Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko neljä vuotta täyttävä liian iso kulkemaan rattaissa?

Vierailija
12.01.2012 |

Tähän asti on kuljettu, kun päiväkotiin on pitkä matka. Nyt mietin, että pitäiskö rattaat jo jättää pois...mitä mieltä olette? :)

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika usein mennään 4km matka 4-vuotiaan kanssa ja mukana on pulkka tai sesomalauta..poika kävelee suurimman osan mutta välillä lepuuttaa jalkojaan pulkassa tai seisoo laudalla..

Vierailija
22/50 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri katselin ostoskeskuksessa ku lapsi oli rattaissa tyynen rauhallisesti ja pelasi samalla KÄNNYKÄLLÄ pelejä -eikä mitään matopeliä.

Ikää ehkä se 4 tms. Oma 5 vuotias on jo vuosikausia ollut ilman rattaita

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

päiväkotiin 2km, kauppaan 2,5km ja esim neuvolaan 4,5km.

Ei hän siitä läskiksi tai laiskaksi tule, että istuu rattaissa eikä autossa.

Toki rattaiden tarve riippuu myös reitin vaativuudesta, turvallisuudesta, pituudesta ja siitä, kuinka väsynyt lapsi on kuljettaessa. Kuudelta aamulla juuri heränneen lapsen raahaaminen kolmen kilometrin päähän on kohtuullisuudessa vähän eri asia kuin kymmeneltä aamulla virkeän lapsen puolen kilometrin kävely...

Vierailija
24/50 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi saisi liikuntaa, eikä matkaan menisi liikaa aikaa.

Ei tietenkään näin keskitalvella, mutta sitten keväällä.

Vierailija
25/50 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt on talvi kuten itsekin huomasit. Jotkut ehdottelee pulkkaa, joka eroaa rattaista miten? Ei meidänkään 4 v jaksa kävellä päivittäin 6 km REIPPAASTI. Ei todellakaan.

Lapsi saisi liikuntaa, eikä matkaan menisi liikaa aikaa. Ei tietenkään näin keskitalvella, mutta sitten keväällä.

Vierailija
26/50 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi saisi liikuntaa, eikä matkaan menisi liikaa aikaa.

Ei tietenkään näin keskitalvella, mutta sitten keväällä.

Neljävuotias pyöräilijä.... missä? Kaupungin keskustan jatkuvissa risteyksissä, pyörätiellä vai valtatien reunassa?

Pitäisiko kaikkien autoilevien vanhempien alkaa hakemaan lastaan kävellen/pyörällä, jotta lapsi saisi liikuntaa?

Matkat päiväkodin ja kodin välillä eivät todellakaan ole kaikilla samanlaiset ja ne eivät ole lapselle sitä parasta liikunta-aikaa (mahdollisesti hyvinkin väsynyt).

Älytöntä lähteä vetämään mitään "mulla on samanikäinen lapsi ja se ei istu enää rattaisssa" -kommentteja kun matkat voivat olla aivan erilaiset pituudeltaan ja vaarallisuudeltaan ja lapsen jaksamiselta (eikä laiskuusjaksamiselta vaan esim aamun väsymys vielä).

Vierailija
27/50 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä dramatisoi!

Oli puhe että istuuko lapsi vaunuissa vai käveleekö. Ei siitä että mennään autolla.

Vierailija
28/50 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielestäni on. Esikoiselta jätettiin vaunut kolmevuotiaana ja niin meinataan jättää myös kuopukselta. Tai tämä on ainakin suunnitelma.

Vierailija
29/50 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai ajattelitko vasta ennen koulun alkua jättää rattaat pois? En ihmettele lainkaan, että lapset ovat läskejä tai huonokuntoisia kun mitään fyysistä rasitusta ei sallita!

Meillä ei rattaita ole käytetty kun 3 vuotta tuli täyteen.

Vierailija
30/50 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsestasi tulee lihava ja laiska kun kulkee rattaissa jne. Autossahan toki saa lasta kuskata ihan niin paljon kuin huvittaa mutta auta armias, jos lapsi istuu rattaissa 3v täytettyään! ;) Tämä on näyttänyt olevan palstan yleinen mielipide...

Mun tyttö täyttää helmikuuusa 4v ja kuljemme päiväkotimatkat rattailla. Matkaan menee silloinkin 20 minuuttia yhteen suuntaan ja siitä kävelen vielä itse töihin 10min.

Busseja ei kulje järkevästi, ja itse kävelen mielelläni. Nyt jo lähdemme aamulla n. 7.30 ja olemme kotona 16.45. Jos tyttö kävelisi itse, päivä pitenisi matkoineen 30-45 minuuttia.

Mieluummin käytän sen ajan aamulla nukkumiseen tai illalla yhdessä leikkimiseen.

Vierailija
31/50 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme, että suostuu vielä. Rattaissa istuva lapsi ei sitä paitsi opikaan kävelemään reippasti. Varaat nyt vaan vähän enemmän aikaa tarhamaykaan, hyvin se sujuu! Ja jos on lunta, voi ottaa pulkan nopeuttamaan matkaa. Ja jos e ole lunta, niin anna lapsen polkea matka pyörällä. Eli oikeastaan vain loskakelillä täytyy kävellä;)

Vierailija
32/50 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta voisin kuvitella itse pohtivani samaa.

Vierailija
33/50 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vielä tuossa iässä.

Vierailija
34/50 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi 4 ette käytä pyörää?

Vierailija
35/50 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai ajattelitko vasta ennen koulun alkua jättää rattaat pois? En ihmettele lainkaan, että lapset ovat läskejä tai huonokuntoisia kun mitään fyysistä rasitusta ei sallita! Meillä ei rattaita ole käytetty kun 3 vuotta tuli täyteen.

Vierailija
36/50 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ihan totta, että jos lapsi kävelee itse, aikaa kuluu vaikka 3 km matkalla tosi paljon enemmän kuin jos aikuinen vie rattailla reippaasti kävellen. Lisäys 30 min suuntaansa tekee tunnin päivässä ja se kytännössä pidentää hoitopäivää saman verran.

Meillä ainakin 4 v on sen verran iso, ettei voi viedä oikein turvaistuimessa pyörällä, eikä jaksa vielä oikein polkea itse. MAtkaa on juuri tuo 3-4 km ja jos pitäisi mennä kävellen, rattaat olisi varmaan vaihtoehto aamuisin. Käytännössä, ku perheessä on myös ekaluokkalainen, lapset viedään autolla.

Vierailija
37/50 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

rattaat mukaan.

Nukkuu edelleen päiväunia eli helpottaisi siinäkin mielessä liikkumista.

p.s. Emme matkaile uima-allashotelleissa/rantakohteissa, vaan käymme kaupunkilomilla.

Muuten siis mennään kävellen, pyörällä (lapsi ajaa siis itse ja äiti pyörällä tai kävellen), pulkalla, potkulaudalla....

Vierailija
38/50 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai ajattelitko vasta ennen koulun alkua jättää rattaat pois? En ihmettele lainkaan, että lapset ovat läskejä tai huonokuntoisia kun mitään fyysistä rasitusta ei sallita! Meillä ei rattaita ole käytetty kun 3 vuotta tuli täyteen.

Päiväkotimatka oli (lapsi nyt jo koulussa) noin 3 kilometriä, kävellen mentiin. Huonon sään sattuessa otettiin auto.

Ja aika typerää on verrata keskenään autolla tai rattailla kuljettamista. Autossa kuljetetaan muutakin kuin penskaa, rattailla lykitään lasta.

Vierailija
39/50 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä me muuten kävelemme joka paikkaan, iltaisin ja viikonloppuisin. Liikuntaa saa ulkoillessa ja puistoissa, kauppareissuilla jne.

Mielestäni on silti vajaa 4-vuotiaalle vielä turhan rankkaa kävellä päiväkotimatkoja yli tunti JOKA päivä.

Uskon, että lapsi saa silti paremman mallin liikunnallisuudesta minulta kuin jotku lapset joka paikkaan autolla kulkevista vanhemmistaan.

Lapsestasi tulee lihava ja laiska kun kulkee rattaissa jne. Autossahan toki saa lasta kuskata ihan niin paljon kuin huvittaa mutta auta armias, jos lapsi istuu rattaissa 3v täytettyään! ;) Tämä on näyttänyt olevan palstan yleinen mielipide... Mun tyttö täyttää helmikuuusa 4v ja kuljemme päiväkotimatkat rattailla. Matkaan menee silloinkin 20 minuuttia yhteen suuntaan ja siitä kävelen vielä itse töihin 10min. Busseja ei kulje järkevästi, ja itse kävelen mielelläni. Nyt jo lähdemme aamulla n. 7.30 ja olemme kotona 16.45. Jos tyttö kävelisi itse, päivä pitenisi matkoineen 30-45 minuuttia. Mieluummin käytän sen ajan aamulla nukkumiseen tai illalla yhdessä leikkimiseen.

Vierailija
40/50 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi on päiväkodissa, siellä tulee kuitenkin liikuntaa ja ulkoilua 2 - 4 tuntia päivässä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kolme