Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Kommentit (20)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Eli ei ilmeisesti mitään väliä, jos reseptissä lukee että vaniljasokeria, niin sen sijasta voi käyttää vaniliinisokeria?

Joo olen uusavuton enkä osaa käyttää omia aivojani.

Lainaus:

Eli ei ilmeisesti mitään väliä, jos reseptissä lukee että vaniljasokeria, niin sen sijasta voi käyttää vaniliinisokeria?

Joo olen uusavuton enkä osaa käyttää omia aivojani.

Vaniljasokeri on vähän voimakkaamman makuista.

Eli jos laitat vaikka kakkutaikinaan ja se paistetaan, käytä vanilliinisokeria. Vanilja on toki aito ja parempi esim kylmissä jälkkäreissä, mutta maku tuhoituu/heikkenee huomattavasti kuumennuksessa.

Eikö se mene toisin päin? Luulin, että keinotekoinen vanilliini ei kestä kuumennusta, toisin kuin vanilja, joten aina vaniljasokeria leivonnaisiin ja vanilliinia kylmiin ruokiin? No, käytän usein esanssia tai tankoja, joten siitä viis. Ikinä en ole kyllä huomannut esim. muffineissa sitä makua, vaikka taikinaan teelusikallinen tuleekin.

Lainaus:

Eli jos laitat vaikka kakkutaikinaan ja se paistetaan, käytä vanilliinisokeria. Vanilja on toki aito ja parempi esim kylmissä jälkkäreissä, mutta maku tuhoituu/heikkenee huomattavasti kuumennuksessa.

Vanilja kestää erittäin hyvin myöskin kuumennusta, kuten myös vanilliinisokeri, josta tosin tulee mun suuhun kitkerä maku. Kitkeränmakuista se on muutenkin kyllä, joten aina käytän vaniljaa, tankona tai hädäntullen sokerisekoituksena. En koskaan enää vanilliinisokeria, se maistuu niin läpi kaikesta. Ja tosiaan otetaan huomioon tuo tuotantotapa, niin nou nou, yök

Lainaus:

Vaniljasokeri sopii aivan mahtavasti kakkupohjaan.

Vaniljasokereissa on usein myös vanilliinia seassa. Oikeaa vaniljaa on vaan sen verran, että sitä saa kutsua vaniljasokeriksi. Vanilliinin maku on pistävä, vaniljan pehmeä. Ihmiset vaan ovat jo niin tottuneet keinotekoiseen makuun, että oikea aine maistuu monista "väärältä".

Jos haluaa oikeaa vaniljasokeria, kannattaa tehdä itse. Sokeria purkkiin, ja halkaistu vaniljatanko sekaan. Kaupoista saa myös pienissä purkeissa vaniljaa jota voi sekoittaa sokeriin.

Lainaus:

Vaniljasokereissa on usein myös vanilliinia seassa. Oikeaa vaniljaa on vaan sen verran, että sitä saa kutsua vaniljasokeriksi. Vanilliinin maku on pistävä, vaniljan pehmeä. Ihmiset vaan ovat jo niin tottuneet keinotekoiseen makuun, että oikea aine maistuu monista "väärältä". Jos haluaa oikeaa vaniljasokeria, kannattaa tehdä itse. Sokeria purkkiin, ja halkaistu vaniljatanko sekaan. Kaupoista saa myös pienissä purkeissa vaniljaa jota voi sekoittaa sokeriin.

Tässä hyvin kiteytettynä mitä itse yritin sanoa =) Ja jos sattuu vieroksumaan sokeria, niin sekoittaa tuon vaniljan steviaan ( maltodekstriinistä huolimatta käytän tässä tapauksessa canderelin steviaa) toimii tosi hyvin kaikkeen, kermavaahdosta kakkuihin

Majavan rauhastuotteista en tiedä, kun ainakin Suomessa on enemmän puita kuin majavia, ja siksi vanilliini on valmistettu puusta.

Kyllä leivonnaisissakin on vanilliinin makua, vaikka ne paistetaan. Joihinkin se käy yhtä hyvin, mutta joissakin pitäisi olla aitoa vaniljaa, ettei vaikuta liian pistävältä.

Vierailija

V**** saada. Ootko kuullut esim. Wikipediast?

Kommentti piti olla majavan anaalirauhasviestin lähettäjälle mut jäi lainaus pois.

Vaniljasokeria voi tehdä itsekin. Kun vaniljatangon siemenet on käyttänyt johonkin jälkkäriin tai leipomukseen, niin tangon jämät pieneen purkkiin, sokeria päälle ja kansi tiivisti kiinni. Siinä se sokeri sitten maustuu. 

Mä olen aina käyttänyt joko tankoja tai vaniljasokeria ja ajatellut, että vanilliini -nimitys on jotain uusiokieltä tai erehdys. :)

netitse

Vanilliini on yksi osa monimutkaista luontaista vaniljauutetta, vaniljan tärkein komponentti.

Vaniljauute on sen verran kallista, että halvempaa vanilliinia kannattaa valmistaa. Sitä voidaan valmistaa guajakolista ja ligniinistä. Orgaaninen yhdiste. Ei pidä moittia keinotekoiseksi tai synteettiseksi, vaikka sitä teollisesti valmistetaankin :)   Mutta siis se ero on se, että vaniljassa on "kaikkea", vanilliini on vain se tärkein osa makua. Vanilliinisokeri on kuivemman makuista, jopa kitkerää niin kuin jotkut ovat kertoneet. Veikkaan, että toimii paremmin rasvaisissa "keitoksissa", kuten kermavaahto, mutta ei yleispätevä korvike.

Vanilliini sulaa päälle 80 asteessa, mutta kiehuu vasta 285:ssä. Wikipedia ei kerro, miten muut aineet ja lämpötilat vaikuttavat makuun (yhdistymiseen tai hajoamiseen).

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat