5 tupakkaa/pv raskaana ollessa.
On toki liikaa, mutta en vain saa lopetettua. Onko pakko?
Kommentit (63)
JOkaisella meillä on omat taakkansa, ja omat jutut joilla omia lapsia rasitetaan, toiset raskausaikana, toiset myöhemmin. Kukaan ei ole täydellinen, eikä kellään ole oikeutta arvostella toisen tapaa hoitaa asia. Jokainen äiti tekee parhaansa ja se riittää.
Jos ihminen tietoisesti tekee haittaa lapselleen, niin ihan tasan varmaan on oikeus arvostella! Se on silkkaa itsekeskeisyyttä. Sillä lapsellahan ei omaa ääntä ole, mutta jos olisi, niin var,asti pyytäisi lopettamaan kiduttamisen. Ultraäänellä on havaittu aikoinaan, kun tupakointia raskausaikana on tutkittu, että kun äiti polttaa sitä tupakkia, niin sikiö alkaa vääntelehtimään tuskissaan siellä mahassa. Joka lapselleen tuollaista tekee, ei kyllä lapsia ansaitse.
Tupakoinnin lopettaminen ei ole niin helppoa, että kukaan voisi sanoa että sillä tekee tahallaan hallaa lapselle. Eritoten kun ei voida näyttää toteen miten lapsi siitä kärsii ja kärsiikö ollenkaan.
ENtäs sitten se, kun äiti ei jaksa työpäivän jälkeen lähteä lapsen kanssa uimahalliin telmimään vaikka lapsi kuinka pyytää: tekeekö tämä äiti pahuuttaan hallaa lapselle kun ei tee juuri niinkuin lapsi pyytää? ehkä pitäisi ottaa lapsi huostaan kun äiti on niin välinpitämätön. Näkökulmia on kuule monia.
joten pakotat viattoman vastasyntyneen sitten aikanaan kestämään ne vierotusoireet.
äidin ja hänen vastasyntyneen kanssa. Äiti oli polttanut koko raskauden, "vain niin ja niin vähän".. Vauva huuti suoraa huutoa yötä päivää! Hoitajat kävivät välillä katsomassa ja totesivat juuri näin, että lapsi kärsii vieroitusoireita.
Multa pääsi muutamaan kertaan itku, kun kuuntelin sen pienen kärsimystä, ja mikä viha sitä äitiä kohtaan oli, kun sellaista saattoi pienelleen aiheuttaa!!!!!
itse poltin raskaudn alussa normaalisti, vähensin. Poltin 3-5 tupakkaa päivässä. Lopetin 3kk ennen synnytystä. Lapsella ei ole ollut mitään ongelmia. Tunnen kyllä vieläkin syyllisyyttä. Neuvolassakaan eivät neuvoneet lopettamaan ja kyselin että jos käytän nicorettea niin se ei käynyt.(??) olen myös kuullut että yksi äiti halusi lopettaa raskauden loppu vaiheessa, mutta ei saanut kun siitä olisi tullut vauvalle jotain..
JOkaisella meillä on omat taakkansa, ja omat jutut joilla omia lapsia rasitetaan, toiset raskausaikana, toiset myöhemmin. Kukaan ei ole täydellinen, eikä kellään ole oikeutta arvostella toisen tapaa hoitaa asia. Jokainen äiti tekee parhaansa ja se riittää.
Jos ihminen tietoisesti tekee haittaa lapselleen, niin ihan tasan varmaan on oikeus arvostella! Se on silkkaa itsekeskeisyyttä. Sillä lapsellahan ei omaa ääntä ole, mutta jos olisi, niin var,asti pyytäisi lopettamaan kiduttamisen. Ultraäänellä on havaittu aikoinaan, kun tupakointia raskausaikana on tutkittu, että kun äiti polttaa sitä tupakkia, niin sikiö alkaa vääntelehtimään tuskissaan siellä mahassa. Joka lapselleen tuollaista tekee, ei kyllä lapsia ansaitse.
Tupakoinnin lopettaminen ei ole niin helppoa, että kukaan voisi sanoa että sillä tekee tahallaan hallaa lapselle. Eritoten kun ei voida näyttää toteen miten lapsi siitä kärsii ja kärsiikö ollenkaan.
ENtäs sitten se, kun äiti ei jaksa työpäivän jälkeen lähteä lapsen kanssa uimahalliin telmimään vaikka lapsi kuinka pyytää: tekeekö tämä äiti pahuuttaan hallaa lapselle kun ei tee juuri niinkuin lapsi pyytää? ehkä pitäisi ottaa lapsi huostaan kun äiti on niin välinpitämätön. Näkökulmia on kuule monia.
Voiko joku OIKEASTI olla noin tyhmä???? Vertaat MYRKKYÄ ja reissua uimahalliin toisiinsa???? HAHAHAHAHAHAH!!!!! :DDDD
ja vaikka mulla on mahdollisesti siitä johtuvaa ongelmaa (allergiaa, olen sairastellut lapsena tosi paljon), niin en todellakaan olisi mieluummin kuollut tai toivoisi että äitini olisi tehnyt abortin.
Kannattaa vähän miettiä mitä kirjoittaa.
AP, ÄLÄ ainakaan masennu näistä teksteistä ja polta entistä enemmän, pliis. Sitä parempi mitä vähemmän poltat. Vähennä ainakin vielä tuosta.
jotka polttavat raskausaikana? Vertaatko todellakin jotain uimahallista kieltäytymistä tupakanpolttoon?n Että kärsii se lapsi siitäkn, kun ei viedä uimahalliin..niin samapa se vaikka se kärsii sitten tupakanpoltosta! Sano vielä, että "kyllä lapsen pitää oppia jo pienenä kärsimään ja tietämään, ettei kaikki mene niinkuin se haluaa!". VITTU.
Tupakointi ja raskaus Tulosta Sähköposti
Noin 20 prosenttia suomalaisista sikiöistä altistuu raskausaikana tupakansavulle. Sen sisältämät kemialliset yhdisteet kulkeutuvat sikiöön napanuoran ja istukan kautta. Sikiö saattaa altistua suuremmalle nikotiinipitoisuudelle kuin tupakoiva äiti.
Noin 20 prosenttia suomalaisista sikiöistä altistuu raskausaikana tupakansavulle. Nuoret ja vähän koulutusta saaneet äidit tupakoivat kolme kertaa niin paljon kuin korkeasti koulutetut.
Tupakoinnin vaikutusta raskauteen on tutkittu vuosia ja tulokset osoittavat kiistatta tupakansavun kemiallisten yhdisteiden terveyshaitat sikiölle. Tupakansavun sisältämät kemialliset yhdisteet kulkeutuvat sikiöön napanuoran ja istukan kautta. Nikotiini, häkä ja muut myrkyt kulkeutuvat sikiöön.
Istukan kautta sikiön verenkiertoon imeytyvä nikotiini saa aikaan kohdun, istukan ja napaverisuonten supistumisen ja aiheuttaa akuutin hapenpuutteen (hypoksia). Synnytyksessä otetuissa napaverinäytteissä on todettu lapsen veren nikotiinipitoisuuden olevan yhtä suuri tai suurempi kuin äidin veren nikotiinipitoisuuden.
Nikotiini on vaarallista myös lapsen hermostolle ja hidastaa hermo- ja aivosolujen jakautumista. Häkä, syanidi ja tupakalle altistuvan sikiön hapenpuute lisäävät nikotiinin aiheuttamien hermostovaurioiden riskiä. Nikotiinin vaikutuksesta sikiön sydämen lyönti kiihtyy ja hengitysliikkeet vähenevät. Lapsella saattaa olla synnytyksen jälkeen nikotiinin vierotusoireita, jotka näkyvät ärtyneisyytenä ja itkuisuutena.
Häkäkaasun ja nikotiinin ohella tupakansavun syanidi, kadmium ja lyijy ovat suurimmat sikiön kasvuhäiriön aiheuttajat. Syanidi on solumyrkky ja häiritsee solun elintoimintoja.
Kohdun ulkoinen raskaus ja keskenmeno
Tupakointi lisää kohdun ulkoisen raskauden riskiä 2,5-kertaiseksi. Tämän riskin vähentämiseksi tupakointi olisi syytä lopettaa 2–3 kuukautta ennen raskautta.
Tupakointi kaksinkertaistaa alkuraskauden keskenmenoriskin. Mitä enemmän polttaa, sitä suurempi keskenmenoriski on. Tupakointi aiheuttaa myös miniabortteja, jolloin raskaus keskeytyy jo ennen kuukautisten poisjääntiä.
Sikiön kasvu ja syntymäpaino
Jos äiti tupakoi raskauden aikana, sikiön kasvu äidin kohdussa hidastuu ja vastasyntynyt painaa syntyessään noin 150–400 grammaa tavanomaista vähemmän, äidin polttamien savukkeiden määrästä riippuen.
Tupakointi haittaa veren virtausta istukassa ja rajoittaa sikiön ravinnonsaantia. Tupakointi lisää keskosuutta, ja vaikeasti alipainoisista vauvoista 80 prosenttia on tupakoivien äitien lapsia. Alhainen syntymäpaino lisää vastasyntyneen kuolemanriskiä ja kätkytkuolemanvaaraa.
Pakkotupakointi ja raskaus
Myös pakkotupakoinnin on todettu haittaavan sikiön kehitystä ja lisäävän kohdunulkoisen raskauden ja keskenmenon vaaraa.
Rintaruokinta
Tutkimusten mukaan tupakointi saattaa vähentää äidin rintamaidon määrää ja alentaa maidon rasva- ja ravintopitoisuutta.
Vauvan terveys ja pitkäaikaisvaikutukset
Tupakoivien vanhempien vauvoilla on kaksi kertaa enemmän hengitystieinfektioita kuin tupakoimattomien vauvoilla. Äidin raskausaikainen tupakointi kaksinkertaistaa vauvan riskin sairastua astmaan, samoin vauvan vatsakoliikkien ja huulihalkion riski kasvaa.
Raskausaikaisella tupakoinnilla saattaa olla myös pidempiaikaisia vaikutuksia vauvan terveyteen. Se saattaa rajoittaa painonnousua, pituuskasvua sekä hidastaa lukemisen ja matemaattisten taitojen kehittymistä. Myös yliaktiivisuus ja keskittymishäiriöt ovat yleisempiä tupakoivien äitien lapsilla. Tupakointi häiritsee naisen raskausaikaista hormonitasapainoa, millä saattaa olla pidempiaikaisia vaikutuksia naisen lisääntymisterveyteen.
Raskaudenaikaisen tupakoinnin vaikutukset eivät aina näy ultraäänitutkimuksessa, paitsi jos vauvan kasvu on hidastunut. Tupakointi on voinut aiheuttaa pysyviä vaurioita sikiön keskushermostoon, vaikka lapsen syntymäpaino olisi yli kolme kiloa.
Lähde: tupakkaverkko.fi
Nikotiinitonta versiota tietenkin, moni on sillä päässyt eroon tupakasta ja vaikka sekään ei varmasti mikään terveystuote ole eikä siitä ole mitään pitkäaiaksitutkimusta tehty (koska se on niin uusi juttu, kai v. 2004 keksitty), niin se on kuitenkin paljon vaarattomampaa kuin tupakka. Siinä ei siis ole lainkaan tervaa, häkää eikä nikotiinia, eikä niitä satoja muita aineita, joita tupakassa on (se ei siis ole tupakkaa ollenkaan, nimi on harhaanjohtava). Makunesteessä, joita siinä käytetään, on jotain kemiallisia aineita, mutta ei siis noita kaikken vaarallisimpia eikä ollenkaan niin monia kuin tupakassa.
Olen itse kokeillut sitä, ja se todella tuntuu ihan siltä kuin polttaisi oikeaa tupakkaa, ei vaan maistu niin pahalta (itse kokeilin mentholin makua). Olen kuitenkin lopettanut tupakoinnin jo vuosia sitten, joten en osaa sanoa, miten sillä tupakoinnin lopetus onnistuu.
kts. lisätietoa esim. http://www.e-savuke.com/
itse poltin raskaudn alussa normaalisti, vähensin. Poltin 3-5 tupakkaa päivässä. Lopetin 3kk ennen synnytystä. Lapsella ei ole ollut mitään ongelmia. Tunnen kyllä vieläkin syyllisyyttä. Neuvolassakaan eivät neuvoneet lopettamaan ja kyselin että jos käytän nicorettea niin se ei käynyt.(??) olen myös kuullut että yksi äiti halusi lopettaa raskauden loppu vaiheessa, mutta ei saanut kun siitä olisi tullut vauvalle jotain..
Kun ei sillä vauvalla välttämättä heti mitään oireita olekaan tai mitään konkreettista näkyvää vammaa. Tupakointi heikentää TUTKITUSTI vauvan verisuonia, joten ne jäljet saattavat näkyä vasta vaikka 30 vuoden päästä, kun yhtäkkiä verisuoni paukahtaa päästä.
olen niin säälinyt niitä vauvoja jotka joutuvat elämänsä aloittamaan tuskalla. Se on kamalaa kuultavaa se itku ja huuto.!
Kumman haluat kärsivän vierotusoireista, sinun vai lapsesi joka joutuu ne kärsimään vain sinun itsekyytesi takia.?
Ystäväni äidille syntyi vauva, poltti koko raskauden ajan paljon, ei aikonutkaan lopettaa, syntyi sydänvikainen vauva. Ja se raukka joutuu loppu elämänsä kärsimään äitinsä itsekyydestä.
Eräs tuttuni poltti raskauden alussa, ei muka pystynyt lopettamaan. Sitten kerran poltti tupakin juuri ennen neuvolaan menoa, ultrassa oli nähnyt kuinka vauva sätki ja kärsi tupakista, niin loppui siihen tupakin poltto samantien.
Toinen vinkki, osta stumppaa tähän kirja, jos saisit sillä lopetettua. Olen kahden tuttuni sitä kuullut kokeilevan ja kumpikin onnistui sillä kirjalla lopettamaan.
että jos kokeilet tätä, niin älä missään nimessä kuvittele, että se olisi täysin vaaratonta ja että sitä voi poltella niin paljon kun tahtoo. Ehdotin vain tupakoinnin vaihtoehtona sitä, jos siis et missään nimessä pysty lopettamaan ja poltat joka tapauksessa sen viisi päivässä, niin ehkä voisit kokeilla sähkötupakkaa sen sijaan, mutta ei missään nimessä paljon sitäkään, se ei varmasti ole mikään terveystuote.
ja vaikka mulla on mahdollisesti siitä johtuvaa ongelmaa (allergiaa, olen sairastellut lapsena tosi paljon), niin en todellakaan olisi mieluummin kuollut tai toivoisi että äitini olisi tehnyt abortin. Kannattaa vähän miettiä mitä kirjoittaa. AP, ÄLÄ ainakaan masennu näistä teksteistä ja polta entistä enemmän, pliis. Sitä parempi mitä vähemmän poltat. Vähennä ainakin vielä tuosta.
Tuskin kukaan ajattelee että hyvä kun poltat tai "ei se haittaa". Pyri vähentämään koko ajan, ajattele lastasi. Kukaan ei kuitenkaan voi sanoa että olisi parempi että lapsi kuolee kun on noin tyhmä äiti. Ihan järkyttävää tekstiä. Äiti tekee kaiken minkä voi.
Kun ei sillä vauvalla välttämättä heti mitään oireita olekaan tai mitään konkreettista näkyvää vammaa. Tupakointi heikentää TUTKITUSTI vauvan verisuonia, joten ne jäljet saattavat näkyä vasta vaikka 30 vuoden päästä, kun yhtäkkiä verisuoni paukahtaa päästä.
Se veri suoni voi katketa päästä 30 vuoden päästä ihan mistä tahansa muustakin syystä. Ihan turha syyllistää taas tälläkin tavalla. Yksikään äiti ei ole koskaan pystynyt toimimaan niin, ettei tuottaisi lapselleen jostakin asiasta elinikäistä ongelmaa. Ei kukaan, ei koskaan.
[/quote]
[/quote]
Ihan typerää maalailla noita uhkakuvia jostain verisuonen poksahtamisesta, sitä ei ole todistettu tutkimuksilla että nimenomaan äidin tupakointi aiheuttaisi sen. Sen sijaan uhkakuvana on mm. ennenaikainen synnytys, koliikki, allergiat, korvatulehdukset
Syöpäriski on arviolta näillä lapsilla 10 % isompi kuin ei-tupakoivilla. Lisäriski ei ole järisyttävän iso, koska syövät lapsilla ja nuorilla on hyvin harvinaisia. On siis harvinaista, että edes tupakoivan lapsi sairastuu syöpään. Aiheesta olen lukenut lääkärilehden julkaisusta.
Jotain kohtuutta kuitenkin näihin juttuihin. Tupakka vahingoittaa lasta ja aiheuttaa monenlaista riskiä, se on selvä. Mutta mielestäni ei ole järkeä syyllistää asioilla, joita ei ole edes tutkittu, eikä selvästi todettu.
Polta niin vähän kuin pystyt. Siirrä aina päivän ensimmäistä röökiä tunnilla. Polta puolet vaan. Yritä vähentää.
Itse poltin silloin tällöin molemmissa raskauksissa, max 3/pv pahimmillaan.
Vielä ei ainakaan näy lapsissa mitään. Täällä sut teloitetaan elävältä, kuten ehkä huomaat. Käy kuitenkin katsomassa myös nuo tupakointi ja raskaus -keskustelut.
Sähkötupakka on myös vaihtoehto.
Tsemppiä kovasti, toivottavasti saat lopetettua. Itse en saanut ja kannan siitä syyllisyyttä aina. Mutta sen kanssa täytyy oppia nyt elämään.
lapselleen hapenpuutteen monta kertaa päivässä.
Minä olen menettänyt lapsen napanuorakomplikaation seurauksena = hapenpuutteeseen.
Muistan ne epätoivoiset vääntelyt ja möngerrykset mahassa, kun vauva kävi kuolinkamppailuaan. En sitä sillä hetkellä tiennyt/tajunnut, mutta aika pian se selvisi.
Kun seuraavan kerran poltat tupakkaa, ja vauva alkaa pian siellä mahassa melskata, johtuu se todennäköisesti siitä, että vauvan hapensaanti heikkenee.
lapselleen hapenpuutteen monta kertaa päivässä. Minä olen menettänyt lapsen napanuorakomplikaation seurauksena = hapenpuutteeseen. Muistan ne epätoivoiset vääntelyt ja möngerrykset mahassa, kun vauva kävi kuolinkamppailuaan. En sitä sillä hetkellä tiennyt/tajunnut, mutta aika pian se selvisi. Kun seuraavan kerran poltat tupakkaa, ja vauva alkaa pian siellä mahassa melskata, johtuu se todennäköisesti siitä, että vauvan hapensaanti heikkenee.
Ei tietenkään ole "pakko". Selvästi oma äitisikin poltti runsaasti, että sai noin aivokuolleen tyttären itselleen. Taitaa muuten olla tuo masussa oleva lapsesi veljesi siittämä?
Onneksi tupakointi lisää kanssa kuolemanriskiä, sen ansiosta kaltaisesi kusipääidiootit vähenevät maailmasta edes hieman.
Onneksi kuitenkin itse osoitit omalla viestilläsi olevasi huomattavasti parempi ihminen.
kuitenkin osoittaa miettivänsä tätä asiaa vakavasti ja on vähentänyt tupakointia, onhan sekin hyvä alku! Aika sairasta kun täällä abortteja ehdotellaan :O Tiedän äitejä jotka ei edes taida tuntea syyllisyyttä tupakoinnistaan raskauden aikana ja silloin sitä näkyy menevän helposti aski päivässä. Tiedän äidin joka poltti kaikki neljä raskauttaan läpi ihan kuin ei olisi raskaana ollutkaan. Voihan olla ap että raskauden edettyä pystyt lopettamaan kuin itsestään tai nikotiinivalmisteilla? Tupakassa ne muut myrkyt on haitallisempia kuin nikotiini.
Jos ihminen tietoisesti tekee haittaa lapselleen, niin ihan tasan varmaan on oikeus arvostella! Se on silkkaa itsekeskeisyyttä. Sillä lapsellahan ei omaa ääntä ole, mutta jos olisi, niin var,asti pyytäisi lopettamaan kiduttamisen. Ultraäänellä on havaittu aikoinaan, kun tupakointia raskausaikana on tutkittu, että kun äiti polttaa sitä tupakkia, niin sikiö alkaa vääntelehtimään tuskissaan siellä mahassa.
Joka lapselleen tuollaista tekee, ei kyllä lapsia ansaitse.