Mitenkäs onnistuu kummiksi tuleminen, jos on kirkosta eronnut?
Eli siis minua on pyydetty kummiksi tulevalle lapselle, mutta olen kirkosta eronnut. Onko tässä jotain ristiriitaa?
Miten pitäisi toimia, vai aiheuttaako ensinkään mitään "erikoistoimenpiteitä".
T: Epätietoinen
Kommentit (59)
että puolisoni erosi kirkosta kaksi vuorokautta sitten. Itse olen kyllä eronnut jo kohta vuosikymmen sitten, mutta ehkäpä liitymme keväällä kirkkoon hetkeksi seremoniaa varten.
Osaako joku sanoa, missä voi kätevästi netissä liittyä kirkkoon ja onhan se liittyminen virallisesti heti voimassa, vai kestääkö asian noteeraaminen useita päiviä.
Saan varmasti googlella itsekin selvitettyä kyseisen asian, mutta hyvät vinkit ovat silti aina tarpeen.
ap
ei kai kirkko nyt tuollaisesta rahasta.
Siis joutuuko kirkollisveron maksamaan, jos päivänkin on kirkon jäsen.
Onko totta ??????
Onko totta ??????
oli tämä
Viestiäsi lukiessa herää kysymys, miksi haluat kummiksi, kun et kuulu kirkkoon? Kummius on kirkollinen kunniavirka, eikä sitä voi ottaa vastaan, mikäli ei kirkkoon kuulu tai ajatuksena on kirkosta eroaminen. Mikä siis voisi olla motiivisi ryhtyä kummiksi?
Seurakunta ja kirkollisvero
Verovuonna suoritettavan kirkollisveron määrä määräytyy sen seurakunnan tuloveroprosentin mukaan, jossa henkilö on jäsenenä. Kirkollisveroa maksavat henkilöt, jotka ovat verovuonna Suomen evankelisluterilaisen kirkon tai ortodoksisen kirkon seurakunnan jäseniä.
Kirkollisveroa maksetaan kirkkoon liittymistä seuraavana vuonna. Henkilö maksaa kirkollisveroa, jos hän on kuulunut seurakuntaan edellisen vuoden viimeisenä päivänä. Jos kirkosta erotaan vuoden viimeisenä päivänä, ei kirkollisveroa peritä seuraavana vuonna. Tiedot kirkkokuntaan kuulumisesta tulevat verohallintoon väestörekisterikeskukselta.
Mukaan ei tarvitse maksaa kirkollisveroa, jos liittyy esimerkiksi muutamaksi päiväksi keskellä vuotta.
Mutta koska lukutaitoni eo sen verran huono, että en ole tulkinnastani täysin varma, niin kysyn sitä täältäkin. Tulkitsinko oikein.
ap
Et sinä voi ryhtyä kummiksi. Paitsi jos liityt takaisin kirkkoon.
ole koskaan eronnut kirkosta, mutta olen muuttanut ulkomaille vuosikymmeniä sitten. Olen siis ihan rippikoulun käynyt jne.
Kovasti sisareni vauvan kastetilaisuudessa pappi mietti, olenko virallinen kummi vai en. Ilmoitin seurakunnaksi sen seurakunnan, johon olin Suomessa asuessani viimeisenä kuulunut. Virallisena kummina olo onnistui ja sain papilta kummikirjan.
Tätä taustaa vasten luulen, että jos on ehdoin tahdoin ERONNUT kirkosta, ei pappi sitä kummikirjaa hevin anna.
Viestiäsi lukiessa herää kysymys, miksi haluat kummiksi, kun et kuulu kirkkoon? Kummius on kirkollinen kunniavirka, eikä sitä voi ottaa vastaan, mikäli ei kirkkoon kuulu tai ajatuksena on kirkosta eroaminen. Mikä siis voisi olla motiivisi ryhtyä kummiksi?
En olekaan yhtään kiinnostunut varsinaisesti kirkon kummmin kunniavirasta, vaan haluan olla osa itselleni tärkeäksi tulevan/jo olevan ihmisen elämää ja antaa erityistä huomiota ja kannustusta hänelle elämänsä taipaleella.
Olisi hienoa jo suomalaisessa yhteiskunnassa olisi toinen tapa hoitaa vastaavaa asiaa. Toisaalta tulevan kummilapseni vanhemmillekaan tämä aspekti (kirkko ja kummius siltä kantilta katsottuna) ei ole se pointti, vaan se että heidän lapsensa saa turvallisen hahmon ja ihmisen joka seuraa hänen kasvuaan. Näin siis ainakin uskon, kun ovat tietoisia tilanteestani. Ei tullut asiasta sen tarkemmin tänään keskusteltua.
Tuo kommentti on toki ihan validi ja herättäähän se hieman kummastusta itsessänikin, siis se, että kirkoon kuulumaton halua kummiksi. Itse en vain yhdistä sitä kirkkoon, vaikka toki ymmärrän sen yhteyden virallisesti. Minulle se merkitsee jotain muuta.
ap
siis kirkon ja yhteiskunnan sidettä ja riippuvuutta toisistaan.
Tuntuu taas kerran mielestäni ihan mielenkiintoiselta aiheelta.
ap
Jos on kaksi virallista kummia, niin sinä voit olla hyvin se epävirallinen.
Onko totta ??????
Mikä ihme siinä on? Verottaja kirjaa tietosi verovuodelta. Verotkin maksetaan koko vuoden tilanteen mukaan, eikä päivittäisen tai edes kuukausittaisen. Voit varmaan kysyä tarkemmin paikalliselta verotoimistolta. Seurakunta vain ilmoittaa vahvistamansa veroprosentin verohallinnolle.
sen myötä kun ihmisiä on eronnut kirkosta viimesen vuoden aikana.
Mua pappi ei ollut hyväksyä kummiksi koska hän tarkisti tiedot ja jostain syystä kirkon tiedoissa ei ollu merkintää et olisin käynyt rippikoulun. Ei ollut edes ensimäinen kummilapsi kyseessä. Jouduin näyttämään rippitodistuksen että hyväksyttiin kummiksi..
Kannattaa ottaa selvää ja miettiä oikeasti haluaako erota kirkosta ja samalla menettää kummimahdollisuuden..
Lasta ei voida kastaa ellei ole joku kirkkoon kuuluva kummina. Epävirallisesti voitte toki olla kummeja mutta virallisesti ette. Jos olette joskus olleet ev-lut.kirjon jäseniä niin kirkkoon liittyminen on vain ilmoitusasia ja siitä voi taas erota kun kastejuhla on ohi. En usko että muuten asia voidaan järjestää kuin teidän kirkkoo liittymisellänne tai sitten toisilla kummeilla.
tuottaa suurta tuskaa liittyä kirkkoon ja erota parin päivän päästä.
Käytännössä siis ilmeisesti tulee tehdä näin, ellei joku osaa muuta suositella. Pitäähän tämä asia tietysti kysellä vielä kirkonkin suunnalta.
Kastepäivään on vielä muutama kuukausi.
Mutta hienoa olisi ruveta kummiksi, vaikka tietenkään sen kristillinen merkitys ei ole suurinta antiani, sitä kuitenkaan isommin halveksimattakaan.
Kiitos tähän mennessä tulleista vastauksista.
ap
vain kirkkoon kuuluvan. Jos valehtelette kuuluvanne ja pappi sen tarkistaa joko ennen tai jälkeen kastetilaisuuden niin voipi olla että pappi ilmoittaa ettei lasta liitetä seurakuntaan ilman kummeja. Tulee siis turhaa häslinkiä. Joko liitytte kirkkoon tai vanhemmat etsii pari kirkkoon kuuluvaa varsinaisiksi kummeiksi. Ei siinä oikein muuta voi.
Konfirmaatio on myös kirkkoon kuulumisen lisäksi ehtona kummiudelle.
Lasta ei voida kastaa ellei ole joku kirkkoon kuuluva kummina. Epävirallisesti voitte toki olla kummeja mutta virallisesti ette. Jos olette joskus olleet ev-lut.kirjon jäseniä niin kirkkoon liittyminen on vain ilmoitusasia ja siitä voi taas erota kun kastejuhla on ohi. En usko että muuten asia voidaan järjestää kuin teidän kirkkoo liittymisellänne tai sitten toisilla kummeilla.
tuottaa suurta tuskaa liittyä kirkkoon ja erota parin päivän päästä.
Käytännössä siis ilmeisesti tulee tehdä näin, ellei joku osaa muuta suositella. Pitäähän tämä asia tietysti kysellä vielä kirkonkin suunnalta.
Kastepäivään on vielä muutama kuukausi.
Mutta hienoa olisi ruveta kummiksi, vaikka tietenkään sen kristillinen merkitys ei ole suurinta antiani, sitä kuitenkaan isommin halveksimattakaan.
Kiitos tähän mennessä tulleista vastauksista.
ap
vain kirkkoon kuuluvan. Jos valehtelette kuuluvanne ja pappi sen tarkistaa joko ennen tai jälkeen kastetilaisuuden niin voipi olla että pappi ilmoittaa ettei lasta liitetä seurakuntaan ilman kummeja. Tulee siis turhaa häslinkiä. Joko liitytte kirkkoon tai vanhemmat etsii pari kirkkoon kuuluvaa varsinaisiksi kummeiksi. Ei siinä oikein muuta voi.
kysytyttää vain tuo verotus.
Ymmärtääkseni veroja joutuu maksamaan vuoden tuloista, jos on vuoden ensimmäisenä päivänä kirkon jäsen. Jos on eronnut edellisen vuoden viimeisenä päivänä(tai ennen) ei tarvitse maksaa veroja. Eli, jos liityn helmikuussa kirkkoon ja eroan kesäkuussa en ole verovelvollinen kirkollisverotuksessa. Näin olen ymmärtänyt (yllä lainaukseni vero.fi sivuilta).
Näin siis ei tule taloudellisia rasitteita kummiudesta.
Olen luonteeltani niin notkea, että kirkkoon liittyminen ja siitä eroaminen onnistuu kätevästi, tai no, tuosta liittymisestä en tiedä kun ei ole omakohtaista kokemusta. Pakkoliitetty on kerran.
Tarkoitus ei siis ole valehdella. Rippikoulut käyty jne.
Jos kirkko siis tuon liittymisen vaatii, niin se onnistuu kyllä minulta.
Niin ja kummeiksi on siis ajateltu vain meitä kahta (ei muita), joten kirkkoon on senkin takia liityttävä, tai lapsiparka ei saa nimeä ;)
ap
Voidakseen siis olla kummi ja pointti ei ole että olisi uskontoon tai kirkkoon tms. liittyvä kummi. Tarkoitus on ennemminkin että on ns. "virallisesti" yksi luottoaikuinen enemmän lapselle, johon tulee ajan myötä tutustuttua ja jotain puuhailtua jne. Meillä on toiminut oikein hyvin näin, juuri siis siinä tarkoituksessa kuin miten kummiuden ajattelimmekin. Sattuu vielä olemaan lapsi ja kummi monessa asiassa niin samalla aaltopituudella ettei paremmasta väliä. Ei siinä ole mitään väliä sillä ettei kummi enää kuulu kirkkoon, vaikka kuitenkin ainakin minulle äitinä oli tärkeää että on ihan virallisesti kummi siinä missä muutkin kummit, eikä mikään "lisänumero".
Liityin takaisin kirkkoon voidakseni olla kaverini lapsen sylikummi. Erosin sitten taas. En muista maksoinko veroja, ei ole mielestäni tärkeä asia ollenkaan. Tämä tilanne ei tuottanut ongelmaa kenellekään osapuolille ei itselleni ateistina, eikä kummilapseni vanhemmille, jotka ovat uskossa. Kirkkoon kuuluminen ja jumalaan uskominen ovat 2 eri asiaa mielestäni kuitenkin..
miksi kirkkoon kuulumaton haluaa kummiksi, en sitä miten kirkon ja yhteiskunnan suhteet liittyy tähän mitenkään, enkä sitä miksi nimenomaan pitää olla kummi ollakseen luottoaikuinen.
Kummi on uskonnollinen ohjaaja, joka ohjaa seurakunnan toimintaan ja uskoon ja jonka rooli loppuu rippikouluun.
mutta ei sitä kukaan tarkista vaikket kuulukkaan. Ilmoitat papille jonkun seurakunnan mihin "kuulut". Jos vanhemmat tietävät ettet kuulu kirkkoon niin voivathan he pyytää sinut kummiksi mutta et ole virallinen kummi sitten minkä kirkko vaatii, kun ristitään.
Ja jos kummiksi ehdotettu ei täytä kriteerejä, vanhemmille ilmoitetaan tästä ja heidän tulee täydentää kasteilmoitusta uuden kummin tiedoilla.
Jos kummeja on enemmän kuin kaksi ja lapselle kummiksi ilmoitetuista kaksi täyttää kummiuden edellytykset, kummiksi ilmoitetut vain poistetaan rekisteristä (toki vanhemmille ilmoitetaan tästäkin menettelystä).
Ihan sama vaikka eroat sitten 31.12 vuoden kirkollisverot tulee kuitenkin maksettavaksi.
Ja kuten jo edellä todettu, lapsella oltava 2 kirkkoon kuuluvaa kummia kastetilaisuudessa. Itsellä monta kummilasta ja omiakin muutama, en ole koskaan tavannut pappia joka olisi merkinnyt kirkkoon kuulumattoman kummiksi ja antanut kummikirjaa. Joku on ottanut mukaan tilaisuuteen lukemaan raamatunlauseita yms, eräs toinen ei päästänyt edes lapsen vierelle, saati että olisi antanut pitää sylissä kasteen aikana. Riippuu papista, mutta kummius on kirkollinen kunniavirka, ja sitä ei muuksi muuteta.