lapsi söi max 10 kpl d-vitamiinitabletteja,
Kommentit (15)
onneksi osti noita miedompia vahingossa.
Meillä aikuiset otata 125 ug päivässä ja lapselle annetaan 10-20 ug vaihtelevasti. Annostusohjeita ollaan muuttamassa, USA:ssa ja monessa muussa maassa jo aikuisille suositus mask. 125 ug.
apteekkiin tai myrkytyskeskukseen
katso ensin purkin kyljestä minkä vahvuisia (mikrogrammaisia) tabuja kiskaisi
tuskin mitään suurempaa vaaraa, mutta älä usko minun maallikon sanaan vaan soita ja kysy
onneksi osti noita miedompia vahingossa.
ole vaan 10 päivää vastaavasti antamatta vitamiinia, koska se varastoituu elimistöön.
Tuo 5mikrogrammaa on niin pieni annos ettei haittaisi vaikka joka päivä söisi sen kymmenen tablettia. Ihan oikeasti.
Mutta jos nyt haluat ehdottomasti noudattaa suosituksia niin jätät seuraavat 9 päivää antamatta.
eli jos 3 kg vauva niin soita myrkytyskeskukseen, jos 35 kg koululainen niin ei aihetta ongelmiin.
No ei ole missään tilanteessa vaarallista. Voit toki soittaa myrkytystietokeskukseen ja varmistaa tuon asian. Itse annoin juuri tarkoituksella keuhkokuumeesta toipuvalle pojalleni tuon 50 µg D-vitamiinia.
suomessahan nuo suositukset on niin alhaiset verrattuna muihin maihin. lapsi on 2,5v. ja rakastaa noita tabletteja. täytyy pistää ne vielä parempaan piiloon, on nykyään sellanen kiipeilijä..
ap
Riippuen vähän lapsen iästä. Meillä 3 ja 4 vuotiaat saa päivittäin 35 mikrogrammaa.
ja ihan terve nuorimies tämä lapsi on. Että onkohan se niin nökönuukaa sen annostelun kanssa.
Lapsesi sai näköjään 1975 vuoden saantisuosituksen verran eli sen verran kuin mulle on annettu päivittäin 70-luvulla 2-vuotiaana:
http://www.tritolonen.fi/index.php?page=news&id=2090
on siitä lapsen neuvolakortista löytyvä äkillisiä sairaustapauksia tai myrkytyskeskus.
Se on SINUN lapsi ja jos kuuntelet mitä me tavikset täällä mutulla vastataan niin miten paljon vihaat itseäsi jos ET soittanut johonkin josta saat oikeaa tietoa?
Ei mitään "mun kaverin lapsi joi suoraan pullon suusta!!!"
Hyvä tavaton vaan; ja nyt kaikki mammat vaan aukomaan päätä minulle kun olen niin reppana paska, siihen se menee. :D
http://www.d-vitamiini.fi/tietoa_d-vitamiinista/onko_d-vitamiini_turval…
"Pikkulapsille voi kehittyä D-vitamiinin myrkytysoireita, kun pitkäaikainen saanti ylittää 2,5 - 5 kertaa ravitsemussuositukset (kokonaissaantisuositus 10 µg/vrk). Myrkytystietokeskukseen on syytä ottaa yhteyttä, jos lapsi esimerkiksi juo kerralla yli pullollisen Devitol- tai Jekovit-tippoja tai syö yli 100 Vitol-kapselia tai 150 kpl DeviSol 7,5 µg tablettia. Aikuisilla oireet ilmaantuvat vasta erittäin suurilla annoksilla (1,2 mg = 1200 mikrogrammaa/vrk). Käytännön hoito-ohjeena yliannostustapauksissa on pitää nautittua määrää vastaava tauko D-vitamiinin antamisessa."
Ei aina tarvi soitella joka helkutin keskukseen!!
Alle 2-vuotiaan tarve on 30µg/vrk D3 vitamiinia.
Myrkytystä ei tule, vaan terveyttä.