Hanurista kun kummankin lapsen harrastusjäsnemaksut erääntyy nyt tässä kuussa:(
Ja mulla on 8 palkatonta päivää töistä eli 1500e bruttopalkasta vielä sekin pois:(
Noihin maksuihin menee liki 300e.
Aina kaikki kasaantuu:((
Kommentit (24)
lainausmerkit äköjään katosivat alusta..
sitä rahaa vois sitten olla kerralla 150 kuussa jos ei ole joka kuukausi panna vaikka 30 euroa säästöön.
Mulla kyllä riittää rahat esim. sähkölaskuun just sen takia kun osaan jaksottaa menoja.
sitä rahaa vois sitten olla kerralla 150 kuussa jos ei ole joka kuukausi panna vaikka 30 euroa säästöön.
Mulla kyllä riittää rahat esim. sähkölaskuun just sen takia kun osaan jaksottaa menoja.
Nimenomaan tässä on kyse siitä, että jos sitä rahaa ei kaikkeen ole, ainoa järkevä vaihtoehto on maksaa se sähkölasku ja ohjata lapset ilmaisiin harrastuksiin. Kaikkea ei vaan voi saada.
[/quote]
Tasa-arvoisessa yhteiskunnassa kaikilla pitäisi olla mahdollisuus kokeilla jotain harrastusta, vaikka se maksaa paljonkin. Ja jos köyhä lapsi osoittautuu lahjakkaaksi jollain alalla, täytyisi löytyä jostain se tuki että hän saa sitä taipumustaan toteuttaa ja kehittyä.
Ei se tarkoita, että jokaisella lapsella pitäisi olla oikeus sekä taitoluistella että ratsastaa että pelata jääkiekkoa että riippuliitää.
[/quote]
Ei aikuinenkaan saa tehd mitä haluaa, vaan elämän realiteetit määräävät, mitä saa tehdä.
Kyllä lapsikin ymmärtää reaaliteetit sille, jos perheellä ei ole varaa harrastaa jotain. Jos lapsi oikein kovasti haluaisi harrastaa jotain, mihin ei oikein olisi varaa, niin asia tulisi selvittää. Voisiko harrastusta vain kokeilla muutaman kerran ilman, että pitää heti maksaa koko kallista kausimaksua? Voisiko harrastukseen saada apua kummeilta, isovanhemmilta? Voisiko perheen rahoista säästää lapsen harrastukseen rahaa?
Jos nämä ei onnistu, niin harrastusta ei voi aloittaa. Eihän lapsi muutenkaan saa kaikkea.
Itse en aikoinaan saanut aloittaa esimerkiksi ratsastusta=liian kallis, tai tanssitunteja=toisella paikkakunnalla ja perheellä vain yksi auto, joka ei olisi koskaan ollut ajoissa kotona.
Sain kuitenkin käydä urheilukoulussa, harrastaa yleisurheilu, hiihtoa, partiota, käydä 4H:ssa, pelata koripalloa. Kaikki nämä omalla paikkakunnallani ja jos johonkin piti kuskata (kista, leirit), niin aina kyyti järjestyi kimppakyydeillä. Kaikkien näiden hinta oli kuitenkin aika pieni, joten harrastus oli mahdollinen (en siis ihan kaikkia harrastanut samaan aikaan).
Nyt aikuisena saa käydä ratsastamassa ja tanssitunneilla yms, mutta lapselle kun ei voi kaikkea antaa mitä se haluaa. Lapsikin on osa perhettä, eikä lapsen menot saa kaataa koko perheen taloutta.