Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä kertoo ihmisestä, joka luulee sijaisvanhempien tekevän työtään rahan takia

Vierailija
13.01.2012 |

pelkästään?

Kommentit (21)

Vierailija
21/21 |
13.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

omat lapsensa pelkällä lapsilisällä? Kyllä meillä ainakin menee lapsiin (= perushankintoihin kuten ruoka/vaatteet) enemmän rahaa kuukaudessa kuin mitä lapsilisinä lasta kohden tulee. Joten pelkän lapsilisän saaminen sijoitetusta lapsesta olisi aika vähän - varsinkin kun sijaislapsille pitää pystyä hankkimaan yhtä sun toista. Harvalla on mukanaan muuta kuin vaatteet tai jotain leluja - kaikki muu hankitaan sijaiskodissa. Ei pelkällä lapsilisällä ruokita lasta ja hankita samalla uusia leluja ja vaatteita tms. (puhumattakaan kännyköistä tms. laitteista joita "kaikilla" isommilla lapsilla on). Toki sen sijaislapsesta saatavan korvauksen voi käyttää mihin haluaa mutta meillä se menee lapsen tarpeisiin ja tarvikkeisiin. Jokainen tietää kuinka paljon menee rahaa mm. urheiluvälineisiin. Olen halunnut ostaa lapselle omat välineet, jotka hän saa mukaansa jos palaa meiltä kotiinsa - tässäkin voisi halutessaan säästää ja antaa vain omien vanhat käyttöön... Jos satuitte katsomaan sen "Ikuisesti sinun"-dokumenttielokuvan, niin ehkä huomasitte miten iso muuttokuoma kahdella lapsella oli palatessaan biovanhemman luokse - jos lapsista saatu korvaus olisi käytetty muuhun kuin lapsiin niin kaikki lapsen "omat" tavarat olisivat mahtuneet pariin matkalaukkuun. Tuossakin tapauksessa mukaan lähti huonekaluja ym. eli selvästi rahaa on käytetty lapsiin ja heille on kertynyt omia tavaroita koko sijaisperheessä vietetyltä ajalta.



Sitkeässä on se mielikuva, että sijaisvanhemmat ovat rahanahneita laiskureita mutta todellisuus on tänä päivänä jotain muuta. Itse en henkilökohtaisesti pidä hyvänä järjestelmänä sitä, että samaan perheeseen sijoitetaan monta lasta (3-4 tai enemmän), koska silloin perhe ei enää mielestäni ole "tavallinen" vaan vastaa jo kodiomaista laitosta. Näissä yksiköissä raha on varmasti merkittävä tekijä mutta toisaalta sijoitetut ovat yleensä myös vaativampia. Mutta suuri osa sijaisperheistä on sellaisia, joihin on sijoitettu 1-2 lasta eivätkä he edes erotu tavallisista lapsiperheistä millään tavalla.



Minä pidän kunnia-asiana hoitaa meidän huostaamme uskottuja lapsia mahdollisimman hyvin kaikin puolin. Heitä kohdellaan tasa-arvoisesti - arki on samanlaista kaikille lapsille. Jokaisesta lapsesta kokoan "päiväkirjaa" lapsen meillä ollessa - siihen kerään valokuvia sekä kirjaan ylös lapseen liittyviä asioita (mm. lapsen lausahduksia, kehitystä, erilaisia tarinoita arjesta ja tapaamisista bioperheen kanssa). Nämä päiväkirjat ovat lapsille hyvin tärkeitä - samoin kuin bioperheeseen liittyvät valokuvat. Meille biovanhemmat (/suku) ovat luonnollinen osa elämää ja välit ovat hyvät. Olen aina sanonut biovanhemmille, että teemme yhdessä töitä sen eteen, että lapsella on hyvä olla - lapsi on tärkein. Ehkä sitten olen rahanahne ja helpon rahan perässä - sen päätelköön jokainen itse mutta tiedän tekeväni arvokasta työtä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla