Kannattaako laihduttaa vielä?
Olen normipainoinen (pituus 159cm) ja aamupaino 50,6kg vaatteet päällä. Tavoite olis 48kg. Mietin vain, että kannattaako kuitenkaan, toisaalta kevyempänä jaksaa juosta paremmin, toisaalta ikää on jo 37v. Vihaan vain paksuja reisiäni, niistä jos lähtis vähän, olisin tyytyväinen.
Toisaalta kun varsinaista ylipainoa ei ole, onko terveydelle haitallista laihduttaa normaalipainon sisällä. Asiallisia kommentteja kaipaan!
Kommentit (5)
Pelkästään fysiologiaa ajatellen ei ole haitallista. Mutta varovainen kannattaa silti olla, sillä joskus käy niin, että pieni pudotus normaalipainon sisällä johtaa sellaisiin ongelmiin, että suhde ruokaan vääristyy ja elämästä tulee jatkuvaa taistelua ruoan ja painon kanssa, tai kehittyy jopa syömishäiriö, jossa vuoroin ahmitaan ja vuoroin paastotaan/kuuritellaan ahmimiskiloja pois.
Minä en pudottaisi sinuna painoa, mutta tietysti jos sinulle tuo ulkonäkö on niin tärkeä asia että häiritsee ne reidet koko ajan niin ei kai sitä muutakaan voi kuin pudottaa. Mä olen nelikymppisenä jo luovuttanut erityisen hyvän ulkonäön tavoittelun kanssa, kun on raskaudetkin tehneet joka tapauksessa roikkomahan ja jenkkakahvat, ja pyrin pysymään vain terveyden takia normaalipainon rajoissa. On muuten yllättävän vapauttavaa kun kroppa ei ole enää vihollinen vaan ystävä, ei näytettävä ulkokuori vaan työväline!
Itse olen 161cm ja n.52 kg. Ihmettelen, miten pienipainoisia olette, sillä itseltäni loppuisivat kyllä kuukautiset ja olisin ihan anorektinen 47-48 kiloisena...
Ilmeisesti sitten kuitenkin se kuuluisa luiden paino ja ruumiinrakenne vaikuttaa näissäkin tapauksissa.
Minua nimittäin tituleerataan hoikaksi ja kroppaani ihastellaan välillä vähän kyllästymiseenkin asti.
Itselläni on kyllä rasvaa hiukan, mutta se on rinnoissa ja pepussa...
ja kun painan yli 60 kg, mulle tulee paljon ongelmia. Esim. hengitysvaikeuksia, nenä tukossa jatkuvasti jne. jotka lähtevät heti, kun painan alle 60 kg.
Ja liikaleuka. Se on siihen 55 kiloon saakka, vaikka posket ovatkin kapeammat. Enkä tarkoita sitä, että kun väännän päätä taaksepäin, niin liikaleuka näkyy, vaan se on ihan koko ajan roikkumassa tuossa.
painoin hieman alle 55 kg. Mun tavote on aina ollut tuo 48 kg. Niissä kiloissa mä näytän hyvältä. Synnytysten jäljiltä lantio suurentunut ja vatsa löysää, eikä auta kuin kirurgin veitsi siihen. Kukaan ei ole koskaan sanonut, että mä olen liian laiha (siis silloin kun painoin 48-52 kg), mutta jos joku kuuli painoni, niin alkoi kauhea mesoaminen, että mun pitää lihoa. Mä olen tullut siihen tulokseen että ei ne numerot, vaan se olotila, se on tärkein. Jos susta tuntuu, että olis kiva pudottaa vielä pari kiloa, niin pudota. Mitä enemmän tulee ikää, niin sitä vaikeampaa se on pudottaa.