopetin yösyötöt 14kk ikäisenä ja nukkui yön läpi ensimmäistä kertaa 2v 3kk...

Vierailija
40/59 |
15.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoit, että lapsi kuorsaa ja heräilee usein. Onko hänen nielurisojaan katsottu koskaan? Anteeksi anekdootti, mutta kaverin lapsella oli juuri tuollaista, ja se oli uniapneaa, joka parantui kitarisat leikattiin. Hengitys kävi siis työlääksi yöllä ja siihen heräsi koko ajan.

Muuten saat kyllä sympatiani. Esikko itsellä yöheräilijä, eikä imetyksellä ollut mitään vaikutusta. Lopetin yösyötöt 14kk ikäisenä ja nukkui yön läpi ensimmäistä kertaa 2v 3kk...

Ei ole nielurisoja katsottu ja olenki nmiettinyt, että niin voisi tehdä. Taidan soitella lääkäriin tai otta asian neuvolassa puheeksi (ollaan menossa pian).

Kyllähän sitä asennoitui niin, että vauva valvoo. Yllätyksenä vaan tuli kuinka pahalta se oikeasti itsestä tuntuu. Olenkin monesti sanonut, että jos nyt olisi toinenkin lapsi olisin ihan hukassa. Tosin tälle asialle olisi jo aikaisemmin koitettu tehdä jotain. Olen tavallaan hyväksynyt myös sen, että yöheräilijä voi pitkään olla yöheräilijä. Töihin menen tosiaan noin vuoden päästä, silloin asiat voisivat olla jo kunnossa. Realistisesti ajattelen, että noin 1,5v voisi jo nukkua.

Pojalla tuntuu muutenkin temperamenttia löytyvän, olisi saanut periä isänsä luonteen..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi viisi