Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä on sukupuolineutraali kasvatus?

Vierailija
12.01.2012 |

Luulin sen tarkoittavan sitä ettei ohjata lasta tietynlaiseen roolimalliin mutta mulla on ystävä jonka mielestä esim tyttölasta pitää väkisin pukea poikien vaatteisiin. Tosin poikaansa ei väkisin pue tyttöjen vaatteisiin että sikäli vähän ristiriitaista...

Kommentit (71)

Vierailija
1/71 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä että tytöille ei osteta nukkeja ja nukkekoteja ja pojille junaratoja ja autoja.

Mihinköhän kategoriaan sitten legot kuuluu?

Vierailija
2/71 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kasvatan sukupuolineutraalisti, parempi termi olisi sukupuolistereotypianeutraalisti. Suukupuolia ei siis salata, vihdeta tai pakoteta vastakaisen sukupuolen vaatteisiin, vaan tuetaan omissa taipumuksissa ja kannustetaan stereotypian vastaiseen käytökseen. Esim poikaa kannustetaan empatiaan ja tyttöä rohkeuteen. Lisäksi itse puhun sukupuolineutraalisti enkä yleistä (esim

"Miehet aina remontoi"). Lisäksi itse anamme neutraalin mallin, eli äii myös remppaa, vaihtaa renkaat, ja isä myös kokkaa ja silittää.

tähän liittyy myös avarakatseisuus eli olen opettanut että sedät voi mennä setien kanssa naimisiin, perheessä voi olla kaksi äitiä, tai tytöt voi tykätä tytöistä jne.

Lisäksi pohditaan paljon yhteiskunnan rakenteita ja arvoja (miksi jokin asia on niinkuin on) ja ylipäätään opetetaan siihen että ei pidä aina tehdä niinkuin muut painostaa, vaan pitää itse pohtia kriittisesti mikä on oikein. Ja kyllä, pojale ostan pinkkejä vaatteita, siksi että tykkää pinkistä. Väkisin en siis tyttöjen vaatteiiin pue: )

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/71 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä kokkaa, äiti siivoaa ja joskus isäkin tarttuu imuriin. Pyrin myös välttämään puheita tyyliin jos lapsi kysyy että "kenen traktori tuo on" niin en vastaa siihen "jonkun sedän" vaan että jonkun sedän/tädin/ihmisen. En halua opettaa tietoisesti miesten ja naisten töitä ja rooleja. Haluan, että meillä kotona kaikki tekee kaikkea, tytöillekin opetetaan lampun vaihtaminen ja poika oppii leipomaan.

Vierailija
4/71 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hippien ja muiden humanistien hetken villitys.

Vierailija
5/71 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin sen tarkoittavan sitä ettei ohjata lasta tietynlaiseen roolimalliin mutta mulla on ystävä jonka mielestä esim tyttölasta pitää väkisin pukea poikien vaatteisiin. Tosin poikaansa ei väkisin pue tyttöjen vaatteisiin että sikäli vähän ristiriitaista...

Mitä nämä poikien vaatteet sitten on? Minulle kun ei oikein tule mieleen mitä semmoisia edes on, kyllähän ne on ihan yleisvaatteita semmoiset mitä pojat käyttävät. Sen sijaan hame ei ole yleisvaate kummallekin sukupuolelle joten ihan ymmärrettävää ettei poikaa esim. semmoiseen tai röyhelöpaitoihin pue.

Vierailija
6/71 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akateemisten, koulutettujen, älykkäiden ja yhteiskunnallisesti aktiivisten villitys.

Eikä edes villitys vaan tulevaisuutta, halusit sinä sitä tai et...

Vierailija
7/71 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä ovat poikien vaatteet?

Jos kaupassa on tarjolla vaaleanpunainen ja turkoosi haalari, ja jos minusta se turkoosi on hienompi, niin sitäkö ei sitten saisi ostaa tytölle sen vuoksi, että valmistaja on "tarkoittanut" sen pojalle?

Tai kun tyttöni tykkää Mikko Mallikas -kirjasta, niin en saisi ostaa hänelle keltamustaa Mikko Mallikas -paitaa, vaan pitäisi väkisin tyrkyttää joku vaaleanpunainen prinsessa-paita, niinkö?

Vierailija
8/71 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat kyllä ihan selkeästi poikien vaatteita ja pojille suunnattuja ihan samalla tavalla kuin tyttöjen vaatteet tytöille. En kyllä tajua miksi tytön pitäisi väkisin laittaa päälleen jotain tummanvihreää missä on Bakuganin kuva jos tyttö ei ole pätkääkään kiinnostunut siitä. Ihan samalla tavalla naisetkin ostavat vaatteensa naisten osastolta ei miesten. Kyllä vaatteet vaan ovat aika vahvasti sukupuolisidonnaisia...t.ap

Vierailija
9/71 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

HAH HAH :D

Vierailija
10/71 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne jotka myydään poikalasten osastolla. Toki niitä voi tytöllekin ostaa jos joku kokee tarvetta mutta itse en tajua miksi ostaisin tytölleni poikien vaatteen kun yhtä hienon vaatteen löydän tyttöhenkin osastolta mutta tyttömäisempänä versiona. Ikinä en ostaisi pojalleni tyttöjen vaatteita joissa on rimpsua tai barbien kuvia :)

Vierailija
11/71 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pinkkiä vaatetta :D kertoo minusta siitä että sukupuoli-identiteetti kadoksissa. Olisin jopa huolestunut! Naisten ja miesten tasa-arvo ei tarkoita tasapäistämistä ja sen olen lapsillenikin opettanut. Tyttö saa ihan rauhassa olla tyttömäinen ja poika poikamainen.

HUOM! Meillä ei ole koskaan lapsia opetettu leikkimään sukupuolisidonnaisesti vaan esim tytölle osteltu poikien leluja mutta eivät vaan ole kiinnotaneet :D

Vierailija
12/71 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on 2 hyvin tyttömäistä tyttöä ja 1 hyvin poikamainen poika. Heidät kaikki kyllä kasvatettu olemaan rohkeita, hyvän itsetunnon omaavia ja empaattisia. Vaatetus ei estä näitä kehittymästä. Silti nainen saa olla nainen ja mies saa olla mies sillä sukupuolilla nyt vaan on kromosomiensa mukaiset luonne-erot!

Vierailija
13/71 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne jotka myydään poikalasten osastolla. Toki niitä voi tytöllekin ostaa jos joku kokee tarvetta mutta itse en tajua miksi ostaisin tytölleni poikien vaatteen kun yhtä hienon vaatteen löydän tyttöhenkin osastolta mutta tyttömäisempänä versiona. Ikinä en ostaisi pojalleni tyttöjen vaatteita joissa on rimpsua tai barbien kuvia :)

en minäkään osta tytölleni rimpsuja ja barbien kuvia. Minusta on vähän rajoittunutta ostaa vaatteet sen mukaan, kummalle valmistaja suuntaa ne, eikä esim. sen mukaan, mistä lapsi itse tykkäisi.

Jos on valittavissa kaksi väriä, otan mieluummin sinisen kuin punaisen. Inhoan itse vaaleanpunaista eikä tummanpunainen sovi lapseni ihonväriin. Sensijaan turkoosi, vaaleansininen ja kirkas tummansininen miellyttävät silmää. Lapsen oma lempiväri on ihan muu, ja toki ostamme aina sen värisiä, jos on (mutta niitä löytyy tosi harvoin, ei taida kuulua tämän hetken trendiväreihin).

En itse oikein pidä sen enempää pojille suunnatuista taistelu- auto- ja hirviökuvista enkä varsinkaan värimaailmasta (harmaata, likaisensävyisiä tummia, murrettuja sävyjä, ruskeaa, mustaa...) - mutta ihan yhtä vähnä tykkään tytöille suunnatuista vaaleanpunaisista prinsessa- ja hempeilyvaatteista.

Itse tykkäisi pukea lapset iloisiin, reippaisiin ja pirteisiin väreihin. Harmi, että monessa kaupassa ei sellaisia ole tarjolla.

Vierailija
14/71 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pinkkiä vaatetta :D kertoo minusta siitä että sukupuoli-identiteetti kadoksissa. Olisin jopa huolestunut! Naisten ja miesten tasa-arvo ei tarkoita tasapäistämistä ja sen olen lapsillenikin opettanut. Tyttö saa ihan rauhassa olla tyttömäinen ja poika poikamainen.

HUOM! Meillä ei ole koskaan lapsia opetettu leikkimään sukupuolisidonnaisesti vaan esim tytölle osteltu poikien leluja mutta eivät vaan ole kiinnotaneet :D

kylläpä suhtaudut rajoittuneesti. useinhan lapset tykkäävät tuossa iässä laittaa vaikka jotkut keijukaisen siivet tai pitää hattua, jossa on nallekarhun korvat - eikä heidän ihmisidentiteettinsä silti ole hukassa. Outoa, että mielestäsi pinkki paita on osoitus jostain häiriöstä.

Minusta on aika rajoittunutta ajatella, että "tyttö saa olla tyttömäinen ja poika poikamainen" - koska kaikki lapset ovat kuitenkin yksilöitä. Millä lailla sinä määrität sen, mikä on vaikkapa tyttömäisyyttä? Suurin osa lasten leikeistä ja toimista on kuitenkin ihan oikeasti jopa perinteisenkin näkökulman mukaan aika sukupuolineutraaleja - vai eivätkö teidän lapset sitten leiki muuta kuin taistelurekkaa ja vauvan imetystä?

Vierailija
15/71 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö saa ihan rauhassa olla "tyttömäinen", mutta poika ei saa olla edes sitä vertaa että saisi pitää pinkistä! Voi herramunjee.

Vierailija
16/71 |
30.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annetaan poikien olla poikia ja tyttöjen tyttöjä. Ei sotketa sairaita seksuaaliasioita alaikäisille ihmeteltäviksi, ne ehtii aikanaan. Ei ainakaan mitään setan oppeja, itsehän valitsevat ymmärtäväisessä iässä mitä tekevät. Kaiken sairaan pervoilun opetaminen luonnollisena asiana lapsille on sairasta.

Vierailija
17/71 |
30.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on ystävä jonka mielestä esim tyttölasta pitää väkisin pukea poikien vaatteisiin. Tosin poikaansa ei väkisin pue tyttöjen vaatteisiin että sikäli vähän ristiriitaista...

Lukematta muita vastauksia.

Ymmärrän tätä ystävääsi. Meidät itse on ohjelmoitu tosi vahvasti näkemään asiat sukupuolittuneena. Kun siitä yrittää päästä eroon, niin helposti menee juuri tuollaiseksi "poikien pitää tehdä tyttöjen asioita ja tyttöjen pitää tehdä poikien asioita", vaikka oikeastihan tähtäimessä on se, että jokainen voisi tehdä kaikkia asioita oman mielenkiintonsa ja taipumustensa mukaan!

Välillä pieni väkisin pakan sekoittaminen voi olla ihan viisastakin, koska muuten voi olla ettei vain koskaan tule esitelleeksi tai tarjonneeksi tyttölapselle tiettyjä asioita / mahdollisuuksia / vaatetyylejä / rooleja. Tai päinvastoin.

Vierailija
18/71 |
30.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kasvatan lastani sillälailla että puetaan ihan tyttöjen vaatteita mutta myös housuja ja värejä laidasta laitaan. leluja on autoja, nukkeja kaikkea kivaa. kotona mies ja minä teemme 50/50 asiat. lapsi kalastaa pyöräilee ja leikkii millä leikkii. prinsessaksi emme häntä kannusta emmekä raggariksi. metsässä vaellellaan ja välillä taas laivalla juhlamekossa..mitä milloinkin. lapsi on lapsi. ei eroa onko poika vai tyttö miten puhutaan ja opetetaan asioita..

Vierailija
19/71 |
30.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat kyllä ihan selkeästi poikien vaatteita ja pojille suunnattuja ihan samalla tavalla kuin tyttöjen vaatteet tytöille. En kyllä tajua miksi tytön pitäisi väkisin laittaa päälleen jotain tummanvihreää missä on Bakuganin kuva jos tyttö ei ole pätkääkään kiinnostunut siitä. Ihan samalla tavalla naisetkin ostavat vaatteensa naisten osastolta ei miesten. Kyllä vaatteet vaan ovat aika vahvasti sukupuolisidonnaisia...t.ap

Juurikin tätä että miten nämä sukupuolineutraalisti kasvatetut lapset aikuisina valitsevat vaatteensa? Onkohan heistä ihan yhtä luontevaa mennä vastakkaisen sukupuolen osastolle ja esim 45v miehenä sovitella leninkejä koska niistä tulee hyvä mieli kun äitikin ennenvanhaan hymyili kun hän niitä sovitteli.

Eihän siinä mitää että pikkupoika tykkää pinkeistä lenkkareista, mutta kai nyt jossain vaiheessa täytyy kertoa totuus naisten ja miesten vaatteiden välillä... vai?

Vierailija
20/71 |
30.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

no minulla eskari-ikäinen poika tykkää pinkistä, ja ihan surutta ostan hänelle paljon vaatteita tyttöjen osastolta. En nyt mitään röyhelö-prinsessa övereitä (joita en sen puoleen ostaisi tytöillekään) mutta esim pinkkiä ulkohaalaria ja sen sellaista.

Ja miksi teen niin? Koska lapsi tykkää pinkistä, ja ei ole _minun mielestäni_ oikein pakottaa häntä pukeutumaan sukupuolelleen tyypillisiin sini/harmaa/vihreisiin vaatteisiin. Toki olen selittänyt asian että on olemassa yleisellä tasolla tiettyä jakoa vaatteiden suhteen, mutta jos ITSE haluat niin ilman muuta saat pinkin haalarin.

Sitten se pinkki on ostettu. Sen sijaan että pelkäisin kamalasti sitä että "mitä jos muut kiusaa", pyrinkin siihen että kasvatan lapselle vahvaa itsetuntoa ja opetan että jos muut kiusaa, niin siitä ei pidä välittää. Siis sellaisesta "ähä ähä, sulla on tyttöjen paita"-louskutuksesta. Elämää ei kannata elää sen pelossa että mitä mieltä muut on jostain asiasta. Elämän voi elää niin että tekee mitä haluaa, ja muiden louskutukselle voi viitata kintaalla.

Ja isona poikani voi aivan vapaasti olla homo (jos hänestä sellainen tulisi) ja aivan vapaasti voi asioida naisten leninkiosastolla. Ei millään tavalla vähennä hänen arvoaan ja rakkauttani häntä kohtaan :)

Ei pinkistä tykkääminen ole mikään sairaus josta pitäisi "parantua". Myös oma puolisoni pitää tosi paljon vaaleanpunaisia kauluspaitoja, liloja tai pinkkejä neuleita. Eikä (oman tietoni mukaan) asioi leninkipuolella, ja jos asioisi, niin enpä siitäkään olisi moksiskaan.

Jotkut ihmiset ovat tiukan rajoittuneita tiettyjen asioiden suhteen, jotkut taas eivät. Itse en laita painoarvoa ulkoiselle habitukselle juurikaan, sillä ihmisen persoona ja sisin on minulle se merkityksellinen asia.

Mutta tätä ei moni palstamamma ymmärrä, kun usein argumentoidaan että "antakaa poikien olla poikia" (ja pukekaa ne tummansiniseen). Minusta on ihan yhtä lailla pojan "antamista olla poika" pukemalla hänet pinkkeihin vaatteisiin. Kuka tai mikä on se taho joka määrittelee nämä säännöt että mitkä asiat tekee pojan ja mitkä taas ei?