Pitäiskö minun avustaa muuaalla asuvaa opiskelijalastani
rahallisesti jollain summalla kk:ssa? Nyt "pärää" n. 160 eurolla kk, mikä jää vuokran (sis. Netin, sähkön, veden) jälkeen siiitä sitten ruoka, bussilippu ym kulut mitä nyt on. Kotoa saa ruokaa ym mukaansa kun käy ja olen antanut rahaa satunnaisesti, mutta säästöjään on syönyt myös. Kesätöissä tottakai käynyt. Huono omatunto herännyt tuosta. Taloudellinen tilanne meillä hyvä eli siitä ei kyse.
Kommentit (28)
onko niitä töitä opiskelun ohella talvisaikaan niin vain tarjolla ensimmäisen vuoden miespuoliselle opiskelijalle? Stadissa saattais olla mäkkikeikkaa, mutta siellä missä poikani opiskelee, ei löydy niin vaan. Kesätöitä hakee tietenkin jo, kiivaasti. Joten maksan sen satasen ainakin, todellakin!
jokainen töissä vietetty tunti on pois opiskelusta ja palautumisesta.
Suomessa on jo muutenkin Euroopan pisimmät valmistumisajat, joten parempi olisi jos voisimme mahdollistaa sen, että opiskelijan ei tarvitse tehdä töitä kuin kesäisin. Jos silloinkaan.
Mun vanhemmat ovat kumpikin hyvätuloisia, omaisuutta ja paljon.
Heidän tulot otettiin mukaan hakiessani opintotukea ja sainkin sitä peräti 50 mk kuussa. Mitään tukea siitä huolimatta en vanhemmiltani saanut, olivat hekin pärjänneet ilman vanhempiensa tukea. Kyllä, kummatkin köyhistä perheistä. Isäni sai koko elämänsä ajan stipendejä, loistavan koulumenestyksensä johdosta.
Ja kävivät töissä.
Jouduin alusta saakka ottamaan lainaa.
Takuuvuokraakaan eivät suostuneet takaamaan.
En ole katkera, mutta toivon että minä voin vuorostani auttaa enemmän mitä vanhempani tekivät.
että haluat tehdä eri tavalla kuin vanhempasi. Liikaa kuulee niitä kommentteja, että "en minäkään mitään apua tai tukea saanut, joten pärjää sinäkin omillasi".
kuukausittaisella summalla. Vaikkapa sellaisella, ettei tarvitsisi ottaa opintolainaa.
Minä pärjäsin lähes omillani. Kävin loma-ajat töissä ja opintojen ohessakin työskentelin viikonloppuisin. Otin opintolainaa. Vanhemmat avustivat pikkuisen, mutta heillä ei ollut antaa paljon rahaa. En saanut mitään kuukausittaista tukisummaa, vaan muutaman kympin silloin tällöin. Jos vanhemmilla olisi ollut kunnolla rahaa, olisin varmasti saanut kuukausittaisen avustuksen, sitten en olisi joutunut syömään jotain papupurkkia kaksi päivää, niin kuin nyt joskus aina kävi. Ja onhan siinä sekin aspekti, että jos minulla olisi ollut enemmän rahaa, olisin valmistunut hieman nopeammin, kun olisi tarvinnut tehdä vähemmän töitä.
Onko hän pyytänyt rahaa?
Pyytäisikö hän sinulta?
Onko hän kertonut että rahat eivät meinaa riittää?
Vaikuttiko hän alakuloiselta tai normaalia hiljaisemmalta kun puhuitte rahasta?
Mihin haluat että hän käyttää antamasi rahat?
Mä en silti usko mihinkään 1100 euron kuukausimaksuihin.
Periaatteessa tukihan on 1100 e/kk, jos lapsi saa asua ilmaiseksi vanhempien kakkosasunnossa, josta vuokratuloja saisi muuten 1100 e/kk (veroja ei nyt lasketa).
Eli ei se itse asiassa niin paljon ole.
Annan rahaa tai maksan ostoksia noin 2000e vuodessa.
Ihan vain omasta halustani, lapsi ei koskaan pyydä eikä kai oikeasti tarvitsisikaan. Perusteluna ehkä se, että mulla jo valmis maksettu koti, mukavampi laittaa rahaa tarpeelliseen kuin haalia itselleen turhuuksia.