Laajasalossa ainakin Reiherintien ja Kasperinkujan jne. alue on todella rauhatonta
Kommentit (28)
Tätä ja esim. Kivikkoa ei voi verrata keskenään ollenkaan...minuakin moni pelotteli että täällä on sitten "kamalasti" narkkareita, juoppoja ja mamuja...vaan missä lienevät, no eivät ainakaan täällä vuokrakasarmeissa?? Matkustan busseilla 84 ja joskus 86, yhdellä kertaa kymmenestä on joku ulkomaalaistaustainen kyydissä. Juoppoja olen nähnyt vain ostarin ja Siwan nurkilla.
Mitä löytyy KOHTA PURETTAVALTA ostarilta? Mm. kovatasoinen K-kauppa, Alepa, kampaamoja, siisti kahvila, POSTI, pizzapaikkoja, Ärrä...aika "paskat" on joo palvelut, varsinkin kun ostaria ollaan purkamassa ja uutta tulossa tilalle..!
Ja joo, silta romahti ja kirkosta katto melkein myös. Hardcore-settiä...maalaisille?
Asumme Reiherintiellä hyvin keskiluokkaisessa omistusrivarissa. Reiherintie on yksi Laajasalon pisimmistä kaduista. Sen toisella puolella on omistusrivareita ja jossain kohdin kerrostaloja. Ainakin meidän kohdalla hyvin rauhallista.Naapureinamme on isoja, KALLIITA omakotitaloja. Olemme asuneet tässä kolme vuotta, eikä kertaakaan ole ollut häiriötä.Osa naapureistamme on asunut yhtiössä jo kolmekymmentä vuotta. Puutarhat ja pihat pidetään kauniina ja meno on muutenkin melko porvarillista. Jostain syystä yhtiössämme asuu myös paljon suomenruotsalaisia, vaikka se tuskin on osoitus mistään homogeenisestä lifestylestä. Tullisaaren upea ulkoilualue, pursiseura ja huvila muutaman sadan metrin päässä.
Laajasalossa on vähemmän viihtyisää seutua vain muutamat vuokratalot. Ja tosiaan, niitä on vain muutama. Kyllähän nyt 20 000 asukkaan saarelle sellaisia muutama mahtuu. Mielummin kannatan hajasijoitusta kuin vuokraghettoja.Tosin jonkun takapihallehan nekin on rakennettava. Jos haluaa asua rivarissa, josta on alle puolituntia julkisilla keskustaan, alkaa Laajasalo olla niitä lähimpiä alueita. Olen itse lapsuuteni asunut Pakilassa ja Paloheinässä, ja olen Laajasalon pientaloalue, jossa nyt asumme on sosioekonomisesti hyvin samantapaista. Muutimme tänne Kampista ja Lauttasaaresta siksi, että halusimme perheen ja koiran myötä pientaloon. Ainutlaatuiset merenrannat, kohtuulliset palvelut, vaunulenkillä jaksaa kävellä Herttoniemenrannan palveluille. Kruunuvuorenrantaa kehitetään tulevina vuosina, ja puhutaanpa jopa raitiovaunuyhteydestä. Olen itse akateeminen ja päällikköasemassa. Ammattini puolesta osaan kyllä arvioida potentiaalisia kaupunginosia, jossa on hintojen nousupotentiaalia, ja uskon, ettei asuntomme arvo ainakaan laske. Valitettavasti meillä ei tule olemaan mitään saumaa alueen omakotitaloihin, jotka ovat kyllä jo nyt kovahintaisia.
Saanko kysyä mistä kritisoijat ovat itse kotoisin? Nummelasta? Happamia ovat, sanoi kettu pihlajanmarjoista.
"Saanko kysyä mistä kritisoijat ovat itse kotoisin? Nummelasta?"
Tuskin ihan kermaa tämän ketjun aloittaja, jos lueskelee harrastuksenaan alibia - viitaten tuohon rikoslinkkiin.
Ihmettelen, mistä keskustelu sikisi? Tuleeko kenellekään varta varten mieleen lähteä todistelemaan, että esim. Espoon Suvela on rauhatonta? Vastaus on siinä, että nämä provokaattorit tuntevat katkeruutta siitä, että Laajasalossa PÄÄOSIN asuu hyväosaista porukkaa.Mikä sen herkullisempaa kuin alleviivata yksittäisiä murhenäytelmiä hyvämaineisena pidetyllä alueella.
Ensimmäinen asia joka tulee laajikasta mieleen on juuri toi että kauheeta paikkaa ja kauheita ihmisiä. Ei teillä ole hyvä maine vaikka kuinka asuisitte rivareissa tai omakotitaloissa. Riittää kun siellä on ne vuokrakasarmit ja maine on mennyt, sorry! Mutta toki saa puolustaa omaa aluettaan ja moni sen tekee, tottakai!
Missä viimeimen kommentoija itse asuu?
Eli itse asut alueella, joka on rutkasti rauhattomampaa ja perinteisesti duunarikaupunginosa.
Eli itse asut alueella, joka on rutkasti rauhattomampaa ja perinteisesti duunarikaupunginosa.
Voin rehellisesti myöntää että mikään lintukoto ei ole tämäkään. Että sellaista!
Tässä kirjoittelee edellä esiintynyt Reiherintiellä rivarissa asuva.
Minua ei juurikaan hetkauta, vaikka kauempana kerrostaloissa olisi ankeaa asua. Sinne ei tule milloinkaan asiaa. Kaupat, neuvola ja muut palvelut ovat toisella puolella Laajasaloa, eikä edes bussilla matkustettaessa tarvitse ajaa läpi vuokrataloalueen.
Siinä olen samaa mieltä Puistolassa asuvan kanssa, että harva paikka enää lintukoto on. Helsingissä asuntoalueet kehittyvät niin nopeaa tahtia, että on mahdotonta sanoa pelkän kaupunginosan perusteella asuuko hyvällä vai huonolla alueella. Samassa kaupunginosassakin on yleensä viihtyisiä ja vähemmän viihtyisiä osia ja katuja. Lisäksi rauhallisesta kadusta tai korttelista voi tulla rauhaton aika piankin, jos siihen sijoitetaan esim. alkoholistien asuntola tai viereen perustetaan kapakka. Näitä esimerkkejä on ihan etu-Töölöstä lähtien.
Hyväksyttävä on, että Helsinki on jo suurkaupunki, jossa on omat lieveilmiönsä. Kyllä niitä tappoja ja rikoksia valitettavasti tapahtuu alueella kuin alueella. Räikeimpiä rikoksia tekevät ehkä sosiaalisista ongelmista kärsivät, mutta kyllä esim. Pakilassa ja Paloheinässä nuoruudessani oli ongelmia hyväosaisissa perheissäkin (huumeidenkäyttöä, perheväkivaltaa).
Siltikin pidän Laajasaloa yhä hyvänä ja rauhallisena alueena asua. Pointtini on, että mistä tämä keskustelu sai alkunsa? Ei tulisi mieleenkään perustaa keskustelua vain ihan siksi, että osoittaisin jonkun kadun Malmilla, Siltamäessä tai Puistolassa rauhattomaksi.Mitä hyötyä siitä olisi? Jos joku kysyisi Laajasalosta erikseen siinä mielessä, että harkitsisi tänne muuttoa, voisin kommentoida, että Laajasalo on kokonaisuutena rauhallista ja mukavaa. Pientaloalue jopa erittäin idyllinen. Mutta sanoisin myös, että jokaisessa kaupunginosassa on parempia ja huonompia taloja. Gunillantie ei ehkä ole viihtyisimmästä päästä. En ole pahemmin vuokratalolähiöissä kulkenut, mutta sillä vähäisellä kokemuksella sanoisin, etteivät Laajasalon muutamat vuokratalot ole päällepäin sen rauhattomampia kuin muutkaan vuokratalot. Päin vastoin. Ympärillä on kuitenkin rauhallista ja vaurasta pientaloaluetta. Ja mielummin täällä asuisin vuokratalossa meren ja luonnon äärellä kuin esim. radan varrella sisämaassa, jossa iltaisin en uskaltaisi tulla julkisilla kotiin. Jos Laajasalo olisi sen luokan slummia, että sosiaaliset ongelmat näkyisivät katukuvassa, niin tuskin kukaan olisi kiinnostunut maksamaan miljoonaa omakotitalosta. Tai edes 400 000 rivarista. Siellä "pahamaineisessa" Hevossalmessakin on Jari Litmasen omakotitalo, Kaitalahdessa talojen laiturissa seisoo vesitasoja jne. Sitten on ihan mukavia keskiluokkaisia rivareita ja ainakin Tullisaaren ja Yliskylän seudulla ihan kivoja omistuskerrostaloasuntojakin. Ostari on nyt aika rupuinen, mutta sielläkin on tasokas ruokakauppa. Ja ostaria ollaan rakentamassa uudelleen. Gunillantiellä Siwan kulmilla hengaa ainoita juopporemmejä, mutta tosiaan, kyse on yksittäisistä kadunpätkistä, jotka ovat syrjässä. Eikä sinne tosiaan tule mitään asiaakaan, joten eivät minua häiritse. Ei siis täydellinen kaupunginosa, mutta aika hyvä kuitenkin. Vajaassa kymmenessä minuutissa ajaa bussilla metrolle ja siitä toisessa kymmenessä minuutissa keskustaan. Hyvät kulkuyhteydet olivat yksi syy, miksi valitsimme juuri Laajasalon, emme esim. Espoon Mankkaata.
Joku tuossa edellä mainitsikin, että myös esim. bättre folk -leiman saaneessa Lauttasaaressa on levottomampia kulmia. Aivan totta. Viihdyin itse alueella tosi hyvin viitisen vuotta, mutta kyllä sielläkin ostarin kulmalla oli kapakka, jonka ohi kulkiessani jouduin vaihtamaan kadun toiselle puolelle. Ulkona hengasi jos jonkinlaista rupusakkia. Asuin myös lähes kymmenen vuotta keskustassa Kalevankadulla upeassa Jugend-talossa, jossa neliöhinnat olivat korkeat. Silti talo oli todella rauhaton, samoin katu. Kerran keskellä päivää asuntooni tuli poliisi isännöitsijän avaimella sisään etsimään talossa majailevaa huumediileriä. Varmasti on kaikille selvää, ettei kyse ollut kaupungin vuokratalosta.
Mutta nyt: I rest my case :). Valoisaa päivää kaikille. Lähden nyt vaavin kanssa talviseen Tullisaareen.
ei laita mielellään lapsiaan lähikouluun! Miksi?
PASKA PAIKKA ÄLKÄÄ MISSÄÄN NIMESSÄ MUUTTAKO TAI TULKO EDES LÄHELLEKKÄÄN!!!!!!!!!!!!!!!!OMAKSI TURVALLISUUDEKSI PYSYKÄÄ JUMALAUTA POISSA!!!!!!!!!!!!!
[quote author="Vierailija" time="15.01.2012 klo 22:29"]
Jollaksen taso kyllä laskenu 10-20 v takaisesta, jolloin oli ihan takametsää. Rakennettu täyteen uusia rumia taloja, joista moni asoja tai vuokrataloja. Keskiluokkaisilla asukkailla kusi hatussa pahemman kerran. Liikenneyhteydet ja palvelut silti edelleen yhtä surkeat.
[/quote]Ei kai Jollaksessa oo pahemmin vuokrataloja. Onko sitten siellä ihan merentuntumassa ne kerrostalot. Jollaksessa on isoja omakotitaloja ja kalliita.
Reiherintien kerrostaloissa (ainakin meidän) asuu todella mukavia& fiksuja ihmisiä, mm. aina tervehditään vastaantulijat, mitä ei ikävä kyllä joka paikassa tehdä. Muutettiin Haagasta vajaa 10 vuotta sitten hieman skeptisinä itä-helsingin maineesta, mutta eipä muutettaisi enää mihinkään muualle Helsingissä. Tosin, kun öljysatamaa ruvetaan rakentamaan alue muuttuu kaupunkimaisemmaksi ja Helsingin viimeiset luonnonvaraiset metsät (siis aivan mahtavat metsät) häviävät. Tykätään asua luonnon keskellä, joten katsotaan miten alue muuttuu, kun öljysatama ja sen lähimetsät rakennetaan ja silta keskustaan tehdään.
Ai niinku sinä?
Niissä kalliissa rivareissa vai? Tuskin.
Me muutimme Laajasaloon Roihuvuoresta ja vaikka asumme nyt ns. vuokraslummissa, ovat alueet kuin yö ja päivä. Jos joku väittää että ostari on täynnä spurguja, se on paskapuhetta- pari juoppoa olen nähnyt siellä, toisin kuin Roihikassa jossa 80% ostarin ihmisistä ON juoppoja! Laajiksessa on tosi siistiä muutenkin, varsinkin verrattuna Roihikseen...
...tämä keskustelu nyt?