13-tytöllä mahdollisesti Asperger. Apuja?
Eli tytöllä VOI olla Asperger. En ole vielä varma, mutta ainakin aika samankaltaisia "oireita" on, kuin Asperger-teineillä:
- Puhuu suht kovalla äänellä välillä
- Ei ole juurikaan kavereita
- Pitää pitkiä monologeja mielenkiinnonkohteista
- Oppi pienenä lapsena todella aikaisin lukemaan ja sellaista. Oli tosi lahjakas. Joulutodistuksen ka oli 8.5 eli aika hyvä, koska meni englanninkieliseen kouluun.
- Ahdistaa suuret ihmisjoukot
- Tykkää kauhuelokuvista. Järjestelee niitä ja tekee esitelmiä yms.
- Syömishäiriö on ollut
- Välttää silmäkontaktia
- Aivan erilainen ja eristäytynyt muista. Ei seurustele ja on hiljainen.
- Noudattaa tiettyjä rutiineja ja hermostuu, jos niitä joutuu jättämään väliin
- On välillä hyvin masentunut ja ahdistunut
Asperger-testi antoi 142 pistettä. Kannattaisiko mennä diagnooseihin? Haluan vain tytön parasta tässä :)
Kommentit (27)
Minä sain testistä 152/159, enkä jaksa silti hakea diagnoosii tms. Näin on ihan ok.
t. 16v
[quote author="Vierailija" time="12.01.2012 klo 22:15"]
"Aika moni assi saattaisi vetää herneen syystäkin nenäänsä tuosta "sairaudestasi"."
Moni todellinen asperger vähät välittäisi tuon kuulleessaan. On meinaan monenlaista aspergeria. Niitä, joilla on perhe ja työ, eikä ympäristö huomaa mitään. Diagnoosi on haettu yksityiseltä tai kunnalta pitkän jankkaamisen jälkeen.
Sitten on niitä, joilla ei ole omaa perhettä ja työpaikkakin on tuettu. Lapsesta pitäen ollut paljon tukea (erilaisia terapioita mm, sosiaalisten taitojen opetusta ammattilaisten avulla). Päiväkodissa on oltu erityisryhmässä ja samoin koulussa jne...
Asperger ei muuten ymmärtäisi termiä "vetää herneet".
[/quote]Minä ainakin ymmärsin.
Kuulostaa INTJ-tyyppiseltä personallisuudelta. Saisit olla ylpeä tyttärestäsi, se on harvinaisin kaikista 16:sta eri MBTI-personaallistyypistä ja vielä harvinaisempi tytöillä.
Kun 13 vee ei seurustele, se on vakava oire????!! Luojan kiitos olen aikuinen.
Ihan ku mun nuoruudesta ap:n teksti, syömishäiriötä ja kauhuleffoja lukuunottamatta. En psykiatriselta saanut varsinaista diagnoosia, mutta erittäin vahvat piirteet minulla on huomattu. Ne ovat hioutuneet iän myötä, mutta sosiaalinen kanssakäyminen on vieläkin erittäin vaikeaa. Hammasta purren menen eteenpäin.
Ymmärrän miksi aspergereja ja piirteitä omaavia vihataan. Me osataan olla todella rasittavia ja kapeakatseisia. Miehelläni on myös selviä as-piirteitä, jopa vahvempia kuin minulla. Minun itseni on joskus hankala kuunnella hänen elokuvainnostuksestaan. Kaikki sadat leffat ovat hyllyssä tiukassa järjestyksessä ja hän tietää hollywoodista kaiken. On ollut monesti ihan ihmeissään kun minä en ole tiennyt esim. jonkun erikoistehosteen nimeä! Minä voisin jauhaa kuvataiteesta ja politiikasta vaikka tuntikaupalla, mutta tajuan tappavani kuuntelijan tylsyyteen. Osaan jo sen verran hillitä itseäni vaikka se ei helppoa ole.
Ps. 13-vuotiaan ei tartte seurustella ja rellestää.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 17:07"]Ihan ku mun nuoruudesta ap:n teksti, syömishäiriötä ja kauhuleffoja lukuunottamatta. En psykiatriselta saanut varsinaista diagnoosia, mutta erittäin vahvat piirteet minulla on huomattu. Ne ovat hioutuneet iän myötä, mutta sosiaalinen kanssakäyminen on vieläkin erittäin vaikeaa. Hammasta purren menen eteenpäin.
Ymmärrän miksi aspergereja ja piirteitä omaavia vihataan. Me osataan olla todella rasittavia ja kapeakatseisia. Miehelläni on myös selviä as-piirteitä, jopa vahvempia kuin minulla. Minun itseni on joskus hankala kuunnella hänen elokuvainnostuksestaan. Kaikki sadat leffat ovat hyllyssä tiukassa järjestyksessä ja hän tietää hollywoodista kaiken. On ollut monesti ihan ihmeissään kun minä en ole tiennyt esim. jonkun erikoistehosteen nimeä! Minä voisin jauhaa kuvataiteesta ja politiikasta vaikka tuntikaupalla, mutta tajuan tappavani kuuntelijan tylsyyteen. Osaan jo sen verran hillitä itseäni vaikka se ei helppoa ole.
Ps. 13-vuotiaan ei tartte seurustella ja rellestää.
[/quote]
Tää oli jotenkin ihana kommentti :) Viimeisestä lauseesta oon ihan samaa mieltä!
Auta miestä mäessä älä mäen alla http://keskustelu.suomi24.fi/t/13525152