Onko teillä osakkeita?
Puolella pitäisi olla.
Jos on, niin mikä tällä lajittelulla:
alle 5000
5000-20000
yli 20000
Puolella pitäisi olla osakkeita ja näistä puolella alle 5000 eurolla ja sitten lopuista taas puolella tuo 5000-20000.
Kommentit (77)
Tulikiven Q2/2021-osavuosikatsaus on 8 pörssipäivän kuluttua (20.8.2021). Tuolloin suuri yleisökin tulee löytämään Tulikiven ja osake tulee poistumaan vihdoin senttikerhosta.
* Marraskuusta 2020 lähtien pientalojen rakennusluvat ovat kasvaneet kappaleina yhteensä 23 %:a. Pientalojen tuoreimmat rakennusluvat (toukokuu 2021) +46 %
* Pörssisähkön hinta nousi koko alkuvuonna 112 %:a ja heinäkuussa 251 %:a
* Suomessa 1.1.2022 alkaen voimaan (EcoDesign-direktiivi). Tulikiven uudet mallistot täyttävät direktiivin, suomalaisten kilpailijoiden ei. Lisäksi Tulikiven ja Jøtulin liitto oli erinomainen
* Saksassa BimSchV tulee voimaan asteittain: 31.12.2024 mennessä vaihdettava 6. - 7.000.000 kpl tulisijaa. Tulikivi kasvanut Saksassa viimeiset pari vuotta 20%/v.
* Tulikiveltä on saatu posarit 18.12.2020 ja 5.5.2021, joten ei kahta ilman kolmatta.
* Tulikiven parhaat kvartaalit ovat aina Q2-Q4.
Yli 20000, jotain 8000 rahastoissa ja suunnilleen 15000 osakkeissa.
Muutaman tonnin yli 20 000 e on salku arvo tällä hetkellä.
On, yli 20 000 euron salkku. Itse asiassa tosi reilusti ylikin. Isovanhemmat aloitti rahasto- ja osakesijoittamisen mulle ja mun sisarelle, kun oltiin pieniä. Sisko pisti oman salkkunsa lihoiksi kun osti asunnon, mulla toi on pysyny ja olen itse myös ostanut ja myynyt lisää ja uusia osakkeita ja ottanut mukaan pari uutta rahastoa. Välillä oon pieniä summia kotiuttanutkin.
Kyllä. Tulikiven Q1/2021 tilauskanta kasvoi 18,2 % (4,4m€ -> 5,2 m€), mikä lupaa Tulikiven Q2/2021-liikevaihdoksi historiallinen tilauskannan kehitys ja vahva tilausvirran kehitys huomioiden 9,2 m€:n liikevaihtoa (liikevaihto kasvaisi Q2/2021 24,3%:a).
5.5.2021 posarissa luvattiin vuoden 2021 liikevaihdon kasvavan 29,2 m€ -> 31-33 m€, eli vain 6-13 %:a. Tulikiven Q2/2021-osavuosikatsaus annetaan 20.8.2021, joten 7 pörssipäivän sisällä suuri yleisökin alkaa huomaamaan Tulikiven potentiaalin. Edellinen posari annettiin 2 pörssipäivää ennen Q1/2021-raporttia.
Vain epäsuorasti rahastojen kautta. Rahastot kannattavat jo sen vuoksi, etten sijoita Suomeen, joskin tuossa Eurooppa rahastossa taitaa olla marginaalinen määrä Nokiaa ja Konetta. Ei sillä, etteikö suomalaiset yritykset tuottaisi, mutta elinkeinorakenne ja poliittinen ilmapiiri tekee täällä taantumista toipumisesta hitaampaa kuin suuremmilla ja kapitalistisemmilla talousalueilla.
Vierailija kirjoitti:
haluaisin kovasti, mutta ei ole tullut aloitetuksi. Luin jonkin vaikean sijoitusoppaan josta en ymmärtänyt mitään, joten jos joku osaisi vinkata jonkun ymmärrettävän kirjan niin kertokaa! Rahaa ei liiemmin ole mutta joku 100e kuussa voisi ehkä kohta (kun palaan töihin) olla laitettavaksi. Onko liian pieni summa, kannattaako siis pikkunappuloita sijoittaa?
Helppotajuinen kirja Merja Mähkän Sijoittajaksi seitsemässä päivässä.
Mielestäni kannattaa aloittaa pienelläkin summalla, esim. Nordnetiin avaat arvo-osuustilin ja teet sinne kuukausisäästösopimuksen ja teet automaattisiirron omasta pankistasi kerran kuussa. Valitset vaikka kaksi rahastoa, minne säästät. Esim. Nordnetin pienikuluiset tai kuluttomat indeksirahastot ovat ihan hyviä aloittelijalle. Kiva seurata niiden kasvua. Suoria osakkeitakin voi ostaa, mutta ei kannata ihan satasella ostaa, kun niistä menee isommat ostokulut. Kyllä näissä yleensä pankkitalletuksia paremmat tuotot saa. Pikkuhiljaa opit.
40K on Nordnetissä (AOT ja OST) ja 5K S-pankissa. Tähän sijoittamiseen jää kyllä koukkuun, ostelen ja myyn osakkeita, rahastoja olen enemmän vain kasvattanut. Kulut kannattaa huomioida.
On kyllä jännittävää touhua välillä,
harmittaa jos ei ostanut ajoissa tai osti liian vähän, kun joku osake lähtee rakettina nousuun, tai jos myy liian aikaisin, kun nousu jatkuukin.
Pitkällä tähtäimellä olen liikkeellä, paljon on opittavaa tällä saralla.
Toistaiseksi reilusti plussalla ollaan, jotkut nousseet yli 100 % vuodessa, parit tappiolla max -30%. Olen ehkä hajauttanut vähän liikaakin innoissani.
Kaikkea voi oppia, vaikka alussa tuntui ihan heprealta.
On ollut osakkeita pikkulapsesta asti, mutta itse olen kiinnostunut osakesijoittamisesta vasta joskus vajaa 10 vuotta sitten, ja alkanut kerryttämään salkun arvoa. Olen pienituloinen, joten tuo on ihan nappikauppaa osaltani vielä, salkun arvo tällä hetkellä 6 800 euroa.
Tulikiven Q2/2021 erinomainen:
Liikevaihto kasvoi 25,7%
Liiketulos nousi 0,5->1,1 m€
Tilausvirta kasvoi 7,1->9,6m€, eli 35%
Tilauskanta kasvoi 3,3->4,7 m€, eli 42 %
Oman pääoman tuotto 37,7%
Sijoitetun pääoman tuotto 19,9%
Lukuja verrataan aina edellisen vuoden vastaavaan neljännekseen.
Suoria osakeomistuksia tuo alle 5000. Osakerahastojen ja etf kanssa yli 20000.
Mikses tehnyt galluppia niin vastaukset olisi valmiiksi laskettu.
Tänään 25.3.2022 Arvopaperi -lehdessä juttua Tulikivestä otsikolla: "Rohkea osakepoimija voi tehdä nyt löytöjä analyytikkoseurannan ulkopuolelta – Nämä tutkan alla kulkevat yhtiöt ovat hyvässä kasvuvauhdissa."
Salkun arvo tällä hetkellä n. 0,5M€ sisältäen sekä suoria osakeomistuksia, että rahastoja ja ETF:iä. Sitten on osuuksia kahdesta listaamattomasta yrityksestä, mutta niiden arvonmääritystä en nyt just jaksa miettiä.
On yksi asunto-osake omissa nimissä ja olen erästä rahastoa ostanut joka kuukausi pankin kautta. Epäsuorasti siis siinäkin osakkeita, koska rahasto sijoittaa osin osakkeisiin, osin korkoihin.
On, ihan mukavasti. Ei vaan oikein ostopaikkoja ole runsaasti ollut pieniä poikkeuksia lukuunottamatta.
Ei ole eikä tule koskaan olemaan.
Arvopaperi 15.5.202218:00:
”Jälkipörssi: Tulikiven tilausvirta saattoi mennä tutkan alta. Sijoittajat eivät ehkä ole huomanneet tuloskaudella kaikkia Nesteen ja Tulikiven mahdollisuuksia, koska kohtelu pörssissä on ollut kovaa. Tulisijayhtiö Tulikiven osakkeesta ei kannata hellittää otettaan vaan pysytellä lämpimän takan kyljessä.”
Näyttää Tulikiven tilauskanta nousseen Q1/2022 lopussa +102 prosenttia vuoden takaisesta, mutta vieläkin suurempi juttu oli tuo edellispäivän ilmoitettu Saksa -diili. Alkaa Saksaan menemään takkaa hyvällä katteella kuin liukuhihnalta.
Tulikivi solmi tosiaan Kermansavi-malliston jakelusopimuksen Hagos eG:n kanssa Saksaan ja Itävaltaan. Näköjään kumppanilla on yhteensä 1400 takkamuuraria tai -myymälää, joten enää ei puhuta vain kymmenistä muurareista, vaan hypätään kerralla isommaksi tekijäksi.
On kahteen kohteeseen. Yksiön ja kaksion hallintaan oikeuttavat. Molemmissa vuokralaiset.