Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako LOUNASKAHVILA? Miten ja millaisena??

Vierailija
06.01.2012 |

Asiantuntevia näkemyksiä ja kokemuksia kaipailen.... pk-seudusta kyse, ei mistään takahikiästä :)

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
06.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saahan sen kannattamaan, jos alue on oikea ja tuotteet myös. Eli kannattaa tähdätä johonkin, missä paljon firmoja (mieluiten haalari-porukkaa), jotka käyvät lounaalla. Perus kotiruoka (seisovasta pöydästä) puree etenkin duunarimiehiin. Plussaa tietysti, jos on tuoretta leipää/leivonnaista joka päivä saatavilla. Jos taas menet johonkin, missä on pelkkää istumatyötä tekevää naisporukkaa lounaalla, kannattaa valikoimaan kuulua ennemmin erilaisia ruokaisia salaatteja ym.

Vierailija
2/10 |
06.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut ihan hämmästynyt, kun paikka on lähes aina täynnä, vaikka ei todellakaan sijaitse kovin keskeisellä paikalla. Kyseessä toki tiheään asuttu kaupunginosa Helsingissä, mutta tässä lähellä ei ole erityisen paljon työpaikkoja tms., joten ajattelin aluksi, että tuskin tuo kahvila pitkään pystyssä pysyy, mutta olin väärässä.

Näihin plussapuoliin olen ainakin kiinnittänyt huomiota:

+ kahvilan pitäjät ovat ystävällisiä, iloisia ihmisiä, joilla on aikaa jutustella kävijöiden kanssa; tulija tuntee itsensä tervetulleeksi

+ tarjottavat ruoat ja leivonnaiset ovat melko simppeleitä, mutta persoonallisia; esim. vastapaistettuja lettuja saa milloin vain ja asiakkaiden toiveet otetaan huomioon

+ lounasruokana salaatteja ja keittoja kohtuuhintaan

+ kahvilan aukioloajat ovat sellaiset, että töidenkin jälkeen ehtii vielä pistäytyä; se on auki klo 18 asti, vaikka onkin periaatteessa lounaskahvila

+ kahvila on siisti ja ruoat tuoreita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
06.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tietysti tiedä, kuinka kannattavaa näin asiakaslähtöinen toiminta mahtaa olla, koska työntekijäkustannukset ovat suuret, mutta ainakin heillä on aina tupa täynnä. Kannattavuusnäkökulmasta olisi varmaan fiksumpaa ruokkia isoja massoja halvalla.

Vierailija
4/10 |
06.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos olet valmis tekemään itse toooosi paljon töitä, niin voit saada sen kannattamaan.

Ravintolasta n. 30 % liikevaihdosta menee tuotteeseen, eli raaka-aineisiin, 30 % henkilökunnan palkkoihin, ja sen jälkeen pitää maksaa vielä itse tilat, investoinnit, kalusteet saliin ja keittiöön jnejnejne. Katetta jää siis n. 10 - 15 % parhaimmillaankin. Joten myyntiä pitää olla tosi paljon, että homma kannattaa.

Vierailija
5/10 |
06.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hävikin minimointi ja järkevät aukioloajat suhteessa myyntiin.

Vierailija
6/10 |
06.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin siitä päätellen, kuinka iso vaihtuvuus noissa pienissä ei ketjuun kuuluvissa lounaspaikoissa on. Uusia tulee ja vanhoja kuolee aika kovaan tahtiin ainakin täällä Helsingissä. Lounasaika on aika lyhyt, arviolta klo 11-13 ja vaikka näyttää että ravintola on lounasaikaa täynnä, niin riittääkö se oikeasti kannattavan bisneksen tekoon?

Vierailija
7/10 |
06.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos olet valmis tekemään itse toooosi paljon töitä, niin voit saada sen kannattamaan.

Ravintolasta n. 30 % liikevaihdosta menee tuotteeseen, eli raaka-aineisiin, 30 % henkilökunnan palkkoihin, ja sen jälkeen pitää maksaa vielä itse tilat, investoinnit, kalusteet saliin ja keittiöön jnejnejne. Katetta jää siis n. 10 - 15 % parhaimmillaankin. Joten myyntiä pitää olla tosi paljon, että homma kannattaa.

prosentit yhdistämällä päätyy siihen lukuun että 40-45 % jää henkilöstökuluihin ja katteeseen???

Vähän vierasta vielä tämä... sorry... vasta suunnittelu alkanut ja yrittäjäkurssi tulossa....

.ap

Vierailija
8/10 |
06.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitää käynnissä.

Menot ovat aika isot, raaka-aineet maksavat, samoin teostomaksut, korttilaitteet ym vievät yllätttävän ison palan vuodessa.

Vierailija
9/10 |
06.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olennaisinta on sijainti ja kohderyhmä, eli valita paikka jossa vuokra ei hirmuinen mutta jossa paljon työpaikkoja eikä suurta kilpailua lounaspaikkojen kesken. Lisäksi täytyy sopia kohderyhmään. Tietty omaleimaisuus on plussaa kuten vaikka nuo vastapaistetut letut joista joku mainitsi mutta samalla ruoan tulee olla aika yleisesti hyväksyttyä eli ei liian erikoista. Ja pitää tietty katteet mielessä.

Onnea matkaan!

Vierailija
10/10 |
06.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liitätte lounaskahvilaan "kokouspaketti" palvelun. Eli asiakas soittaa teille ja tilaa palaveriin/kokoukseen tmv. tapaamiseen tarjottavat, kokoatte sen koko paketin heille. Eli (asiakkaan tarpeesta riippuen) esim. 10kpl täytettyjä sämpylöitä, 10kpl pullia 5 pulloa vissyä, 4 pulloa jaffaa, 5 pulloa kokista ja servetit. Asiakas hakee laatikon missä nuo kaikki ovat ja joku työpaikalla latoo ne pöytää ennen kokouksen tmv. alkamista. Noilla aika iso kysyntä, on helppo hakea valmis setti vert. sihteeri itse juoksee ostamassa noita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi viisi