Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nuori uusi äiti kaipaa neuvontaa

Vierailija
07.01.2012 |

Eli kaipaisin teiltä kokeneemmilta tai muuten asiasta tietäviltä vastausta muutamaan mieltäni painavaann kysymukseen.

Minulla on 8kk vanha tyttövauva joka ihanuudestaan huolimatta aiheuttaa meille paljon huonosti nukuttuja öitä. Neiti kun on alkanut heräilemään tunnin-parin välein, eikä rauhotu ennenkun pääsee rinnalle ja meidän sänkyyn nukkumaan. Jos hänet siirtää pinnasänkyyn hän yleensä herää ja nostaa mekkalan. Olisiko teille tähän vinkkejä?

2. kysymys. Voisinko jo pikkuhiljaa alkaa lopettelemaan imettämistä. Olen tuskaillut oman painoni kanssa kun se vaan laskee ja laskee (nyt 49 kiloa). Vaikka kuinka yritän syödä niin en saa sitä nousemaan. liikun kuitenkin paljon, olen joo miettinyt liikunnan vähentämistä, muttakun se on henkisesti minulle tärkeä asia, sekä meidän parisuhteen yhteinen kantava voima. Haluaisin myös alkaa syömään yhdistelmä pillereitä kun mini pillerit eivät oikein sovi minulle. Toivon ettette leimaa minua itsekkääksi, kysyn vain mielipidettä.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
07.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvästi hän tarvitsee läheisyyttä, jos alkaa huutaa omaan sänkyyn laitettaessa. Kokeilette sitten vaikka parin kk:n päästä omaa sänkyä uudelleen.

Mä voisin antaa sulle vinkkejä imettäjän ruokavalioon, mutta jos haluat muutenkin lopettaa, niin en ala väkisin tuputtaa :)

Vierailija
2/26 |
07.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit aivan hyvin hyvin lopettaa imettämisen. Olethan jo ihmettänyt 8kk ja lapsesi syö jo kiinteää ravintoa. Uskon, että imettämisen lopettamisen myötä myös yöunet rauhoittuvat. Lapsesi hakee rinnasta lohtua, ei niinkään ravintoa. Voitte opettaa lapsen nukkumaan pinnasänkyynsä lempeällä unikoululla, ohjeita esim. tuolla: http://www.mll.fi/vanhempainnetti/tietokulma/uni_ja_ravitsemus/uni/koti….

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
07.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme sitä kyllä miettineet, mutta emme oikein kumpikaan saa nukuttua kun vauva on siinä välissä. Hän on kyllä siinä paljon nukkunut. Neiti kun potkii,pyörii ja kääntyilee paljon. Sen lisäksi kun hän tietää että on ruokaa lähellä, hän söisi koko ajan. Anna ihmeessä vinkkejä, kaiken otan vastaan :) kiitos

Vierailija
4/26 |
07.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme myös unikoulua kokeileet, mutta huuto jatkuun kunnes hän pääsee syliin ja takaisin ei sitten ole laittamista. Ja varsinkin yöllä itselläni ei voimat riitä tunnin tassutteluun.

Luuletteko että toiseen huoneeseen siirtäminen auttaisi?. Ehkä se tassuttelu olisi tehokkaampaa niin?

Niin ja kiitos kun vastailette

Vierailija
5/26 |
07.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka alkaa noihin aikoihin ja sitten katoaa. en osaa neuvoa muuta kuin kärsivällisyyttä. Valvottu on meilläkin, joskus enemmän ja joskus vähemmän kausittain, hampaat, kehitys jne syynä. Lapsi nyt vuoden tasan ja heräilyt vähentyneet.

Tuo toinen kysymys: Jos liikunta on sinulle tärkeää, älä lopeta sitä. Ole rauhassa itsekäs tässä asiassa, sinun hyvinvointisi näkyy myös lapsen hyvinvoinnissa. Jos pillerit eivät sovi, vaihda ihmeessä. Ja ne pilleritkin saattavat nostaa painoa... Ja ole onnelllinen ettet taistele ylipainoa vastaan vaan alipainon ;)

Vierailija
6/26 |
07.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monissa pinnasängyissä toisen reunan saa kokonaan pois, ja pohjan vanhempien sängyn korkeudelle. Silloin lapsen sänky on helppo laittaa oman sängyn viereen, vaikka seinän väliin puristuksiin. Silloin lapsi saa nukkua vieressä, kun sitä ehdottomasti kaipaa, ja te saatte lisätilaa.

Noin pieneltä ei voi vielä vaatia täysiä yöunia, vaan sen kanssa pitää jaksaa, tiedän että se aika on todella rankkaa. Pystyisitkö nukkumaan päivällä kun vauvakin nukkuu? Unikoulua en missään nimessä suosittele, mikään mihin liittyy vauvan huudatusta ei toimi. Lyhyet pakon edessä olevat itkukohtaukset ovat eri asia, jos on vaikka pakko käydä suihkussa niin että vauva odottelee sitterissä kylpyhuoneessa tai muuta vastaavaa.

Sinulla on hyvä syy lopetella imetystä, suosittelen että lopetat yöimetyksen ja kokeilet pulloa. Jos yösyötöt ovat juuri ne, joita vauvasi tarvitsee, lopeta pelkästään ensin päiväimetykset. Vauvasi on jo pian siinä iässä, että voit aloittaa lehmänmaidon antamisen. Tsemppiä todella paljon! Pyytäkää apua jos vain mahdollista, että saat nukuttua joskus!

Vierailija
7/26 |
07.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli vauva oli siinä tosi lähellä, pystyin helposti pinnojen välistä silittää ja laittaa tutin suuhun, jos oli yöllä levoton. Suosittelen tuota tassuttelua ja pinnasänkyyn opettamista, jso tuntuu, että oma yöuni häiriintyy, kun lapsi on vieressä. Imettämisen lopettamista ei myöskään kannata pelätä. Ensimmäinen yö ilman rintaa voi olla hyvinkin levoton, mutta johdonmukaisuus ja päätöksessäpysyminen kantaa hyvin nopeasti hedelmää ja yöuni rauhoittuu!

Vierailija
8/26 |
07.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauvasi on kuitenkin niin pieni vielä. Imetyssuositus on sinne vuoden ikään ja yli jos perhe niin halúaa, siitä on ihan tutkitusti hyötyä sekä sinulle että vauvalle. vauvalla on nyt ehkä alkanut eroahdistus ja pahinta mitä voit tehdä, on alkaa "kouluttaa" omaan sänkyyn tms kun juuri eniten läheisyyttä tarvitsee. Ota viereen, anna tissiä aina kun haluaa ja mieti asiaa parin kuukauden päästä uudelleen ;)

Mutta mä olenkin vaan neljän lapsen äiti joka ei mitään mistään ymmärrä.

Vierailija
9/26 |
07.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

8kk on mielestäni jo hyvin!! Samalla yötkin varmasti rauhoittuvat ja imetyksen loputtua voitte kokeilla lempeää unikoulua, joten kannatan jo aiemmin samoilla linjoilla ollutta vastaajaa. En kuitenkaan suosittele molempia samaan rytäkkään, vaan antakaa pienelle aikaa tottua tissistä luopumiseen ja vasta sitten unikoulua, voi olla ettette unikoulua enää sitten tarvitsekaan :) Pikkuinen haluaa roikkua tississä saadakseen läheisyyttä ja herää kun tissi katoaa suusta ja haluaa taas tissille, kun tissi ei enää ole vaihtoehto, unet rauhoittuvat kun ei enää muista kaivata sitä :) Tsemppiä ja rauhallisempia öitä!

Vierailija
10/26 |
07.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistuttaisin, ettei unikoulu tarkoita aina lapsen huudattamista. On eri asia tyynnyttää lapsi eleettömästi tassuttelemalla kuin jättää hänet yksin pimeään huoneeseen itkemään.

Koska saamasi vihjeet ja ohjeet ovat niin kovin ristiriitaisia, neuvoisin sinua luottamaan omaan äidinvaistoosi! Se on yleensä oikeassa. Sinä itse parhaiten tiedät, mitä sinä ja lapsesi tarvitsette. Yhtä ainoaa oikeaa tietä ja ratkaisua ei ole.

Vierailija
11/26 |
07.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna ihmeessä vinkkejä, kaiken otan vastaan :) kiitos

(tai mikä mä nyt oon, raskausaikana aloin syödä taas kalaa), joten nämä mun vinkit ovat vähän siihen painottuneet. Mä oon kuitenkin saanut pidettyä maidontulon hyvänä (mulla ehtyy helposti) ja painon tippumatta syömällä paljon proteeinia ja rasvaa. Syön kyllä sitten kasviksiakin vastapainoksi. Esim. aamulla syön 2 tai jopa 3 munaa, joko paistettuna rasvassa tai sitten keitettynä. Jos en syö aamulla leipää tai puuroa (jossa rasvaa mukana), syön kasviksia, joiden päälle laitan öljyistä salaatinkastiketta. Kananmunia syön muutenkin välipaloina kaikissa muodoissa, samoin pähkinöitä, enkä vain kourallista, vaan useamman kourallisen.

Syön kyllä hiilareitakin, mutta leivänsyöntiä on tullut nyt vähennettyä, koska oon maidottomalla vauvan refluksin takia. Mulle Oivariini on ainoa oikea levite, kaikki muut on yöks. Koska olen jättänyt maitotuotteet (käytän lähinnä vain juustoa ja levitettä) pois, olen joutunut oikeasti miettimään, mistä rasvaa tilalle. Teen paljon kookosmaitopohjaisia ruokia, ja paistan ruuan lisukkeeksi kasviksia RUNSAASSA öljyssä.

Varmaan satsaatkin ruokavalioosi, kun kerran liikut paljon, mutta mä suosittelisin ehdottomasti kananmunaa, rasvaa ja rasvaista kalaa. Liikunnasta ei kyllä kannata tinkiä, eikä tietenkään väkisin imettää, jos paino tippuu.

Vierailija
12/26 |
07.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on monille vauvoille (ja vanhemmille!) aika hankalaa aikaa. Lapsi oppii niin paljon uusia taitoja, että ne tulevat helposti uniin. Myös hampaiden puhkeaminen tekee varsinkin öistä tosi levottomia. Henkisesti lapsi alkaa tulla yhdeksän kuukauden eroahdistusvaiheeseen, ja voi olla että hän tarvitsee jatkuvasti läheisyyttä ja hoivaa, eikä yhtään viihdy "yksikseen". Tämä vaihe kyllä helpottaa ajan kanssa. Yöksi kannattaa antaa kokeilumielessä kipulääkettä ja nostaa vähän sängynpäätyä ja katsoa onko sillä vaikutusta (hampaiden vuoksi turvonneet limakalvot voivat aiheuttaa paineen tunteen korviin, joka on lapsesta tosi ikävää) . Jos lapsi on kovin itkuinen, kannattaa tarkistuttaa korvat - jokus korvatulehdus ei oireile juuri muuten kuin lapsen yöitkuina, ainakaan meillä.

Toi viereen nukuttaminen on sitten ihan teidän omassa päätöksessä. Tämä on monille juuri sellainen vaihe, että periaatteet lapsen nukuttamisesta aina omaan sänkyyn kaatuu, kun univelkaa tulee riittävästi. Yöllä sitä vaan haluaa nukkua eikä kanniskella lasta. Meillä on tehty niin, että nukun vauvan kanssa vierashuoneen sängyssä jos yö on hirveän levoton, mut aina katsotaan kuitenkin, nukkuisko vauva myös omassa sängyssään pienellä rauhoittelulla. Esikoinen jäi nukkumaan viereen juuri tuostä yhdeksän kuukauden kehitysvaiheesta eteenpäin n. vuodeksi, mut pienempi lapsi nukkuu omassa sängyssään aina kun se on mitenkään mahdollista.

Tohon imetykseen en sano mitään, se on täysin sinun oma päätöksesi, eikä kuulu kenellekään muulle. Liikuntaa et missään nimessä lopeta, jokaisen äidin on pidettävä itsestään huolta. Miten edes jaksaisit hoitaa lasta, jos et välillä pääsisi liikkumaan?

Vierailija
13/26 |
07.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

imettämisen, mutta pitäisin vauvan vieressä. Se on vielä niin pieni, että haluaa lämpöä ja läheisyyttä yölläkin.

Siirtäisin sängyn seinän viereen, jolloin vauvan ei tartteisi olla keskellä ja toinen saisi aina kunnon unet. Paikkaa voisi sitten vaihdella.

Ja sitten vaan hyväksyisin sen, että yöunet ovat huonot vielä jonkun aikaa ja että päivällä saa sen takia olla vähän toistaitoinen.

Vierailija
14/26 |
07.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauvasi on kuitenkin niin pieni vielä. Imetyssuositus on sinne vuoden ikään ja yli jos perhe niin halúaa, siitä on ihan tutkitusti hyötyä sekä sinulle että vauvalle. vauvalla on nyt ehkä alkanut eroahdistus ja pahinta mitä voit tehdä, on alkaa "kouluttaa" omaan sänkyyn tms kun juuri eniten läheisyyttä tarvitsee. Ota viereen, anna tissiä aina kun haluaa ja mieti asiaa parin kuukauden päästä uudelleen ;)

Itse menin töihin juuri, kun lapsella oli pahin 8kk eroahdinko päällä ja samaan aikaan lopetin myös imettämisen. Tämä lapsi on nyt 3-vuotiaana todella iloinen, reipas ja luottavainen. Jotakin meni siis varmaan pieleen..

Vierailija
15/26 |
07.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tassuttelu tosiaan vaatii jokusen päivän (ja yön) itseltä voimia, päättäväisyyttä ja sitoutuneisuutta. Ja kuten joku jo kommentoi, niin 8kk iässä kyse voi olla eroahdistuksestakin. Itse toteutin tassuttelu-unikoulun pojalla, kun poika oli 1v1kk, mutta meillä oli ongelmana nukahtaminen. Poika oppi kolmessa illassa nukahtamaan itsekseen, ja yöheräilyt vähentyivät samalla radikaalisti (oppi nukahtamaan itsekseen, jos heräsi yöllä). Eli jos jaksaisitte vielä pari kuukautta, niin tassuttelu saattaisi olla helpompi toteuttaa.

Ja ei, tassuttelu ei todellakaan tarkoita sitä, että lapsi jätettäisiin yksin itkemään.

Vierailija
16/26 |
07.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse menin töihin juuri, kun lapsella oli pahin 8kk eroahdinko päällä ja samaan aikaan lopetin myös imettämisen. Tämä lapsi on nyt 3-vuotiaana todella iloinen, reipas ja luottavainen. Jotakin meni siis varmaan pieleen..

Itse en kyllä ikipäivänä saattaisi tehdä noin.

Vierailija
17/26 |
07.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei haittaa vaikka on hiukan ristiriitaisia neuvoja, on kuitenkin erilaisia perheitä ja erilaisia vauvoja :)

Taidetaan ensin kokeilla jos minä ja vauva menisimme omaan huoneseen niin isä ainakin voisi levätä. jospa siinä pinnasängyn voisi laittaa sängyn viereen :) kauhean helpottava kuulla että muillakin on samoja ongelmia ajattelin jo että itse olen ongelman aiheuttanut kun olen antanut nukahtaa viereen. Pelkään vain että jos nyt annan nukkua vieressä, hän jää siihen vielä 4 vuotiaaksi saakka kuten ystävälläni kävi ja nyt pois opettaminen on erittäin hankalaa.

Jos voin vielä kysyä, että onko teillä vauvat syöneet peukkua? meilläkun tutti ei millään kelpaa mutta lohtua haetaann peukalosta, lähinnä vain unten aikaan. Onko tälle tehtävä jotain ja mitä?

Vierailija
18/26 |
07.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkään vain että jos nyt annan nukkua vieressä, hän jää siihen vielä 4 vuotiaaksi saakka kuten ystävälläni kävi ja nyt pois opettaminen on erittäin hankalaa.

ja lähipiirilläni on ainakin se kokemus, että kun lapsi saa tarpeeksi läheisyyttä ja vanhemmat ovat tavallisia, enimmäkseen tasapainoisia ihmisiä, lapsi uskaltaa siirtyä vieressä nukkumisesta omaan sänkyyn.

Älä siis huoli! Jos vauva tarvitsee läheisyyttä, hän ottaa sen kyllä jotenkin muuten, ja se "muuten" saattaa olla jo paljon hankalampaa!

Vierailija
19/26 |
07.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin voiko tuonikäinen (tai yleensäkään minkään ikäinen!!) saada liikaa läheisyyttä? :)

Miksi ette vaan hanki vähän isompaa sänkyä, jotta ei tartte sun nukkua erillään miehestäsi? Ja lapsi sun ja seinän väliin? :)

Vierailija
20/26 |
07.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta, kun me siirsimme meidän tytön reilun 4kk iässä omaan sänkyyn, laitoin neidin pään lähelle oman yöpaidan, joka oli ollut yön tai kaksi itselläni. Siihen oli hyvin tarttunut tuttu ja turvallinen tuoksu. :) Ja toki voit imetyksen lopettaa. Rauhassa lopettelette ja totutat vauvan juomaan korviketta tuttipullosta. Toivottavasti kaikki menee hyvin! :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yhdeksän