Ammattitaitoisille kampaajille tai muille asiasta tietäville kysymys:
Eli miten värjätä hiukset, jos on tullut allergiseksi hiusväreissä käytetylle PPD:lle eli fenyleenidiamiinille, jota on varsinkin tummissa hiusväreissä?
Tiedän, että vaalentaa voi, enkä saa siitä reaktioita, mutta vaalea ei välttämättä ole pelkästään mun väri ja harmaita hiuksia tulee, joten oma värikään ei käy.
Auttakaa, jos tiedossa jotain värejä, jotka eivät sisälle noita allergeeneja. Mistä saa kotikäyttöön tai missä kampaamoja, joissa käytetään Tampereella?
Kommentit (6)
Mun mielestä ammattiaineissa ei pitäs enää olla PPD:tä, eli paraphenylene diaminea. Sen sijaan niissä on esim toluene diaminea. Ovat lähes sama aine, Tolueenidiamiini on vähemmän allergisoiva kuitenkin.Sitä ei katsota ollenkaan niin vaaralliseksi. Schwarzkopfilla on sellainen värisarja ammattikäyttöön kuin Senea. Sen pitäisi olla aikas allergiavapaa. En tiedä mitä aineita siinä on, mutta sen pitäs olla jonkinlainen sensaatio alalla. En tiedä kampaamoita, jotka sitä käyttää.
Ruohonjuuresta saattas saada kotiin sellaisia värejä, joiden ppd pitoisuus on minimoitu, myös mustaa.
Eli mulle on tehty allergiatesti ja todettu tuo. Olen allerginen myös sille toluene diaminelle ja nikkelille, en millekään muulle aineelle.
Kiitos vinkiestäsi, katson Ruohonjuuresta, Seneaa koitan googlettaa.
Kiitos ammattitaitoisesta vastauksestasi.
Muutama tunti värjäyksen jälkeen päänahka alkoi kutisemaan ihan h-tisti. Sen jälkeen päänahka ikäänkuin paloi, samoin korvat, jotka molemmat turposivat ja tihuuttivat kudosnestettä yli viikon.
En tosiaan enää uskalla värjätä. Olin aluksi niin typerä, että kokeilin eri valmistajien eri värejä, mutta sama reaktio ja aina pahempana vaan.
Ennen allergisoitumista olin värjännyt hiuksiani tummilla väreillä jatkuvasti ehkä 10 vuotta.
ap.
Niissä ei ole ollenkaan PPD:tä mutta en tiedä kampaamoja jotka elumenia käyttäisivät.
Mulla päänahassa ihottumaa ja hiuksia ropisee päästä. Ihotautilääkäri arveli, että oisin allergisoitunut tuolle väriaineen osalle. Lääkäri ehdotti jatkossa, kun saan pääni kuntoon, kunnon värjäysvälejä, kevytväriä korkeintaan tai raitoja vain, jolloin väriä ei mene päänahkaan.