Haluaisin käydä Subwayssa mutta en osaa / uskalla :(
Sieltä tulee aina niin ihanat tuoksut ja ne patongit näyttää NIIIIN hyviltä, mutta en uskalla mennä sinne kun en tiedä miten siellä pitää käyttäytyä? Sanonko vaan että haluan tonnikalapatongin? Pitääkö mun alkaa erittelemään tai jotain?
Näyttää ja tuntuu niin vaikeelta :(
Niin ja oikeesti oon tällänen luonne ollut aina et kaikki uusi pelottaa ja jännittää :D
Kommentit (79)
Tulee huomattavasti halvemmaksi valkata täyttteet Subissa kuin ostaa patongit ja monenlaiset täytteet kaupasta.
No ei varmasti tule mutta hankala se on kotosalla tehdä yhtä hyvää.
Muita ketjuja joita löytyy, en suosittelisikaan mutta Subwaylla on ihan hyvät nuo ruoat. Ikävä kyllä paikallisessa on aina jonoa joten en viitsi käydä kun en pidä jonottamisesta. Istumapaikkojakin siellä on turhan vähän. Hesessä on aina tilaa joten siellä sitten tulee käytyä vaikkei erikoisen hyvää olekaan.
Nakkaritkaan kun ei päivällä ole auki lähimmät.
Ulkomaisissa kebapeja olen syönyt mutta niissä sitten ne myyjät on semmoisia monessa etteivät osaa käyttäytyä iltasaikaan enää työn ulkopuolella joten tulee valittua Hese vaikka nekin on sitä parempia.
Subissa on ne valmiit täytevaihtoehdot listalla, ja niihin kiinteät hinnat. esim on paahtopaistipatonki, ja siihen tulee sitä paahtopaistia. Sitten siellä on esim. joku kinkku-metwursti, johon tulee kinkkua ja metwurstia. Mutta yleensä ei tilata paahtopaistipatonkiin esim. kanaa. Kai sen saisi jonain lisätäytteenä, mutta varmasti maksaa ekstraa. Kaikki kasvikset, juusto ja kastikkeet kuuluu hintaan ja ne saa valita.
Sieltä tulee aina niin ihanat tuoksut ja ne patongit näyttää NIIIIN hyviltä, mutta en uskalla mennä sinne kun en tiedä miten siellä pitää käyttäytyä? Sanonko vaan että haluan tonnikalapatongin? Pitääkö mun alkaa erittelemään tai jotain?
Niin ja oikeesti oon tällänen luonne ollut aina et kaikki uusi pelottaa ja jännittää :D
Kävelet sisään ja pyydät että patongin, suositelkaas jotain mikä on hyvää ja siinäpä se. Ongelmiin on yleensä helppo ratkaisu. Jos kyselee että mitä leipää, pyydä suositteleen, jos kysyy että mitä mausteita, pyydä suositteleen jne.
Mulla on vähän huono kuulo, en kuule kunnolla jos on hälyä. Ja siellä metelissä on ihan mahdotonta asioida, kaksi kertaa kehtaan myyjälle sanoa "anteeksi mitä" ja sitten vaan mumisen jotain toivottavasti oikeaan osuvaa tai valitsen sellaisen vaihtoehdon, josta en oikeastaan tykkää, koska en kuullut muita vaihtoehtoja. Laitan aina jos mahdollista miehen menemään subille puolestani. Olen vasta 30-vuotias, kiva ajatella, mitenkähän kuulo tästä huononee kun vanhenen. Kuulen siis kyllä ihan hiljaisiakin ääniä hyvin, mutta silti jos on hälyä, en erota toisten puhetta kunnolla. Ongelma myös ravintolaillallisilla.
Toi on muuten vain Suomessa ongelma, että ei osata esittää omia toivomuksia, vaan halutaan pelkkiä standardiannoksa.
Kirjoitin tuossa yllä siitä miten en saa raahattua miestäni subwayhin, koska se ei HALUA päättää minkälaisen patongin ottaa tai laitetaanko oliiviöljyä tai viinietikkaa. Se on sen mielestä äärimmäisen rasittavaa, varsinkin kun lopputulos voi olla vähemmän onnistunut. Kyllä minusta olisi subilta hyvää palvelua, jos siellä oikeasti olisi valmiina jonkin perusklassikko, joka on tuunattu valmiiksi hyväksi ja jonka saa tilattua vain yksinertaisesta sanomalla 15 cm tonnikala tai jotain.
Jos se sille on liian monimutkaista, niin voithan valita hänen puolestaan. Istutat hänet odottelemaan ja sitten kuljetat hänelle ruokansa.
Oletan että kyseessä on vain tekosyy eli tahtoo halvempaa kotiruokaa. Ostat sille paistinpannun parillakympillä ja kerran viikossa kyljyksiä ja perunoita paistettavaksi niin on onnellinen.
Subissa on yleensä se hassu tilanne, että pöydät näyttää tosi tyhjiltä mutta jono täydeltä, kun ihmiset viettää annoksen säätämisjonossa enemmän aikaa kuin syömässä :D.
Haluan että ruoan ostaminen on _helppoa_.
Minä myös, siksi että siinä jonossa on yleensä 10 puhevikaista edessä.
Mikään ei estä kotosalla tekemästä patonkeja.
Saa parempia kuin muut patonkibaarit tekee, muttei parempia kuin Subway tekee. Tai paremmat kokit osaa, mutta jos tulee parempia niin omaa ketjua perustamaan hopihopi, saadaan sitten muutkin ja kokki saa rahnaa ja paljon.
1. Syksyllä kertään sieniä. Hyvistä metsäsienistä tulee erinomaista patongin täytettä.
2. Leipä tehdään itse, tulee halvaksi ja on lämmintä. Jos on ihan pakko voi ostaa uunissa lämmitettäviä valmisleipiä.
3. Itse kun valmistaa patongin niin voi laittaa kaikkea oman maun mukaan.
Suosittelen Lidlissä käymistä, sieltä saa muihin kauppoihin verrattuna halvalla savusulatejuustoja ja makkaroita. Mitään ei kuitenkaan liikaa vaan kohtuudella kaikkea.
Eli ei näin:
Englanninkielellä löytyy ohjeita paljonkin.
Ikävä vaan että hiukka outoja merkkejä käyttävät.
Ei ole tullut mieleen pitää Subiin menoa jännittävänä, mutta vaivalloisena kylläkin. Missään muussa ravintolassa en ole törmännyt vastaavaan, että asiakkaan pitäisi itse osata koota annoksensa. Macista Michelin-ravintoloihin jokaisessa on ollut menu, jonka pohjalta on saanut valita haluamansa aterian. Minuakin kiinnostaisi tietää syy, miksi Subway on valinnut tällaisen toimintaperiaatteen.
Tuo valinnanvapaus vielä menettelisi, jos myyjiltä saisi suosituksia ja ohjeita. Mutta ei. Itse kysyn lähes poikkeuksetta myyjiltä suosituksia (mitä leipää, mitä lisukkeita ja mitä kastiketta he suosittelevat) ja käytännössä aina seurauksena on änkytystä tai vaivaantunut hiljaisuus. Luulisi että myyjät voisi kouluttaa myymään kuhunkin annostyyppiin jotkut vakiolisukkeet, sehän helpottaisi ja nopeuttaisi toimintaa.
Mun mielestä ap:n kannattaa mennä huoletta paikalliseen Subiin. Meitä muita empijöitä on siellä paljon ja oman kokemuksen mukaan hermostuneita ja punastelevia ovat siellä asiakkaiden sijaan myyjät, jotka eivät osaa vastata asiakkaiden kysymyksiin.
Nostan vanhan ketjun. Yritin kolmatta kertaa käydä Subissa mutta yritykseksi jäi taaskin. Kassalla tulee pakokauhu epäselvän tilaamishomman vuoksi. Luin ohjeet vasta nyt sivuilta, itse myymälässä en ole huomannut mitään selviä ohjeita ja tilaaminen näyttää mahdottoman vaikealta. Eikä yhtään helpottanut se tympeän näköinen myyjä, joka vain toljotti odottavan ja ivallisen näköisenä tiskin takana. En tiennyt yhtään mitä sanoa "hein" jälkeen, joten lähdin vain pois kun myyjä ei auttanut. Nyt ohjeet luettuani voisin kokeilla yrittää uudelleen mutta en tiedä uskallanko, jos menenkin lukkoon ja unohdan valmiiksi harjoittelemani lauseen. Hintaakin pitää jännittää, mistä sen tietää paljonko se leipä lopuksi maksaa, kun hinnoista oli näkyvissä vain joku tarjoushinta? Kaikissa muissa paikoissa asiointi onnistuu normaalisti ja uskallan kysyä neuvoa ilman jännittämistä mutta ilkeän näköiset myyjät ovat jotenkin jäädyttäviä.
Vieraille puhuminen on aika hankalaa. Subin pitäisi kehitellä tänne joku digitaalinen tilaussysteemi :D
#vainsuomiongelmat
Mä menin jenkeissä subiin. Tiskin takana todella leveellä aksentilla puhuva tummaihoinen nainen. Olen hyvä kielessä mutta tajusin ehkä kaksi sanaa. Sitä enemmän perseelleen ei voi kenelläkään subissa mennä.
Onneksi sain tänne purkaa traumaani! :D
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 00:09"]
Mä menin jenkeissä subiin. Tiskin takana todella leveellä aksentilla puhuva tummaihoinen nainen. Olen hyvä kielessä mutta tajusin ehkä kaksi sanaa. Sitä enemmän perseelleen ei voi kenelläkään subissa mennä. Onneksi sain tänne purkaa traumaani! :D
[/quote]
Mä törmäsin kerran jenkkisubissa siirtolaiseen, joka ei osannut puhua englantia oikeastaan yhtään, vaan pyysi osoittamaan täytteitä sormella :D
Mä olen asioinut monesti Intian subwayssä. Siellä on kaksi eri linjastoa, toinen kasvissyöjille ja toinen ei-kasvissyöjille. Olen kasvissyöjä, joten valitsen aina vegelinjaston. Siinä kohtaa ainakin kolme työntekijää tulee ohjaamaan minut lihapuolelle, kun pitävät minua tyhmänä turistina, joka on tietämättömyyttään eksynyt kasvissyöjäpuolelle. He kun automaattisesti pitävät kaikkia länsimaalaisia lihasyöjinä. Mutta helposti on onnistunut tilaaminen myös Intian subwayssa, vaikka en tiedäkään mitä kaikkia kasvisvaihtoehdot ovat. Summamutikassa vaan osoittelen jotain päätäytevaihtoehtoa ja kokeilen sitä kaikilla peruslisukkeilla (tuorekasviksilla ja suosikkikastikkeellani). Aina on toiminut tilaus hyvin kieliongelmiasta huolimatta! :) Kasvissyöjille on muuten Intian subwayssä aivan hulppean hyvät valikoimat! Suosittelen ei-kasvissyöjiäkin kokeilemaan jos joskus niille kulmille eksytte.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2012 klo 07:49"]Sieltä tulee aina niin ihanat tuoksut ja ne patongit näyttää NIIIIN hyviltä, mutta en uskalla mennä sinne kun en tiedä miten siellä pitää käyttäytyä? Sanonko vaan että haluan tonnikalapatongin? Pitääkö mun alkaa erittelemään tai jotain?
[/quote]
Hei itse olen ollut siellä töissä :) eli sinne vaan rohkeasti
1. Eka myyjä kysyy mitä sulle tulis ja valkkaat sieltä ylhäältä listalta mitä haluat. Voit myös tehdä oma valintaisen mutta sen hintaa on tässä vaikea alkaa kertomaan, koska se riippuu ihan täysin siitä mitä otat.
2. Seuraavana myyjä kysyy millä leivällä haluat. Eli vaihtoehtoja on joko 5 tai 6. Riippuu subista. Kokojyvä ja vaaleaseesam ovat suosituimpia. Myyjä kysyy myös että tuleeko puolikas vai kokonainen.
Jos valitset listalta esimerkiksi vaikka kalkkunan tai kinkun Janos haluat siihen lisäksi jtn lihaa niin se tulee sit tuplalihana. Ja se maksaa vähän lisää. Juuston saa myös sitten tulpajuustona ja aura juusto maksaa kans vähän lisää. Samoin pekoni.
3. Seuraavaksi myyjä kysyy haluatko juustoa ja paahdetaanko. Nykyään siellä on kahdenlaista juustoa, että voit valita kumpaa haluat. En usko että on ongelma ottaa molempia.
4. Seuraavaksi myyjä kysyy mitä kasviksia haluat. Eli valitset sieltä laarista mitä kasviksia haluat.
5. Sitten myyjä kysyy mitä kastiketta haluat. Siellä on listat mistä näkee mitä vaihtoehtoja on. Mun aikana suosituimpia olivat kevytmajoneesi ja chilimajoneesi. Myyjä kysyy myös että haluatko mausteita ja siinä on sit vaihtoehdot.
6. Sitte vaan kassalle. Subin saa myös ateriana. Ateriaan kuuluu juoman lisäksi keksi, sipsit tai jugurtti.
Rohkeasti sinne vaan. Kyllä ne siellä neuvoo
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 00:04"]
Nostan vanhan ketjun. Yritin kolmatta kertaa käydä Subissa mutta yritykseksi jäi taaskin. Kassalla tulee pakokauhu epäselvän tilaamishomman vuoksi. Luin ohjeet vasta nyt sivuilta, itse myymälässä en ole huomannut mitään selviä ohjeita ja tilaaminen näyttää mahdottoman vaikealta. Eikä yhtään helpottanut se tympeän näköinen myyjä, joka vain toljotti odottavan ja ivallisen näköisenä tiskin takana. En tiennyt yhtään mitä sanoa "hein" jälkeen, joten lähdin vain pois kun myyjä ei auttanut. Nyt ohjeet luettuani voisin kokeilla yrittää uudelleen mutta en tiedä uskallanko, jos menenkin lukkoon ja unohdan valmiiksi harjoittelemani lauseen. Hintaakin pitää jännittää, mistä sen tietää paljonko se leipä lopuksi maksaa, kun hinnoista oli näkyvissä vain joku tarjoushinta? Kaikissa muissa paikoissa asiointi onnistuu normaalisti ja uskallan kysyä neuvoa ilman jännittämistä mutta ilkeän näköiset myyjät ovat jotenkin jäädyttäviä.
[/quote] Olisin luullut etta Subway on suomalaisille paratiisi kun melkein kaikilla on joku allergia tai oksennusta aiheuttava ruoka. Siellahan saa valita mita haluaa syoda. Joku taalla mainitsi etta ravintolassa ei tarvitse valikoida. Kylla mina ainakin keskustelen tarjoilijan kanssa ennenkuin tilaan ja jos annokseen kuuluu keitettyja porkkanoita pyydan jattamaan ne pois tai laittamaan jotain muuta tilalle.
Minä kävin ensimmäisen kerran elämässäni Subissa Meksikossa. Tiskin takana ei osattu englantia, enkä minä espanjaa. Jotenkuten siitä selvittiin ja ihan hyvä patonki tuli :)
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 00:30"]
[quote author="Vierailija" time="05.01.2012 klo 07:49"]Sieltä tulee aina niin ihanat tuoksut ja ne patongit näyttää NIIIIN hyviltä, mutta en uskalla mennä sinne kun en tiedä miten siellä pitää käyttäytyä? Sanonko vaan että haluan tonnikalapatongin? Pitääkö mun alkaa erittelemään tai jotain?
Niin ja oikeesti oon tällänen luonne ollut aina et kaikki uusi pelottaa ja jännittää :D [/quote] Hei itse olen ollut siellä töissä :) eli sinne vaan rohkeasti 1. Eka myyjä kysyy mitä sulle tulis ja valkkaat sieltä ylhäältä listalta mitä haluat. Voit myös tehdä oma valintaisen mutta sen hintaa on tässä vaikea alkaa kertomaan, koska se riippuu ihan täysin siitä mitä otat. 2. Seuraavana myyjä kysyy millä leivällä haluat. Eli vaihtoehtoja on joko 5 tai 6. Riippuu subista. Kokojyvä ja vaaleaseesam ovat suosituimpia. Myyjä kysyy myös että tuleeko puolikas vai kokonainen. Jos valitset listalta esimerkiksi vaikka kalkkunan tai kinkun Janos haluat siihen lisäksi jtn lihaa niin se tulee sit tuplalihana. Ja se maksaa vähän lisää. Juuston saa myös sitten tulpajuustona ja aura juusto maksaa kans vähän lisää. Samoin pekoni. 3. Seuraavaksi myyjä kysyy haluatko juustoa ja paahdetaanko. Nykyään siellä on kahdenlaista juustoa, että voit valita kumpaa haluat. En usko että on ongelma ottaa molempia. 4. Seuraavaksi myyjä kysyy mitä kasviksia haluat. Eli valitset sieltä laarista mitä kasviksia haluat. 5. Sitten myyjä kysyy mitä kastiketta haluat. Siellä on listat mistä näkee mitä vaihtoehtoja on. Mun aikana suosituimpia olivat kevytmajoneesi ja chilimajoneesi. Myyjä kysyy myös että haluatko mausteita ja siinä on sit vaihtoehdot. 6. Sitte vaan kassalle. Subin saa myös ateriana. Ateriaan kuuluu juoman lisäksi keksi, sipsit tai jugurtti. Rohkeasti sinne vaan. Kyllä ne siellä neuvoo
[/quote]
Minua ei jännitä eikä pelota, mutta ihan liian sekavaa ja monimutkaista mulle.
Juu pitää paikkansa liikaa vaihtoehtoja siellä..ostan valmiin leivän mieluummin kaupasta..tai teen itse mieleiseni. .
Oletko kokeillut Tortilla Housea (esim. Kampissa)? Sielläkin valitaan täytteet, mutta myyjän kysymyksiin riittää vastaukseksi että "kaikki" (siis kaikki täytteet ja kastikkeet). Voi toimia harjoitteluna Subiin menemistä varten, mutta Tortilla House on kyllä parempi.
Silmiä on siihen mennessä käytetty vain sen pääasian etsimiseen ja valitsemiseen siitä listasta. Kato kun ei kaikki syö joka kerta samaa ruokaa.