Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka moni kokee, ettei oikeasti ole saanut asianmukaista

Vierailija
10.01.2012 |

ohjeistusta hampaiden hoitoon lapsena ja nuorena? Että nyt on myöhäistä ja simppeleillä ohjeilla monilta vaurioilta, poistoilta, juurihoidoilta olisi säästytty jos vain olisitte saaneet aikoinaan kunnon hammashoitoa kotoa, hammashoidon puolelta jne? Syntymävuotesi?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
10.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona ei huolehdittu hampaiden pesusta lapsena ja tuloksena jatkuvasti tarkastuksissa reikiä. Lisäksi saatiin kotoa ohjeistus pestä hampaat vain iltaisin ja tyyliin ikinä ei vaihdettu hammasharjoja eikä syöty ksylitolia. Opiskeluterveydenhuollossa tyydyin niihin tarkastuksiin, joita oli saatavilla, kukaan ei koskaan edes sanonut että käy vuosittain vaikka sitten omakustanteisesti tarkastuksissa. Ihan oikeasti luulin että se riitti.

Nyt ikää on 36 ja hampaat ovat kamalan risat. Omien lasten myötä olen vihdoin oppinut mitä on hyvä hampaidenhoito ja kyllä, olen katkerakin kokemastani, niin pienellä olisi hampaat aikoinaan saatu pysymään hyvässä kunnossa. :(

Vierailija
2/9 |
10.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sitä valistusta on jaettu ja kouluaikana hammashoito oli varmaan paljon parempi ennen kuin nyt - koulussa kävi säännöllisesti hammashoitaja fluoraamassa ipanoiden hampaatkin, muttei käy enää.

Oikeasti en harmittele hampaiden paikkuita yms. Mitäs tuosta, niitä saa hammaslääkäristä. Olen syönyt herkkuja aika vapaasti, eikä hammaskalusto silti ole hassumpi. Ekaan juurihoitoon olen juuri menossa, mutta siihenkään en reikien, vaan hampaan särön takia.

- syntynyt 1967 -

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
10.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini ei viitsinyt eikä välittänyt hoitaa hampaitani, enkä itse osannut. Hammaslääkrin ohjeita en aina ymmärtänyt, enkä uskaltanut kysyä.

Moni juttu hampaiden hoidosta on auennut minulle vasta aikuisena.

-79

Vierailija
4/9 |
10.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

osattiin suojautua, mutta ei eroosiolta. Kiille kului happamien mehujen vuoksi. Syntymävuosi -63

Vierailija
5/9 |
10.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhempani eivät ikinä huolehtineet siitä pesenkö hampaita, eikä multa ikinä lapsena pestykään niitä. Aloin itse huolehtimaan yläasteiässä hampaiden pesusta, mutta sitä ennen oli ollutkin jo noin kaksi miljoonaa reikää, oli noin 4 kpl joka kerta vuosittaisessa tarkastuksessa. Ei minulla tainnut olla edes hammasharjaa aina..

Syntymävuosi -85.

Vierailija
6/9 |
10.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvin ei vanhemmat vaatineet ja vahtineet, että oikeasti pesen hampaani. Periaatteessa kehoitettiin pesemään, mutta ei valvottu ja silloinhan lapsi luistaa.

Vierailija
7/9 |
10.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammaslääkäri, nuo hiljaiset ja vihamieliset akat ja ukot, joiden perustyöhön ei tuntunut kuuluvan rohkeus ohjeistaa vanhempia lastensa hampaiden hoidossa. Paikattiin vaan reikiä reikien perään, vuodesta toiseen, törkeää menoa. JOtain moraalia peräänkuuluttaisin heiltäkin!

Ikää 35 ja poistettuja hampaita jo 3! Juurihoitoja ja paikkoja enemmän kuin laki sallii :(

Vierailija
8/9 |
10.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on pesty hampaan aina iltaisin, mutta se ei ollut ilmeisesti kylliksi kun 80-luvun hammashoitajat säännöllisesti haukkuivat hampaani ja syyttivät äitiä mehun juottamisesta ja pullan syöttämisestä. Koskaan en ole mehuja tykännyt juoda, eikä meillä pullaakaan kulunut.

Nykyään harjaan hampaat aamuin illoin ja lankailen kun muistan, ja paremmin tuntuu toimivan. Ehkä viitisen vuotta sitten aloin parantaa tapojani. Aiemminkin olisi voinut alottaa :P

1981

Vierailija
9/9 |
10.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon käyny jopa harjausopetuksessa joskus eka- tai tokaluokalla, kun en vaan jotenki tajunnu sitä harjan nytkyttämistä :p

Syntynyt olen -87

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yhdeksän