Naapurin puu on nyt n, puoltoista viikkoa lojunut meidän pihalla.
Vituttaa! Kohta mä haen moottorisahan ja pilkon sen itse kappalaisiksi ja omiksi polttopuiksi kun ei helvetti itse tee asian eteen mitään.
Kommentit (29)
kun puun omistaja ei kerran ole mitään tehnyt asian eteen moneen viikkoon. Sehän rumentaa pihamaatanne ja on tiellä, joten siitä on teille haittaa.
Laita haloiksi vaan ja pidä itselläsi. Jos naapuri asiasta kyselee, niin toteat vain, että sinun pihallasi, sinä pilkoit. Jos naapuri haluaa halkonsa takaisin, joutuu maksamaan ensinnäkin säilytysvuokraa parilta viikolta sekä pilkkomiskulut. Luulenpa, että naapuri aika nolona lähtee siitä tilanteesta pois...
Esim aamulla, että jos puu ei ole iltaan mennessä kadonnut pihalta, teet siitä itsellesi polttopuita ja asia on sitten loppuun käsitelty.
Muista mainita, että jos naapuri päättää kuitenkin pilkkoa puun itselleen, hänen täytyy ensin siirtää se omalle puolelleen koska muuten siitä jää teidän pihalle sahanpurusotkua.
naapurin kanssa eikä manata täällä?
Itse asiassa naapurillasi ei ole edes mitään oikeutta tulla hakemaan puuta pois sinun pihaltasi, jos et erikseen pyydä.
En nyt ala etsimään tähän mitään metsälakia, mutta noin se menee, että kaatuneen puun omistussuhde muuttuu keskellä rajaa. Sinä voit aivan laillisesti sahata puun poikki rajan keskikohdalta ja tehdä omalle osuudellesi mitä tahdot.
Laita vaikka polttopuuksi, jos se ei ole terve tammi, visakoivu tai joku muu semmoinen puu, joka voisi olla arvokkaampi kilohinnalla puusepälle myytynä.
Siis normaali tapa kai olisi, että olisit jutellu puun "aikataulusta" naapurin kanssa jo kun se kaatui. Ja jos se nyt ärsyttää, niin kai siltä naapurilta voi kysyä, mikä on suunnitelma. Ihme meininkiä manata täällä naapuria, jos ei puhua pysty. Vai missä te asutte, jos naapureille ei uskalla puhua.
Siis normaali tapa kai olisi, että olisit jutellu puun "aikataulusta" naapurin kanssa jo kun se kaatui. Ja jos se nyt ärsyttää, niin kai siltä naapurilta voi kysyä, mikä on suunnitelma. Ihme meininkiä manata täällä naapuria, jos ei puhua pysty. Vai missä te asutte, jos naapureille ei uskalla puhua.
Toisaalta mä olen sitä mieltä että kyllä naapurin pitäisi tajuta itse hakea puunsa toisen tontilta ilman että siitä pitää hänelle erikseen mennä sanomaan.
Toisaalta mä olen sitä mieltä että kyllä naapurin pitäisi tajuta itse hakea puunsa toisen tontilta ilman että siitä pitää hänelle erikseen mennä sanomaan.
Luultavasti naapuri tietää sen, mitä aloittaja ei tiedä: toisen tontilta ei saa mennä hakemaan puuta ilman maanomistajan lupaa. Ja puu muuttuu täsmälleen tontin tai tilan rajalla sen toisen omistajan puuksi.
Kaikki vaan eivät tunne metsälakeja, ja sitä kai sovelletaan kaupungissakin puiden omistuksen suhteen.
Jos naapurin puun oksat ulottuvat minun puolelleni, minulla on oikeus poistaa ne. Myös myrskyssä kaatunut puu on maanmistajan omaisuutta. Näin se menee, voitte ihan itse tarkistaa asian finlex-sivulta.
Luultavasti naapuri tietää sen, mitä aloittaja ei tiedä: toisen tontilta ei saa mennä hakemaan puuta ilman maanomistajan lupaa. Ja puu muuttuu täsmälleen tontin tai tilan rajalla sen toisen omistajan puuksi. Kaikki vaan eivät tunne metsälakeja, ja sitä kai sovelletaan kaupungissakin puiden omistuksen suhteen. Jos naapurin puun oksat ulottuvat minun puolelleni, minulla on oikeus poistaa ne. Myös myrskyssä kaatunut puu on maanmistajan omaisuutta. Näin se menee, voitte ihan itse tarkistaa asian finlex-sivulta.
Siellä väitetään, että kaatuneen puun poistosta vastaa sen, jonka maalla puu on kasvanut, ei siis se, jonka maalle puu on kaatunut. Toisaalta toisen maalle ei saa ilman lupaa mennä moottorisahan kanssa telmimään, joten ensin pitää pyytää ap:lta lupa hakkuutöihin.
a) Onko naapurilla moottorisahaa?
b) Osaako hän käsitellä kaatuneita puita?
c) Onko hän tilannut ammattilaisen tekemään työn?
Meidän kunnassa jotkut pösilöt laittoivat kunnan puita polttopuiksi kun ne olivat kaatuneet omalle tontille. Niin ei todellakaan olisi saanut tehdä, puut olivat edelleen kunnan omaisuutta ei kiinteistön omistajan.
Pelastuslaitoksen mukaan pyyntö tulla poistamaan puu pitää tulla naapureilta itseltään eli siltä, jonka tontille se on kaatunut. Vahingot korvaa myös naapurin vakuutus, ei meidän, jonka tontilta puu on kaatunut. Vain siinä tapauksessa, että puu olisi ollut laho ja olisimme tienneet sen mutta emme tehneet mitään etukäteen, vastuu olisi meidän.
Teidän tapauksessa siis naapuri ei saa tehdä mitään, ei kuulu tehdä mitään. Sen kun teet halkoja. Fiksumpaa on tietenkin olla asiallisesti yhteydessä naapuriin ja vaikka kysyä, että ok näin.
Kaatunut puu sen sijaan ei vaihda omistajaa tontin rajan mukaan.
Pelastuslaitoksen mukaan pyyntö tulla poistamaan puu pitää tulla naapureilta itseltään eli siltä, jonka tontille se on kaatunut. Vahingot korvaa myös naapurin vakuutus, ei meidän, jonka tontilta puu on kaatunut. Vain siinä tapauksessa, että puu olisi ollut laho ja olisimme tienneet sen mutta emme tehneet mitään etukäteen, vastuu olisi meidän.
Teidän tapauksessa siis naapuri ei saa tehdä mitään, ei kuulu tehdä mitään. Sen kun teet halkoja. Fiksumpaa on tietenkin olla asiallisesti yhteydessä naapuriin ja vaikka kysyä, että ok näin.
Pelastuslaitoksen mukaan pyyntö tulla poistamaan puu pitää tulla naapureilta itseltään eli siltä, jonka tontille se on kaatunut. Vahingot korvaa myös naapurin vakuutus, ei meidän, jonka tontilta puu on kaatunut. Vain siinä tapauksessa, että puu olisi ollut laho ja olisimme tienneet sen mutta emme tehneet mitään etukäteen, vastuu olisi meidän. Teidän tapauksessa siis naapuri ei saa tehdä mitään, ei kuulu tehdä mitään. Sen kun teet halkoja. Fiksumpaa on tietenkin olla asiallisesti yhteydessä naapuriin ja vaikka kysyä, että ok näin.
Se puu mennään poistamaan naapurin pihasta, joten siksi pyynnön tulee tulla naapurilta. Silti se puu on yhä teidän, eli sen omistusoikeus ei muutu siitä, että se on romahtanut naapurin pihalle.
Siksi sitä ei saa pilkkoa yhtään enempää kuin on pakko vaaran poistamiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti naapuri tietää sen, mitä aloittaja ei tiedä: toisen tontilta ei saa mennä hakemaan puuta ilman maanomistajan lupaa. Ja puu muuttuu täsmälleen tontin tai tilan rajalla sen toisen omistajan puuksi.
Kaikki vaan eivät tunne metsälakeja, ja sitä kai sovelletaan kaupungissakin puiden omistuksen suhteen.
Jos naapurin puun oksat ulottuvat minun puolelleni, minulla on oikeus poistaa ne. Myös myrskyssä kaatunut puu on maanmistajan omaisuutta. Näin se menee, voitte ihan itse tarkistaa asian finlex-sivulta.
Aivan oikein, naapurin puolelle kaatunutta ei saa mennä hakemaan ilman maanomistajan lupaa.
Väärin, jos puu kaatuu naapurin puolelle, puu on edelleen sen omaisuutta, kenenkä puolella se puu on kasvanut.
Jos naapuri pilkoo puunrungon jättää oksan risut meidän tontille . Niin meille kävi. Helvetti niin pisti niin hermon päälle. Käskin viedä risutkin meidän tontilta. Eipä tullut poistamaan, niin yhtenä päivänä otin ja heitin aidan ylitse kaikki paskat.
Puu kuuluu aina sille jonka puolelta kaatui, jos kaatui rajan yli tiedän tontille niin ensisijaisesti ilmoitat siitä naapurille ja kysyt poistaako hän itse puunsa vai poistaako se jonka puolelle kaatui. Jos kaatui teidän puolelle, etkä saa naapuria kiinni, voit itse katkaista teidän puolelle tulevan osan poikki ja siirtää sen naapurin puolelle mihin kuuluukin, mutta puuta et saa itsellesi varastaa.
Mitä naapuri sanoo kun olet jutellut hänen kanssaan puusta?
Olethan siis jutellut naapurisi kanssa.........................................
Vierailija kirjoitti:
Puu kuuluu aina sille jonka puolelta kaatui, jos kaatui rajan yli tiedän tontille niin ensisijaisesti ilmoitat siitä naapurille ja kysyt poistaako hän itse puunsa vai poistaako se jonka puolelle kaatui. Jos kaatui teidän puolelle, etkä saa naapuria kiinni, voit itse katkaista teidän puolelle tulevan osan poikki ja siirtää sen naapurin puolelle mihin kuuluukin, mutta puuta et saa itsellesi varastaa.
Luuletko todella että puu on samassa paikassa vielä 12 vuoden jälkeen?
Mulla on parempaa settiä. Moottorisaha on hyvä! Mutta se ei ole tarpeeksi kovaääninen. Tarvitset mikrofonin tai pari, ja monta kaappia, eli siis konserttitason audiovehkeitä, eli vahvistimen ja kaiuttimet. Niitä saa kai vuokralle musiikki-instrumenttiliikkeistä. Sitten vähän olutta mukaan kans. Seuraavana yönä voitkin sitten järjestää naapurille konsertin. Varmista ensin että he ovat kotona. Älä tosin liikaa vedä olutta, ettei käy köpelösti sahan kanssa. Maalaa bannerit kavereiden kanssa, niihin tulee "bändin" ja "tapahtuman" nimi. Sit vittuillessas yrität velottaa niiltä pääsylippumaksun kun yrittävät tulla sun yksityisfestareille.