Ystävä vänkää, että hänen lapsensa on täysin valmis päivähoitoon
ollessaan 11 kk. Ja että olen täysin hakoteillä väittäessäni, että on viisaampaa pitää lapseni kotona 3-vuotiaaksi, kuten itse olen päätynyt tekemään sekä esikoiseni että tämän toisen kanssa.
No, kukin tyylillään, mutta! Voi olla, että olen väärässä ja oma nuorempi (nyt 2,5vuotta) olisi jo valmis tarhaan, mutta miten hän ei näe, että myös HÄN voi olla väärässä, ja hänen vuotikkaansa ei kenties voikaan hyvin päiväkodissa? Kuinka kehtaisi napauttaa takaisin, että kuule kyllä tässä voit sinäkin olla väärässä.
Kommentit (11)
ihanko totta ihmiset kinaa tästä asiasta tosielämässäkin?
Eikö omaan mieleesi tullut, että ystäväsi tekee ihan omat ratkaisunsa ja sun tehtävänäsi ei todellakaan ole niitä mollata. Sun tehtävänäs on pitää turpa kiinni jos ei ole parempaa sanottavaa.
Itse pidin esikoisen kotona 2v 8kk asti ja nuorempi meni päiväkotiin 1v. Isommalla oli hankaluuksia sopeutumisessa, koska oli jo niin ehtinyt tottua siihen, että äiti hoitaa kotona. Nuoremmalla ei ollut sopeutumisessa mitään ongelmaa. Ja kato joidenkin vaan pitää käydä töissä ja maksaa laskut.
Ehkä hoitoon vienti on hänelle niin rankkaa, että puolustelee sitä näin? En usko kenenkään normaalin ihmisen vievän vuoden vanhaa hoitoon jos ei aivan pakko ole.
Kuten totesit, voi olla ettei hänen lapsensa ole vielä valmis tai sinun lapsesi jo olisi, mutta mikä oli ongelma? Miksi luulet, että päädytte asiassa yhteen yhteiseen mielipiteeseen tai on olemassa yksi absoluuttinen totuus, joka on teistä jommalla kummalla? Miksi kaverin pitää vängätä tai sinun napauttaa? Pidä lapsesi kotona ja anna ystäväsi viedä lapsensa hoitoon ja olkaa molemmat tyytyväisiä siihen, että saatte elää omaa elämäänne eikä teidän tarvitse elää toistenne elämiä. Keskittykää siihen mitä hyvää ystävyyssuhteessanne on erottavien tekijöiden sijaan!
Eikö sinulla ole sisälukutaitoa? HÄNHÄN tästä minulle purnaa, itse en ole ottanut kantaa ollenkaan. Mietin vaan tykönäni, että eikö ole mahdollista että hänkin on väärässä, enkä minä.
ap
Eikä missään ole yleistä ohjetta että lapsen olisi parempi olla kotona 3- vuotiaaksi saakka.
Puhut nyt siitä että yksi lapsetterapeutti on puhunut omaa kantaansa ja siitä että lapsi joka ei käy KUNNALLISESSA hoidossa alle 3- vuotiaana (ja mene pienten ryhmään) sitä tuetaan.
Eli sotket asioita keskenään.
Ei ole kovin montaa vuosikymmentä mennyt että voi jäädä kotiin ja työpaikka säilyy sen valinnan takia. Työhön on menty kun lapsi 3 kk, tämä siis vastaa äitiysloman päättymistä. Edes vanhempainvapaata ei ole pidetty.
Meillä on lapsia ollut alle 1- vuotiaana tarhassa ja TADAA: ovat viihtyneet! Aamulla innoissaan ja päivällä kun on syöneet ja nukkuneet niin innoissaan kotiin.
Yhtälailla on osa lapsista ollut kotona pidempään ja TADAA: taas ovat viihtyneet!
Naputa kuule ihan suoraan, näytä miten ihmeelliset ajatukset sinulla onkaan.
ja mietteliääksi päätökseni kanssa, koska pidän häntä hyvänä vanhempana. Hän ei VARMASTI huuda lapselleen, mutta tosiaan pitää lastaan täysin kyvykkäänä hoitoon ja se minua tässä nyt kiusaa, että ovatko näkemykseni liian jyrkät. Paitsi että en nyt kuitenkaan kadu päätöstäni, mutta jos tulee kolmas, niin ehkä mietin sitten vielä vähän pidempään..
ap
Se alotti!!! Ei ole mun vika!!!! Voi jessus sentään millaisia kakaroita tälläkikn palstalla pesii. Olisitkohan itse jo kypsä tarhaan?
Mene muualle, tai keksi jotain tekemistä, esim vietä aikaa lastesi kanssa. Jotka tosin varmaan ovat aivan häiriintyneitä, jos ovat sinuun tulleet.
ja mietteliääksi päätökseni kanssa, koska pidän häntä hyvänä vanhempana. Hän ei VARMASTI huuda lapselleen, mutta tosiaan pitää lastaan täysin kyvykkäänä hoitoon ja se minua tässä nyt kiusaa, että ovatko näkemykseni liian jyrkät. Paitsi että en nyt kuitenkaan kadu päätöstäni, mutta jos tulee kolmas, niin ehkä mietin sitten vielä vähän pidempään.. ap
Mutta voisiko olla niin, etta toki lapsi pystyy menemaan hoitoon noin vuoden ikaisena ilman mitaan erikoisia seuraamuksia, mutta tietysti on kaikille (eli vanhemmille ja lapselle) mukavaa, jos aidilla tai isalla on mahdollisuus olla kokopaivatoimisesti lapsensa kanssa 3-vuotiaaksi? Itse ajattelen suurin piirtein noin ja sen ajatusmallin perusteella olisitte molemmat oikeassa.
Eikö sinulla ole sisälukutaitoa? HÄNHÄN tästä minulle purnaa, itse en ole ottanut kantaa ollenkaan. Mietin vaan tykönäni, että eikö ole mahdollista että hänkin on väärässä, enkä minä.
ap
Kehityspsykologinen fakta on kuitenkin että 11kk lapsi tarvitsee äidin jatkuvaa läsnäoloa normaalissa kehityksessä.Jos äiti ei jaksa hoitaa niin toivottavasti lapsella mahdollisuus kiinnittyä merkitsevään hoitajaan.Näin monen lapsen kohdalla korvikeäiti on löytynyt.Aivan varmaa on kuitenkin ettei ole olemassa 11kkta lasta joka olisi kehityksellisesti VALMIS ryhmähoitoon.Vanhempien tarpeet ja perheen tilanne on sitten asia erikseen ja jokainen toivottavasti pyrkii tekemään lapsen hoitoratkaisut niin että lapsen tarpeet ovat kuitenkin etusijalla.Ystävälläsi on tarve vääristää todellisuutta. Olisiko niin että hän itse vienyt omat lapsensa varhain hoitoon?Ei ole epätavallista että juuri nämä äidit hyvinkin raivokkaasti puhuvat aikaisen hoidon puolesta koska haluavat myös itselleen vakuuttaa että tehneet oikean ratkaisun, samalla kun varmasti jokainen äiti sydämessään tuntee että 11k on liian varhain erota pitkiksi päiviksi lapsesta.
Jollekin voi kotona oleminen olla niin kamalaa, että muuttuu tyranniäidiksi/ -isäksi ja silloin ei kotona olemisesta ole kuin haittaa kaikille.
Parhaassa tapauksessa tietysti kotona oleminen vanhemman kanssa on ihanteellista.