Saako mies jäädä kotiin, kun hoitovapaalla oleva äiti äkillisesti sairastuu?
Kommentit (32)
Hätätilanteessa ainut ratkaisu on miehen äkillinen "sairastuminen". Käy siis hakemassa itselleen sairaslomaa.
potkut seuraavissa yt-neuvotteluissa saikkuhuijauksista. tosin varoitus asiasta voi tulla jo aiemminkin...
tulisi potkuja, aika olematon mahdollisuus ylipäätään jäädä kiinni saikkuhuijauksesta.
mun mies sai jäädä kotiin (piti näyttää töissä mun sairaustodistus) palkattomalle. Hoidettiin sitten kelan kanssa niin että hän sai sen kolme viikkoa kotihoidontukea ja mä sairaspäivärahaa. Sumplikaa ihmiset niin aina jotain järjestyy! Kyllä työnantajalla on velvollisuus antaa perhesyistä palkatonta vapaata.
kuukautta lyhyemmältä ajalta ja koska se on henkilö- eikä perhekohtainen, tuo kirjoittamasi tuntuu oudolta.
Toki "kiinni" voi harvoin jäädä mutta työnantaja on yleensä varsin hyvin perillä kenen sairaslomat ovat aiheellisia ja kenen eivät. Itse kannatan kyllä tuota sairaslomien ensimmäisen päivän muuttamista palkattomaksi juuri näiden "sairastelijoiden" takia.
Hätätilanteessa ainut ratkaisu on miehen äkillinen "sairastuminen". Käy siis hakemassa itselleen sairaslomaa.
potkut seuraavissa yt-neuvotteluissa saikkuhuijauksista. tosin varoitus asiasta voi tulla jo aiemminkin...tulisi potkuja, aika olematon mahdollisuus ylipäätään jäädä kiinni saikkuhuijauksesta.
Toki "kiinni" voi harvoin jäädä mutta työnantaja on yleensä varsin hyvin perillä kenen sairaslomat ovat aiheellisia ja kenen eivät. Itse kannatan kyllä tuota sairaslomien ensimmäisen päivän muuttamista palkattomaksi juuri näiden "sairastelijoiden" takia.
potkut seuraavissa yt-neuvotteluissa saikkuhuijauksista. tosin varoitus asiasta voi tulla jo aiemminkin...tulisi potkuja, aika olematon mahdollisuus ylipäätään jäädä kiinni saikkuhuijauksesta.
sellaisten kohdalla jotka ovat jatkuvasti saikulla, tyyliin joka kuukausi tai joka viikko. Mutta aika olematon mahdollisuus jäädä kiinni jos vaikka kerran vuodessa pitää pari "lusmupäivää". Kun lapseni oli vauva, olin kerran niin kipeä että vauvan hoidosta ei olisin tullut mitään. Mieheni ilmoitti töihin olevansa sairas ja oli kotona pari päivää niin että sain edes vähän tervehdyttyä. Eipä ole tuosta jäänyt kiinni eikä kukaan epäillyt mitään, hän kun ei muuten ole ollut saikulla mitenkään usein.
Tai saisi, lääkärintodistuksella.
Lapsilla oli enterorokko, sama tarttui minuun. Kuumetta 40 astetta, täysin poissa pelistä. Kävin terkkarilla lääkärissä joka totesi että ei ne lapset hoitajaa tartte, olethan sinä kotona.
Niin. Asia selvä. Hoitovapaalla olevan ei kannata sairastua, koska siitä huolimatta hoidat lapset pystyit tai et.
mun mies sai jäädä kotiin (piti näyttää töissä mun sairaustodistus) palkattomalle. Hoidettiin sitten kelan kanssa niin että hän sai sen kolme viikkoa kotihoidontukea ja mä sairaspäivärahaa. Sumplikaa ihmiset niin aina jotain järjestyy! Kyllä työnantajalla on velvollisuus antaa perhesyistä palkatonta vapaata.
kuukautta lyhyemmältä ajalta ja koska se on henkilö- eikä perhekohtainen, tuo kirjoittamasi tuntuu oudolta.
Ihan kunnolla meni, ei saanut kuuteen viikkoon edes varata painoa jalalle ollenkaan. Mies kysyi töistä, palkatonta olisi kyllä saanut hiukan mutta muuta ei, haki itselleen "saikkua" muutaman päivän että sai hoidettua vauvaa sillä aikaa kun olin sairaalassa ( jouduttiin leikkaamaan ym). Neuvolasta kysyin apuja, perhetyöntekijää olisi voinut keskustelun merkeissä tavata ( ei ehkä ihan se ykköstarve tilanteessa jossa en saanut vauvaa kannettua huoneesta toiseen, pestyä peffaa jne.)
Onneksi tilanne sitten ratkesi kun sukulaisista ja naapureista saatiin aina pariksi tunniksi kerrallaan päivittäin apua. Aika karsea tilanne oli kyllä, jokaisessa instanssissa vaan leviteltiin käsiä että no can do.
Onneksi tuli jalka kuntoon..
Ihme shaibaa. Kyllä minä lapseni hoidan vaikka koronassa ollaan muksun kans kumpikin. Itte hoitovapaalla, vaimo töissä.
Vierailija kirjoitti:
Sairaslomaa saa vain oman tai lapsen sairauden perusteella. Ja lapsenkin sairastaessa vain yksi vanhempi saa olla kotona sairaslomalla.
Jos vanhempi sairastaa, niin hänen oletetaan hoitavan lapset siinä ohessa.
Oletteko huomanneet, että tässäkin kohtaa on selvä epätasapaino. Sairas äiti hoitaa kyllä lapset siinä samalla, mutta miehelle tuo on ihan iso ei, ei onnistu. Esim. sairaslomalla olevan äidin oletetaan ottavan lapsetkin hoidosta kotiin siksi aikaa, miehelle ei tulisi kuuloonkaan.
Ei se ole sukupuolisidonnaista, samalla tavalla se menee jos isä on kotona lapsen kanssa.
Mistä se työnantaja muka tietää onko toinen vanhempi kotona vai ei? En minä ainakaan ole pomolle kertonut että vaimo on hoitovapaalla.