Päiväkoti raportoi tänään: poikani kaatuilee juostessaan.
Sain kirjeen, jossa kaksi lastentarhanopettajaa kertoo havainneensa 6 vuotiaalla pojallani runsasta kaatuilua juoksun yms. yhteydessä. Eikä poikani kuulemma kaatuessaan varaa edes käsiinsä.
Googletin kaatuilua mutta en viisastunut. Mitään tarkkaavaisuushäiriötä ei pojallani ole.
Joskus olen pitänyt poikaani jopa motorisesti lahjakkaana kun osaa tanssia musiikin mukana erittäin ilmeikkäästi ja hauskasti.
Nyt olen ymmälläni.
Kommentit (34)
Viekää lapsenne mahdollisimman pian yksityiselle neurologille!
Minulla on eräs ystävä jolla on aika harvinainen nk näkövamma: hän ei pysty näkemään moniulotteisesti. Ts. kun normi-ihminen näkee esim edessään olevan portaikon moniulotteisina askelmina, ystäväni näkee pelkän tason jossa viivoja. Hankala selittää mutta tuo voisi selittää poikasi tilanteen - kun ei hahmota maaston muutoksia, kompuroi helpommin. Ainakaan ystäväni tapauksessa tuo ei sulje pois esim motorista lahjakkuutta eikä ystävälläni ole neurologisia häiriöitä tai muita löydettyjä vammoja.
Toivottavasti asia selviää.
Toi tökeröä laittaa tieto kirjeellä...
Kannttaa itse seurata tilannetta ja puuttua asiaan. Jos on hahmottamisen vaikeutta, niin parasta, mitä aikaisemmin se huomataan.
Onko ne parempia kuin sama ihminen julkisella puolella?
jotka ovat kaatuilleet juostessaan, kävellessäänkin saattoivat kompuroida.
Molemmilla ilmeni oppimisvaikeuksia.
veikkaan että on kuitenkin hippunen ero siinä kun 6v tanssii ilmeikkäästi ja hauskasti verrattuna 2-vuotiaaseen =D LOL näitä mammoja,jotka jo vuoden ikäisessään ovat näkevinään seuraavan Justin Timberlaken. Ihan vaan OT =D
kaatuilua, huimausta, kahtena nakemista, paansarkyja, nielemisvaikeuksia. Laakarissa olemme kayttaneet, ei mitaan ole viela loytynyt, mutta selvittely jatkuu.
Jos tulee kohtauksenomaisesti..
Sain kirjeen, jossa kaksi lastentarhanopettajaa kertoo havainneensa 6 vuotiaalla pojallani runsasta kaatuilua juoksun yms. yhteydessä. Eikä poikani kuulemma kaatuessaan varaa edes käsiinsä.
Googletin kaatuilua mutta en viisastunut. Mitään tarkkaavaisuushäiriötä ei pojallani ole.
Joskus olen pitänyt poikaani jopa motorisesti lahjakkaana kun osaa tanssia musiikin mukana erittäin ilmeikkäästi ja hauskasti.
Nyt olen ymmälläni.
Oma 2-vuotiaani tanssii musiikin mukana (rytmissäkin nykyään) ilmeikkäästi ja hauskasti. Kuusi vuotiaan kohdalla jo pitäisin tuota itsestään selvyytenä..
2-vuotiaan tanssia pidän itsestään sevlyytenä, mutta 6-vuotiaan ilmeikästä ja hauskaa tanssia en enää pitäisi itsestään selvyytenä. Kaikilla ei sitä rytmitajua ole.
Varmaan kannattaa harkita tutkimuksia jos vaiva jatkuu...
Kyllähän kasvupyrähdyksistä johtuvia kömpelyyksiä tulee, mutta jos poika ei lainkaan ota kaatumisia vastaan käsillään, voi tutkimukset olla aiheellisia. Eikö hän havaitse kaatuvansa, onko joku refleksiongelma, eikö se ole refleksi että kaatuessaan yrittää ottaa käsillä vastaan?
selittyi epilepsialla. lapsella siis diagnosoitiin epilepsia, jonka oireita olivat pienet poissaolokohtaukset. ne taas aiheuttivat kaikenlaista, mm. kaatuilua kun kesken liikkeen on taju pois muutaman sekunnin. näitä kohtauksia löytyi, kun päästiin tekemään eeg ja video-eeg, todella monta, kymmeniä tunnissa.
kannattaa ehdottomasti hakeutua jatkotutkimuksiin jos tämä jatkuu pitempään. neuvolan lastenlääkärin kautta asia eteni meillä.
syitä voi tietty olla muitakin, en tosiaan ole antamassa diagnoosia teidän pojalle tämän perusteella!!
onko lapsesi pää kuvattu? Mene vaikka yksityiselle
En halua pelotella, mutta sukulaislapsella tuota pidetttin ensin arvauskeskuksessa poskiontelotulehduksena. Vaativat päästä tutkimuksiin. Oli aivokasvain. Poika selvisi, mutta vammat jäi.
Kaatuileeko tai kompuroiko lapsi kotona? Miten tasapaino muuten, jos pitää seistä yhdellä jalalla, kävellä laudalla tai puomilla jne? Onko kasvussa tullut pyrähdystä, joka selittäisi tuota? Luulisi noiden oireiden näkyvän kotonakin.
Ja jos tällaista on, sitten vaan lääkäriin. TOdennäköisesti se ei ole mitään, mutta vakavien juttujen varalta asia on selvitettävä.
nopsaan yksityiselle eikä odotella julkisella. Tommosilla oireilla pitää toimia nopeasti..lapsihan kärsii.
Menkää ihmeessä lääkäriin ja vaikka yksityisella asiantuntijalle pian.