Vuorotyössäkävijät! Miten onnistuu pienten lasten kanssa?
Tarkoituksenani on hakea amkhon opiskelemaan alaa, johon työllistyttyäni melko toden näköisesti joudun kolmivuorotyöhön. Itseäni se ei pelota, onpa "vaihtelevuutta" ja palkkakin kasvaa.
Mutta itselläni on tällä hetkellä 1 vuotias tyttö ja reippaan vuoden päästä toivottavasti toinenkin lapsi.
Lapset ovat siis työllistyttyäni 4-6 vuoden ikäisiä, eli vielä niin pieniä, että tarvitsevat jatkuvaa valvontaa.
Miehenikin käy vuorotyössä, toki en tiedä onko tilanne sama myös silloin.
Mites te olette järjestäneet lastenne hoidon työaikananne?
Kolkuttaako omatunto, ettette ehdi aina lastenne kanssa olemaan?
Kertokaa vuorotyön kaikki hyvät ja huonot puolet lasten kanssa :)
Kommentit (8)
ikämme vuorotyössä, mulla 2-vuorotyö ja miehellä 3-vuorotyö. Lapsemme ovat nyt 9, 12 ja 15-vuotiaita eivätkä ole koskaan olleet kodin ulkopuolella hoidossa. Ei ole tarvinnut laittaa heitä päiväkotiin, toki eskarissa ovat olleet.
Lasten hoito työaikana: vuorotyössä on parhaimmillaan se kiva puoli, että vanhemmista toinen on aina kotona. Meillä vuorot osui päällekkäin about kerran viikossa, joskus harvemmin 2-3 kertaa mutta useimmiten selvisimme niistä tilanteista vuoroja vaihtamalla. Jos ei selvitty, meillä oli palkattu lastenhoitaja tai sitten mummo. Lastenhoitaja useammin kuin mummo.
Alussa omatunto kolkutti, mutta sitten tajusimme, että oikeastaan ehdimme olla lasten kanssa paljon enemmän kuin monet 8-16 töissä käyvät ihmiset. Arkivapaat olivat aivan huikea juttu ja parasta oli se, että meidän ei ikinä tarvinnut roudata lapsia aamukuudelta hoitoon kauhealla kiireellä. Kotihoidontuki saatiin tietysti tavallaan bonuksena koko ajan, mutta jos tarvittiin lastenhoitajaa niin sillon se hupeni siihen tietysti.
Huonoja puolia on tietysti se, että puolison kanssa ei ole yhteistä aikaa niin paljon kuin jos olisimme tehneet pelkkää aamuvuoroa. Sosiaaliset suhteet kärsivät kun jompi kumpi on yleensä viikonloppuisin töissä, tosin ei aina mikä pitää muistaa sillä olihan ja on edelleen meillä yhteisiä vapaita viikonloppuja.
niin silloinhan todella ehtii viettää aikaa lasten kanssa, kaikki arkivapaat yms.
Meillä on niin että minulla on 2 vuorotyö (työaika aamu 05.30-13, päivä 10-18 ja ilta 18-00.15) lisäksi minulla on pitkä työmatka (aikaa menee suuntaansa 40-50min). Mies taas tekee 07-15 (joskus pidempään jos ylitöitä +hänelläkin työmatka suuntaansa n.50min).
Nyt olen hoitovapaalla, mut pian palaan töihin ja todellakin mietin että miten lapsen hoitoon vieminen/hakeminen.. Koska minun vuoroissani ei ole mitään säännöllisyyttä eli esim viikko saattaa olla tälläinen: su ilta, ma ilta, ti päivä, ke aamu, to ja pe vapaa, la aamu. Lapsen elämän olisi kuitenkin oltava säännöllistä, jolloin lapsi herää varmasti aamuisinkin aikaisin ja minä en ole ehtinyt nukkua yhtään esim. iltavuoron jälkeen (olen siis kotona joskus 01 aikaa, siitä iltatoimet ja ennekuin saan unta onkin kello jo jotain vähintään 02..) Kuitenkin tuntuisi kamalalta ja typerältä viedä lapsi hoitoon kun itse olen kotona?? En tiedä miten tän järkkäis.. Huoh..
Miten luulet, että esim. yövuorosta tullut hoitaja nukkuu jos lapsi on kipeänä. Ei saa nukkua pitkään, kuten sinä kuvittelet. Samoilla silmillä lähdetään aamulla lääkäriin ja nukahdetaan sen aikaa kun lapsi on päikkäreillä tai sitten kun mies tulee töistä ja mennään uuteen yövuoroon.
niin silloinhan todella ehtii viettää aikaa lasten kanssa, kaikki arkivapaat yms.
Meillä on niin että minulla on 2 vuorotyö (työaika aamu 05.30-13, päivä 10-18 ja ilta 18-00.15) lisäksi minulla on pitkä työmatka (aikaa menee suuntaansa 40-50min). Mies taas tekee 07-15 (joskus pidempään jos ylitöitä +hänelläkin työmatka suuntaansa n.50min).
Nyt olen hoitovapaalla, mut pian palaan töihin ja todellakin mietin että miten lapsen hoitoon vieminen/hakeminen.. Koska minun vuoroissani ei ole mitään säännöllisyyttä eli esim viikko saattaa olla tälläinen: su ilta, ma ilta, ti päivä, ke aamu, to ja pe vapaa, la aamu. Lapsen elämän olisi kuitenkin oltava säännöllistä, jolloin lapsi herää varmasti aamuisinkin aikaisin ja minä en ole ehtinyt nukkua yhtään esim. iltavuoron jälkeen (olen siis kotona joskus 01 aikaa, siitä iltatoimet ja ennekuin saan unta onkin kello jo jotain vähintään 02..) Kuitenkin tuntuisi kamalalta ja typerältä viedä lapsi hoitoon kun itse olen kotona?? En tiedä miten tän järkkäis.. Huoh..
Me käymme molemmat mieheni kanssa 3-vuorotyössä. Miehelläni ns. säännöllinen vuorotyö, itselläni sairaanhoitajana epäsäännöllinen vuorotyö. Lapset tällä hetkellä 4,7 ja 8-vuotiaita. Tällä hetkellä hoidossa siis enää nuorimmainen. Aikanaan olivat tietysti kaikki vuorohoidossa. Asumme pienehköllä paikkakunnalla ja lasten kunnallinen vuorohoitopäiväkoti toimii kotimme lähellä ja on ollut todella mieluinen niin meidän vanhempien kuin lastenkin mielestä. Lapselle/lapsille tullut keskimäärin 11 hoitopäivää/kk, näistä suurin osa alle 5h päiviä. Ilta-ja yöhoitoja aika harvoin, koska itse saan toivoa työvuorojani kohtuullisen hyvin ja laitan toiveet siten mieheni vuorojen mukaan, ettei iltavuoroja eikä yövuoroja tulisi päällekkäin. Tämä tietysti tarkoittaa usein sitä, että yhteistä vapaata on vähemmän, mutta tässä elämänvaiheessa olemme nähneet tämän lasten etuna siten, että saavat olla mahdollisimman paljon kotona ainakin toisen vanhemman kanssa. Lapset sopeutuvat tällaiseen järjestelyyn loistavasti eivätkä oikeastaan koskaan ole valittaneet sitä, että olemme koko perhe yhdessä kotona harvemmin. Meidän perheessä molemmat vanhemmat osallistuvat tasa-arvoisesti arjen pyörittämiseen lastenhoitoineen, siivoamisineen ja ruoanlaittamisineen. Molemmat viettävät myös mielellään aikaa lasten kanssa, kuljetetaan harrastuksiin, autetaan läksyjen teossa, pelaillaan ja ulkoillaan paljon.
Joskus aikoinaan haaveilin siirtymisestä päivävuoroon, jotta lasten elämästä tulisi säännöllisempää, mutta aina tilaisuuden auetessa olen pitkälisen pohdinnan jälkeen päätynyt pysymään vuorotöissä, koska oikeastaan juuri näin lapsille on saatu varmistettua säännöllinen päivärytmi ja mahdollisimman vähän hoitopäiviä. Ja meidän onneksemme tosiaan hoitopaikkakin on ollut mieluinen. Usein pitkillä vapailla tai loma-aikoina lapset jopa kyselevät, koska pääsevät taas hoitoon. Ja yöhoidoista ovat tykänneet, koska niitä tullut harvakseltaan ja tuntuneet "yöretkiltä", jännää :)
Ainoa huono puoli, joka nyt mieleen tulee on se, että kaikki kyläilyt, lasten koulu-/päiväkotitilaisuudet, harrastuskuljetukset ym. pitää tietää hyvissä ajoin ja suunnitella kalenteriin ns. viikko-ohjelma. Tämäkin käy nyt jo rutiinilla.
Minä jäin lasten kanssa kotiin kahdeksaksi vuodeksi ja mies jatkoi vuorotyötä. Päädyimme tähän, koska meille osui ani harvoin samaan aikaan vapaapäivät ja ajattelimme, että se ei olisi kivaa, kun on lapsiakin. Tämä meidän systeemi toimi meillä hyvin. Jäi paljon perheaikaa. Miinuksena tietenkin tulojen aleneminen.
Miten hoituu jo koululaisen hoito?
Alle kouluikäinenhän saa olla vuoropäiväkodissa tms., jossa siis voi olla mihin aikaan vuorokaudesta tahansa.
Mutta miten hoituu jo koulussa olevien lasten hoito, eli mihin ne "laitetaan", jos vanhemmat vaikka samassa vuorossa illalla tai yöllä?
Vai vältetäänkö näitä vuoroja sitten kokonaan ja miten se onnistuu taas työnantajan puolelta?
Miten luulet, että esim. yövuorosta tullut hoitaja nukkuu jos lapsi on kipeänä. Ei saa nukkua pitkään, kuten sinä kuvittelet. Samoilla silmillä lähdetään aamulla lääkäriin ja nukahdetaan sen aikaa kun lapsi on päikkäreillä tai sitten kun mies tulee töistä ja mennään uuteen yövuoroon.
Että siis vuorotyöläisen elämä on yhtä helvettiä kun on lapsia, että ei enää nukuta sitäkään vähää kuin ennen lapsia. Vahvistaa entisestään haluani löytää työpaikka järkevillä työajoilla.
LApset, nyt 6 ja 4, ovat vuoropäiväkodissa joka on aivan loistava. Hoitopäiviä kuussa 12-16.
Ihan samaa sä voisit kysyä keneltä tahansa työssäkäyvältä; kolkuttako omatunto kun ei ehdi aina lasten kanssa olemaan. En siis oikein ymmärtänyt kysymystä. Pienille lapsille nyt on ihan sama onko äiti/isä/molemmat heidän kanssaan aamulla vai illalla.