Kuka jaksaa jotain konsertti, ooppera yms. jäykistelyä?
Itse kyllä tykkään kuunnella mm. klassista musiikkia, mutta kammoan sellaisia jäykistelytilaisuuksia, joissa istutaan jäykkänä kuin tatit ja ollaan niin olevinaan ykköset yllä katsomassa jotain oopperaa, josta oikeasti ei ymmärrä kuitenkaan mitään.
Kommentit (32)
En olisi ikinä, koskaan, missään tilanteessa uskonut Eppu Normaali-fanimiehestäni sukeutuvan oopperafania. Näin vaan kävi.
Seurustelun alussa raahasin miehen klassisen musiikin konserttiin. Kyllä se mukaan tuli, ei tarvinnut edes pakottaa/jahdata, mutta tuskin se suuremmin innostui.
Sitten, monta vuotta tuon jälkeen, tv:stä tuli sarja Johann Straussin elämästä. Mies tuijotti sitä ihan intona, kyseli ja yhtenä päivänä tuli kotiin Straussin cd:n kanssa. Sinä uutena vuotena hän seurasi kanssani Wienin filharmonikkojen konserttia. Aiemmin oli vaan tuhahdellut.
Sitten asia unohtui. Mies joskus höpisi Straussista ja katsoi välillä tuota digiboksin tallentamaansa sarjaa.
Viime vuonna menimme Helsinkiin yöksi ja sattumalta sinä iltana meni La Boheme oopperassa. Ilmoitin miehelle, että menen katsomaan, jos saan lipun, hän voi tehdä mitä tykkää. Mies lähti mukaan. Saatiin vielä hyvät paikat.
Viime talven La Boheme-tulkita oli näyttämökuvaltaan kaikkea muuta kuin perinteinen. Pelkäsin, että mies joko nukahtaisi tai ilmoittaisi väliajalla, että lähtee hotellille. Mutta mies olikin ihan myyty! Oli ihan huumassa. Tykkäsi varmaan enemmän kuin minä.
Syksyllä menimme Tallinnaan. Huomasin, että siellä menee Straussin musiikkiin tehty baletti ja lippujakin sai. Kysyin mieheltä, mennäänkö. Ynähti jotain, päätin antaa olla. Seuraavana aamuna mies kysyi, varasinko ne liput. Kun sanoin, että en, niin hän varasikin ne itse!
Nyt mies höpisee haluavansa Pariisiin oopperaan. Ja huomenna ollaan menossa katsomaan Pähkinänsärkijää Helsinkiin.
Tykkää se edelleen Coldplaysta ja Beyoncestakin. Mutta on ollut positiivista huomata, miten ihmisen maku voi kehittyä ja laajentua! :D
Itse kyllä tykkään kuunnella mm. klassista musiikkia, mutta kammoan sellaisia jäykistelytilaisuuksia, joissa istutaan jäykkänä kuin tatit ja ollaan niin olevinaan ykköset yllä katsomassa jotain oopperaa, josta oikeasti ei ymmärrä kuitenkaan mitään.
Tv-maksun muodossa joudumme myös tuollaisen "kulttuurin" maksajiksi. Lapsena ajattelin että aikuisena opin tykkäämään oopperoista ja sinffoniaorkestereista. Enpä ole tottunut vaan oopperalaulu kuullostaa kamalalta ulvomiselta. Kunnon hifilaitteilla klassinen musiikki sensijaan kuullostaa hyvältä. Em. ulvonta ei siinäkään. Koko juttu on jäänne jostain keskieuroopan keskiaikaisesta musiikkitaiteesta aikana ennen äänentoistolaitteita. Silloin yhteiskunnan "kerma" tuollaista harrasti.
Enkä ole olevinani, vaan nautin kulttuuritapahtumissa.
tykkääväät aivan oikeasti pukeutua joskus hienosti. Miksi se sinua häiritsee?
Miksi miellät jäykistelyksi sen, että istuu tuolilla ja keskittyy esityksen seuraamiseen?
Miten kukaan edes kuvittelee tietävänsä mitä muut ihmiset ymmärtävät tai eivät ymmärrä.
Enkä ole olevinani, vaan nautin kulttuuritapahtumissa.
että kuka nauttii jostain kiekumisesta oopperassa?
Kerran kävin uteliaisuuttani ja toiste en mene. Kauheeta paskaa jota kulttuurin nimissä tehdään
MEnee veroeurot niin hukkaan!
yllättyä ja menee niitä verovaroja turhempaankin, kaikkia ei voi miellyttää. :)
että kuka nauttii jostain kiekumisesta oopperassa? Kerran kävin uteliaisuuttani ja toiste en mene. Kauheeta paskaa jota kulttuurin nimissä tehdään MEnee veroeurot niin hukkaan!
"http://www.youtube.com/watch?v=C2VMqQ6XnmI"
Tämä oli kyllä humoristinen =D =D
Itsekin tykkään myös opperasta ja klassisesta musiikista. Olen harrastanut sitä pienestä ja vanhempani myös, joten se ei ole minulle mikään outo taidemuoto. Varmaan sellainen jolla ei ole oikeastaan mitän kosketuspintaa, ei ehkä ymmärräkään ja sen ymmärtäminen vaatiikin vähän enemmän.
Ihmiset tykkäävät eri asioista! Oopperassa ei tarvitse jäykistellä, siellä voi käydä ihan tavallisissa vaatteissa ja istua ihan normaalisti tuolilla. Minä tykkään klassisesta musiikista ja oopperoistakin, mutta sen sijaan en yhtään ymmärrä miksi kukaan haluaa kuunnella vapaaehtoisesti hevimusiikkia tai palella jalkapallokatsomossa seuraten kansaisnvälisesti verrattuna huonoa peliä. Suon sen ilon silti heille, onneksi meillä on mahdollisuus valita.
minnekään, mutta pidän silti oopperasta ja klassisesta musiikista.
Tosin on kyllä ihan totta, että oopperaa, teattteria ja klassista musiikkia on vähän vaikea lähestyä, jos ei ole oppinut siihen kotona. Olen aikuinen ihminen ja jännitän silti vähän noita kaikkia edelleen.
En mä ainakaan istu oopperassa tai konsertissa yhtään sen jäykemmin kuin missään muuallakaan. Kuten vaikka elokuvateatterissa.
Nautin noista tilaisuuksista. Huomennakin menossa balettiin!