Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies otti äänestyslipukkeet itselleen "talteen"!

Vierailija
04.01.2012 |

Että tulee kuulemma "oikea numero"... Minä kai se olen joka viimeisenä sitä lappua pitelee, kai siellä äänestyskopissa on myös pyyhekumi?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

:D en tajunnut miehesi pointtia.

Vierailija
2/26 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulleita lappusia tarvita.

Sinä saat äänestyspaikalla lapun, jonka kanssa menet koppiin, kirjoitat numeron ja viet lootaan leimaamisen jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuliko nekin postissa? Eikö riitäkään että menee äänestyspaikalle henkilöllisyystodistuksen kanssa? Näinhän on ainakin ennen riittänyt.

Vierailija
4/26 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

se äänestyslipuke itse pudottaa uurnaan. Tuota postin kautta tullutta ilmoituslipuketta ei edes välttämättä tarvi, riittää kun todistat äänestyspaikalla henkilöllisyytesi ajokortilla tai passilla. Anna siis miehen rauhassa pitää se lappu ja käy vaikka salaa äänestämässä ennakkoon :)

Vierailija
5/26 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tuli vain mieleeni, että entisessä äänestyspaikassani Etelä-Suomessa useana vuonna peräkkäin ei vaalivirkailija kysynyt henkkareita. Olin tästä hiukan ihmeissäni... Oletteko törmänneet vastaavaan? Kyllä minä ainakin haluaisin olla aika tarkka siitä, että jokaisella täysi-ikäisellä todellakin olisi tasan se yksi ääni käytössään. Ja Ap, miehesi on mielestäni törkeä.

Vierailija
6/26 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuliko nekin postissa? Eikö riitäkään että menee äänestyspaikalle henkilöllisyystodistuksen kanssa? Näinhän on ainakin ennen riittänyt.

Vierailija
7/26 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö sä ole koskaan äänestänyt?

Vierailija
8/26 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallinen henkilöllisyystodistus riittää. Kipaise vaikka postissa ennakkoäänestämässä, jos et kestä miehen syyniä vaalipäivänä. Vähän kyllä epäilen, että asutte Porvoon vaalipiirissä.

Vierailija
9/26 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei multakaan oo ikinä kysytty henkkareita kun oon mennyt sen postissa tulleen äänestyslapun kanssa paikalle o.O Oon kans ihmetellyt asiaa...

Aloittajalle: sinä sen numeron siellä kopissa paperiin pistät, ei miehesi ;) Vai aikooko estää sinua äänestämästä? Sekään ei tosiaan onnistu kun kerran henkkareita esittämällä pääset äänestämään :) (vaikka edelleen kyllä ihmettelen tuota kun ei kysytty henkkareita, riittiköhän täällä meidän pikkupaikkakunnalla vaan se postissa tullut lappu? :DD)

Vierailija
10/26 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies otti lipukkeet itselleen, pysyvät paremmin tallessa. Mutta äänestämiseeni sillä ei ole mitään vaikutusta (ei tuo kyllä yritä edes siihen vaikuttaakaan), eikähän niitä lipukkeita edes tarvita välttämättä äänestettäessä. Tai oliko se tarpeen jos äänestään ennakkoon?

Mutta käy äänestämässä ennen miestäsi ominpäin, jos siis pelkäät hänen yrittävän vaikuttaa äänestämiseesi. Eikä hän kyllä sinne koppiin kanssasi edes pääse, ei vaikka kuinka tunkisi. Eikä ehdokkaan numeroa siihen lappuun edes laiteta...

Vierailija
11/26 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen äänestänyt nyt 13 vuotta ja vain asuessani välillä isommassa kaupungissa kysyttiin henkkareita äänestyspaikalla. Muutoin täällä pikkupaikkakunnalla ei jamuun muassa paras kaverini on ollut pitkään vaalilautakunnan jäsen ja kyllä ne muutkin tuntee mut ainakin näöltä. Luulen että sama tilanne on paikallisten äänestäjien enemmistöllä.

Vaaliluettelosta yliviivataan nimi kun käyt äänestämässä (ennakkoon äänestäneet on jo poistettu), joten äänen voi käyttää vain kerran. Ongelma tietysti jos väärällä henkilöllisyydellä esiintyvä onnistuu käyttämään jonkun äänen.

mutta tuli vain mieleeni, että entisessä äänestyspaikassani Etelä-Suomessa useana vuonna peräkkäin ei vaalivirkailija kysynyt henkkareita. Olin tästä hiukan ihmeissäni... Oletteko törmänneet vastaavaan? Kyllä minä ainakin haluaisin olla aika tarkka siitä, että jokaisella täysi-ikäisellä todellakin olisi tasan se yksi ääni käytössään. Ja Ap, miehesi on mielestäni törkeä.

Vierailija
12/26 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennakkoäänestys on erilainen tilanne. siellä äänestäjät merkataan henkilötunnuksen perusteella äänestäneiksi. Ei ole nimihakua käytössä, joten henkilöllisyys on pystyttävä todistamaan.

Vierailija
13/26 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kaupunki, jossa äänestän, ei ole pieni, joten vaalivirkailija ei mitenkään voi tuntea kaikkia äänestäjiä. Ongelmaksi tuo henkkareitten kysymättömyys voisi tulla siinä kohtaa, kun joku käyttää samaa sukupuolta olevan suunnilleen saman ikäisen ystävän tai sukulaisen äänen. Nimiluettelossa kun käsittääkseni on nimen lisäksi henkilön osoite ja HETU. Itse valitsin linjan, että tyrkkäsin henkkarini virkailijalle hänen pyytämättään. Katsotaan miten käy tulevissa vaaleissa, kun äänestyspaikka on viime kerran jälkeen vaihtunut!

Vierailija
14/26 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinaisena vaalipäivänä siitä näkee äänestyspaikan. Mutta ei sielläkään lappua tarvita.

Vierailija
15/26 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaalipäivänä ei ole tärkeää todistaa olevansa se äänestäjä, kuka väittää olevansa? Selitä vielä tyhmälle..

Vierailija
16/26 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä uskaltaisin väittää, että ne henkkarit on (pitäisi olla) aika tärkeässä osassa myös virallisena vaalipäivänä..

Vierailija
17/26 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat virkailijalta äänestyslipun, jota miehesi ei tule koskaan näkemään. Sitten kauniisti hymyilet ja sanot laittaneesi sen mitä mies pyysi(=valehetelet)

näin meidän suvussa on toimittu vuoskymmenet, miehet luulevat ohjanneensa vaimon äänestyskäyttäytymistä..nooot

Vierailija
18/26 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska henkilöllisyyden tarkistus on retuperällä, voi joko vahingossa tai vilpillisesti kyllä mennä äänestämään eri henkilönä kuin itse on. Vaimoni meni 2006 pressanvaaleissa toisella kierroksella äänestämään ennakkoon vahingossa minun lipukkeellani postiin eikä kukaan tarkistanut siellä onko henkilö oikea. Virkailijatkin ovat ulkomaalaisia eivätkä tunne suomalaisa etunimiä voidakseen erottaa sukupuolen niiden perusteella.

Itse kävin kanssa sen jälkeen äänestämässä postissa ilman lipuketta mukana. On mahdollista että minun "molemmat" ääneni hylättiin jos vaalilautakuntaan tuli minulta "liikaa" ääniä.

Ja tämä tarina on tosi.

Vierailija
19/26 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äänestämisestä jää merkintä valtakunnalliseen rekisteriin joka päivittyy samantien. Henkilötiedot haetaan rekisteristä sosiaaliturvatunnuksen perusteella, ja tätä tietoa ei ilmoituskortissa ole, joten vaimosi on joutunut näyttämään henkilöllisyystodistuksensa. Ole siis huoleti, ei ole ollut mahdollista, että äänesi olisi hylätty tuplaäänestyksen vuoksi. Ja tämä vastaus on tosi.

Koska henkilöllisyyden tarkistus on retuperällä, voi joko vahingossa tai vilpillisesti kyllä mennä äänestämään eri henkilönä kuin itse on. Vaimoni meni 2006 pressanvaaleissa toisella kierroksella äänestämään ennakkoon vahingossa minun lipukkeellani postiin eikä kukaan tarkistanut siellä onko henkilö oikea. Virkailijatkin ovat ulkomaalaisia eivätkä tunne suomalaisa etunimiä voidakseen erottaa sukupuolen niiden perusteella.

Itse kävin kanssa sen jälkeen äänestämässä postissa ilman lipuketta mukana. On mahdollista että minun "molemmat" ääneni hylättiin jos vaalilautakuntaan tuli minulta "liikaa" ääniä.

Ja tämä tarina on tosi.

Vierailija
20/26 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että tulee kuulemma "oikea numero"... Minä kai se olen joka viimeisenä sitä lappua pitelee, kai siellä äänestyskopissa on myös pyyhekumi?

No ei sitä numeroa siihen lappuun piirretä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kuusi