Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

voi ei :( olen vuokraamassa asuntoa. Nyt tarkistin luottotiedot! mitä te tekisitte?

Vierailija
08.01.2012 |

Asuntoani siis kävi katsomassa eräs reipas nuori nainen ja hänen 2v tyttönsä. Nainen oli todella mukava ja hänen lapsensa herttainen. Naisella vakituinen työpaikka ja oli kaikin puolin rehellisen ja luotettavan oloinen nuori äiti. Oli siistisi pukeutunut ja vaikutti asialliselta. Lupasin alustavasti naiselle asunnon ja kysyin voinko tänään illalla tulla heille tekemään vuokrasopimuksen. Kysyin siis naisen sos.tunnuksen ja tarkistin luottotiedot. Hänellä oli sielä n. 2000 e edestä merkintöjä. Ei mitään vuokravelkoja eikä yksityishenkilöille saatavia.

Haluaisin kuitenkin vuokrata hänelle asuntoni, mutta mietin että uskallanko. Olen pyytänyt 1kk vuokravakuuta ja hän on sanonut että voi sen maksaa. Mitä te tekisitte? Tykästyin naiseen kovasti, mutta nyt en enää tiedä... :(

Pitäisikö tehdä vaikka vuoden määräaikainen sopimus?

Kommentit (84)

Vierailija
61/84 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni nimittäin ei auttaisi.

Silti, pitäisin kyllä varani sinuna. Suomessa laki on oikeastaan aina vuokralaisen puolella ja saatat joutua katumaan päätöstä ankarasti.

Toisaalta nainen teki hyvän vaikutuksen ja, mikä tärkeää, hänellä on pieni lapsi. Yleensä holtiton menneisyys halutaan paikata jossain vaiheessa ja lapsi pakottaa ajattelemaan vastuullisesti.

Itse en varmaan vuokraisi. Mutta on mahtavaa, että löytyy heitäkin, joiden avulla luottotiedottomatkin ihmiset pääsevät takaisin elämän syrjään kiinni.

Vierailija
62/84 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

älkää nyt herranjestas enää häntä neuvoko funtsimaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/84 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

EDELLEEN LUOTTOTIETOHYSTERIAAAA... Luottotietojen tarkistamisesta on näköjään tullut jokin hysteerinen trendi vuokranantajien keskuudessa. He automaattisesti kuvittelevat, että saavat luotettavan vuokranmaksajan, mikäli luotot ovat kunnossa - sillä hetkellä! Elämässä kuulkaa voi tapahtua mitä vaan ja puhtoisen ja kunnollisen ihmisenkin maailman voi kaataa vaikkapa menestyneen yrityksen kaatuminen sairastumisen myötä ja PUM luotot ovat menneet vuosiksi eteenpäin. Turha tuomita ihmistä hänen menneisyytensä perusteella. Törkeän kalliit vuokrat, 2-3kk takuusummat henkilötakaajineen ei edes riitä vakuuttamaan paranoidista vuokraisäntää/emäntää. Kertokaas, kun vuokraatte niitä sisäilmaltaan asumiskelvottomia kämppiänne kiskurihintaan, että eikös tulevan vuokralaisen olisi sitten myös oikeus saada tietoja teistä ja taustoistanne, talous sekä perhetilanteestanne sekä menneisyydestänne!!?? Ei kannata mennä maksamaan kallista kiskurivuokraa yksityiselle, joka saattaa jättää vilpillisesti kertomatta kosteusvauriot yms. oleelliset asiat. Hänet on nimittäin hankala saada vastuuseem , kuten taas kunnallista vuokraajatahoa velvoittaa laki asunnon kunnosta jne. Yksityiseltä vuokraaminen on aina riski myös vuokralaiselle!!!

Vierailija
64/84 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.01.2012 klo 14:40"]

Summa ei siis ollut iso. n 2000 e. Ja ovat vanhoja merkintöjä. laskin että tulleet sillin kun nainen on ollut 18-19 ja ennen lasta siis.
Olen siis pyytämässä 1kk vuokravakuutta. En halua pyytää keneltäkään 3kk vuokratakuuta. Se on mielestäni kohtuuton summa. Asunnon vuokra on 650/kk joten 3kk takuu+ensimmäisen kuun vuokra tekisi yht. 2600 € se on minun mielestäni aika iso summa. Oli luottotietoja tai ei.

[/quote]

Olisipa kaikki vuokranantajat sinun kaltaisiasi! Ehkäpä tuon naisen velat ovat nuoruudessa tehtyjä virheitä ja hän on ryhdistäytynyt. Olet hieno ihminen kun annat hänelle mahdollisuuden.

Tosi moni vuokranantaja pyytää ihan järkyttäviä vuokravakuuksia eikä henkilötakaukset kelpaa. Eipä ole opiskelijalla asiaa sellaisiin asuntoihin vaikka luottotiedot kunnossa ja muutenkin raha-asiat tulee hoidettua. Kiva maksella 3kk vuokratakuita kun säästöjä ei ole ja kaikki menee elämiseen...

Vierailija
65/84 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et tietenkään vuokraa hänelle. Sanot, että luottotiedot pitää olla kunnossa. En ymmärrä muutenkaan, että noin kömpelösti lähdet vuokraamaan. Minulla on 3 sijoutusasuntoa ja heti vuokrailmoitukseen laitan, että luottotiedot oltava kunnossa ja ne tullaan tarkistamaan. Se on vahva signaali, että luottotiedottomien hunsvottien ei kannata edes pyrkiä mun asuntoon.

Kauhutarinoita on paljon, kun joku hölmö on hyvää hyvyyttään vuokrannut asunnon rikolliselle. Sen jälkeen on saanut laittaa kaikki seinätkin remontoitavaksi, kun kämppä on ollut ihan kaameassa kunnossa.

Vierailija
66/84 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokrasin vastarempatun hulppean kaksion nuorelle naiselle, jolta oli luottotiedot menneet. Hän soitti ja pyysi päästä katsomaan asuntoa. Kovin oli kiinnostunut, sitten kertoi luottotiedottomuudestaan. Hän etsi asuntoa pienen poikansa kanssa. Hän purskahti pian itkuun ja kertoi, että exänsä on väkivaltainen eikä hänellä ole paikkaa minne mennä. Arvostin rehellisyyttä ja halusin auttaa häntä. Kelpuutin sosiaalitoimiston maksusitoumuksen kahden kuun vuokravakuuteen ja jätin jopa osan huonekaluista asuntoon. Nainen muutti asuntoon heti. Kuusi vuotta asui, erittäin hyvä vuokralainen. Vuokrat aina ajallaan, asunto siistissä kunnossa. Ilmoitti etsivänsä isompaa asuntoa. Kirjoitin hänelle suosituskirjeen tulevaa vuokranantajaa varten. Sai isomman kämpän melkein heti.

Vierailija
67/84 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ikuisesti kiitollinen mun nykyiselle vuokranantajalle joka vuokrasi asuntonsa minulle luottotiedoissa huolimatta. Ja kyllä olen jokaisen vuokrani maksanut ajallaan ja tulen maksamaankin.

Vierailija
68/84 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuokraa  , hän maksaa asunto on tärkrä.

Vierailija
69/84 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 17:41"]vuokraa  , hän maksaa asunto on tärkrä.
[/quote]

Katsoitko ketjun aloituspäivää?

Vierailija
70/84 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena ja naiivina näitä mokia tuli tehtyä, mutta kun jää vuokrat saamatta, niin johan viisastut.

Vierailija
71/84 |
08.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luottotietojen menetykseen voi olla monia syitä nykypäivänä. On ylivoimaisiksi käyviä tilanteita, jotka eivät välttämättä johdu itsestä (esim. em. ex-puolisoiden aiheuttamat rästit).

Itse olen suht. tuoreena yksinyrittäjänä käytännössä maksanut avopuolisoni osuudet parhaani mukaan omieni lisäksi 1,5 vuotta, mukaan on mahtunut Kelan nuivailua, puolisoni aloittamista töistä maksamattomia palkkoja, työsuhteen purkamispapereiden panttausta jne. Tämän tasapainnilun seurauksena molemmilla on luottotietomerkintä.

Seuraava ketjuun vastaava tietysti kysyy, että miksi tyhmä olet elättänyt toista ja päästänyt maksuja erääntymään? Sitä kysyn välillä itseltänikin. Kelalla tähän on suora vastaus, meidät katsotaan avopariksi, joten minulla on "elatusvelvollisuus", jonka perusteella voi hyvin evätä esim. hänen asumistukensa. Kiitän luojaa ja kaikkia muita mahteja, että hän sai juuri hyvän työpaikan ja toivon, että kaikki menee nyt hyvin.

Syy miksi eksyin tätä keskustelua lukemaan, on se, että määräaikainen vuokrasopimuksemme päättyy syksyllä, jonka jälkeen kahden keskituloisen luottotiedottoman pitäisi löytää vuokra-asunto siihen asti, että asiat on selvitetty ja sukanvarteen säästetty sen verran, että omaa voi ruveta harkitsemaan.

Takuuvuokran verran saamme siihen mennessä säästöön, mutta löytyykö tahoa, joka meille uskaltaisi vuokrata? Selkäpiitä karmii, kun lukee, mitä meidän kaltaisistamme täällä ajatellaan.

Vierailija
72/84 |
08.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mitä sieltä löytyi. Itsekin vuokrasin luottotiedottomalle 2v sitten juurirempatun kämpän, ja koko tämän 2v on asunut asunnossa todella siististi ja vuokrat on aina hoidettu ajallaan. Tyttö joka asuntoon muutti on tainnut maksaa kyllä velkansa kokonaan pois.

Minusta voit ihan hyvin vuokrata..

Vierailija
73/84 |
08.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin siis tapaamassa naista hänen kotonaan. Koti oli oikein siisti ei mikään sisustuslehden siisti vaan normaali lapsiperheen koti.

Kerroin sitten naiselle että tarkistin hänen luottotietonsa. Nainen nyökkäsi hiljaa ja sanoi että hänen olisi varmaan pitänyt itse ottaa asia puheeksi, mutta häntä hävetti. Hän kertoi ihan suoraan mistä merkinnät ovat tulleet ja että ihan hänen omavikanasa tämä asia on. Mietin tätäkin että jos nainen olisi alkanut selittää että hänen exänsä vika niin en olisi uskonut varmaankaan. Ihan suoraan siis sanoi että oma vika. On yksinkertaisesti elänyt nuoruudessa ylivarojensa. hän kertoi myös että hänellä on maksusopimus mitä noudattaa joka kuukausi ja lyhentää siis velkaansa.

Kerroin sitten että olen valmis vuokraamaan asunnon jos voimme tehdä hieman erinlaisen sopimuksen. Nainen itse sanoi että pystyy maksamaan 2kk takuuvuokran ja saa tarvittaessa 2 takaajaa. Hän sanoi myös että saan soittaa hänen nykyiselle vuokranantajalle. Hän on asunut asunnossaan 3v ja hoitanut vuokrat aina moitteettomasti. Soitin siis tälle kyseiselle vuokranantajalle ja hänen mukaansa vuokra on ollut tasan kerran viikon myöhässä ja sein silloin kun hän oli synnyttämässä ja siitäkin oli ilmoittanut.

nainen lisäksi sanoi että myöskin se sopii että vuokra suoraveloitetaan suoraan palkasta. Uskoi sen käyvän myös työnantajalle koska ovat tuttuja muutenkin. Palaan naisen kanssa siis tiistaina asiaan ja mikäli vuokranantaja suostuu tähän suoraveloitukseen teen hänen kanssaan sopimuksen. Lisäksi otan naiselta tuon 1kk takuuvuokran ja henkilötakauksen.

uskon edelleen siihen että tämä nainen on luotettava vaikka hänellä nyt noita merkintöjä onkin ja todella tyhmästi hankittu, mutta olen nyt kuitenkin päättänyt hänelle asunnon vuokrata. jos vuokra suoraveloitetaan palkasta niin silloin minä saan vuokrani niin kauan kun naisella on työpaikka.

AP

Vierailija
74/84 |
08.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskoisin, että ihminen jolla on vielä yksin lapsi huolettavana, ei todellakaan ryssin asuntoa alta. Siihen kun ei oikein varsinkaan luottotiedottomalla liene varaa, vuokrat maksetaan ensin.

vuokraisin, ja jos näyttää ettei hommat suju niin pääseehän vuokralaisesta eroon.

Vierailija
75/84 |
08.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis sen perusteella mitä kerroit ap.

kiva kun vuokraat hänelle ja pikku tytölle kodin :)

Vierailija
76/84 |
08.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis sen perusteella mitä kerroit ap.

kiva kun vuokraat hänelle ja pikku tytölle kodin :)

Tuli heti sellainen olo kun nainen kävi asuntoani katsomassa että haluan sen hänelle vuokrata. sitten tuli tuo luottotieto asia, mutta jos saisin vuokran palkan kautta niin en näe tässä ongelmaa. Kyllähän niitten luottotiedottomienkin pitää jossain asua. Ihmisiä hekin ovat.

AP

Vierailija
77/84 |
08.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska se tuottaa yllättävän paljon lisätyötä, kirjanpitäjänä sen tiedän :)

Mutta kiva kun vuokraat heille!

Vierailija
78/84 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

www.sinunturvaksi.fi 

Vuokranantajille sekä vuokralaisille.

Myös maksuhäiriömerkinnän omaaville sellaisille   :D

Vierailija
79/84 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen noin 30v, luottotiedot meni kiitos narsistisen exän (siis tyyppi on diagnsoitu vankilassa myöhemmin...), viimeiset maksuhäiriömerkinnät v. 2010. TMulle on helvetin tärkeää  saada pitää koti, maksaa laskut säntillisesti ja maksaa velat pois, jotta saan joskus elää normaalia elämää. Nyt velkoja jäljellä n. 200e maksettavaa. Oon aina antanut soittaa entiselle vuokranantajalle ja kertonut itse luottotietomerkinnöistä, miltä vuodelta ovat ja miten paljon on jäljellä milloinkin

Vierailija
80/84 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on myös luottotiedot menneet. Vuokra on kuitenkin ensimmäinen asia, jonka tilistä maksan. Suomessa on yli 300 000 luottotiedotonta ja ei me kaikki ihmishirviöitä olla vaikka niin luullaan.

Mutta sun kämppä, sun omaisuus. Sinä päätät :) Jos olisin hakemassa asuntoa, kertoisin itse ettei luottotiedot o kunnossa. Ihmettelen miksei tämä nainen niin tehnyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kahdeksan