Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitkittäiset "uurteet" kynsissä

Vierailija
04.01.2012 |

Mistäköhän johtuu? Netistä löysin tiedon, että liittyy ikääntymiseen, mutta olen vasta 35v ja kynteni ovat olleet pitkittäisuurteiset jo jonkin aikaa... Normaalia vai ei?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi peukaloloissa poikittaisia uurteita.

En tiedä mistä johtuu, odottelen mielenkiinnolla vastauksia.

Vierailija
2/15 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli jo alle 3-kymppisenä. Nyt oon vähän päälle 30. Joskus luin jostain että liittyisivät mahdollisesti johonkin sairauteen, olikohan reumaa tms. Mutta kai ne sitten ikääntymisestä johtuu vaikka uskomattomalta tuntuukin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähintään siis yläasteelta asti. En voinut tuolloin vielä olla ikääntynyt ja reumaakaan ei ole. Eikä muitakaan terveysongelmia. Olen aika vakuuttunut, että se on normaalia.

Sen sijaan poikittaiset raidat kertovat kynnen vahingoittumisesti joku mekaanisesti tai sitten esim sairauden tai huonon ravinnon takia.

Vierailija
4/15 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulis että jos on jokin sairaus niin olisi tullut jo muitakin oireita, sen verran kauan on kynnet olleet tämmöiset. En edes muista, että olis joskus olleet aivan sileät, mutta nyt on "uurteet" minusta jopa lisääntyneet. Tai ei ne edes varsinaisesti ole uurteita, kynnet vaan näyttää epätasaisilta pituussuunnassa. Äh, vaikea selittää. Onko "normaalit" kynnet täysin sileät?

t.ap

Ps. Poikittainen ura kynnessä voi johtua jostain ulkoisesta, iskusta kynnen tyveen tms. Tai esim. ankaran flunssan jälkeen voi ilmestyä poikittaiset urat kynsiin.

Vierailija
5/15 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen johtuvan jostain vittamiini/hivenaine puutteesta.

Vierailija
6/15 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. reumaan tai nivelpsoriasikseen. Itselläni ollut jo vuosia reumaepäily ja voi kuulemma mennä kymmenenkin vuotta ennen kuin tauti jää kiinni. Nyt kohta 2 oireetonta vuotta, joten ei ole mitään tutkittukaan. Kynsissä uurteita on ollut jo vuosikausia myöskin.

Vierailija
7/15 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös uurteiset kynnet (pituussuunnassa) ja tsekkasin miehen kynnet, hänellä ei ole. Lapsella (3v) sensijaan on, ei tosin kovin selvästi. Mulla ja lapsella tämä juttu vaan sormien kynsissä, ei varpaissa (paitsi mulla ukkovarpaissa). Mystistä!

Vierailija
8/15 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla ollut muitakin oireita, nivelkipuja tms?

Vierailija
9/15 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli nivelkipuja etenkin aamuisin sormissa. Ei saanut kunnolla taipumaan ja sitten tuli oireet myös päkiöihin. Kestivät reilun vuoden ajan ja sitten loppuivat. Reumahan voi olla tällaista, että tulee näitä oireettomia jaksoja.

Vierailija
10/15 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli nivelkipuja etenkin aamuisin sormissa. Ei saanut kunnolla taipumaan ja sitten tuli oireet myös päkiöihin. Kestivät reilun vuoden ajan ja sitten loppuivat. Reumahan voi olla tällaista, että tulee näitä oireettomia jaksoja.

Vierailija
11/15 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikittaiset johtuvat usein hermostumisesta eli silloin kun kynsi oli kehittymässä ja tulee kovempi hermostuminen tai raivon puuska. Itsellä pituus suunnan kohoumia varsinkin peukaloissa, magnesiumin puutetta mulla voi hyvin olla ja lihasreumaa, reumaa kun on niin monenlaista, ihan tavanomaisiksi oleletetut lihassäryt voi olla reumaa. Lihassärkyihin myös auttaa magnesium!

Vierailija
12/15 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häh, hermostumisesta?!? Nyt kyllä..,

Vierailija
13/15 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravinnolla ei voi vaikuttaa, liittyy ainoastaan ja vain ikääntymiseen.

Vierailija
14/15 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinnöllinen juttu. Äidilläni ja hänen isällään oli pitkittäisuurteiset kynnet, samoin on minullakin. Ja vasemmassa peukalossa meillä kaikilla on yksi syvempi ura ja siitä kohti kynnen kärki rispautuu helposti. Toinen sukupiirre on sellainen nyppyläinen, vähäkarvainen ja huonosti ruskettuva iho. Tällä ihotyypillä on joku hieno latinalainen nimikin, jonka olen unohtanut. Joskus olen miettinyt, onko näillä kahdella tekijällä jotain yhteyttä keskenään.

Vierailija
15/15 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin on aina ollut uurteiset kynnet ja mitään nivel vaivoja ei ole ollut ikinä, lisäksi oikean käden peukalossa on yksi korkeampi pituussuuntainen harja ja kynnessä on selvä kulma siinä kohdassa.
Joskus aikoinaan sain survaistua ruuvarin kynsinauhasta sisään kunnolla.
T.m40v

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yksi