Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä on sukupuolineutraali kasvatus?

Vierailija
12.01.2012 |

Luulin sen tarkoittavan sitä ettei ohjata lasta tietynlaiseen roolimalliin mutta mulla on ystävä jonka mielestä esim tyttölasta pitää väkisin pukea poikien vaatteisiin. Tosin poikaansa ei väkisin pue tyttöjen vaatteisiin että sikäli vähän ristiriitaista...

Kommentit (71)

Vierailija
61/71 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairasta paskaa on kasvatuksesi ja etittäin epänormaalia.

Vierailija
62/71 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

pienellä pojalla poninhäntä ja pinna päässä :/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/71 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollainen kasvatus kuulostaa omituiselta ja vahingolliselta lapsille. Sitä paitsi on väärin ja aivopesua opettaa, että homoliitot ovat sama juttu kuin normaali isä  ja äiti. 

Vierailija
64/71 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairasta..

Vierailija
65/71 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sukupuolineutraali kasvatus EI tarkoita:

1. Toiseen sukupuoleen pakottamista.

2. Sukupuolien kieltämistä tai lapselta sen salaamista.

3. Lapsen rajoittamista.

4. Lapsen identiteetin sekoittamista.

5. Jotain mikä häiritsisi lapsen seksuaalista kehitystä.

6. Sitä että väitettäisiin, ettei naisilla ja miehillä ole MITÄÄN yleisiä luontaisia luonne-eroja.

Sukupuolineutraali kasvatuksen tarkoitus ON:

1. Antaa lapselle tilaisuus kehittyä ilman rajoitteita.

2. Antaa lapselle tilaisuus kehittyä juuri omanlaisekseen persoonaksi.

3. Välttää sukupuoli- ja seksuaali-identiteettiin liittyviä ristiriitoja ja ongelmia.

4. Taata lapselle parhaat mahdolliset eväät elämään ja esim. koulunkäyntiin.

5. Tuoda esiin, että synnynnäiset erot tyttöjen ja poikien välillä ovat TODELLA VÄHÄISIÄ, lähes olemattomia. Vasta murrosiässä tulee hieman isompia eroja. Siltikin 95% eroista johtuu kasvatuksesta ja kulttuurista - EI synnynnäisistä SUKUPUOLESTA johtuvista eroista.

Te kaikki punaniskat, jotka olette sitä mieltä, että maapallo siirtyy radaltaan, jos ikiaikaiset naisten ja miesten roolit sekoittuvat - miettikää seuraavia asioita:

1. Haluatteko todella rajoittaa lapsenne/lastenne todellista täyttä potentiaalia? Sen sijaan että lapsi voi löytää oman itsensä ja tiensä 100% mahdollisuuksista - haluatteko typerien normien mukaan rajoittaa sen 50%:n ?

2. Luuletteko todella, että geeneihin on kirjattu, että naiset tykkäävät vaaleanpunaisesta ja pojat autoista? Tutkimukset osoittavat, että lapsilla on yksi hienonhieno sukupuolittunut eroavaisuus. Tytöillä on hieman enemmän taipumusta haluta luoda sosiaalisia yhteyksiä ja pojilla on hieman enemmän taipumusta hakea valtaa. Ja tämäkään ei päde jokaiseen lapseen. Murrosiässä testosteroni muuttaa miesten käytöstä hieman enemmän.

3. Luuletteko tosissanne, että pojastanne tulee homo jos annatte hänen pukeutua mekkoon lapsena? Tai että voitte ESTÄÄ häntä huomaamasta olevansa homo? Teettekö hänelle palveluksen, jos hän viettää puolet elämästään "kaapissa", ahdistuneena ja ristiriitojen repimänä?

4. Tajuatteko, että nämä "ikiaikaiset" miesten ja naisten "kuvat" ovat vain joitain kymmeniä vuosia vanhoja ja TÄYSIN kulttuurisidonnaisia. Esim. vaaleanpunainen ja punainen olivat tuhansien vuosien ajan MIESTEN värejä ja vasta 50-luvulla tämä alkoi kääntyä toisinpäin ja lopulta 80-luvulla markkinamiehet keksivät iskostaa tämän kuluttajien päähän myydäkseen tuplaten vauvanvaatteita.

5. Tajuatteko mitä vahinkoa teette lapsillenne stereotyyppisellä lastenkasvatuksella? Kulttuurissamme tytöt kasvatetaan näkemään itsensä objekteina - yleensä voimakkaasti seksualisoituina objekteina. Tämä lähtee jo siitä prinsessaksi pukemisesta. Pojat taas eivät saa olla herkkiä ja heidän on esim. hyvin vaikea oppia ymmärtämään ja hallitsemaan terveellä tavalla omia tunteitaan. Pojat menestyvät koulussa keskimäärin tyttöjä huonommin, koska heidän _odotetaan_ tekevän näin; tytöt pärjäävät huonommin matikassa, koska heille on uskoteltu että näin on (on monta kertaa tieteellisesti todistettu, miten paljon odotukset ja stereotyypit vaikuttavat ihmisiin).

Sukupuolistereotyyppisellä tai sukupuolineutraalilla kasvatuksella on kauaskantoiset vaikutukset siihen, miten ihminen näkee ja kokee itsensä, millaisia uravalintoja hän päätyy tekemään, minkälaisia rajoituksia hän itselleenkin asettaa, millainen itsetunto hänelle muodostuu, minkälainen hänen suhteensa omaan seksualisuuteensa tulee olemaan, kuinka hyvin tai huonosti hän kykenee toteuttamaan itseään ja omaa täyttä potentiaaliaan ihmisenä.

Älkää rajoittako lapsianne. Antakaa heidän tulla juuri niiksi ihmisiksi millaisiksi heidän persoonansa heitä ajaa. Antakaa poikanne tykätä Hello Kittystä ja leikkiä hoivaleikkejä - hänestähän saattaa tulla vaikka maailmankuulu eläinlääkäri isona! Antakaa tyttönne pukeutua rönttöisiin farkkuihin ja kiipeillä puissa älkääkä kiinnittäkö huomiota vain hänen ulkonäköönsä. Pelkästään käytetyt sanatkin muokkaavat lasta. Ennenkaikkea - kohdelkaa tyttöjänne ja poikianne LAPSINA, ihmisinä, persoonina - ei "tyttöinä" ja "poikina" - kohdelkaa heitä täysin yhdenveroisina. Ja suojelkaa heitä ympäröiviltä rajoituksilta ja ahdasmielisyydeltä, kannustakaa muitakin vanhempia samaan.

Toisin sanoen kun lapsenne on aikuinen häon esim.hetero häntä ei ole kasvatettu tyttönä taikka poikana eli hän ei tiedä keneen ihastuu.

66/71 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pikkuveli halusi pukeutua mun ja siskojen vanhoihin prinsessamekkoihin ja leikkiä niissä, oli kait 4v. Käytiin Disneylandissa, ja se näki siellä tuhkimon ja pääs kuvaan sen kanssa ja oli ihan onnessaan. Vanhemmat suhtautu aika hyvin mun mielestä, osti sille tuhkimobarbin joululahjaks. Leikki myös "poikien leluilla". Kun meni eskariin, hylkäs barbit koska ne on "tyttöjen leluja".

Jotkut sukulaiset oli vähän ihmeissään, mutta meidän vanhemmat suhtautu mun mielestä siihen just niinku kuuluukin. Isä ja äiti molemmat oli ihan mukana sen prinsessaleikeissä, samoin pokemon- ja bakuganleikeissä. Samalla tavalla ite oon leikkiny sekä prinsessajutuilla että autoilla ja pokemoneilla, joista kaveritytöt vähän naureskeli että hei eikö noi kuulu pojille.

67/71 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Toisin sanoen kun lapsenne on aikuinen häon esim.hetero häntä ei ole kasvatettu tyttönä taikka poikana eli hän ei tiedä keneen ihastuu."

no eiköhän se tiedä keheen ihastuu, esimerkiks ompa tuo tommi ihana -> on ihastunut tommiin, tai ompa tuo tiina ihana -> on ihastunut tiinaan

Vierailija
68/71 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

jaaa kirjoitti:

Mun pikkuveli halusi pukeutua mun ja siskojen vanhoihin prinsessamekkoihin ja leikkiä niissä, oli kait 4v. Käytiin Disneylandissa, ja se näki siellä tuhkimon ja pääs kuvaan sen kanssa ja oli ihan onnessaan. Vanhemmat suhtautu aika hyvin mun mielestä, osti sille tuhkimobarbin joululahjaks. Leikki myös "poikien leluilla". Kun meni eskariin, hylkäs barbit koska ne on "tyttöjen leluja".

Jotkut sukulaiset oli vähän ihmeissään, mutta meidän vanhemmat suhtautu mun mielestä siihen just niinku kuuluukin. Isä ja äiti molemmat oli ihan mukana sen prinsessaleikeissä, samoin pokemon- ja bakuganleikeissä. Samalla tavalla ite oon leikkiny sekä prinsessajutuilla että autoilla ja pokemoneilla, joista kaveritytöt vähän naureskeli että hei eikö noi kuulu pojille.

Tämä saa minut niin surulliseksi. Lapsi on ensin elänyt vapaana typeristä aikuisten sosiaalisista peleistä, mutta päiväkodissa pakkoaltistuu niille, koska konservatiiviperinneurpojen lapset ovat samassa päiväkodissa. Miten selität pikkulapselle, että ryhmäpaine on luusereille ja oma itsensä saa olla muiden nurinoista välittämättä.

Olin itsekin lapsena se peleistä ja hirviöistä kiinnostunut tyttö, jota koetettiin latistaa. "Eihän nuo ole oikein tyttöjen juttuja". No ei ehkä omassa rajoittuneessa mielessäsi.

Vierailija
69/71 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukupuolineutraalisuus on hörhöjen touhua.

Sukupuoli on luovuttamaton osa identiteettiä ja lapsen ruumiinkuvaa, sanoo lastenpsykiatrian erikoislääkäri Jari Sinkkonen. Hän kritisoi pyrkimystä hämärtää sukupuolieroja.

https://www.is.fi/perhe/art-2000005448298.html

Voi niitä lapsirukkasia joiden vanhemmat ja huoltajat ovat hörhöjä.

Vierailija
70/71 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tismalleen samaa mieltä kuin tässä artikkelissa.

http://www.ess.fi/uutiset/kotimaa/art2401440

Vierailija
71/71 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kolme