Miten jakaisitte menot jos tulonne olisivat miehen kanssa
niin että miehen nettoliksa 2400e/kk ja minun 1400e/kk.
Asuntolainaan kaikkinensa menee 1100e/kk, autoon bensoineen n.350e/kk (mulla ei ole ajokorttia) ja sitten tietty muut laskut, vakuutukset, ruoka 4-henkiselle perheellemme jne.
Miehen harrastuksiin menee joitakin kymppejä - 100e/kk, itselläni ei maksullisia harrastuksia ole.
Kommentit (17)
eli kaikki yhteiselle tilille, josta maksetaan kaikki menot ja loput käytetään tarpeen mukaan.
Eikä se tarkoita että niillä saa yksi elää leveästi vaan maksetaan sen rahoilla jolta rahaa tullut ja eletään perheenä.
nettotulot on n. 2000 + 3500
Mies maksaa autoon ja asumiseen liittyvät kulut lähes kokonaan, vaikka puoliksi ne omistetaan.
Minä maksan henkilökohtaiset menoni, lasten päiväkotimaksut, harrastemaksut ja satunnaisesti jotain asumiseen liittyvää.
Ruokakaupassa maksajana on yleensä mies.
Jos olisi taloudellisesti tiukempaa, niin maksettaisiin siten että kummallekin jäisi suurinpiirtein sama summa henkilökohtaisiin menoihin pakollisten menojen jälkeen.
Meillä mies tinaa enemmän kuin minä, ja maksaa enemmän yhteisiä menojakin. Toisaalta, senkin jälkeen miehellä on enemmän käyttörahaa kuussa kuin itselläni, mikä on ihan ok.
Tavallaan hassua, jos toinen panostaa koulutukseen, uraan, tekee vaativaa ja raskasta työtä - ja sitten pitäisi antaa puolet käyttörahoista kumppanille, joka ei ole tehnyt samoja uhrauksia saadakseen kovempaa palkkaa.
yhteiset menot tasan puoliksi (asunto, vakuutukset, ruuat, netti, hesari yms), eli molemmat laittavat saman määrän yhteiselle tilille josta kaikki yhteinen maksetaan. Lisäksi molemmat laittavat saman summan yhteiselle säästötilille. Molemmat maksavan oman autonsa kulut ja omat harrastukset sun muut.
Meidän perheessä minä (nainen) tienaan n. 3000-3100e netto ja mies 1900-2100e netto. Minä olen käynyt kouluni ja teen paljon töitä, enkä missään nimessä ala miestäni elättää (kun hän kuitenkin tienaa sen verran että rahat riittävät tavalliseen elämään ja extraan). Tilannetta meillä selkeyttää se, ettei lapsia ole eikä tule.
Pikku kuriositeettinä vain sanoisin, että aina se oman koulutuksen, hyvän palkan yms hankkiminen ja saaminen ei ihan täysin ole hlöstä itsestään kiinni.
ap*maksoin 15v ikäisestä vuokraa äidilleni, hain "jotakin vain" opiskelupaikkaa koska muutin olisin lentänyt kotoa pois jo silloin, pääsin opiskelemaan matalapalkka-alalle ja muutin pois kotoa, maksoin opintotuella-ja lainalla vuokraa ym ja poikaystävä (nykyinen mies)valmistui pahimpaan lamaan v.92 ja minä tahkosin töitä jne.
Meillä mies tinaa enemmän kuin minä, ja maksaa enemmän yhteisiä menojakin. Toisaalta, senkin jälkeen miehellä on enemmän käyttörahaa kuussa kuin itselläni, mikä on ihan ok.
Tavallaan hassua, jos toinen panostaa koulutukseen, uraan, tekee vaativaa ja raskasta työtä - ja sitten pitäisi antaa puolet käyttörahoista kumppanille, joka ei ole tehnyt samoja uhrauksia saadakseen kovempaa palkkaa.
niin että miehen nettoliksa 2400e/kk ja minun 1400e/kk.
Asuntolainaan kaikkinensa menee 1100e/kk, autoon bensoineen n.350e/kk (mulla ei ole ajokorttia) ja sitten tietty muut laskut, vakuutukset, ruoka 4-henkiselle perheellemme jne.
Miehen harrastuksiin menee joitakin kymppejä - 100e/kk, itselläni ei maksullisia harrastuksia ole.
Maksettaisiin yhteiselle tilille joka kuukausi esim. 1200€ (mies) ja 600€ (nainen) ja siitä maksettaisiin asumisen ja lainan kulut. Mies maksaisi itse auton ja se ostaisi ruoan, kuka kävisi kaupassa. Mies maksaisi oman harrastuksen. Sitten lasten kulut sovittaisiin hoidettaviksi vaikka niin, että nainen ostaa vaatteet ja mies maksaa harrastukset.
pitää ns. omat rahat (eli ei järjestelyä jossa palkat menee yhteiselle tilille mistä maksetaan kaikki) niin itse tekisin näin:
-mies maksaa auton jutut kokonaan ja tietty omat harrastuksensa
-asuminen, ruoka ja yhteiset laskut puoliksi
Laskin että tuolla jakotavalla (oletin, että ruoka 1000e/kk, laskut yht. 200e/kk) molemmille jää jonkin verran omaa rahaa per kk, miehelle enemmän mikä mielestäni ok kun hänellä isompi palkka ja maksaa kuitenkin auton josta molemmat hyödytte.
ja siitä maksatte kulut. Tuskin paljon mitään jää jaettavaa sen jälkeen. Nautitte loput sitten yhdessä sopiviin harrastuksiin tai säästätte.
Kun tulee avioero, niin kaikki kuitenkin on silloinkin fifty-fifty, vaikka toinen olisi tienannut mitä lie. (Poikkeus avioehtotapaus).
Mutta pitää ajatella niin, että sen toisen heikompi palkka (esim. kotiäitiyden vuoksi ura ei yhtä hyvin kehittynyttä kuin miehellä) tarkoittaakin, sitä että toinen luopumalla oman uran tekemisestä on mahdollistanut toisen uralla etenemisen paremmin ja siksi se paremmin menestyneet ura itse asiassa on molempien yhteisesti "luoma" ja sen tuoma tuotto kuuluu siten molemmille.
Jos mulle jäisi paljon enemmän käyttörahaa kuin miehelleni, en tietäisi mitä sillä tekisin. Ostaisin itselleni parempaa ruokaa tai kävisin yksin ulkona syömässä? Matkustelisin yksinäni? Vaatteita ja tavaraa saan ihan niin paljon kuin tarvitsenkin.
Mieluiten kaikki yhteen pottiin ja nautitaan niistä rahoista yhdessä.
Teillä pakolliset menot on noin 2050€/kk vähintään.
JOs kumpikin maksaa yhteiselle taloustilille 80% nettotuloistaan, sinne kertyy 1920+1120 = 3040€, jonka pitäisi riittää.
Silloin miehellesi jää 480€ omiin menoihin/harrastuksiin ja sinulle 280€
Nykyisessä 2. liitossani mies ei halua omistaa asuntoa ex-vaimoonsa liittyvistä syistä. Siksi meillä tehdään näin:
- kumpikin maksaa omat harrastuksensa, vaatteensa yms.
- kumpikin maksaa lastensa menot samantasoisesti
- mies maksaa auton kulut, koska minulla ei korttia enkä tarvitsisi autoa, jos asuisin yksin (varmaan vastaava tilanne kuin ap:llä)
- mies maksaa koko perheen kaikki ruokakulut
- minä maksan koko perheen asumiskulut
Asumiskuluja on enemmän kuin ruokakuluja, mutta toisaalta asumiskulut kerryttävät omaisuutta minulle, eivät miehelle. Kaikki lapset ovat perijöinä samanarvoisia testamentin nojalla, joten myös miehen lapset perivät asuntoamme.
Jos olisin ap, asuisimme luultavasti vuokralla, koska rahani eivät riittäisi riittävän suureen omistusasuntoon. Silloin asumis- ja ruokakulut jaettaisiin varmaan tasan.
että ehdottamassani jaossa ap:lle jää aika vähän "vapaata" käyttörahaa, kun pitää maksaa vielä tietty oma puhelinlasku, ehkä bussilippu ja vastaavia. Joten mies voisi vielä maksaa esim. satasen enemmän ruoasta per kk.
mies maksaa laskut miten parhaaksi katsoo ja hänellä on pankkitunnukset meidän kaikkiin tileihin. usein hän käy myös ruokakaupassa. jos mä olen mukana kaupassa, niin yleensä mä maksan silloin. oikeestaan en tiedä edes, minkä verran mulla on milloinkin tilillä. jos jotain isompaa aion ostaa, niin silloin katson automaatilla tilin saldon tai kysyn mieheltä. tekstistä saa sen käsityksen, että mulla ei ole hajuakaan rahatilanteesta, mutta se ei pidä paikkansa =)
matkustajana miehen autossa? Ajattelit ilmeissti, että koska sinulla ei ole korttia, ei sinun tarvitse mitään autosta maksaa..
2400 euroa nettona ja mies tienaa tonnin ja risat nettona. Vaihtelee.
Mies maksaa asuntolainan 500 euroa kuussa, eikä mitään muuta. Minä maksan kaikki muut laskut.
Yleensä mulle jää laskujen jälkeen rahaa ruokaan, bensoihin ja kaikkeen muuhun sellaiset 1000 euroa ihan minimissään ja miehelle jää yleensä jotain 500-600 euroa.
Kyllä mä taidan enemmän ostaa kotiin kaikkea, koska mulla on isompi palkka.
Kun menen Prismaan, lasku on helposti 100 euroa. Kun mies menee, lasku on yleensä 15 euroa...
kaikki tasan. Mä tienaan paljon enemmän kuin mies, mutta kaikki menee yhteiseen pottiin eikä erotella kuka on tienannut mitäkin. Molemmat tehdään työtä yhteisen hyvän eteen ja se riittää.