Nyt se sen kysyi: Mistä vauvat tulevat! Miten vastaisitte 3-vuotiaalle?
Hillitön ajoitus tälläkin artikkelilla, jossa just puhutaan siitä kuinka aikuiset nolostuu ja sitten lapsetkin oppii noloilemaan. Vaikka kuinka yritin olla kakistelematta, kun herra 3 v. tillotti suoraan silmiin ja odotti vastausta, ei se kuitenkaan ollut ihan niin helppoa kuin olin etukäteen kuvitellut...
http://www.vau.fi/Perhe/Huvitukset/Nakokulmia/Nolot-sanat/
Miten teillä on nämä kukat ja mehiläiset klaarattu?
Kommentit (20)
No mahasta? Ei meidän 3v sen tarkempaa selstusta kaivannut. Kysyi kyllä, että missä oli ennen sitä ja kerroin, että äidin sydämessä. Tyytyi siihen.
Ei tarvitse selittää sen kummemmin taaperoikäiselle.
No mahasta? Ei meidän 3v sen tarkempaa selstusta kaivannut. Kysyi kyllä, että missä oli ennen sitä ja kerroin, että äidin sydämessä. Tyytyi siihen.
mahassa ne vauvat kasvaa kuten sinäkin:) Ei tarvii höpistä mistään vauvasiemenistä ennenkuin kysytään aiheesta lisää:)
pian 4-vuotiaalle ole muuta tarvinnut sanoa kun että äidin masusta ne tulee. On tyytynyt ihan siihen. Mitään sen kummempaa on turha ruveta selittämään ennen kun kysyy enemmän.
Paitsi että sanon että kohdussa. Ja kohtu on äidin mahassa.
mitään kyseisestä aiheesta. Ja tuskin kysyykään ennen kuin on vauva suunnitelmissa, siis lapsella itsellään. Lapsi on nyt 13.
No tuossa vaiheessa riittää hyvin: vauvat kasvavat äidin vatsassa
Ei tarvitse selittää sen kummemmin taaperoikäiselle.
Sen jälkeen kysyi miten se vauva sinne mahaan pääsi, kerroin että isi antoi äidille siemenen. Sen pidemmälle ei ole asiaa kysynyt, poika on eskarissa.
Ei pidä liian aikaisin kiirehtiä selittämään isi työntää pippelin äitin pimppiin-juttuja. Vastaat vain siihen kysymykseen minkä lapsi sinulle esitti.
joita on äidillä ja isällä ja vauva kasvaa äidin vatsassa ja toisinaan tarvitaan lääkärin apua, että saadaan vauva sinne vatsaan kasvamaan. Joskus äidillä tai isällä ei ole siemeniä ja sitten voidaan saada lahjaksi joltain tädiltä tai sedältä. No, tämä ehkä vähän vanhempana. 3-vuotiaalle meilläkin saa riittää se, että äidin vatsassa kasvaa.
joita on äidillä ja isällä ja vauva kasvaa äidin vatsassa ja toisinaan tarvitaan lääkärin apua, että saadaan vauva sinne vatsaan kasvamaan. Joskus äidillä tai isällä ei ole siemeniä ja sitten voidaan saada lahjaksi joltain tädiltä tai sedältä. No, tämä ehkä vähän vanhempana. 3-vuotiaalle meilläkin saa riittää se, että äidin vatsassa kasvaa.
Miksi pitää oikein keksimällä keksiä pitkiä tarinoita. Nyt oli kyse 3 vuotiaasta ja eiköhän se ainoa ja tarpeellinen selitys ole, että äidin vatsasta. Miksi ihmeessä tähän tulee sekoittaa lääkärit ja muut ihmeen tarinat?
lisäkysymyksiin. Meidän lapsi kysyi n. 2,5-vuotiaana lisäkysymyksinä tuohon "vauva kasvaa äidin mahassa" -tyyppiseen vastaukseen, että "Miten se pääsee sinne ja miten se pääsee sieltä pois?"
En tosin itse kertonut lääkäreistä tässä yhteydessä.
T. Ohis
Miksi ihmeessä keksit tuollaista skeidaa? Miksi pitää oikein keksimällä keksiä pitkiä tarinoita. Nyt oli kyse 3 vuotiaasta ja eiköhän se ainoa ja tarpeellinen selitys ole, että äidin vatsasta. Miksi ihmeessä tähän tulee sekoittaa lääkärit ja muut ihmeen tarinat?
Miksi pitää oikein keksimällä keksiä pitkiä tarinoita. Nyt oli kyse 3 vuotiaasta ja eiköhän se ainoa ja tarpeellinen selitys ole, että äidin vatsasta. Miksi ihmeessä tähän tulee sekoittaa lääkärit ja muut ihmeen tarinat?
Siellä sanotaan juuri sama kuin mitä itse ehdotat 3-vuotiaalle..eivätkä nuo ole mitään "ihme tarinoita" vaan elävää elämää.
3-vuotiaalle selitin, etta vauva kasvaa aidin massussa. Kun han 5-vuotiaana kysyi, miten se vauva sinne menee ja miten se tulee ulos, kerroin etta isa antaa aidille siemenen, ja etta vauva tulee aukosta jalkojen valista. N. 8-vuotiaana han ksysyi, miten isa antaa sen siemenen. Silloin kerroin, etta siemen tulee isan pippelista ja menee sielta aukosta sisalle. Tytto siihen "Yok!" ;) Tytto kyseli naita joka kerta kun olin raskaana, ja erikoista on, etta toiset ovat ohittaneet nama iat kyselematta sen kummoisemmin
vauva-asioita.
että miten se vauva tulee sieltä mahasta ulos.. Että mihin se reikä tehdään kun pikkuveli halutaan pihalle. Vastailin ympäripyöreästi.. Kauheasti alkanut isommilta sisaruksilta tulla kysymyksiä vauvantuloon liittyen nyt kun odotan:D
esikoinen täytti jokin aika sitten kolme, ja meillä on 1-vuotias sisarus. Olen selittänyt jo aiemmin, että vauva on tullut mahasta, ja tässä vaiheessa pojan tiedonjanoon piisaa, että siellä mahassa on ollut vettä, vauva on kasvanut siellä ja tullut pyllystä (pojan oma versio, en katsonut aiheelliseksi tarkentaa) kun ei enää mahtunut mahassa olemaan.
Kysyi kyllä, mistä se vauva sinne mahaan meni, ja sanoin, että kun isä ja äiti oikein kovin haluaa vauvaa, se alkaa siellä kasvaa. Ei kolmevuotiaan tarvitse vielä tietää juurta jaksain kaikkea.
Vai meinasitko vetää jonkun penis-vagina-kohtu -simulaation?? Ei kait tuossa perusselostuksessa muuten mitään kamalan nolostuttavaa ole??
että äiti saa isältä vauvansiemeniä ja sitten niistä kasvaa äidin mahassa vauva/vauvoja. Ja sitten kun ne ovat kasvaneet tarpeeksi isoiksi, ne tulevat ulos äidin pimpissä olevan reiän kautta. Tämän verran siis poika kyseli, tarkempia yksityiskohtia ei ole vielä kysellyt.
"äiti saa isältä vauvansiemeniä" -jutuista annetaan lapselle käsitys, kuin se vauva tulisi pelkästään isältä. Minä sanoisin mieluummin, että sekä äidillä että isällä on vauvansiemeniä, joista se vauva alkaa kasvaa. En halua antaa käsitystä, että nainen olisi vain joku passiivinen kasvualusta. Eikä se ole edes totuudenmukaista - ilman munasolua ne siittiöt eivät saa mitään aikaan ;)
-vauva tulee äidin mahasta
(miten se menee sinne?)
-kun vauvan isi ja äiti rakastavat halivat toisiaan oikein lähekkäin ja isistä menee vauvansiemen äidin masuun.
(miten vauva hengittää siellä? mitä se syö?)
-vauva saa äidiltä kaikki: kun äiti hengittää ja syö vauva saa samaa.
(mistä se vauva sitten tulee ulos? napastako?)
äideillä on sellainen vauvareikä jalkojen välissä. sieltä se vauva sitten tulee kun se on valmis.
(mikä vauvanreikä? missä? onko mullakin sellainen?)
-on sinullakin.
(ei kai multa voi tulla vauvaa?)
-ei voi. vasta aikuisena jos itse haluat. pienet tytöt ei voi saada vauvoja. vain aikuiset äidit.
(mutta miten se vauva mahtuu sieltä reiästä kun se on niin pieni?)
-se venyy niinkuin kuminauha.
(mutta sattuuko se? mä en halua ikinä vauvaa!)
-kyllä se sattuu mutta ei liikaa. eikä äitiä haitannut vaikka sattui koska äiti oli niin onnellinen siitä kun vauva tuli. äitiä sattui silloinkin kun sinä synnyit mutta se ei haittaa yhtään. niin se vain menee.
äiti meni silloin sairaalaan ja lääkäri auttoi.
kysymykseen vastaisin vain: äidin mahasta.
jos tulee jatkokysymys, että miten pääsevät ulos niin kertoisin, että äidin pimpissä on sellainen paikka, mistä vauva tulee ulos kun on valmis siihen.
Aina kannattaa vastata juuri siihen kysymykseen, minkä lapsi kysyy.
että äidillä on vauvanalkuja (mun lapset käytti itse keksimäänsä nimitystä vauvamuna), äiti saa isältä vauvansiemenen ja niistä yhdessä kasvaa äidin mahassa vauva. Ja että vauvalla on äidin mahassa oma kasvupaikka, se ei kasva samassa paikassa, mihin ruoka menee :)
Tarkempia selityksiä asioiden oikeilla nimillä sitten vähän vanhempana ja kun lapsi kysyy. Vastaamatta en jättäisi koskaan.