Miksi jo vauvalle syötetään herkkuja?! (pulla, jäätelö, ranskalaiset ja kakut)
Olen törmännyt tuohon ilmiöön kahviloissa ja osa tuttavista on tehnyt samoin. Siis 7 kk vanha vauva syö kakkua (tuttava, joten tiedän iän). Ja kahviloissa olen nähnyt myös, että on annettu lapselle pullaa tai ranskalaisia/jäätelöä.
Toisaalta taas sitten imetysfanatismi kukoistaa. Josset anna 6 kk rintamaitoa niin olet huono äiti. Ja sitten kuukauden päästä siitä syödäänkin jo kaikkea turhaa ja tarpeetonta! Miten ihmeessä se vauva niitä mitenkään osaisi vielä vaatia? Meillä vasta nyt 1 v on alkanut osoittaa kunnolla kiinnostusta muiden syömiä ruokia kohtaan. Eikä hän silti kaikkea saa maistaakaan. Tyytyy siihen, kun hänelle annetaan "korvaava tuote". Esim. jouluna muiden herkutellessa suklaalla, hän sai palan leipää, eikä tajunnut yhtään että se on jotain erilaista mitä muut syövät. Oli tarpeeksi saman näköinen. En nyt tarkoita sitäkään, että pitää mennä ääripäästä toiseen, kyllähän sitä herkkuakin voi sitten antaa jo maistella kun saa kaikkea syödä, mutta miksi sitä pitää antaa jo vauvaikäiselle, joka ei käsitä edes sitä pyytää?
Itse kannoin vauva-aikana mukana kurkkutikkuja/maissinaksuja tms. vauvalle soveltuvaa sormiruokaa, jos hänellekin piti kahvilassa jotain antaa.
Eniten mua ihmetyttää tuo fanaattisuus imetyksen ja purkkiruokien ym. suhteen.. kun toisessa ääripäässä sitten kuitenkin annetaan jo noita herkkuja. Purkkiruuat ovat kuitenkin vauvalle soveltuvia ja niissä en nää mitään pahaa. En myöskään äidinmaidonkorvikkeissa. Vauvan ruokaahan ne ovat. Perusruokaa.. ja terveellisiä.
Kommentit (44)
Turha opettaa huonoille tavoille. Kukaanhan meistä ei tarvitse pullaa, jäätelöä, keksejä, limuja yms yms eli miksi ihmeessä niitä pitää antaa pienelle lapselle.
useampia isosisaruksia, mutta silti reilu 1v ei saa samoja herkkuja kuin nämä tai me aikuiset. Tosin eipä noista lapsista kukaan vielä saa olutta tms alkoa tai tupakkaakaan, vaikka ehkä vois hyvätlä maistuakin.
Turha opettaa huonoille tavoille. Kukaanhan meistä ei tarvitse pullaa, jäätelöä, keksejä, limuja yms yms eli miksi ihmeessä niitä pitää antaa pienelle lapselle.
Jos opetat lapsen alusta asti siihen, että herkut ovat vain huono tapa, joita tulee välttää, niin kahtakauheammin se niitä rupeaa haluamaan kun äidin silmä välttää.
Tästä syystä meillä syödään herkkuja kohtuudella, ei ole erityistä karkkipäivää jne. Jos meille tulee lapsi, joka ei kotona saa herkkuja, se haluaisi mättää meillä mahan täyteen, eikä osaa syödä kohtuudella.
Tästähän on tehty joskus joku tutkimuskin: karkkipäivän karkit muuttuvat joillakin myöhemmin perjantaipulloksi. Viinaakaan ei osata ottaa kohtuudella, vaan silloin kun on "lupa", herkutellaan ihan tosissaan.
puhuttu edes mistään sormiruoasta ja maissinaksuja tuskin olikaan.
ei se vauva jädestä ja pullasta mikskään mee, ei ainakaan tukehdu.
En silti antanut jädeä ja karkkia etc. lisäaineshaibaa hänelle ekan kolmen vuoden aikana.
jos ne annetaan aterioiden yhteydessä tai niiden jälkeen annetaan ksylitolia. Hampaita pilaavat toistuvat happohyökkäykset, eli suomeksi napostelu.
Ei meilläkään esikoinen ole osannut vaatia herkkuja vauvan, pikkusisaren kanssa eri juttu. Ei tosin vielä puolivuotiaana, mutta 9-10 kk ikäisenä kylläkin. Ja koska satunnaisesta herkkupalasta ei ole haittaa, ei sellaista toki ole kielletty.
Meillä muutenkin on pyritty herkkuihin ja syömiseen pitämään mutkaton asenne. Ei olla tehty herkuista mitään salattua nautintoa tai kiellettyä pahetta. Niitä ei ole alettu paheksumaan eikä kenenkään ole tarvinnut niiden perään itkeä.
Yllätys, yllätys, tämä on johtanut siihen, että meidän lapset eivät ole makean perään. Nytkin pöydällä on karkkipussi ja kulhossa jäljellä joulun konvehteja, eikä kukaan niitä syö tai niiden perään kinua. Sama fanaattisuutta välttävä linja on toiminut myös tv:n, tietokoneen jne. kanssa, kun niistä ei tehdä kiellettyä hedelmää, ei se lapsillakaan mene överiksi, vaan oppivat järkevän suhtautumisen.
mutta kyllä mäkin pidän erikoisena sitä (lähipiirissä useita), että vauvavuosi ensin ollaan äärettömän tarkkoja, hysteerisiä ja fanaattisia kaikkeen vauvaan ja suosituksiin liittyen. Kukaan muu ei saa koskea jne. Mutta kun 1 v tulee mittariin on ruokana pitserian pitsat, ranskalaiset, tulee karkkipäivät, lapsi menee heti hoitoon jne. Siis vaikea kuvitella vanhempia samoiksi, jotka hoitivat sitä vauvaa
perusteluina että eivät ole pienten ruokaa. Eivätkä saa nytkään herkkuja aina kun haluavat.
Yllätys, yllätys, tämä on johtanut siihen, että meidän lapset eivät ole makean perään. Nytkin pöydällä on karkkipussi ja kulhossa jäljellä joulun konvehteja, eikä kukaan niitä syö tai niiden perään kinua. Sama fanaattisuutta välttävä linja on toiminut myös tv:n, tietokoneen jne. kanssa, kun niistä ei tehdä kiellettyä hedelmää, ei se lapsillakaan mene överiksi, vaan oppivat järkevän suhtautumisen.
Ei meilläkään esikoinen ole osannut vaatia herkkuja vauvan, pikkusisaren kanssa eri juttu. Ei tosin vielä puolivuotiaana, mutta 9-10 kk ikäisenä kylläkin. Ja koska satunnaisesta herkkupalasta ei ole haittaa, ei sellaista toki ole kielletty. Meillä muutenkin on pyritty herkkuihin ja syömiseen pitämään mutkaton asenne. Ei olla tehty herkuista mitään salattua nautintoa tai kiellettyä pahetta. Niitä ei ole alettu paheksumaan eikä kenenkään ole tarvinnut niiden perään itkeä. Yllätys, yllätys, tämä on johtanut siihen, että meidän lapset eivät ole makean perään. Nytkin pöydällä on karkkipussi ja kulhossa jäljellä joulun konvehteja, eikä kukaan niitä syö tai niiden perään kinua. Sama fanaattisuutta välttävä linja on toiminut myös tv:n, tietokoneen jne. kanssa, kun niistä ei tehdä kiellettyä hedelmää, ei se lapsillakaan mene överiksi, vaan oppivat järkevän suhtautumisen.
t. 13
Minä muuten kirjoitin tuon tekstin myös tuosta perjantaipullosta.
Katselin aika pitkään, kun tuttavaäiti antoi kesän ensimmäisen jätskin lapselleen. Ikää oli silloin 8 kk. Itse ei olisi tullut mieleenkään antaa.
Siis herkut ei pilaa hampaita jos ne annetaan aterioiden yhteydessä tai niiden jälkeen annetaan ksylitolia. Hampaita pilaavat toistuvat happohyökkäykset, eli suomeksi napostelu.
vietyä niin hampaille ja lapselle sen parempi. ehtii niitä herkkuja syömään vaikka kuinka.
nykyään monella lapsella on jo reikiä maitohampaissa =(
lisäksi kaikissa valmis mössöissö on lisäaineita joita kukaan ei tarvitse. se on vaan kysymys siitä kuinka paljon kukakin viitsii tehdä itse. lapsi ei kää mistään vaille jos ei saa ensimmäisinä vuosinaan karkkeja, shipsejä eikä ranskalaisia saati jäätelöä.
äidinmaito on halvin ja luonnollisin vauvan ruoka ensimmäiset kuukaudet, nykyään suositellaan 4kk jo kiinteitä koska silloin herkkyys tuohon syömisen opetteluun alkaa. ei lisää allergioitakaan tutkimuksien mukaan.
väite että lapset jotka eivät pieninä saa herkkuja niitä enemmän myöhemmin haluaisivat. tajuatteko ettei se lapsi vielä ole tottunut niihin makeisiin eikä osaa niitä kaivata ennen kuin alkaa syömään. ei se ole fanaattisuutta että pitää niin kauan kuin voi turhuudet poissa lapsen suusta ja opettaa muutenkin terveet ruokatavat ne lapsi oppii jo pienenä, eri maut.
kyllä jokainen voi opettaa lapselleen mitä haluaa mutta meillä on karkkipäivä eikä lapsi paljoa karkkia syö, jäätelö kelpaa usein muttei aina, tunnen monia lapsia joilla on tuo käytäntö että saavat aina, pistelevät juuri silloin tällöin karkkia poskeen ohimennen=tapa ja se tosiaan niitä hampaita syö ja lisäkiloja tuo jo pienellekin..
ja maissinaksuja ja täysimetystä ja pottakoulua ja unikoulua ja perhepetiä yms.
Ja hyviä nuoria aikuisia heistä on tullut.
puhuttu edes mistään sormiruoasta ja maissinaksuja tuskin olikaan.
ei se vauva jädestä ja pullasta mikskään mee, ei ainakaan tukehdu.
perusteluina että eivät ole pienten ruokaa. Eivätkä saa nytkään herkkuja aina kun haluavat.
Mutta silloin, kun me muut herkutellaan ja lapsi itse osaa vaatia herkkua itselleenkin, en ole pitänyt perusteltuna kieltää lapselta maistamasta pientä herkkupalaa.
Itse olen huomannut saman kuin joku muukin kommentoija, että fanaattisten vanhempien lapset vetävät monesti ihan överiksi silloin, kun joskus harvoin karkkia tms. saavat. Ei tietysti kaikki, mutta silmiinpistävän moni tuttavapiirissä.
Hampaista meillä pidetään hyvää huolta hyvällä hammashygienialla, estämällä kariesbakteerin pääseminen lasten hampaisiin, välttämällä napostelua (herkut jälkiruokana) jne. Yhtäkään reikää ei lapsillamme hampaissaan ole ja ollaan kaikki normaalipainoisia.
28
ei ole fanaattista vaan järkevää siirtää ne herkut vähän myöhemmäksi, ei antaa vauvalle. kuten sanottu jokainen tyylillään, fanaattisia en ole nähnyt mutta näiä jotka haluaisivat jo vauvalle tikkarin suuhun olen.
Ja minun 10-vuotias tyytyi kahteen, kun sanoin että ei liikaa herkkuja, kaksi keksiä riittää. Mutta hän saikin ekat herkut ehkä noin 3-vuotiaana, tosin en ole varma, onko sillä merkitystä.
ei ole fanaattista vaan järkevää siirtää ne herkut vähän myöhemmäksi, ei antaa vauvalle. kuten sanottu jokainen tyylillään, fanaattisia en ole nähnyt mutta näiä jotka haluaisivat jo vauvalle tikkarin suuhun olen.
joidenka yli 3vuotiaatkaan eivät ole vielä saaneet pillimehua, eikä muitakaan herkkuja. Säälittää noi lapset kun tulevat muiden lasten synttäreille, niin syövät sitten yksin jotain rusinoita kun muut syö täytekakkua. En vaan kertakaikkiaan pysty ymmärtään mitä niin oahaa siinä on että lapsi esim juhlissa vähän herkuttelee? Tollasille lapsille tulee ihan kieroutunut suhde herkkuihin ja sekoavat varmaan isompana kun niitä saavat.
Lisäksi näin sivusta katsottuna nämän yli 3vuotiaat jotka eivät saa herkutella vaikuttavat vähän hitailta. Jotenkin tahdottomilta lampailta, jotka tyytyvät äidin ja isän sanaan eivätkä kyseenalaista yhtään sitä, että muut puolta pienemmät saavat jo herkutella. Vaikuttavat siis jotenkin hönöiltä. Itse en olisi ainakaan yhtään ylpeä jos lapseni olisi niin höhlä, kyllä pitää jo tuossa iässä vähän leikata.
fanaattinen? Minuunko näissä joissain viitataan? Ei siis minusta välttämättä ole outoa tai paha se fanaattisuus karkin välttelemisessä vaan mä en ymmärrä sitä, että heti, kun 1v tulee mittariin, niin pääasiallinen ravinto on jo pitsaa, ranskalaisia, karkit otetaan heti säännöllisesti käyttöön jne. Eli 11 kk 29 pv -ikäinen on vielä ihan vauva ja 1 v 2 päivää se on ISO, joka saa monta kertaa viikossa roskaruokaa päivähoidon jälkeen.
ei ole mitään haittaa, jos lapsi totutetaan jo 7kk iästä sokerisiin ja rasvaisiin makuannoksiin, joita pian oppii kahvipöydissä itsekin vaatimaan!?
Ja sitten Suomessa on huolestuttavan paljon ylipaino-ongelmaisia lapsia ja nuoria. Ja tällähän ei ole mitään tekemistä opittujen makutottumusten kanssa...vai!?